Autentisk Keltisk
Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 18-11-04 21:07

Har fået en opgave i historie, hvor jeg skal finde et godt eksempel på
keltisk folkemusik.

Har selv:
Alan Stivell
Anúna
Clannad
Hevia
Loreena McKennit
Secret Garden
The Chieftains
The Dubliners
Truppo Trotto

Hvilket et af disse bands er mest "autentisk"?
I må også gerne give mig eksempler på andre.

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 18-11-04 21:09

Fra : Adonai

Dato : 18-11-04 22:17

Søren Kjeldsen wrote:
> Hvilket et af disse bands er mest "autentisk"?
Alan Stivell
The Chieftains

mvh
Adonai

Fra : Jens Hedegaard

Dato : 19-11-04 14:39

Hej!
Et input, som ikke er på universitetsniveau, men forhåbentlig
brugbart og stort set korrekt...:

KELTISK KULTUR: Især Irland, Skotland, Bretagne, Canada (Nova
Scotia, New Foundland)

KELTISK MUSIK: Kan vel deles op i traditionelle sange og
traditionel musik. Sidstnævnte findes især hos fiddle-, harmonika-
og sækkepibemusikken.

IRLAND:
Sang: Dubliners og især Chieftains..
Musik (Dansemusik): F.eks. Davy Spillane, Donal Lunny, Moving
Hearts, Patrick Street
Med moderne indflydelse: The Pogues ("Cowpunk"), The Waterboys fra
deres folkede periode (1987 - 91)

SKOTLAND
Sang: The Corries, The McCalmans, Gaberlunzie, Alex Campbell..
Musik (Dansemusik): F.eks. Aly Bain, Boys of the Lough, Phil
Cunningham...
Med moderne indflydelse: Wolfstone ("Folkrock"). Bedste forsøg på
at føre den originale gæliske tone videre i moderne musik må være
Runrig, der skriver nye gæliske og engelske sange og stadig
fastholder en slags keltisk tone..

BRETAGNE
Alan Stivel - skriver han ikke det meste selv? Hvis han gør, er
det næppe det rigtige sted at finde rødderne...

Clannad (og Enya) er et forsøg på at lave nutidig musik med
keltisk sound, men ikke med de originale rødder efter min mening..
Hevia er spansk, og selv om der er lighedspunkter og inspiration,
kan det vist næppe siges at være keltisk...

Blot et par hurtige inputs, som forhåbentlig får dig videre. Det
er naturligvis subjektivt og langtfra fyldestgørene og andre har
måske en helt anden viden og/eller opfattelse.

mvh.
JH

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 19-11-04 20:06

> SKOTLAND
> Sang: The Corries, The McCalmans, Gaberlunzie, Alex Campbell..

The Corries=The Corrs?. Dem er jeg godt nok ikke glad for at bruge som
repræsentanter for keltisk. Meget poppet efter min mening.

Bedste forsøg på
> at føre den originale gæliske tone videre i moderne musik må være
> Runrig, der skriver nye gæliske og engelske sange og stadig
> fastholder en slags keltisk tone..

Runrig? Kender dem ikke så godt, men de virker da som sådan et pop-band. Men
prøver lige at finde noget.

> BRETAGNE
> Alan Stivel - skriver han ikke det meste selv? Hvis han gør, er
> det næppe det rigtige sted at finde rødderne...

Ingen siger at det skal være "cover"-numrer.

> Hevia er spansk, og selv om der er lighedspunkter og inspiration,
> kan det vist næppe siges at være keltisk...

Hans første album var nu meget keltisk inspireret. Og hans hit: Buisindre
Reel (tror jeg), besidder et af de bedste sækkepipe-"riff" jeg har hørt.

> Blot et par hurtige inputs, som forhåbentlig får dig videre. Det
> er naturligvis subjektivt og langtfra fyldestgørene og andre har
> måske en helt anden viden og/eller opfattelse.

Helt i orden.

Fra : Jens Hedegaard

Dato : 19-11-04 23:40

Hej igen!
Jeg er næsten helt ked af, at jeg forstyrrede, men vover at stikke
snuden frem for at rette et par misforståelser:

Søren Kjeldsen <lordseverin@tele2adsl.dkREMOVETHIS> skrev:
>The Corries=The Corrs?. Dem er jeg
>godt nok ikke glad for at bruge som
>repræsentanter for keltisk. Meget
>poppet efter min mening.

1) CORRIES: Jeg MENER The Corries,en skotsk duo, som bl.a. har
skrevet en nyere skotsk nationalsang.

>Runrig? Kender dem ikke så godt, men
>de virker da som sådan et pop-band. Men
>prøver lige at finde noget.

2) RUNRIG: Hvis man kender dem fra radioen, er det i sagens natur -
desværre - sandsynligvis de poppede nr. man hører, men jeg er nu
af den opfattelse, at det stikker langt dybere, og er en af de
bedste repræsentanter for nutidig keltisk musik.

>"cover"-numrer.

3) Beklager, jeg misforstod, og troede, at du med autentisk
mente "oprindelig". Hvis det mere skal forstås som "nutidig" kan
jeg anbefale den skotske gruppe Capercaillie

>inspireret. Og hans hit: Buisindre
>Reel (tror jeg), besidder et af de
>bedste sækkepipe-"riff" jeg har hørt.

4) HEVIA: Aldeles enig i, at det er fedt musik og til dels keltisk
inspireret! Og hvis du synes, det er autentisk keltisk, er det
helt fint med mig, det er jo din opgave.

Held og lykke med den!
JH

Fra : Tappe & Bang-Mortens~

Dato : 19-11-04 23:02

Jens Hedegaard wrote:

> kan det vist næppe siges at være keltisk...

Traditionen i Galicien (i Spanien ikke i Polen) er mere keltisk end man i
første omgang skulle tro. Nye undersøgelser af DNA i Galicien og
Irland/Skotland har vist at de hænger sammen, sådan på bibelsk vis Før i
tiden bandt havet landene sammen, da det var lettere at bevæge sig den vej
end over land. Musikken er også den samme. At så Hevia er et popøre er en
anden sag. Det er Chieftains også blevet. Hvis man skal have fat i noget der
minder om noget oprindeligt så er de første Chieftains-plader bedre.

