Spørgsmål til Zyxel Zywall 10
Fra : Morten Snedker

Dato : 17-11-04 09:32

Vi har en Zyxel Zywall 10 som har sig et problem. Til tider mister vi
internetforbindelsen fra firmaets PC'er. Der er ingen indentikationer
på zywall'en om at noget er galt, ej heller i loggen.

Men tænder og slukker vi den, så virker det igen. For nogle få uger
siden gik den så helt i snot. Vi fandt frem til en brugt af samme
model, som vi købte, thi så kunne vi indlæse hele setup'en igen.

Men den gør det samme. Der går 5-10 dage, så skal den slukkes og
tændes. Vi har prøvet med forskellige versioner firmware, inklusive
den nyeste, men lige meget hjælper det.

Har nogle her samme erfaringer med ZyWall 10?

_vigtigt_:
Vi overvejer nu at købe en ny. En af vore kunder har ligeledes en
ZyWall 10, som vi forbinder til via VPN. Er det et problem hvis vi
køber en firewall af andet fabrikat, vedr. forbindelsen?

Har nogle af jer evt. nogle anbefalinger omkring en firewall i samme
prisklasse - havde selv spekuleret i SonicWall.

Var ikke sikker på hvor mit spørgsmål hørte hjemme, så det blev:

x-post: dk.edb.netvaerk + dk.edb.sikkerhed
fut: dk.edb.netvaerk

mvh /Snedker
---
http://dbconsult.dk
Email: mortenatdbconsultdotdk

Fra : Arne Madsen

Dato : 17-11-04 10:14

Jeg startede med produkter noget billigere end ZyWall men var ikke tilfreds,
købte så en ZyWall 2 og den har været fin og stabil. Har kørt en måned
nu uden afbrydelser.

ZyWall har en kvik og prof support, har du prøvet dem.
ZyXEL Communications A/S

Columbusvej 5

2860 Søborg

Telefon:
39 55 07 00

Jeg har stillet nogle spørgsmål her i grupperne om det at læse ZyWall
loggen, uden der er kommet nogle svar, så måske har man ikke så
meget erfaring i ZyWall her.

Hilsen
Arne.

"Morten Snedker dbconsultdotdk>" <morten"udelad"@<udelad> skrev i en
meddelelse news:0i2mp095osh7ltqcc3u4iml0ri6jomemjn@4ax.com...

Fra : Jan V.

Dato : 17-11-04 11:03

> [...]
>
> Var ikke sikker på hvor mit spørgsmål hørte hjemme, så det blev:
>

> x-post: dk.edb.netvaerk + dk.edb.sikkerhed

Vi har gennegående ZyWall i huset her - dvs en ZyWall 50 internt og en
afdeling med en ZyWall 10 og en del ZyWall 1/2 hos medarbejdere -
undertegnede inklusiv.

Jeg syntes at jeg kan genkende det du siger.

Vores første ZyWall 50 blev skiftet ud efter et ½ års tid, da den var
frygtelig ustabil og smed vores afdeling af i tide og utide og låste tit og
ofte.

Vi fik den byttet til en ny, som vi har brugt derefter i et par år - men den
kan også finde på en gang imellem at låse fuldstændigt. Den har fået den
nyeste firmware for nyeligt, uden at det har afhjulpet noget.

Vores afdeling med ZyWall 10 har det samme problem - den låser en gang
imellem og skal genstartes på den hårde måde.

Vores ZyWall 1/2 har også haft lidt småproblemer en gang imellem.

Så i dag ville jeg så absolut vælge alt andet end ZyWall.

/Jan

Fra : Arne Madsen

Dato : 17-11-04 11:18

Hvad siger Zywall support så til det??
Dem må du da have snakket med Jan...

Arne.

Fra : Jan V.

Dato : 17-11-04 11:59

"Arne Madsen" <ArneKMadsen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad siger Zywall support så til det??
> Dem må du da have snakket med Jan...
>
> Arne.

Nu har jeg haft en extern til at tage sig af det her og han har haft snakket
en del med ZyXel - det var også dem som leverede en ny ZyWall 50, da den
første var ustabil.

Desuden har deres råd været at flashe til nyeste firmware.

Men når så mange ZyWall's giver så mange små/store problemer - så kan det
ikke være et tilfælde. Så kan det næsten kun være selve produktet der ikke
er overvældende godt.

