Spørgsmål vedr. div og css
Fra : L[x]

Dato : 17-11-04 12:59

Hej ng.

Jeg sidder og roder lidt med nogle div's der ikke helt vil som jeg vil.
Enten har jeg stirret mig blind på det indlysende eller også griber jeg
det galt an.

Jeg har 2 div's der automatisk skal udvide sig til bunden af siden,
altså have en relativ højde. Uanset hvad jeg prøver giver det ikke det
ønskede resultat. Der er tale om #div_content og #div_tom.

Link til siden: www.ionline.dk/test/index3.html og til css arket:
www.ionline.dk/test/ion3.css

På forhånd tak.
--
mvh. L[x] - www.ionline.dk

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 17-11-04 13:30

L[x] wrote:

> [...]
> altså have en relativ højde. Uanset hvad jeg prøver giver det ikke det
> ønskede resultat. Der er tale om #div_content og #div_tom.

Jeg går ud fra du mener du vil have dem til at gå til bunden med det
samme, så de fylder skærmen ud! Divs fylder kun det der er i dem,
medmindre der er sat en min-height eller height på dem!
Baggrundsbilledet vil derfor også blive skåret når der ikke er mere
information. Du kan omgå det ved at sige i din css:

(blot et eks.)
html {
height:100%;
}
body {
height:100%;
}
#content {
height:100%;
background:#333;
}

Så vil #content fylde det hele! PS Virker i hvert fald i IE og firefox!
Det er vigtigt med at sætte højden til 100% i både html og body!

Claus

Fra : L[x]

Dato : 17-11-04 13:43

Claus Jacobsen wrote:

> Jeg går ud fra du mener du vil have dem til at gå til bunden med det
> samme, så de fylder skærmen ud!

Det var det er var tanken, ja.

> [...]
>
> Så vil #content fylde det hele! PS Virker i hvert fald i IE og firefox!
> Det er vigtigt med at sætte højden til 100% i både html og body!

Hvilket giver mig 2 div's med en højde på 100% af siden under de andre.
Ikke helt den effekt jeg var ude efter.

Vil det sige at den eneste løsning på problemet er tabeller ?

--
mvh. L[x] - www.ionline.dk

Fra : Troels Jensen

Dato : 17-11-04 14:35

L[x] wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Jeg har 2 div's der automatisk skal udvide sig til bunden af siden,
> altså have en relativ højde. Uanset hvad jeg prøver giver det ikke det
> ønskede resultat. Der er tale om #div_content og #div_tom.

Du sætter højden på #div_tom til 100%, men da den ligger inde i
#div_menubox bliver aldrig højere end den gør, fordi det jo bliver 100%
af menuboxens højde. Og den er ikke specificeret.

Giv #div_menubox en højde i stedet.

--
Mvh.

Troels Jensen
http://www.troelsweb.dk

Fra : L[x]

Dato : 17-11-04 14:55

Troels Jensen wrote:
> Du sætter højden på #div_tom til 100%, men da den ligger inde i
> #div_menubox bliver aldrig højere end den gør, fordi det jo bliver 100%
> af menuboxens højde. Og den er ikke specificeret.

Ja, det er der jo en vis mening i.

> Giv #div_menubox en højde i stedet.

Hvis jeg giver f.eks. #div_menubox en absolut højde, så ryger den
fleksibilitet jeg ønsker jo. Tanken var at "lay-out'et" skulle tilpasse
sig brugerens skærmopløsning.

Kan det overhovedet lade sig gøre?
--
mvh. L[x] - www.ionline.dk