Stig Bang-Mortensen

Fra : Tappe & Bang-Mortens~

Dato : 19-11-04 23:07

Jens Hedegaard wrote:

> IRLAND:
> Sang: Dubliners

Jeg vil ikke sige at Dubliners læner sig op ad noget specielt keltisk.
Nærmere en nyere visetradition. Hvis man skal have fat i noget oprindelig
sang skal der stå "Sean-nos" på coveret. Så kan man heller ikke forstå hvad
de synger

Stig Bang-Mortensen

Fra : ASKF

Dato : 22-11-04 20:18

Jens Hedegaard ytrede sig i
<11008717180.0600707238755014@dtext.news.tele.dk> med dette:

> [...]
>
>KELTISK MUSIK: Kan vel deles op i traditionelle sange og
>traditionel musik. Sidstnævnte findes især hos fiddle-, harmonika-

Vel også fløjte, håndtromme og mandolin.

[snip]
>Clannad (og Enya) er et forsøg på at lave nutidig musik med
>keltisk sound, men ikke med de originale rødder efter min mening..

Nu skal man passe meget på mht. Clannad (og Enya) da de lagde ud i en
helt anden stilart end den de skiftede til i firserne.. Oprindligt
spillede de nemlig hvad der bedst kan betegnes som tradiotionel
keltisk/irsk musik, med inspiration fra folk og jazz i nogle af numrene.
Allan Stig Kiilerich Frederiksen

Fra : Jens Hedegaard

Dato : 23-11-04 15:40

Tak for din kommentar. At Clannad og Enya rent faktisk har lavet
noget
mere traditionelt var nyt for mig, så tak for den. Jeg kender mest
tiden efter henh. "Harry's Game" og "Orinoco Flow". Jeg har i øvrigt
stor respekt for det, Clannad og især Enya laver, men mente ikke det
var "autentisk keltisk" - afhængig af hvad man så lægger i det
begreb.
Og jo, der er naturligvis andre instrumenter, der spiller keltisk.
Jeg
forstod i første omgang Sørens forespørgsel som et forsøg på at finde
traditionelle keltiske MELODIER, der kunne spores tilbage i tiden. Og
til det ville jeg bestemt anbefale de tre instrumenttyper, idet de
trækker på - og spiller melodier fra - en tradition, der ligger flere
hundrede år tilbage. Der tror jeg, det er vanskeligere at hente hjælp
i f.eks. bodhran eller mandolin-genren, men måske jeg tager fejl. I
hvert fald er der masser af soloudgivelser fra sækkepibe- og
violinspillere, hvor man kan høre traditionelle reels, strathspeys,
jigs samt piobaireachds med flere hundrede år på bagen...hvis nogle
skulle have lyst!
Mange hilsener
JH

Fra : ASKF

Dato : 23-11-04 19:04

Jens Hedegaard ytrede sig i
<11012209580.26278677627959@dtext.news.tele.dk> med dette:

> [...]
>stor respekt for det, Clannad og især Enya laver, men mente ikke det
>var "autentisk keltisk" - afhængig af hvad man så lægger i det

Enya spillede også kun trad. musik mens hun var medlem af Clannad (hun
står anført som "Eithne Ní Bhraonáin" på de få plader hun var med til at
lave og ikke med hendes kunstner navn). Solo har hun kun lavet den musik
du kender hende fra.

"Bhraonáin" familien skiftede først deres irske navn ud med det engelsk
klingende "Brennan" da de fik succes med temaet fra "Harry's Game" og
det er nok den sang der må siges at markere deres stilskifte.

Jeg har lige kikket på allmusic.com og det er muligt at høre deres gamle
numre der, hvad jeg kun kan anbefale.

> [...]
>violinspillere, hvor man kan høre traditionelle reels, strathspeys,
>jigs samt piobaireachds med flere hundrede år på bagen...hvis nogle

Jeg opfattede det også sådan, og du har nok ret i at mandolinen kom med
langt senere. Fløjte og håndtromme er derimod instrumenter som
sandsynligvis går længere tilbage end violin og sækkepibe.

Jeg kom også til at tænke på harpen og søgte lidt på nettet. Det lader
til at harpen nok må betegnes som det mest oprindelige instrument i den
keltiske musik:
<http://www.silcom.com/~vikman/isles/scriptorium/harps/harps.html>
<http://www.alisonvardy.com/harp-info/celtic-harp-history.htm>
Allan Stig Kiilerich Frederiksen

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 23-11-04 22:09

> Jeg
> forstod i første omgang Sørens forespørgsel som et forsøg på at finde
> traditionelle keltiske MELODIER, der kunne spores tilbage i tiden.

Det er fordi jeg er i "krig" med min musiklærer, som er meget glad for det
klassiske, hvor jeg så hælder meget mere til folkemusik. Jeg har prøvet at
spille: "Jeff Johnson & Brian Dunning - cúChulainn's Last Battle", men det
er jo meget forskønnet musik. Jeg er blevet bedt om at finde noget musik med
bedre rødder. Og det sku helst ikke være så folkeligt og pub-agtig som fx
the Dubliners eller the Chieftains. Det skal være noget musik, som kan stå i
smuk kontrast til klassisk musik.

