Så blev Halflife 2 cracket
Fra : Zif

Dato : 16-11-04 19:58

Ja, så skete det, trods de mange anstrengelser fra Valve Software og deres
nye Steam system.

Zif

Fra : Per Nielsen

Dato : 16-11-04 20:28

Zif wrote:
> Ja, så skete det, trods de mange anstrengelser fra Valve Software og
> deres nye Steam system.

Where? Jeg HAR købt spillet, jeg synes bare at det ikke er særligt smart at
man skal registrere et singleplayerspil online!!! Skal man købe et nyt spil
hver gang børnene også vil spille det på deres computer???? Ved multiplayer
har jeg fuld forståelse for det. Mail me.

Fra : iddqd

Dato : 16-11-04 20:52

Per Nielsen wrote:
> Where? Jeg HAR købt spillet, jeg synes bare at det ikke er særligt smart at
> man skal registrere et singleplayerspil online!!!

Enig

> Skal man købe et nyt spil
> hver gang børnene også vil spille det på deres computer????

Hvis i vil spille mere end en person samtidig så ja, det er ligesom med
en bog - den kan flere jo heller ikke læse samtidig.

> Ved multiplayer
> har jeg fuld forståelse for det. Mail me.

Hvis du kun har forstået der skal betales per bruger når vi taler
multiplayer, så har du misforstået. Man køber en enkeltbruger, det er jo
ikke en familiepakke.

Mvh

Bruno

Fra : Per Nielsen

Dato : 16-11-04 22:57

iddqd wrote:
> Hvis du kun har forstået der skal betales per bruger når vi taler
> multiplayer, så har du misforstået. Man køber en enkeltbruger, det er
> jo ikke en familiepakke.

Jeg har vist ikke misforstået noget. Svjv er der kun singleplayer og LAN med
spillet. Hvorfor skal man så online for at få spillet til at starte op?
Selvom mange husstande efterhånden er online, så er det trods alt ikke
sikkert at alle computere i den pågældende husstand er!!! Så længe man ikke
skal online burde alle computere i husstanden kunne installere og spille
spillet. Og hvad sker der hvis man installerer med samme CD-Key fra flere
forskellige computere fra samme husstand??? Bliver spillet så bare
blacklistet på alle computere???

Og for at nogen ikke skal misforstå. Beskyttelse og serienummer er OK med
mig. Jeg har købt spillet.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 16-11-04 23:44

"Per Nielsen" wrote

> Jeg har vist ikke misforstået noget. Svjv er der kun singleplayer og LAN
> med
> spillet.

HL2 er singleplayer
CS:source er multiplayer til både LAN og internet

> Hvorfor skal man så online for at få spillet til at starte op?

Det skal du reelt heller ikke
Du skal online for at aktivere spillet een gang
Derefter kan du spille offline

> Så længe man ikke skal online burde alle computere i husstanden
> kunne installere og spille spillet.

Joehh, men det mener Valve så ikke

> Og hvad sker der hvis man installerer med samme CD-Key fra flere
> forskellige computere fra samme husstand??? Bliver spillet så bare
> blacklistet på alle computere???

Næhh, een spiller kan spille spillet på en vilkårlig computer

- Peter

Fra : PerX ...

Dato : 19-11-04 03:46

In article <2vve56F2m5cm9U1@uni-berlin.de>, polonline@hotmail.com
says...
> Det skal du reelt heller ikke
> Du skal online for at aktivere spillet een gang

Hvilket er slemt nok.

> Derefter kan du spille offline

Bortset fra det ikke virker.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 19-11-04 08:01

"PerX ..." wrote

> Bortset fra det ikke virker.

Tjohh, mulligvis, jeg kender en del der kan få det til at virke uden probs

- Peter

Fra : Henrik Dissing

Dato : 17-11-04 16:06

On Tue, 16 Nov 2004 22:56:44 +0100, Per Nielsen wrote:

> [...]
>skal online burde alle computere i husstanden kunne installere og spille

Sådan er det faktisk meget sjældent. Læser du aldrig licensbetingelserne når
du installerer et spil?

Nå, det gør jeg nu heller ikke ret tit, men selvom de fleste spil godt kan
installeres på flere maskiner, er det normalt en overtrædelse af
licensrettighederne at køre flere instanser samtidigt. Det er også grunden
til at man som oftest skal have CD'en i, mens man spiller.

