Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Køb af fotos
Fra : Marianne

Dato : 16-11-04 09:46

Kære alle

Kender I nogle gode danske sites, hvor man kan købe fotos til kommercielt brug?

Mvh.
Marianne

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 16-11-04 09:50

Her er liste: http://home.tiscali.dk/valkyrie/

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 16-11-04 10:41

On 16 Nov 2004 00:46:20 -0800, lisanne@sol.dk (Marianne) wrote:

>Kære alle
>
>Kender I nogle gode danske sites, hvor man kan købe fotos til kommercielt brug?
>
>Mvh.
>Marianne

www.pixilion.dk

Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen

+45 66122111
+45 28722962

Fra : Ukendt

Dato : 16-11-04 10:49

http://www.highlights.dk/shl/

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-11-04 11:22

http://www.photo-gallery.dk

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - Min fotodagbog (Sidst opdat. 13.11.04)

Fra : Hans Joergensen

Dato : 16-11-04 11:27

Marianne wrote:
> Kender I nogle gode danske sites, hvor man kan købe fotos til kommercielt brug?

http://www.polfoto.dk
http://www.scanpix.dk

// Hans
--
Hi! I'm a .signature virus!

Fra : John Friis Løndal

Dato : 16-11-04 11:29

>Kender I nogle gode danske sites, hvor man kan købe fotos til kommercielt brug?

Det vælter frem med sider der tilbyder dette, f.eks de seneste:

For gode "privat billeder"
http://www.dkbilleder.dk

Lidt mere "professionelle billeder"
http://www.chiliarkiv.dk/
eller en helt ny
https://www.image2use.dk/

Alle tilbyder de masser af billeder, som man selv skal rode rundt i.
Ingen fortæller om deres salgs statistik, som nok er meget lav.
Næsten alle professionelle fotografer har deres eget billede arkiv de
sælger ud af.

Jeg tror ikke at alle disse online salgs arkiver er meget værd.
Det er lidt for let at tæppe bombe med "knipserier" og hvem vil betale
en journalist for et søge gennem disse terrabytes arkiver for at finde
netop det billede som kan bruges (som næsten med garanti findes der).
Det er lidt bedre at ringe til en professionel fotograf og spørge
direkte efter et passende billede, helst en man kender således man får
hvad man vil have!

Mvh
john
http://honor.fotopic.net/

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 16-11-04 12:08

John Friis Løndal wrote:

> Jeg tror ikke at alle disse online salgs arkiver er meget værd.

Jeg ved du tager fejl, fremtiden er netop, at den enkelte fotograf
selv udbyder hans egne billeder på Internettet, og evt. danner et
netværk/samarbejde med andre fotografer, så der på den måde kommer
bredde i udvalget af genrer og motiver.

Problemet ved de megga store billedbureauer er, at de løber med en
alt for stor andel billedets pris, og der er desværre også
kilometervis af eksempler på, at bureauerne glemmer at afregne
billedsalg med fotograferne.

Min efaring er faktisk, at journalister gladeligt gennemtrævler
stockfoto-sites og finder nogle gode og spændende billeder, som
inspirerer dem til at skrive en artikel, og da billederne
eksisterer, så er den hurtig grydeklar.

Og dem der laver reklameer, bruger også tonsvis af stockfotos, det
er dog ofte som baggrunde og stafage.

Men du har ret i, at man skal ha' et større udvalg af billeder, hvis
man løbende vil tiltrække interesserede købere, og der skal vises
mange billeder for at skabe et salg, det handler simpelthen om, at
man skal lave præsentationen, så en potentiel køber hurtigt og nemt
kan gennemse mange hundrede billeder.