Fra : Jens Hedegaard

Dato : 24-11-04 22:42

Aha, så kunne det rent faktisk være interessant med Alan Stivel,
som en gang har lavet en keltisk symfoni. Hvis han absolut vil
have "klassisk" er der iøvrigt også skrevet "skotsk/keltisk musik
til symfoniorkester med f.eks. sækkepibe, fløjte og ovenikøbet
pipe band tromme som solist. (Ja, og så er der jo
altid "Hebriderne" og hele Mendelsohns "skotske symfoni", nr.
3...selv om der ikke er meget keltisk i den! Ellers vil jeg
henvise til tidligere indlæg.
mvh
JH

Fra : Kurt Kedelig

Dato : 19-11-04 19:16

Eing med øvrige i at Chieftains er yderst relevante, især den tidlige del af
deres produktion (slå Chieftains op på http://www.allmusic.com/ for en ret
korrekt diskografi). Senere har de leget med alverdens (helt bogstaveligt!)
inspirationskilder og samspilspartnere.
VH,
Lars

Fra : lhs

Dato : 20-11-04 19:29

Hej

Jeg kan ikke se dem alle sammen, men mine favoritter er:

Oysterband
Wolfstones
(Alias) Ron Kavanagh - suveræn hvis han ikke er død af druk - nok den mest
autentiske, måske bortset fra Chieftains på din liste
Great Big sea (Nova Scotia)
Shane MacGowan - aldeles suveræn, hvis han ikke er død af druk
Pouges
Natalie Macmasters (Nova Scotia igen)

Se evt. under Millstream hos Tønder festival for mere info og forslag:
http://www.tf.dk/

Lars HS

ps. Hevia, The Corrs er pop men Runrig kan som nogle af de eneste lave både
pop, rock og folk...

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 20-11-04 22:38

> ps. Hevia, The Corrs er pop men Runrig kan som nogle af de eneste lave
> både
> pop, rock og folk...

Ved nu ikke om jeg vil sige Hevia er pop... Har ihvertfald større musikal
respekt for ham end for The Corrs. Han kan godt nok spille på sækkepibe, det
må man lade ham.

Fra : lhs

Dato : 21-11-04 00:22

Hej

Ja, ja

Hevia er rimeligt keltisk lignende pop, men det er pop, du efterlyste
autentisk - så er det Carlos Nunez: http://www.carlos-nunez.com/ du
søger, så ham sammen med Chieftains (skulle være den 5. hemmelige
Chieftain..)

Anyway, Hevia er fedt keltisk pop, men pop..

Nunez er autetisk...

LArs HS

Fra : Thomas K. Jeppesen

Dato : 21-11-04 02:21

Søren Kjeldsen wrote:

> Ved nu ikke om jeg vil sige Hevia er pop... Har ihvertfald større musikal
> respekt for ham end for The Corrs.

Hvorfor?
Vær du glad for, at vi har en gruppe som The Corrs, som kan bringe
violiner og fløjter ind i popmusikken. Har du hørt de instrumentale
numre med The Corrs?
The Corrs fortjener stor respekt. De har en af tidens bedste
sangerinder, som også kan synge live. De skriver selv størstedelen af
deres musik og tekster. Uden The Corrs ville verden være et meget
fattigere sted musikalsk.

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 21-11-04 09:28

> [...]
> som også kan synge live. De skriver selv størstedelen af deres musik og
> tekster. Uden The Corrs ville verden være et meget fattigere sted

Altså jeg siger heller ikke jeg ikke kan lide dem. Har hørt en del af deres
albums og synes bare, at de er meget poppede. Ingen har sagt noget om deres
musikalske kunnen,

Fra : David Rasmussen

Dato : 21-11-04 13:25

Thomas K. Jeppesen wrote:

> Hvorfor?
> Vær du glad for, at vi har en gruppe som The Corrs, som kan bringe
> violiner og fløjter ind i popmusikken. Har du hørt de instrumentale
> numre med The Corrs?

Violiner og fløjter i popmusik er gjort mange gange før.

> The Corrs fortjener stor respekt. De har en af tidens bedste
> sangerinder, som også kan synge live.

Nej.

> De skriver selv størstedelen af
> deres musik og tekster.

Og? Det gør en masse andre også.

> Uden The Corrs ville verden være et meget
> fattigere sted musikalsk.

Nej.

/David

Fra : Thomas K. Jeppesen

Dato : 21-11-04 16:01

David Rasmussen wrote:

> Violiner og fløjter i popmusik er gjort mange gange før.

Jeg har ikke hørt det. Forslag modtages gerne.

> Nej.

Hvad præcist siger du nej til her?

> Og? Det gør en masse andre også.

Mange gør ikke!

> Nej.

Lige præcist din verden kan vel heller ikke blive meget mere umusikalsk
end den er i forvejen.
Jeg har ondt af dig.

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 21-11-04 19:22

> Jeg har ikke hørt det. Forslag modtages gerne.

Violiner er blevet brugt i metal-genren. Så det ER altså ikke noget nyt. Kan
ikke lige komme i tanke om nogle navne på diverse bands. Måske Thyrfing.

Sangerinder burde kunne synge live. Hehe... Se bare på hende fra Black Eyed
Peas, deres popularitet burde have været forsvundet, efter hun havde
"sjunget" i Rio. *Tænker tilbage* Kæft, jeg grinte min røv i laser.

Du siger at de ikke skriver alle tekster? Kun størstedelen? Det er sgu
skuffende, der røg lidt respekt for dem.

> Lige præcist din verden kan vel heller ikke blive meget mere umusikalsk
> end den er i forvejen.
> Jeg har ondt af dig.

Hehe... De har altså ikke gjort noget banebrydende overhovedet. De har bare
"smedet" keltisk musik med pop. Ligesom Nightwish har lavet en blanding af:
metal, keltisk musik og opera.
Næh du, hvis jeg skal høre sådan nogle mixturer, så falder mit valg sgu på
Nightwish og Within Temptation.
Men jeg må sige, at de er nogle dejlige damer... Nam-nam...

Fra : Thomas K. Jeppesen

Dato : 21-11-04 20:56

Søren Kjeldsen wrote:

> Sangerinder burde kunne synge live. Hehe... Se bare på hende fra Black Eyed
> Peas, deres popularitet burde have været forsvundet, efter hun havde
> "sjunget" i Rio. *Tænker tilbage* Kæft, jeg grinte min røv i laser.

Men hun kan vride med sit underliv og tage sig i skridtet. Det er det de
unge vil have idag. Ren overflade uden dybde eller sjæl.

> Du siger at de ikke skriver alle tekster? Kun størstedelen? Det er sgu
> skuffende, der røg lidt respekt for dem.