/Jan

Fra : Kent Nielsen

Dato : 17-11-04 11:26

"Morten Snedker dbconsultdotdk>" <morten"udelad"@<udelad> skrev i en
meddelelse news:0i2mp095osh7ltqcc3u4iml0ri6jomemjn@4ax.com...

-SNIP-

> Har nogle af jer evt. nogle anbefalinger omkring en firewall i samme
> prisklasse - havde selv spekuleret i SonicWall.

Hej Morten,
Hvor mange klienter sidder I på routerne ?

Kent Nielsen

Fra : Morten Snedker

Dato : 17-11-04 14:25

On Wed, 17 Nov 2004 11:26:28 +0100, "Kent Nielsen"
<nielsen@virker.ikke.local> wrote:

>Hej Morten,
>Hvor mange klienter sidder I på routerne ?

Routeren...vi har en firewall med én LAN og én WAN.
Klienter/arbedsstationer kører gennem en ISA.

mvh /Snedker
---

Fra : Kent Nielsen

Dato : 17-11-04 22:21

> [...]

> Routeren...vi har en firewall med én LAN og én WAN.
> Klienter/arbedsstationer kører gennem en ISA.

Min personlige holdning er at Zyxel Zywall 10 og 1 er "knallert
produkter", jeg har sat en del op af dem, men er gået over til Cisco pga.
ustabillitets problemer med Zywall. Du kan f.eks. få en Cisco PIX
501-10-AES256 til kr. 3500 - 4000 hvilket jeg klart ville vælge.

Kent Nielsen

(Zyxel ZCNE)
(Cisco CCNA)

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 18-11-04 07:52

"Kent Nielsen" <Virker_ikke@lokal> skrev i en meddelelse

> [...]
> ustabillitets problemer med Zywall. Du kan f.eks. få en Cisco PIX
> 501-10-AES256 til kr. 3500 - 4000 hvilket jeg klart ville vælge.

Vi overvejer at gå den anden vej. Vi kører på en Sonicwall for tiden, men de
vil helt usædvanlig have penge for bios opdateringer og support.

Vi købte kun Sonicwall'en fordi at Zywall ikke havde en model i den
størrelse, vi havde behov for på anskaffelsestidspunktet. Det er Zywall så
kommet efter, så det kan godt være at vores flåde af Zywalls (p.t. ca. 25)
bliver suppleret med nogle ekstra.

Meget afhænger evnen til at supportere to ISP'er og være bundlet, så en
reserve-enhed tager over, hvis den første går ned. Disse to funktioner skal
de nye firewalls kunne, nu hvor at volumen i extranet-ekspederede ordrer er
fordoblet for 4 år i træk.

Carsten Overgaard

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 17-11-04 12:28

Vi har samme erfaringer. Vi har købt et tænd og sluk ur, så firewallen
genstartes en gang i døgnet. På den ældste oplevede alligevel forstyrrelser,
så den er erstattet af en anden firewall. Vores IT-afdeling er blevet bedt
om at kontakte den forhandler, den er købt hos, da vi synes at den i forhold
til prisen, har haft en for dårlig holdbarhed.

Carsten Overgaard

Fra : Kasper Lund

Dato : 17-11-04 15:32

On Wed, 17 Nov 2004 09:32:29 +0100, Morten Snedker wrote:

> [...]
> den nyeste, men lige meget hjælper det.
>
> Har nogle her samme erfaringer med ZyWall 10?

Jep, jeg har også en zywall 10 der laver samme nummer, det er nok derfor
den er udgået fra zyxells produkt sortiment. Zywall 1 laver samme nummer
og den er også udgået.

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 17-11-04 15:35

Har selv benyttet Zywalls både privat og i løsninger for kunder - har
_aldrig_ haft stabilitets problemer med dem.

Det eneste der mig bekendt for dem til at knalde ned med et brag er
visse P2P tjenester - kazaa osv..

Har du overvejet at logge trafikken mellem LAN'et og Zywall'en - på den
måde kan du se om der er sammenfald i trafikmønstrene når den går ned.

Ang. køb af alternativt fabrikat så _bør_ det ikke give problemer - men
ingen garantier herfra.

/Uffe

--
Mail mig på uffe <snabelA> skelmose <prik> dk

Fra : Hans

Dato : 17-11-04 17:01

Uffe S. Callesen wrote:
> [...]
> ned.
>
> Ang. køb af alternativt fabrikat så _bør_ det ikke give problemer -

Jeg kan heller ikke genkende de ustabilitetsproblemer som omtales i tråden
på Zywall 10. Normalt sættes den bare op og kører i årevis, men jeg skal da
ikke udelukke svipsere. Det lyder dog ret usansynligt at to uafhængig af
hinanden udviser samme fejl.