En behagelig undtagelse var Age of Empires som kunne bruges lovligt af tre
spillere i LAN. Det var nok at have CD'en i host-PC'en. Jeg synes andre
burde kopiere denne praksis.
--
Venlig hilsen
Henrik Dissing

(e-mail: hendis AT post DOT tele DOT dk)

Fra : Per Nielsen

Dato : 17-11-04 16:17

Henrik Dissing wrote:
> Sådan er det faktisk meget sjældent. Læser du aldrig
> licensbetingelserne når du installerer et spil?

Jeg ved godt at man kun har spillet "til låns" og bla bla bla (iflg.
betingelserne). Men mon ikke vi alligevel er en del (alle?) der mener at vi
godt kan tillade os at lave backup'er der kan installeres på alle
husstandens computere ? Vi har ærligt og redeligt betalt for det, og med
alt muligt andet end software kan vi derefter gøre med det hvad vi vil.

> [...]
> overtrædelse af licensrettighederne at køre flere instanser
> samtidigt. Det er også grunden til at man som oftest skal have CD'en

Jeg bruger såmænd også NO-CD cracks til spil jeg har betalt for. Gider ikke
at lege diskjockey. Og sådan er det bare, har jeg betalt for spillet kan jeg
ikke rigtigt se noget galt i det.

Fra : Stærk Tobak

Dato : 17-11-04 17:21

On Wed, 17 Nov 2004 16:16:54 +0100, "Per Nielsen" <dazzler53@hotmail.com> wrote
in dk.spil.computer:

> [...]
>at lege diskjockey. Og sådan er det bare, har jeg betalt for spillet kan jeg

Hvis du kopierer til andet end en backup, til det tilfælde at den originale ikke
kan bruges, er du pirat.

--
Gerner

Folk med stress bruger planlægningskalendere.
Folk der bruger planlægningskalendere får stress.
(denne signatur er beskyttet mod kommentarer).

Fra : Ukendt

Dato : 18-11-04 01:31

"Stærk Tobak" <no_spam@postkasse.org> skrev i en meddelelse
> [...]
> wrote
> in dk.spil.computer:

> Hvis du kopierer til andet end en backup, til det tilfælde at den

Ævl...Hvis han laver et diskimage af sin HL2, og benytter denne i stedet for
sin originale HL2 disk, så er han ikke pirat - du må da meget gerne komme
med en henvisning til hvor du læser det?

> --
> Gerner

Lars B

Fra : Stærk Tobak

Dato : 18-11-04 11:10

On Thu, 18 Nov 2004 01:31:14 +0100, "Lars B. Jensen" <lars[snabela]zulfo[dot]dk>
wrote in dk.spil.computer:

> [...]
>sin originale HL2 disk, så er han ikke pirat - du må da meget gerne komme
>med en henvisning til hvor du læser det?

Nu er det en backup det drejer sig om samt brugen af backups samtidig med brugen
af originalen. Det er pirateri.

Fra : Ukendt

Dato : 18-11-04 16:30

> [...]
> <lars[snabela]zulfo[dot]dk>

> Nu er det en backup det drejer sig om samt brugen af backups samtidig med

Sådan læste jeg det ikke. Jeg læste det som om at han ikke gad at skifte
CD-rom'en fra maskine til maskine - men i stedet bruge CD-images på en
maskine af gangen.

Men klart, hvis han bruger diskimaget på flere maskine samtidig - så er det
"pirateri", måske ikke i ordets meste brugte forstand, men i prisipippet har
du ret :)

> --
> Gerner

Lars B

Fra : Stærk Tobak

Dato : 18-11-04 21:36

Jeg skrev helt præcis.:
>Hvis du kopierer til andet end en backup, til det tilfælde at den originale ikke
>kan bruges, er du pirat.

"Hvis du kopierer til andet" må være det væsentlige i den mening.

>Sådan læste jeg det ikke. Jeg læste det som om at han ikke gad at skifte
>CD-rom'en fra maskine til maskine - men i stedet bruge CD-images på en
>maskine af gangen.

Hmmm, hvori ligger forskellen ? Det er vel stadig en kopi som bruges samtidig
med at der eksisterer en anden kopi på samme tid hvoraf der kun er købt 1 stk.
original cd.

>Men klart, hvis han bruger diskimaget på flere maskine samtidig - så er det
>"pirateri", måske ikke i ordets meste brugte forstand, men i prisipippet har
>du ret :)

Det er faktisk det mest brugte. Det der småtteri på usenet og andre steder på
internettet er blot en lille del af al piratkopiering der foregår.
Der er en meget stor ring i dk der bytter piratkopieret software og det foregår
under private former.