Hehe. De er den eneste gruppe, som har lavet covernumre, som faktisk er
klasser bedre end originalerne.
Af numre kan nævnes REM's Everybody Hurts, Fleetwood Mac's Dreams og
Jimi Hendrix' Little Wing (især Unplugged udgaven).

> Hehe... De har altså ikke gjort noget banebrydende overhovedet.

Men behøver man det for at være "store"?

> [...]
> metal, keltisk musik og opera.
> Næh du, hvis jeg skal høre sådan nogle mixturer, så falder mit valg sgu på

Det kunne da være, at jeg skulle checke de grupper ud.

> Men jeg må sige, at de er nogle dejlige damer... Nam-nam...

De er ganske almindelige af udseende. Dog er jeg helt vild med Andrea's
utrolig smukke brune øjne og sjælfulde røst.

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 21-11-04 21:02

> Men hun kan vride med sit underliv og tage sig i skridtet. Det er det de
> unge vil have idag. Ren overflade uden dybde eller sjæl.

Jeg er "ung", og hun siger ikke mig noget... Men så igen... Måske er jeg
bare "alternativt" "ung".

(tegnet " blev brugt: 6 gange i denne sætning")

> [...]
> Af numre kan nævnes REM's Everybody Hurts, Fleetwood Mac's Dreams og Jimi
> Hendrix' Little Wing (især Unplugged udgaven).

Godt ord igen. Må jo indrømme at jeg er en stor fan af Gregorian... Troede
du mente at ja, de har fået tekster og sange, via the foul stench of pop.

> Men behøver man det for at være "store"?

Næh... Men altså musikken ville altså ikke være fortabt uden dem, langt fra.

> Det kunne da være, at jeg skulle checke de grupper ud.

Det synes jeg du skulle. På http://www.roadrunnerrecords.com/
Der kan du hente brudstykker fra ihvertfald Nightwish...

> De er ganske almindelige af udseende. Dog er jeg helt vild med Andrea's
> utrolig smukke brune øjne og sjælfulde røst.

Synes nu de er dejlige... På en naturlig (jeg bruger makeup og er tynd)
måde... Hehe... Nej, de er seriøst lækre...

Fra : Thomas K. Jeppesen

Dato : 21-11-04 23:21

Søren Kjeldsen wrote:

> Næh... Men altså musikken ville altså ikke være fortabt uden dem, langt fra.

Jeg ville være fortabt.

> Det synes jeg du skulle. På http://www.roadrunnerrecords.com/
> Der kan du hente brudstykker fra ihvertfald Nightwish...

Nu har jeg lige hørt Nightwish med Wish I Had An Angel, som faktisk er
udemærket. Dog er jeg ikke vild med den mandlige stemme. De skulle nøjes
med den kvindelige stemme. Samtidig kunne de godt have smidt en fed og
melodiøs guitarsolo ind i stil med dem, som Slash fra Guns N' Roses var
genial til.
Men jeg skal indrømme, at det godt kan være noget musik, som jeg vil
høre fremover. Dog dropper jeg ikke The Corrs!

> Synes nu de er dejlige... På en naturlig (jeg bruger makeup og er tynd)
> måde... Hehe... Nej, de er seriøst lækre...

Jeg synes, det er utroligt, at Andrea Corr, som ikke er meget højere end
1.55, har så stærk en stemme. Når man hører dem live, kan man ikke undgå
at blive positivt overrasket over, hvor godt den pige kan synge. Hun har
faktisk en endnu bedre klang og fylde i sin stemme live end på CD.
De fleste andre kvindelige sangere kan godt gå hjem og lægge sig!

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 21-11-04 23:42

> Jeg ville være fortabt.

Hehe... The words from a true fan...

> Nu har jeg lige hørt Nightwish med Wish I Had An Angel, som faktisk er
> udemærket. Dog er jeg ikke vild med den mandlige stemme. De skulle nøjes
> med den kvindelige stemme.

Enig, eller ihvertfald fine en stemme som kunne være hendes modstykke.
http://www.within-temptation.com.br/audio/audio.htm

Samtidig kunne de godt have smidt en fed og
> melodiøs guitarsolo ind i stil med dem, som Slash fra Guns N' Roses var
> genial til.

Det er der også på nogle numrer.

> Men jeg skal indrømme, at det godt kan være noget musik, som jeg vil høre
> fremover. Dog dropper jeg ikke The Corrs!

He... Det er der heller ikke nogen som har sagt du skulle. Hvis jeg ikke var
så anti-pop (selvom jeg nu stadig kan falde i staver over kongen: MJ), ville
jeg da også lytte til Corrs. Er også vild med deres hit "Runaway". Der er
der også gjort flot brug af violin.

> [...]
> faktisk en endnu bedre klang og fylde i sin stemme live end på CD.
> De fleste andre kvindelige sangere kan godt gå hjem og lægge sig!

Den keltiske musik besidder nogle af de største sangerinder, sandt nok,
sandt nok... Prøv at finde noget med Loreena McKennit... My God hun kan
synge.

Fra : Thomas K. Jeppesen

Dato : 22-11-04 00:09

Søren Kjeldsen wrote:

> Hehe... The words from a true fan...

> Enig, eller ihvertfald fine en stemme som kunne være hendes modstykke.
> http://www.within-temptation.com.br/audio/audio.htm

Ok, det vil jeg undersøge nærmere på et senere tidspunkt.

> Samtidig kunne de godt have smidt en fed og

> Det er der også på nogle numrer.

Lyder godt!

> [...]
>

> Den keltiske musik besidder nogle af de største sangerinder, sandt nok,
> sandt nok... Prøv at finde noget med Loreena McKennit... My God hun kan

Hende glæder jeg mig til at høre.

Fra : David Rasmussen

Dato : 22-11-04 14:02

Thomas K. Jeppesen wrote:

> [...]
> faktisk en endnu bedre klang og fylde i sin stemme live end på CD.
> De fleste andre kvindelige sangere kan godt gå hjem og lægge sig!

LOL... Du aner ikke hvad du taler om. Du hører ikke meget musik, hva'?

