Rikke Mors <rikke.mors@stofanet.dk> wrote in
news:419c8eba$0$13757$ba624c82@nntp03.dk.telia.net:
> Brian Ehlers Petersen wrote:
>> Hej med jer.
>> Vi har en søn som desværre er meget langsomt udviklet i sit sprog.
>> Han er 3½ år og vi syntes nu at det påvirker hans omgang med de andre
>> bærn på hans alder.
>> Han har været 3 gange til talepædagog og har for 14 dage siden fået
>> dræn i øret, grundet dårlig hørelse.
>> Han siger ikke f, s, p og t, så fx "Far er sød" bliver til "Bar er
>> død" og det passer jo ikke helt
>> Han går i børnehave og af fjernsyn ser han ser han mest Bamse Og
>> Kylling. De taler jo heller ikke så tydeligt, men er det en årsag?
>> Vi læser godnat historier hver aften.
>> Han er meget svær at forstå for voksne.
>> Skal vi bare væbne os med tålmodighed eller er der andre forslag?
>> Mvh
>> Brian
>>
>
> Som andre skriver, tror jeg også at talefejlene skyldes nedsat
> hørelse. [KLIP]
Den er jeg ikke enig i. Taleproplemer kan være arveligt.
I mine 2 ældste pigers tilfælde, gælder dette.
(Jeg og min storebror havde også taleproblemer som børn)
Mine piger har IKKE haft noget med ørene, men de blev begge tjekket hos en
ørelæge, inden de røg til talepædagog.
>
> Mit råd er altså at I skal slå koldt vand i blodet og se hvad der sker
> nu efter at han har fået drænet i - sandsynligvis går det som med min
> bror. Hvis ikke det virker, kan det være noget med koncentrationen.
> Prøv at lægge mærke til om han på andre måder end udtalemæssigt er
> sprogligt svag. Det er nemlig for mig at se et langt større problem.
> Udtalen skal nok blive rettet hen af vejen, hvis bare ikke jeres søn
> oplever nederlag og skuffelser på række, så det ender med at han
> bliver ked af at åbne munden. Fokuser endelig ikke for meget på hans
> fejl.
>
> Held og lykke emd projektet
>
> Rikke Mors
Med min egen erfaring ville jeg ikke slå koldt vand i blodet.
Når problemet er så tydeligt, at selv familie og omgangskredsen ikke kan
forstå drengen, vil jeg helt klart råde Brian til at opsøge talepædagog med
det samme.
Min ældste datter startede ved talepæd. som 3-årig (henvisning fra egen
læge), og sluttede et par mdr. før hun begyndte i BH.klasse.
Ved min mellemste datter tog jeg 'sagen' i egen hånd, da hendes sprog var
endnu dårligere end ældstes. Hun kunne stort set ikke tale som 3-årig, og
kunne reelt kun 4 ord (Nej,Ja,Mig og Mor) som kunne forståes, alle andre
ord/sætninger var volapyk for alle. Jeg og ældste kunne tyde hendes sprog,
og vidste hvad hun sagde, da der blev brugt fagter og 'udenadslære' på
hendes sprog. Det er bare ikke noget der dur i dagens Danmark *S*
Da hun først var begyndt hos talepæd., i de første 2 år, 2x om året, og
efterfølgende lidt oftere, blev hendes sprog forbedret. Det sidste år i
børnehave blev hendes taleundervisning forøget med 2x 2 timer ugentligt i
et ½ år, og da hun startede i 1.klasse, kunne hun vinke farvel til
talepædagogen, som virkelig havde gjort alt for at lære min datter sproget.
Mine pigers taleproblem har været lidt af en blanding.
Mellemste kunne bla.ikke udtale de fleste konsonanter såsom B,F,K,M,T,S,P.
Da hun så begyndte at lave lange sætninger, satte hun for lange endelser
på.
Ældste havde problemer med S og P lyde, de ord hvor man har tungen bag
fortænderne, for at udtale. Efterfølgende har vi ydermere fået afvide, af
hendes specialtandlæge, at pga. hendes overbid, har dette haft indflydelse
på hendes tale - melleste har ikke overbid
Jeg kan endvidere indskyde, at min egen læge først opdagede mellemste's
taleproblem, da hun var 5 år, og ville selvfølgelig indstille hende til
talepæd, hvilket var unødvendigt, hun havde gået ved talepæd. i 2 år!
Jeg er af den opfattelse, at nærer man bekymring for sit barn, om det så er
ved sygdom eller i dette tilfælde, taleproblemer, så skal man absolut ikke
sætte sig til at vente, til andre mener, at nu skal der ske noget.
Så er der lige den med "ikke at fokusere på hans fejl". Det sker der intet
ved, så længe det ikke bliver gjort negativt. For at forbedre sit barns
tale, bliver man nød til at 'rette' - også noget som talepædagoger
tilskynder forældre til, da barnet skal høre det samme ord igen og igen, og
prøve at udtale igen og igen, for at få et resultat *S*
For at forbedre tale hos et barn, kan man bla.:
- Læse højt, tale om historien
- Gentage sætninger/ord som barnet siger
- Tale langsomt
- Se på barnet, når man taler til/med det, så barnet kan se mundbevægelser
- Rim/Remser
- Synge
Ud over dette er der så den faglige kompetance:
- Kontakte ørelæge (Hvilket er sat i værk)
- Talepædagog (Dette behøves der ikke henvisning til, man kan selv ringe
til ex. PPR, og få en aftale i stand)
- Orientere dagplejer/børnehave/skole om problemet
Og sluttelig: Børn med taleproblemer behøver absolut ikke at have en dårlig
koncentration!
Held & Lykke med drengen
Mvh. Milea