PCI-Expres, hvorfor nu det og hvad nu?
Fra : Christian

Dato : 16-11-04 19:40

Hej,

jeg overvejer at købe en af de hersens Pentium 4 processorer fra intel, og
har i den forbindelse "opdaget" at de ikke kører med de gammelkendte socket
478, men har lavet nye sockets, nemlig socket 775. I den forbindelse har de
også lavet en ny chip chip, som blandt andet kan findes på dette nye
bundkort fra Asus:
'Mit spørgsmål er nu om de pci-Express porte mon er bagud-kompatible således
jeg kan benytte mine gamle indstikskort i denne? Så vidt jeg kan se er den
fysiske udformning den samme.

På forhånd mange tak for svar

Mvh..

Christian

Fra : anders majland

Dato : 16-11-04 20:32

Re: PCI-Expres, hvorfor nu det og hvad nu?

Fordi pci bussen ofrte er flaskehalsen.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Peter Pan

Dato : 17-11-04 17:31

"Christian" <tnm@_remove_worrax.dk> skrev i en meddelelse
> 'Mit spørgsmål er nu om de pci-Express porte mon er bagud-kompatible
således
> jeg kan benytte mine gamle indstikskort i denne? Så vidt jeg kan se er den
> fysiske udformning den samme.

Nej, der er ingen kompatibilitet mellem PCI og PCI-Express. Og de er heller
ikke samme udformning.

Men det bundkort du kigger på er der 3 af de "gamle" standard 32 bits PCI
slots. samt 2 PCI-Express x1 slots og et x16 slot.

Så hele overgangen til PCI-Express kommer til at køre ligesom da vi gik fra
ISA til PCI - altså et stykke tid hvor vi har begge slot-typer på samme
bundkort. Og en skønne dag vælger producenterne så at fjerne de gamle PCI
slots helt.

AGP slottet derimod kommer ikke helt til at have det på samme måde, når vi
nu skal skifte fra AGP til PCI-Express x16. Der er nogle enkelte bundkort
med både PCI-Express x16 og AGP - som de kalder AGP-Express. Og det lyder
meget smart, men umiddelbart er det en skør teknisk løsning der ligger
bagved og som i mine øjne er elendig. Performance mæssigt kører det meget
langsomt, og det er samtidig ikke kompatibelt med alle AGP kort.

Årsagen til skiftet til PCI-Express er ganske simpel. PCI bussen er ved at
være en stor flaskehals i en moderne PC, så der skulle findes noget
hurtigere. I mange år har de lavet varianter af PCI i 64 bits bredde og 66,
100 og 133 MHz istedet for de standard 33 MHz, 32 bits. Men det har været
nogle dyre løsninger, som ikke egner sig til massemarkeder, så de er
hovedsageligt brugt i servere. Men så kom PCI-Express, og den er i designet
faktisk ganske genial.....

Mvh
Anders

Fra : Thomas Larsen

Dato : 18-11-04 10:04

"Peter Pan" <.@anders.dk> wrote in message
> [...]
> således
>
> Nej, der er ingen kompatibilitet mellem PCI og PCI-Express. Og de er

Det nye PCI Express skulle gerne være bagud kompatibelt. Det er i hvert fald
det jeg kan læse ud fra følgende side hvis jeg ikke tager meget fejl. Og det
kan jo nemt ske

http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleID=1087
næsten nederst på siden!

"Approved as a standard on April 17 2002, PCI-Express is intended to be an
evolutionary upgrade to the existing PCI bus. It will maintain complete
hardware and software compatibility with all recent PCI devices. In terms of
form though, it is something completely new."

Mvh Thomas

Fra : Peter Pan

Dato : 19-11-04 18:40

"Thomas Larsen" <lallardrengenREM@VEhotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
of
> form though, it is something completely new."

Det er software kompatibiliteten der snakkes om her, samt platformen. For
PCI-Express bruger stadig IRQ'er, port addresser, DMA og lign, helt ligesom
PCI gør. Men soklerne er fysisk forskellige. PCI-Express er meget mindre.
PCI er desuden en BUS, hvor flere enheder er sat til. PCI-Express er en
punkt til punkt forbindelse hvor der er en enhed og en controller der
snakker sammen. Så forskellene er ret store i arkitekturen, men man har
beholdt det der skal til for at nuværende software platforme kan finde ud af
at lege med hardwaren.

Mvh
Anders