jagthundetræning
Fra : Clas Lau

Dato : 17-11-04 18:43

Jeg er i færd med at træne min hund inden for jagtsporten. Til dette er det
nødvendigt at hunden hurtigt skal sætte sig ned når den får et signal via
fløjten.

Han kan sagtens sætte sig på fløjten nu. Men det er lige som om han bare har
super god tid til det. Jo længere han er fra mig jo længere tid tager det at
få sat sig ned.

Det samme er egentlig gældende for dæk kommandoen. Nok lystrer han den fint
men det er ikke særligt hurtigt.

Findes der en god teknik eller metode hvorpå man lærer hunden at komme
hurtigt i sit/dæk. Slut resultatet skal gerne være at selvom hunden løber
rund på en mark at den på fløjtet "klasker" enden i jorden med ansigtet mod
føren.

Mvh

-Clas-

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 18-11-04 09:22

"Clas Lau" <clas@sleepmonsters.dk> wrote in message

> [...]
> hurtigt i sit/dæk. Slut resultatet skal gerne være at selvom hunden løber
> rund på en mark at den på fløjtet "klasker" enden i jorden med ansigtet

3 ting: Øvelse, øvelse og øvelse.

--
mvh/rg. Christian
I would have to ask the questioner. I haven't had a chance to ask

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 18-11-04 09:59

"Clas Lau" <clas@sleepmonsters.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
har
> super god tid til det. Jo længere han er fra mig jo længere tid tager det

Så må du gå tilbage!
Du er højest sandsynligt gået for hurtigt frem!
Når du fløjter ham i sit skal du gøre det når han er så tæt på at du er
sikker på han slår måsen i sædet med det samme. Så får han belønningen i
form af en apport eller hvad han nu kan li. Øg afstanden langsomt. Hastværk
er lastværk og i hunde-træning giver det nøkker!

--
Rinnie Ilsøe
Litter planned Summer 2005

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 18-11-04 10:09

> [...]
det
> nødvendigt at hunden hurtigt skal sætte sig ned når den får et signal via

Lige en tilføjelse... Du skal der hen hvor hunden i ren refleks sætter sig!
Den skal ikke nå at tænke! Når den hører fløjten skal den bare ned og det
kommer igennem træning, træning og atter træning.

--
MvH.
Rinnie Ilsøe

Fra : Allan Hansen

Dato : 17-11-04 21:47

> [...]
> hurtigt i sit/dæk. Slut resultatet skal gerne være at selvom hunden løber
> rund på en mark at den på fløjtet "klasker" enden i jorden med ansigtet

Hej Clas

Du skal når du har fløjtet _sit_ vente og se hunden, går det langsomt med
_sit_ så skal du løbe/ gå stærkt ud mod hunden løfte din hånd op så den kan
se kommandoen og sige _sit_ . Jeg bruger højre hånd da jeg på jagt har
bøssen i venstre.

Husk du må ikke slå med hånden/andet, men rusk i nakkeskind mens du skælder
ud, giv kommandoen igen og masser af ros når hunden adlyder, evt godbid.

Mvh Allan

Fra : Helle Jensen

Dato : 19-11-04 15:24

> Husk du må ikke slå med hånden/andet, men rusk i nakkeskind mens du
> skælder
> ud,

Hvad søren vil du opnå ved at ruske hunden i nakkeskindet og skælde ud?
Hunden har jo tydeligvis ikke forstået kommandoen, og det kan du da ikke
skælde ud for? Lær hunden kommandoen... og rusk dig selv i nakkeskindet for
ikke at have lært hunden det godt nok, hvis den ikke sitter første gang.

Helle

Fra : Allan Hansen

Dato : 19-11-04 22:19

"Helle Jensen" <hellejensen@removethis-newmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>til med snuden så den lægger sig eller den bliver rusket i nakken
>(underkaster sig). ved at du som herre rusker den er det samme som en
Det værste du kan gøre er at du tager fat på begge sider af halsen og drejer
den ned mod jorden, dette er en ydmygelse for hunden.
Men spørgsmålet var hvad man kan gøre når den ikke vil sitte på afstand,
altså har den lært sit, men prøver at snyde fordi at chefen er på afstand.
Jeg har brugt det på mine hunde og vi har et godt sammenhold hvor han kan
snyde når vi holder "fri" men ingen slinger i valsen på "job"

Mvh Allan

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 20-11-04 08:00

"Allan Hansen" <ajh[slet_dette]@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg har brugt det på mine hunde og vi har et godt sammenhold hvor han kan
> snyde når vi holder "fri" men ingen slinger i valsen på "job"

Er enig med Helle

Og så skal du jo altså lige huske at vi taler på afstand! Sidder hunden 50
meter ude så er der ingen pointe i at storme ud, for hunden vil højst
sandsynligt sætte sig så snart ejeren er ved at være der. Gør den ikke får
det kun negativ effekt i længden idet hunden hurtigt lærer at det giver
rusker når Far kommer buldrende over marken, så vil den hellere undvige!

Så... Dårlig idé at ruske. Det er nemlig føreren der har lavet en fejl i
indlæringen, det er ikke hunden der fejler!

Fra : Helle Jensen

Dato : 20-11-04 10:45

> Men spørgsmålet var hvad man kan gøre når den ikke vil sitte på afstand,
> altså har den lært sit, men prøver at snyde fordi at chefen er på afstand.

Nej, hunden har tydeligvis ikke lært sit, for så ville den naturligvis
sitte, når den blev bedt om det. Hunden har muligvis lært sit i nærheden af
føreren, men bliver usikker når den er på afstand. "Betyder sit mon stadig
sit, når han står helt derhenne?" Det tager lang tid at indlære en sit på
afstand, og føreren er gået for hurtigt frem, når resultatet bliver som her.
Er man først gået for hurtigt frem og hunden tøver i sitten på afstand, og
man fortsætter med at træne på den afstand, så lærer hunden, at sit på
afstand er sådan - den prøver selvfølgelig ikke bevidst at snyde!

Hvis føreren rusker hunden, vil den sikkert forsøge at dæmpe føreren.
Langsomme bevægelser er en dæmpende signal. Så ruskeri kan nemt betyde en
endnu langsommere sit.

At du har brugt det på dine egne hunde, er selvfølgelig din sag. Jeg har
aldrig brugt det, og min hund kunne aldrig finde på at "snyde". Hverken når
hun har fri eller er på job.... Måske har hun bare lært det bedre?

Helle