Jeg er overbevist om at fejlen skal søges andre steder.

Hans

Fra : Ukendt

Dato : 17-11-04 23:41

> [...]
> siden gik den så helt i snot. Vi fandt frem til en brugt af samme
> model, som vi købte, thi så kunne vi indlæse hele setup'en igen.

Jeg har en Zywall 10'er og en 10w'er. Begge har det problem du beskriver.

Jeg har konfronteret Zyxels support med problemet. De siger, at man bare
skal factory resette den og så indlæse firmware og den tomme config fil igen
(følger med når man downloader firmwaren). Herefter skal den konfigureres op
fra bunden igen. Dette løser også problemet for mig i en periode. Derefter
opstår problemet igen. Det kommer oftere og oftere og til sidst må den have
firmware opdateringen igen.

Sikke et bøvl.

> [...]
> ZyWall 10, som vi forbinder til via VPN. Er det et problem hvis vi
> køber en firewall af andet fabrikat, vedr. forbindelsen?

Jeg har lavet vpn mellem Zywall og Netscreen kasser flere steder - det
spiller bare uden problemer.

Med venlig hilsen

Rune.

Fra : Arne Madsen

Dato : 18-11-04 09:37

Hvis jeg var dig, havde jeg ikke lade mig nøje med den forklaring fra
Support. Det er ok man følger deres råd første gang, men så ville jeg
herefter kontakte dem igen. Hvis det ikke hjalp, ville jeg møde personligt
op på adressen i Gladsaxe og afkræve at problemet blev løst. Endnu bedre,
hvis en her fra gruppen der repræsenterer et stort firma, med mange Zywall
enheder, så lade ham tage kontakt til dem personligt.

Det kan ikke være rigtigt at et firma der sælger så kostbare enheder bare
fejer en af hver gang man henvender sig med et seriøst problem.

ZyWall har som jeg har læst mig til, og hørt om, et godt rygte og god
support, men det kan selvfølgelig som med så meget andet ændre sig, det
tyder det da på.

Arne.

Fra : Polynomia

Dato : 20-11-04 16:39

Hejsa,

Jeg synes lige at jeg (på vegne af ZyXEL) ville blande mig i debatten...
Det kan ofte gå galt hvis man opgraderer sin ZyWALL fra en meget gammel
firmware version, uden også at opdatere konfigurations filen. Der kan være
tilføjet en masse nye funktioner som gør at der er uoverensstemmelser mellem
firmware og konfigurations fil.
Hvis dette er gjort og fejlen stadig kommer igen (uden at der er pillet ved
firmwaren) så må problemet skyldes noget andet.
Hvis der er nogen af jer der sidder med en ZyWALL 10 der har dette problem,
på trods af opdatering af firmware og konfiguration, så vil vi meget gerne
hjælpe jer med at finde frem til årsagen og finde en løsning på det.

Skriv til:
support@zyxel.dk

Fra : Mikkel

Dato : 20-11-04 19:11

Hej

Jeg har kun læst fåtal af trådene, men det som jeg har læst tyder på
"NAT session" i zywal 10'en, jeg har selv haft problemet, som kan
rettes i CI

--
Mikkel Rømer Jespersen
Mikkel**privaten.mine.nu -- Ændre ** til @

Fra : Polynomia

Dato : 20-11-04 19:28

Hej,

Ja, det er muligvis noget ganske simpelt, men vi kan jo ikke hjælpe folk
hvis de ikke kontakter os.
Jeg ved at det ikke er et generelt problem med ZyWALL 10, da mange slet ikke
oplever disse problemer, men jeg håber da at de der har en ZyWALL der
driller vil henvende sig så vi kan få det løst.
Det er jo det vi er der for

Skriv til:
support@zyxel.dk

Fra : Mikkel

Dato : 20-11-04 19:59

Hej igen...

efter en del søgning på google fandt jeg endelig det link jeg brugte:

http://www.zyxel.com/support/knowledgebase1.php?indexFlagvalue=1047444756&level=3&upFlag=1021683378

Håber det hjælper :)

Fra : Polynomia

Dato : 21-11-04 08:44

Hej igen,

Det var da pænt af dig
Det kan jo være at nogle af de folk der har problemer kunne have glæde af at
prøve det.