/David

Fra : Thomas K. Jeppesen

Dato : 22-11-04 16:59

David Rasmussen wrote:

> LOL... Du aner ikke hvad du taler om. Du hører ikke meget musik, hva'?

Du er ikke et godt menneske. Jeg overvejer seriøst at putte dig i mit
tomme killfilter, da jeg ikke ser nogen ide i at læse dine kommentarer
som jo mest består af personangreb og mudderkast!
Du tror du er mere intelligent, end jeg er. Det kan da godt være, du er
det, selvom jeg tvivler, da det så måtte betyde at din IQ skulle ligge
højere end 142 (med spredning 24).

Fra : Lars Stokholm

Dato : 22-11-04 20:51

David Rasmussen skrev:

> [...]

Hvad er det du vil sige, David? Kan du ikke bare sige det, i stedet
for det dér fnidderfnadder?

Thomas K. Jeppesen skrev:

> Du er ikke et godt menneske. Jeg overvejer seriøst at putte dig i mit
> tomme killfilter, da jeg ikke ser nogen ide i at læse dine kommentarer
> som jo mest består af personangreb og mudderkast!

Ingen af jer er for smarte at høre på...

> Du tror du er mere intelligent, end jeg er. Det kan da godt være, du er
> det, selvom jeg tvivler, da det så måtte betyde at din IQ skulle ligge
> højere end 142 (med spredning 24).

Er det Mensa.dk? 156 med spredning 24 for mig, og det kan enhver idiot
se er helt i skoven, for så klog er jeg satme da ikke.

Vi bedømmer dig på hvad du skriver og ikke på din evne til at lægge
puslespil på nettet, så hvad med at lægge din stil lidt om? Du kunne
jo starte med at prøve, at lade være med at være så snæversynet. Går
det ikke godt første gang, så skifter du jo bare navn, som du plejer,
og starter på en frisk. Den vane kan du så lægge fra dig sidenhen.

Gør nu som jeg siger, jeg er trods alt klogere end dig. :P

Fra : Thomas K. Jeppesen

Dato : 22-11-04 23:57

Lars Stokholm wrote:

> Hvad er det du vil sige, David? Kan du ikke bare sige det, i stedet
> for det dér fnidderfnadder?

> Ingen af jer er for smarte at høre på...

Det har du ret i. Jeg er ikke selv stolt af, hvad jeg skrev om og til
David. Jeg er bare træt af, at folk kaster med mudder på mig, så snart
de er uenige i det, jeg skriver. Jeg plejer sjældent, at være den som
starter med personangreb og var det heller ikke i dette her tilfælde.
Men det er ingen undskyldning for min dårlige opførsel.

> Er det Mensa.dk? 156 med spredning 24 for mig, og det kan enhver idiot
> se er helt i skoven, for så klog er jeg satme da ikke.

Du kunne sikkert sagtens bestå den rigtige Mensa test. Jeg har hørt, at
den skulle være en del lettere end den på nettet. Men så igen, så kan
det jo også være at testen på nettet er gjort for let for at lokke folk
til at betale for den rigtige test?
Under alle omstændigheder så tyder dit testresultat på, at du er en
intelligent herre, også mere end jeg er. Jeg tog testen for et par år siden.

> [...]
> og starter på en frisk. Den vane kan du så lægge fra dig sidenhen.
>
> Gør nu som jeg siger, jeg er trods alt klogere end dig. :P

Du fortjener respekt Lars. Du har formådet at skrive nogle alvorsord til
mig på en pæn og høflig måde uden mudderkast og personangreb.
Tak min ven.

Fra : David Rasmussen

Dato : 24-11-04 13:09

Lars Stokholm wrote:

> Hvad er det du vil sige, David?

Læs mine svar i tråden.

> Kan du ikke bare sige det, i stedet
> for det dér fnidderfnadder?

Læs tråden.

Hvis du stadig er i tvivl, så kan du jo bede mig om at uddybe noget konkret.

/David

Fra : David Rasmussen

Dato : 24-11-04 13:08

Thomas K. Jeppesen wrote:

> Du er ikke et godt menneske.

Jo, det er jeg faktisk. Eller rettere: jeg forsøger i høj grad at være det.

> Jeg overvejer seriøst at putte dig i mit
> tomme killfilter, da jeg ikke ser nogen ide i at læse dine kommentarer
> som jo mest består af personangreb og mudderkast!

Det er jo dit eget valg.

Mine kommentarer er ikke personangreb og mudderkast, men reaktioner på
din tykke dogmatisme. Du må da kunne forstå at når du gang på gang
kommer med stejle, uforsonlige, intolerante, dømmesyge og dogmatiske
holdninger, så får du da nogle svar. Og nok nogle skarpe svar, som
modsvar på din egen dogmatik. Det er egentligt en fælde man falder i.
For jeg tror ikke det hjælper noget at sætte hårdt mod hårdt. Jeg ved
bare at det ikke hjælper noget at tale fornuft med folk der er
dogmatiske og uempatiske og som ikke kan se en sag fra flere sider. Det
ender med desparation.

> Du tror du er mere intelligent, end jeg er. Det kan da godt være, du er
> det, selvom jeg tvivler, da det så måtte betyde at din IQ skulle ligge
> højere end 142 (med spredning 24).

Min IQ ligger højere end 142. Væsentligt højere. Skal vi også måle pikke nu?

/David

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 24-11-04 15:06

> Min IQ ligger højere end 142. Væsentligt højere. Skal vi også måle pikke
> nu?
>
> /David

Jeg er 17 år... Var for utålmodig til den skide test. Lavede den på 10
minutter og fik 120... Og alligevel virker jeg mere moden end jer to lige
nu...

Fra : David Rasmussen

Dato : 24-11-04 15:11

Søren Kjeldsen wrote:

> Jeg er 17 år... Var for utålmodig til den skide test. Lavede den på 10
> minutter og fik 120... Og alligevel virker jeg mere moden end jer to lige
> nu...

Modenhed og intelligens har intet med hinanden at gøre. Og hvor ser du
den manglende modenhed? Hvis det var pikmålingskommentaren så må jeg
anmode om at du tænder for dit humordevice.