Fra : Ukendt

Dato : 18-11-04 22:07

> On Thu, 18 Nov 2004 16:29:45 +0100, "Lars B. Jensen"
> <lars[at]Zulfo[dot]dk>

Ja, det skrev du, og det læste jeg også....

> "Hvis du kopierer til andet" må være det væsentlige i den mening.

Enig....

> [...]
> samtidig
> med at der eksisterer en anden kopi på samme tid hvoraf der kun er købt 1

Hvis han laver 3 CD-images (3 Backups, om du vil), men kun anvender den ene
af dem af gangen?

> Det er faktisk det mest brugte. Det der småtteri på usenet og andre steder
> på
> internettet er blot en lille del af al piratkopiering der foregår.

Jeg vil faktisk gå så langt som til at sige, at det han vil lave ikke kan
sammenholdes med den piratkopiering du nævner.

Han køber sig en original HL2 cd, men for at være fri for at den skal blive
ridset, og skal skiftes fra maskine til maskine, laver han nogle cd-images
på de maskiner det skal spilles på - og han anvender dem derefter kun en af
gangen, med den kode han har fået udleveret.

I mine øjne har han ikke drevet pirateri, han har ikke spredt den pågælde
kopi uden for sine egne 4 vægge, og har ikke givet andre end sin egen
husstand adgang til den samme kopi.

> Der er en meget stor ring i dk der bytter piratkopieret software og det
> foregår
> under private former.

Det er bare ikke det der er tale om i denne tråd - den pågældende person
bytter/deler ikke ud af sin software, han vil bare benytte den samme skive
på en maskine af gangen, men uden at benytte originalen....

> --
> Gerner

Lars B

Fra : Uncle Evil@home

Dato : 19-11-04 00:43

Lars B. Jensen wrote:

<snip> en hel masse, som kan læses i de øvrige indlæg</snip>

> [...]

> bytter/deler ikke ud af sin software, han vil bare benytte den samme skive
> på en maskine af gangen, men uden at benytte originalen....

Normalt er det så ikke således, at man køber 1 (een) licens til at bruge
på 1 (een) maskine? Og ikke 1 licens til at bruge på flere maskiner, det
være sig samtidig eller på forskellige tidspunkter?
Du har heller ikke ret til, uanset hvordan du vender og drejer det, at
købe en windows XP licens, for derefter at installere denne ene licens
på alle 4 af hjemmets computere, under påskud af at du kun bruger
computerne en ad gangen. Og med mindre du har en corporate edition, er
det så heller ikke muligt, qua online aktiveringen, men som eksempel er
det jo godt nok...

Diskussionen er dog lettere omsonst i tilfældet HL2, da det kører over
steam, og du dermed vil kunne spille det fra enhver maskine der er
forbundet til nettet og har Steam installeret -godt nok skal alle
filerne enten hentes eller distribueres via en backup fra den første
maskine du henter det på, men derefter kan du sådan set spille det på
alle maskiner. Ovenikøbet holder den jo øje med for dig, at det kun sker
på en maskine ad gangen...

Cheers
/Jakob F

Fra : Simon Nejmann

Dato : 19-11-04 12:39

On Fri, 19 Nov 2004 00:43:04 +0100, "Uncle Evil@home"
<jafj_usenet@hotmail.HAHA.com> wrote:

>Normalt er det så ikke således, at man køber 1 (een) licens til at bruge
>på 1 (een) maskine? Og ikke 1 licens til at bruge på flere maskiner, det
>være sig samtidig eller på forskellige tidspunkter?

Tjo, tja... Man køber en licens til et program - hvor og hvordan man
så må anvende det program, det kommer an på licensbetingelserne (som
kan underkendes af lokal lovgivning).

For eksempel, mener jeg, at Red Alert tillod at man installerede og
spillede på to computere. De kunne så få hver deres cd (spillet kom på
2) og kunne dermed spille multiplayer med hinanden.
Her var der sikkert en klausul et eller andet sted, om at det kun var
lovligt til multiplayer, og at man ikke måtte spille 2 x single player
på samme tid...

Det problem løste Diablo (1) så ved at man kunne installerer spillet
som et "shard" - en mini installation, der ikke kunne bruges til
single player, men kun til LAN multiplayer.