Og fremtiden er Internettet, dyre trykomkostninger og høj porto vil
gradvis afskaffe alle mindre fagtidskrifter og foreningsblade, og de
vil så blive udgivet på internettet, og på nettet er der ikke behov
for et dyrt højtopløst billede til 2.000 kroner...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : John Friis Løndal

Dato : 16-11-04 12:33

> [...]
>selv udbyder hans egne billeder på Internettet, og evt. danner et
>netværk/samarbejde med andre fotografer, så der på den måde kommer

Ikke enig, jeg tror "tilgængeligheden" er for dårlig på denne måde. De
fleste billeder kan kun findes ved at se på dem, og det tager
simpelthen for lang tid at se den enorme mængde af billeder igennem.
Det rigtige billede findes, men kan ikke findes frem! Problemet med
Internettet er ikke at finde ting, men at smide det væk man ikke har
brug for.

> [...]
>alt for stor andel billedets pris, og der er desværre også
>kilometervis af eksempler på, at bureauerne glemmer at afregne

Helt enig, men de tilbyder ofte en søgemaskine, så man faktisk kan
begrænse mængder af billeder der skal ses igennem.

> [...]
>stockfoto-sites og finder nogle gode og spændende billeder, som
>inspirerer dem til at skrive en artikel, og da billederne

Ja, til inspiration og tilfældig "surfing" er det fint, men hvad hvis
man skal bruge et specifikt billede til en artikel?
Mange af de billeder man ser som fyld til artikler, og som du f.eks
tilbyder, virker ikke særligt udsøgte, men lettere tilfældige, tiden
der er brugt på at finde dem har ikke været tilstrækkelig.
Jeg mener at informationen om det enkelte billede generelt er alt alt
for ringe, og her tænker jeg specielt på motiv og kvalitet.

> [...]
>mange billeder for at skabe et salg, det handler simpelthen om, at
>man skal lave præsentationen, så en potentiel køber hurtigt og nemt

Ja, men hvorfor oplyser Internet siden ikke om antal solgte billeder.
Dette er vel den vigtigste konkurrence parameter?

> [...]
>vil så blive udgivet på internettet, og på nettet er der ikke behov
>for et dyrt højtopløst billede til 2.000 kroner...

Helt enig, men jeg tror papir aviser og dameblade overlever!

Mvh
John
http://honor.fotopic.net/

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 16-11-04 13:57

John Friis Løndal wrote:

> [...]
> Det rigtige billede findes, men kan ikke findes frem! Problemet med
> Internettet er ikke at finde ting, men at smide det væk man ikke har

Tja... du "tror", og jeg "ved"...!

Jeg bygger min viden på 4 års erfaring med drift af et on-line
fotogalleri, og et seriøst samarbejde med andre on-line
fotogallerier, og derfor ved jeg at du tar' fejl.

De folk der køber billeder er jo ikke tumber, og dem der sælger
billeder er også parrat til at yde service, så hvis en potentiel
kunde efterlyser et billede af et givent emne, så tager det vel
højst et par minutter, at sende en e-mail med en forespørgsel.

Og en søgefunktion er aldrig fuldkommen, og et godt billede kan sige
mere end tusind ord, og hvilke ord skal vi lige vælge ar bruge i
søgningen, så derfor kan et velstruktureret emneindex ofte være mere
effektiv en søgefunktion.

Prøv at søge på "et godt billede" i Google's billedsøger...
http://images.google.com/images?q=et+godt+billede&hl=da&btnG=Google-s%C3%B8gning

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 16-11-04 11:34

"Marianne" <lisanne@sol.dk> skrev i en meddelelse
> Kære alle
>
> Kender I nogle gode danske sites, hvor man kan købe fotos til kommercielt
> brug?

www.scanpix.dk

MVH
Thomas

Fra : Langgaard

Dato : 16-11-04 11:50

> [...]
> Kære alle
>
> Kender I nogle gode danske sites, hvor man kan købe fotos til kommercielt

Hvorfor dansk ?

Hvorfor købe, nogle sider tilbyder billeder gratis !

Måske kan du lave en konkurrence i gruppen, med en lille præmie til det
billede du syntes bedst om, og som kommer tættest på de ønsker du gav.

Der er jo så mange dygtige fotografer her inde.