/David

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 24-11-04 15:29

> [...]
> manglende modenhed? Hvis det var pikmålingskommentaren så må jeg anmode om

Synes bare det virker åndsvagt I overhovedet gider at diskutere sådan noget.

Fra : David Rasmussen

Dato : 24-11-04 16:46

Søren Kjeldsen wrote:

> Synes bare det virker åndsvagt I overhovedet gider at diskutere sådan noget.

Hvad, specifikt? Musiksmag, personangreb, mudderkastning, dogmatik,
konfliktløsning, reaktionsmønstre osv? Eller?

/David

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 24-11-04 17:49

> Hvad, specifikt? Musiksmag, personangreb, mudderkastning, dogmatik,
> konfliktløsning, reaktionsmønstre osv? Eller?
>
> /David

Hmm... Nu jeg tænker over det er dette her også åndsvagt... Så denne tråd
slutter nu... Eller NU... 1 2 3 4 5 NU!!! NU NU NU NU!!!
UN?!! NU... Ok

NUUUUUUUUUUUUUUUUU!!!!!!

Fra : David Rasmussen

Dato : 24-11-04 19:19

Søren Kjeldsen wrote:

> Hmm... Nu jeg tænker over det er dette her også åndsvagt... Så denne tråd
> slutter nu... Eller NU... 1 2 3 4 5 NU!!! NU NU NU NU!!!
> UN?!! NU... Ok

Heheh... :)

Okay, men hvad er så _ikke_ "åndssvagt" efter din mening? Jeg synes
vores tråd er ret meningsfuld.

/David

Fra : Lars Stokholm

Dato : 24-11-04 19:48

David Rasmussen skrev:

> Okay, men hvad er så _ikke_ "åndssvagt" efter din mening?

Jeg er godt nok ikke Søren, men mit svar vil nok være vanilje. :)

> Jeg synes vores tråd er ret meningsfuld.

Det er ubestrideligt sandt, der er næsten ikke andet end meninger.

Øh, en ting jeg godt vil spørge dig om, for det er ikke rigtigt klart
for mig. Synes du det giver mening at diskutere musiksmag?

Fra : David Rasmussen

Dato : 24-11-04 23:27

Lars Stokholm wrote:

> Jeg er godt nok ikke Søren, men mit svar vil nok være vanilje. :)

Vanilje smager da vildt godt! :)

> Det er ubestrideligt sandt, der er næsten ikke andet end meninger.
>
> Øh, en ting jeg godt vil spørge dig om, for det er ikke rigtigt klart
> for mig. Synes du det giver mening at diskutere musiksmag?

Ja. Og det giver især mening at diskutere om Andrea Corr er bedre end de
fleste andre kvindelige sangerinder. Om ikke andet må det da være fair
nok at påtale sådan en vild påstand, hvis man er uenig.

/David

Fra : Thomas K. Jeppesen

Dato : 25-11-04 00:29

David Rasmussen wrote:

> Vanilje smager da vildt godt! :)

Enig!

> Ja. Og det giver især mening at diskutere om Andrea Corr er bedre end de
> fleste andre kvindelige sangerinder. Om ikke andet må det da være fair
> nok at påtale sådan en vild påstand, hvis man er uenig.

Nu sammenlignede jeg kun Andrea Corr med andre sangerinder indenfor
popmusikken eller hvad man ellers kalder den genre, som The Corrs
befinder sig i og der synes jeg altså, at hun er i en klasse for sig
selv. Den eneste der på samme måde har rørt mig med sin stemme, er Karen
Carpenter.
Selv om man eventuelt ikke kan lide den musik, som The Corrs spiller, så
kan man vel høre, at vi her har med en sangerinde, som kan sit håndværk.
Et nummer som f.eks. Runaway er der ingen, som kan synge bedre end Andrea!

Fra : David Rasmussen

Dato : 26-11-04 10:26

Thomas K. Jeppesen wrote:

> [...]
> befinder sig i og der synes jeg altså, at hun er i en klasse for sig
> selv. Den eneste der på samme måde har rørt mig med sin stemme, er Karen

Der er stadig utallige som har en mindst ligeså god teknik som Andrea.
Jeg siger ikke at Andrea er dårlig; jeg anfægter blot din påstand om at
"de fleste andre kvindelige sangere kan godt gå hjem og lægge sig!".

> Selv om man eventuelt ikke kan lide den musik, som The Corrs spiller, så
> kan man vel høre, at vi her har med en sangerinde, som kan sit håndværk.

Helt sikkert. Det har jeg ikke anfægtet.

> Et nummer som f.eks. Runaway er der ingen, som kan synge bedre end Andrea!

Det er nok et spørgsmål om smag, ikke teknik :)

/David

Fra : Lars Stokholm

Dato : 25-11-04 07:19

David Rasmussen skrev:

> Vanilje smager da vildt godt! :)

Enig. Og det _dufter_ mindst ligeså godt. Faktisk er det sådan at
vanilje dufter bedre end noget andet krydderi. ;)

> Ja.

Jeg tænker sådan noget: Det er god musik/det er dårlig musik. Jeg har
aldrig fundet mening i det. Jeg kan godt finde på at sige "føj det er
dårlig musik det der", men det er jo helt personligt og jeg er klar
over at der er mange der ikke er enige.

> Og det giver især mening at diskutere om Andrea Corr er bedre end de
> fleste andre kvindelige sangerinder. Om ikke andet må det da være fair
> nok at påtale sådan en vild påstand, hvis man er uenig.

Tja, men du kommer jo naturligvis ingen vegne med at erklære dig
uenig. :) For ham bliver hun sandsynligvis ikke dårligere af det,
og vi andre kan bare lytte til hende og danne os vores egne meninger.
Hvis vi så kommer frem til at hun er det bedste vi nogensinde har
hørt, så kan jeg ikke se at det ikke skulle være sandt - også selvom
vi har hørt *meget*.

(Personligt vil jeg ikke sætte en finger på den bedste, men for mig
er Andrea Corr vist ikke med i den konkurrence.)