--
Med venlige hilsner
Simon Nejmann

Fra : Stærk Tobak

Dato : 19-11-04 11:42

On Thu, 18 Nov 2004 22:07:17 +0100, "Lars B. Jensen" <lars[at]Zulfo[dot]dk>
wrote in dk.spil.computer:

>"Stærk Tobak" <no_spam@postkasse.org> skrev i en meddelelse

>Ja, det skrev du, og det læste jeg også....

>Enig....

Godt så, dermed er debatten uddebatteret, da jeg ikke vil indgå i en fatasidebat
om noget der ikke er indeholdt i den mening jeg skrev.

> [...]
>
>Jeg vil faktisk gå så langt som til at sige, at det han vil lave ikke kan
>sammenholdes med den piratkopiering du nævner.

Det skriver jeg heller ikke, jeg modsiger dig.

> [...]
>
>I mine øjne har han ikke drevet pirateri, han har ikke spredt den pågælde
>kopi uden for sine egne 4 vægge, og har ikke givet andre end sin egen

Desværre det er pirateri. Nok om det, du får ikke mig overbevist om andet.

>Det er bare ikke det der er tale om i denne tråd - den pågældende person
>bytter/deler ikke ud af sin software, han vil bare benytte den samme skive
>på en maskine af gangen, men uden at benytte originalen....

En gang til jeg modsiger din mening om hvor/hvordan m.m. piratkopiering sker.
At du så har en sødsuppe indstilling til piratkopiering gør ikke en debat i
emnet lettere.

Så er den ikke længere.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 19-11-04 12:13

"Stærk Tobak" <no_spam@postkasse.org> wrote in message

> [...]
> sker.
> At du så har en sødsuppe indstilling til piratkopiering gør ikke en debat

Johh, hvis jeg logger på steam på en "fremmed" computer så klargører den
automatisk spillet så jeg kan spille
Jeg har ikke prøvet med HL2 (endnu) men med alle andre spil jeg har adgang
til via Steam så virker det uden probs
(her forudsættes at Steam er installeret og spillene er preloadet)

- Peter

Fra : Simon Nejmann

Dato : 18-11-04 14:12

> [...]

>sin originale HL2 disk, så er han ikke pirat - du må da meget gerne komme
>med en henvisning til hvor du læser det?

Et diskimage kan jo også være en backup kopi - det er vel ligegyldigt
hvilken type medie man opbevarer sin backup på.
Men hvis du tager en kopi af spillet, og distribuerer kopi eller
original videre (mens du beholder den anden) er du pirat - modtageren
er selfølgelig også pirat. Derimod er det legalt at distribuerer
spillet videre så længe du ikke selv beholder nogen kopi (ellers ville
de forretninger der handler med brugte spil jo være ulovlige).

Jeg mener heller ikke det er forbudt, ifølge dansk lov, at bruge nocd
cracks - men der er muligvis noget i licensbetingelserne der siger "du
må ikke modificerer programmets filer".

Nåja, man må heller ikke bryde krypteringer, så hvis en cd har
kopibeskyttelse må man ikke bryde den - heller ikke for at lave sin
lovlige backup...

--
Med venlige hilsner
Simon Nejmann

Fra : Henrik Dissing

Dato : 17-11-04 17:56

On Wed, 17 Nov 2004 16:16:54 +0100, Per Nielsen wrote:

> [...]
>betingelserne). Men mon ikke vi alligevel er en del (alle?) der mener at vi
>godt kan tillade os at lave backup'er der kan installeres på alle

Joh, det er da utvivlsomt det almindeligste

>Vi har ærligt og redeligt betalt for det, og med
>alt muligt andet end software kan vi derefter gøre med det hvad vi vil.

Du har ikke købt softwaren på samme måde som køber en håndgribelig ting. Du
har købt retten til at bruge den på nærmere angivne betingelser (som evt.
lempes af gældende lov). Der er ikke noget "ærligt og redeligt" i at
overtræde disse begrænsninger, bare fordi man synes at betingelserne
og/eller oprettighedsloven burde være anderledes.

Fra : Bo

Dato : 17-11-04 23:17

>Du har ikke købt softwaren på samme måde som køber en håndgribelig ting. Du
>har købt retten til at bruge den på nærmere angivne betingelser (som evt.

LOL, dvs, at min gamle træske ligger i nærheden som må jeg ikke bruge
den som en hammer, fordi den er tiltænkt som et køkkenredskab.