--
Venlig hilsen Leif Langgaard

www.analogfoto.dk - Salg & køb af analogt fotoudstyr.
www.megapixels.dk (tom)

Fra : Carsten Riis

Dato : 16-11-04 12:32

Langgaard wrote:

> [...]
> billede du syntes bedst om, og som kommer tættest på de ønsker du gav.
>
> Der er jo så mange dygtige fotografer her inde.

Tjaaaa bevæger man sig så ikke inde på køb/salg-problematikken i
fundatsen?

Men kan det accepteres. Ingen alarm herfra.

Bare en tanke.

mvh

Carsten Riis

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 16-11-04 13:35

Carsten Riis wrote:

> Tjaaaa bevæger man sig så ikke inde på køb/salg-problematikken i
> fundatsen?
>

> Men kan det accepteres. Ingen alarm herfra.

Tja... foto-oraklet lægger op til et køb/salg indlæg, som kun hører
hjemme i markedsgruppen, men det er helt normalt, at han ikke kan
holde styr på, hvad grupperne bør bruges til.

Og så finder jeg det temmelig usmagligt, hvis billedkøbere begynder
at arrangere såkaldte "fotokonkurrencer", hvor de lokker gruppens
amatørfotografer til at lave billeder ud fra deres ønsker, og hvor
de kun køber/honorerer et af billederne...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Langgaard

Dato : 16-11-04 14:08

> [...]
> arrangere såkaldte "fotokonkurrencer", hvor de lokker gruppens
> amatørfotografer til at lave billeder ud fra deres ønsker, og hvor de kun

Nils, til forskel fra dig, som skal leve af at fotografere og sælge
billeder, så gør jeg, og nok også de fleste andre i gruppen det for hyggens
skyld, det er en hobby.
Jeg tror så heller ikke at nogle fra gruppen kan "lokkes" til at lave
billeder, man gør det man har lyst til.

Du proklamerede selv her i gruppen at Aalborg Zoo havde en fotokonkurrence,
en af betingelserne for at deltage var at retten til billederne blev givet
til Zoo, så billederne kunne bruges kommercielt, og der var det også kun
vinderne der fik noget ud af det.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 16-11-04 14:14

Foto-oraklet skrev:

> [...]
> til Zoo, så billederne kunne bruges kommercielt, og der var det også kun

Den fotokonkurrence som Aalborg Zoo afholdte var en rigtig
konkurrence med første, anden og trediepræmie, og Aalborg Zoo havde
en uafhængig dommer, det var ikke Aalborg Zoo som besluttede, hviket
billede de ville "købe" retten til at bruge mod en "præmie".

At Aalborg Zoo så valgte en talentløs amatør som dommer, er en helt
anden snak...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Langgaard

Dato : 16-11-04 14:27

> [...]
> retten til at bruge mod en "præmie".
>
> At Aalborg Zoo så valgte en talentløs amatør som dommer, er en helt anden

Igen, igen ved du ikke en kæft om hvad du taler om.

Alle billeder indsendt til Zoo kunne de bruge efterfølgende, også de
upræmierede.
Mine to meddommere (ansat i Zoo) havde også noget at skulle have sagt.

Jeg kan og vil ikke bruge mere tid på dine løgne, din troen og dine tåbelige
konklusioner.

Fra : Langgaard

Dato : 16-11-04 13:46

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> skrev i en meddelelse

> Tjaaaa bevæger man sig så ikke inde på køb/salg-problematikken i
> fundatsen?

Jo, måske har du ret, men en fotokonkurrence ville der nok være flere der
ville deltage i, og med en lille præmie f.eks. et par flasker rødvin, ville
det jo være sjovt. Det er jo nok en gråzone, men mon ikke det går.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 16-11-04 14:04

Langgaard wrote:
> Jo, måske har du ret, men en fotokonkurrence ville der nok være flere der
> ville deltage i, og med en lille præmie f.eks. et par flasker rødvin, ville
> det jo være sjovt. Det er jo nok en gråzone, men mon ikke det går.

Der er dævlme ikke nogle der skal bruge nogle af mine billeder
kommercielt uden at jeg tjener mere end et par flasker rødvin...