Hvad er det for en type argumenter du har fat i, når du siger at hun
ikke er den bedste? Er det noget med hun ikke er den mest øvede, den
mest originale, den mest indflydelsesrige, den dygtigste til at synge
rent live, ...?

Fra : Thomas K. Jeppesen

Dato : 25-11-04 09:40

Lars Stokholm wrote:

> [...]
> ikke er den bedste? Er det noget med hun ikke er den mest øvede, den
> mest originale, den mest indflydelsesrige, den dygtigste til at synge

Hvis man har set og hørt især Unplugged DVD'en og Live at Lansdowne Road
DVD'en, kan man vel ikke komme til en anden konklusion, end at Andrea
synger ganske fremragende live, faktisk klasser bedre end mange andre
sangerinder?

Fra : Lars Stokholm

Dato : 25-11-04 10:44

Thomas K. Jeppesen skrev:

> Hvis man har set og hørt især Unplugged DVD'en og Live at Lansdowne Road
> DVD'en, kan man vel ikke komme til en anden konklusion, end at Andrea
> synger ganske fremragende live

Hvis man kan lide hendes stemme, så vil jeg da gætte på at man kan
genkende den og lide den live også. :) Hun er i stand til at synge
som man hører hende på deres cd'er. Men så vidt jeg husker er hun
ikke altid lige sikker i stemmen.

> faktisk klasser bedre end mange andre sangerinder?

Jeg er desværre ret kræsen med musik, så det er sjældent at jeg når så
langt som at høre andre sangerinder live.

Fra : Thomas K. Jeppesen

Dato : 25-11-04 19:40

Lars Stokholm wrote:

> Hvis man kan lide hendes stemme, så vil jeg da gætte på at man kan
> genkende den og lide den live også. :)

Selvom man ikke kan lide hendes stemme, må man da kunne klappe i
hænderne af, at hun ikke synger falsk live?
Jeg synes f.eks at Celine Dion synger fremragende, selvom jeg ikke kan
lide musikken. Derfor respekterer jeg hende som sangerinde.

> Hun er i stand til at synge
> som man hører hende på deres cd'er.

Det er der også kun meget få, som kan.

> Men så vidt jeg husker er hun
> ikke altid lige sikker i stemmen.

Det har jeg ikke selv oplevet, men selvfølgelig kan du have ret. Det er
ikke alle live konceter, jeg har set og hørt.

> Jeg er desværre ret kræsen med musik, så det er sjældent at jeg når så
> langt som at høre andre sangerinder live.

Jeg er også ret kræsen, men live koncertoptagelser og andet med andre
sangerinder ser og hører vi vel alle nogle stykker af om året?

Fra : David Rasmussen

Dato : 26-11-04 10:33

Lars Stokholm wrote:

> [...]
> aldrig fundet mening i det. Jeg kan godt finde på at sige "føj det er
> dårlig musik det der", men det er jo helt personligt og jeg er klar

Formålet med en diskussion generelt og en om musiksmag specifikt, er
ikke at blive enige, men at bliver klogere, at forstå, at få indsigt.

> Tja, men du kommer jo naturligvis ingen vegne med at erklære dig
> uenig. :)

Om ikke andet kommer jeg af med en reaktion som er rimelig. Kald det
mental hygiejne.

Men udover det, så har vi jo fået hele denne tråd ud af det.

> For ham bliver hun sandsynligvis ikke dårligere af det,

Det er heller ikke meningen.

> og vi andre kan bare lytte til hende og danne os vores egne meninger.

Skal vi så nedlægge gruppen?

> Hvis vi så kommer frem til at hun er det bedste vi nogensinde har
> hørt, så kan jeg ikke se at det ikke skulle være sandt - også selvom
> vi har hørt *meget*.

"sandt"?

> [...]
> er Andrea Corr vist ikke med i den konkurrence.)
>
> Hvad er det for en type argumenter du har fat i, når du siger at hun

Hvad er det for en type argumenter man har fat i når man siger at hun
_er_ den bedste? Jeg anfægter netop bare den påstand.

Der er masser der er teknisk lige så dygtige som Andrea, og en hel del
der er dygtigere. Og man må gå ud fra at Thomas snakkede om teknik når
han siger at de fleste andre kan gå hjem og lægge sig. Hvad der så
kommer udover teknikken, er smagsafhængigt.

> Er det noget med hun ikke er den mest øvede, den
> mest originale, den mest indflydelsesrige, den dygtigste til at synge
> rent live, ...?

Du kan jo spørge Thomas på hvilket punkt alle andre godt kan gå hjem og
lægge sig. Det var den udtalelse jeg anfægtede.

/David

Fra : Lars Stokholm

Dato : 26-11-04 12:05

David Rasmussen skrev:

> Der er masser der er teknisk lige så dygtige som Andrea, og en hel del
> der er dygtigere. Og man må gå ud fra at Thomas snakkede om teknik når
> han siger at de fleste andre kan gå hjem og lægge sig.

Afhængigt af hvem "andre" er, så kunne jeg da godt forestille mig at
Andrea Corr var teknisk bedre end de fleste af dem. Men hvis du bare
tager toppen af sangerinderne, så er det sikkert mere tvivlsomt. :)

Så jeg kan måske godt være enig med "Thomas" i at hun er teknisk bedre
end de fleste (det betyder jo bare at halvdelen af dem er dårligere
end hun er). Men jeg tror ikke jeg kan være enig i at hun er klasser
bedre, og bestemt heller ikke i at hun er en af tidens bedste.

Fra : David Rasmussen

Dato : 26-11-04 17:17

Lars Stokholm wrote:

> Afhængigt af hvem "andre" er, så kunne jeg da godt forestille mig at
> Andrea Corr var teknisk bedre end de fleste af dem.

Du kan jo selv prøve at fortolke Thomas' udsagn "De fleste andre
kvindelige sangere kan godt gå hjem og lægge sig!" for at finde ud af
hvem "andre" er. Men at hun i forhold til samtlige kvindelige sangere
hører til blandt dem der har teknikken i orden, er der ingen tvivl om.
Men dem er der også mange af. Rigtigt mange.

