Sofonisba Anguissola
Pinacoteca Nazionale i Siena har for kort tid siden renset maleriet
"Campi Painting Sofonisba", af Sofonisba Anguissola (1559).
Rensningen af maleriet afslørede, at Sofonisba kjole oprindelig var i
dybe blodrøde farver, der på et eller andet senere tidspunkt var
overmalet med sorte farver. En sensational opdagelse.
Greenland Art Research (GLAR) identifiserede "Campi" som Orazio
Vecelio for flere år siden på en signifikant detalje på "Campi's" ene
øre.
Maleriet burde retteligt bære titlen "Orazio Vecellio painting
Sofonisba" af Sofonisba og Orazio Vecellio, Milano 1559.
Er det to selvportrætter eller malede de hinandens portrætter ?
Jeg rejste forsigtigt spørgsmålet for nogle år siden om Orazio og
Sofonisba havde et tættere romantisk forhold under deres ophold sammen
i Milano fra forår til efterår i 1559. Det er nu næsten 100% sikkert
at de havde et tættere romantisk forhold. Blev den røde kjole
overmalet af Sofonisba, da hun af bekvemmelighedsgrunde, på Kongens
anbefaling, giftede sig i 1572, eller var det da hun erfarede at
Orazio døde af pest i 1576, det spørgsmål får vi nok aldrig svar på.
Pinacoteca Nazionale i Siena har ikke offentliggjort ét eneste ord om
opdagelsen, det er kun et tilfælde at GLAR opdager at kjolen pludselig
er smuk blodrød. GLAR har dokumentationen i orden, der blev taget et
smugfoto af den røde kjole.
Der er ingen tvivl om det Venezianske Flair - Maleriet skriger Venezia
i stilen.
Se foto på
http://www.glar.gl
Med venlig hilsen
Greenland Art Research