Men køber en varer, færdig, så kan man gører ved den som det passer
en,
Kopierer den , smadre den, bruge den som bordskåner, det kommer ingen
andre end mig ved, basta, de har fået deres penge........

Fra : Simon Nejmann

Dato : 18-11-04 00:58

On Wed, 17 Nov 2004 23:16:47 +0100, Bo <bo@bo.dk> wrote:

>LOL, dvs, at min gamle træske ligger i nærheden som må jeg ikke bruge
>den som en hammer, fordi den er tiltænkt som et køkkenredskab.

Nææ, det fysiske objekt (træskeen) er din, og du må gøre med det som
du vil. Den fysiske CD må du også gøre med som du vil, men du ejer på
ingen måde rettighederne til den data der ligger på den.

> [...]
>Kopierer den , smadre den, bruge den som bordskåner, det kommer ingen
>andre end mig ved, basta, de har fået deres penge........

Tja tjo, der hvor du fejler, er hvor du ikke indser at der et tale om
to forskellige varer:
1) Den fysiske CD - som du har købt.
2) Den data der ligger på CDen - som du _ikke_ har købt. Pointen er,
at du kun har købt en licens til at anvende den data der ligger på
CDen (og det kun under nogle specifikke betingelser).

--
Med venlige hilsner
Simon Nejmann

Fra : PerX ...

Dato : 19-11-04 03:47

In article <cnfpus$qap$1@news.net.uni-c.dk>, dazzler53@hotmail.com
says...

> [...]
> betingelserne). Men mon ikke vi alligevel er en del (alle?) der mener at vi
> godt kan tillade os at lave backup'er der kan installeres på alle

I stedet for at tillade os et eller andet så burde vi have startet et
press på politikerne så vi kunne få den lov ændret....

Fra : Stærk Tobak

Dato : 19-11-04 11:46

----> dk.politik.

Fra : PerX ...

Dato : 19-11-04 03:45

In article <cndlp1$1gfc$1@news.cybercity.dk>, DontUse@ThisAdress.Ever
says...
> Hvis du kun har forstået der skal betales per bruger når vi taler
> multiplayer, så har du misforstået. Man køber en enkeltbruger, det er jo
> ikke en familiepakke.

Begge dele er umoralsk.

Fra : Stærk Tobak

Dato : 19-11-04 11:48

On Fri, 19 Nov 2004 03:45:11 +0100, PerX ... <hyp1999@hotmail_remove_this_.com>
wrote in dk.spil.computer:

>In article <cndlp1$1gfc$1@news.cybercity.dk>, DontUse@ThisAdress.Ever
>says...
>
>Begge dele er umoralsk.

Pirateri er umoralsk, forretningssans er godt. Jo flere penge til udviklerne jo
flere spil i fremtiden.
Uden penge ingen spil. Det er logik, selv for burhøns.

Fra : Zif

Dato : 16-11-04 20:55

I kan jo se NFO'en her

http://www.nforce.nl/hl2.txt

Zif

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 16-11-04 21:23

"Zif" <peter.hedegaard@FJERNNemail.dk> wrote in message
>I kan jo se NFO'en her
>
> http://www.nforce.nl/hl2.txt

Og den er blevet NUKED igen.....

Mvh. Martin

Fra : Mikael Schøler

Dato : 16-11-04 22:58

Zif wrote:
> I kan jo se NFO'en her
>
> http://www.nforce.nl/hl2.txt
>
> Zif
>
> "Per Nielsen" <dazzler53@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> at

> spil

> multiplayer

flot... man skal lige huske at smide et link med der stater dette:

click here: (nuked) Half-Life_2_READ_NFO-EMPORiO

Fra : Silver

Dato : 17-11-04 21:18

> click here: (nuked) Half-Life_2_READ_NFO-EMPORiO

Det er pga det er en ISO installer og der er fejl på den, men der er
tilsyneladende kommet progs som retter op på det og spillet nu virker. Har
jeg hørt.

Mvh
Silver.

Fra : Casper Bang

Dato : 17-11-04 00:51

> Ja, så skete det, trods de mange anstrengelser fra Valve Software og deres
> nye Steam system.

Lol, smart. Gad vide hvor meget steam har investeret i den geniale
beskyttelse?

Fra : Uncle Evil@home

Dato : 19-11-04 22:49

Zif wrote:
> Ja, så skete det, trods de mange anstrengelser fra Valve Software og deres
> nye Steam system.
>
> Zif

Btw...: http://halflife2.filefront.com/news/;13907

/Jakob F...