/David

Fra : Thomas K. Jeppesen

Dato : 27-11-04 04:52

David Rasmussen wrote:

> Du kan jo spørge Thomas på hvilket punkt alle andre godt kan gå hjem og
> lægge sig. Det var den udtalelse jeg anfægtede.

Det at synge live.

Fra : Thomas K. Jeppesen

Dato : 24-11-04 17:13

David Rasmussen wrote:

> Min IQ ligger højere end 142. Væsentligt højere.

Tillykke med det. Jeg håber, du udnytter din gave.

> Skal vi også måle pikke
> nu?

Hehe ellers tak. Jeg er sikker på, at din er større end min.

Fra : David Rasmussen

Dato : 24-11-04 19:20

Thomas K. Jeppesen wrote:

> Hehe ellers tak. Jeg er sikker på, at din er større end min.

Det skal du sgu ikke være sikker på... :)

/David

Fra : ASKF

Dato : 22-11-04 20:31

Thomas K. Jeppesen ytrede sig i
<41a114b3$0$15089$edfadb0f@dread15.news.tele.dk> med dette:

[snip]
> [...]
>faktisk en endnu bedre klang og fylde i sin stemme live end på CD.
>De fleste andre kvindelige sangere kan godt gå hjem og lægge sig!

Du har en verden af oplevelser til gode indenfor Goth Metal, hvor også
Nightwish hører til i dag. Langt de fleste bands med kvindlige vokaler
vil kunne overraske dig i positiv retning. Der er nemlig mange af dem
som er klassisk konservatorieuddannede

Det er i øvrigt pudsigt at Finland, Sverige og især Norge gør sig godt
bemærket i denne genre, samtidig med at det er tydeligt at høre den
keltiske inspiration i meget af musikken.
Allan Stig Kiilerich Frederiksen

Fra : David Rasmussen

Dato : 22-11-04 14:00

Thomas K. Jeppesen wrote:

> Jeg har ikke hørt det. Forslag modtages gerne.

Der er brugt i masser af såkaldt keltisk og keltisk inspireret musik. Og
konstellationen blev desuden også brugt i disco, men på en noget anden måde.

> Hvad præcist siger du nej til her?

At de har en af tidens bedste sangerinder. Der er utallige der er bedre.

> Mange gør ikke!

De fleste relevante gør. Og langt mere interessant og innovativ musik
end Corrs laver. Corrs rokker ikke ved noget som helst. Radiohead rokker
ved alt for eksempel.

> Lige præcist din verden kan vel heller ikke blive meget mere umusikalsk
> end den er i forvejen.

Hvad ved du om det?
Jeg har masser af teoretisk og praktisk erfaring med musik, både som
lytter og som udøvende. Efter alle tænkelige måder at måle begrebet på
er jeg et ret musikalsk menneske.

> Jeg har ondt af dig.

Det lyder flot, men hvad mener du egentligt?

/David

Fra : Kim Petersen

Dato : 25-11-04 20:12

> De fleste relevante gør. Og langt mere interessant og innovativ musik
> end Corrs laver. Corrs rokker ikke ved noget som helst. Radiohead rokker
> ved alt for eksempel.

Nu er der andet (og mere) ved musikken end "blot" at være innovativ. Jeg
synes The Corrs laver smuk og fængende musik, og også jeg synes at deres
covers er ganske fremragende. Tænk blot hvis ikke man brød sig om
fortolkninger, så havde jeg aldrig lært Diana Krall, Patricia Barber,
Shirley Horn osv. at kende, ej heller lært at værdsætte vocal-jazz... Og al
den klassiske musik...

Radiohead rokker ganske givet ved meget, men nogle gange synes jeg det lyder
"mærkeligt"

Kate Bush er ganske givet en stor sangerinde (og en af mine favoritter), men
det er en helt anden genre/stil end The Corrs / Andrea Corr, og kan som
sådan ikke sammenlignes...

Fra : David Rasmussen

Dato : 26-11-04 10:41

Kim Petersen wrote:

> Nu er der andet (og mere) ved musikken end "blot" at være innovativ.

Helt sikkert. Man bliver bare hurtigt færdig med den tekniske diskussion
om de forskellige sangerinders kunnen. Ingen med forstand på musik eller
sangteknik vil påstå at Andrea Corr har en dårlig teknik. Og ingen med
forstand på musik eller sangteknik vil påstå at Andrea Corr er "klasser
bedre" i den ret enorme masse af teknisk dygtige sangerinder. Det er
tilmed nemt at pege på sangerinder som har ubetinget bedre teknik end
Andrea. Lisa Gerrard melder sig umiddelbart.

Det behøver ikke at betyde at det er "bedre". Jeg er uhelbredelig fan af
Tom Waits, Nick Cave, Bob Dylan, Roger Waters og en masse andre sangere
som mildest talt ikke har en imponerende teknik. Men nu var det teknik
vi diskuterede.

> [...]
> fortolkninger, så havde jeg aldrig lært Diana Krall, Patricia Barber,
> Shirley Horn osv. at kende, ej heller lært at værdsætte vocal-jazz... Og al

Jeg har ikke udtalt mig om fortolkninger. Jeg har intet imod dem.

> Radiohead rokker ganske givet ved meget, men nogle gange synes jeg det lyder
> "mærkeligt"

Ja, er det ikke fedt? :)

Noget Radiohead lyder mærkeligt. Og tager 10-20 gennemlytninger for mig
at finde hovede og hale i. Til gengæld tager det laaaang tid for mig at
blive færdig med den slags musik som det har taget mig lang tid at komme
ind i. Og i øvrigt mht. til diskussion, en sanger som er teknisk ret
dygtig, men som vælger at bruge sin stemme på en masse underlige
uortodokse måder.

/David

Fra : Thomas K. Jeppesen

Dato : 21-11-04 02:23

lhs wrote:

> ps. Hevia, The Corrs er pop men Runrig kan som nogle af de eneste lave både
> pop, rock og folk...

Det kan The Corrs nu også!
Men pt. laver de dog mest pop.

Fra : Henrik S. Pedersen