Nu ved jeg naturligvis ikke hvordan andre har det, men hvis folk vil
tjene kommercielt på mine billeder så er det også rimeligt at de er
med til at dække en sjat af udgifterne til tid og dyrt kameragrej.

// Hans
--
http://www.ph33r.dk/ringdingding.mp3

Fra : Langgaard

Dato : 16-11-04 14:17

> [...]
> tjene kommercielt på mine billeder så er det også rimeligt at de er
> med til at dække en sjat af udgifterne til tid og dyrt kameragrej.

Hej

Det er jo op til hver enkelt at vurdere om man vil være med eller ikke.
Og en ting er sikkert at hvis Bilka eller en anden velbjerget koncern vil
tiltuske sig billige billeder, ja så står jeg da også af.
Men det var jo heller ikke defineret hvor "kommercielt" billederne skulle
bruges.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 16-11-04 14:29

Langgaard wrote:

> Men det var jo heller ikke defineret hvor "kommercielt" billederne skulle
> bruges.

Nå-ja... du har jo gradbøjninger af begrebet "kommercielt", når
langgaard sælger gammelt brugt og forældet fotoudstyr, så er det
næsten ikke kommercielt, men når Ebbesen sælger hans billeder, så er
det derimod meget kommercielt...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-11-04 14:28

> Der er dævlme ikke nogle der skal bruge nogle af mine billeder
> kommercielt uden at jeg tjener mere end et par flasker rødvin...

Enten er du vant til meget billig rødvin, eller også kender du ikke
dagsprisen på billeder

Fra : Hans Joergensen

Dato : 16-11-04 14:40

Jens Bruun wrote:
> Enten er du vant til meget billig rødvin, eller også kender du ikke
> dagsprisen på billeder

Jeg drikker slet ikke rødvin..

// Hans
--
http://ph33r.dk - Helt galt .. :)

Fra : Langgaard

Dato : 16-11-04 14:50

> Jeg drikker slet ikke rødvin..

Hej

Så lad mig købe den, uden dog at gøre denne gruppe til en køb/salgsgruppe

Fra : N/A

Dato : 16-11-04 14:34

Fra : Langgaard

Dato : 16-11-04 14:34

> "Hans Joergensen" <haj@enterprise-server.dk> wrote in message

> Enten er du vant til meget billig rødvin, eller også kender du ikke
> dagsprisen på billeder.

Jeg foretrækker en Muton fra 78

Nej, der er jo forskel på hvad billederne skal bruges til, F. L. Smith skal
sku da betale det det koster.

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-11-04 14:41

"Langgaard" <langgaard@klarupnet.dk> wrote in message

> Nej, der er jo forskel på hvad billederne skal bruges til, F. L.
> Smith skal sku da betale det det koster.

Hvilket desværre ikke er særlig meget jfr. normal dagspris for billeder.
Husk, du skal betale skat af de håndører, et billede solgt til F. L. Smith
indbringer. Du kan godt tillade dig at modtage lidt rødvin uden at skulle
beskattes heraf, så længe du holder dig inden for visse grænser (i praksis
vist nok 500,- i værdi givet som "gave").

Fra : Jan Bøgh

Dato : 16-11-04 19:52

Langgaard wrote:

> Jeg foretrækker en Muton fra 78

Minder den om Mouton?

vh
Jan

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-11-04 20:02

"Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> wrote in message

> Minder den om Mouton?

Dygtig dreng. Måtte du slå det op?

Fra : Jan Bøgh

Dato : 16-11-04 21:10

Jens Bruun wrote:
> "Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> wrote in message

> Dygtig dreng. Måtte du slå det op?

Nej da - /jeg/ kan godt stave!

vh
Jan

Fra : Marianne

Dato : 17-11-04 08:48

Kære alle.

Tusind tak for mange gode links - jeg vil gå i gang med at kigge
nærmere på dem i løbet af i dag.

Og til diskussionen om en konkurrence - det var faktisk en okay idé -
den skal bare rettes lidt til, (præmien skal bl.a. nok være lidt mere
end et par flasker god rødvin) og det bliver så ikke i denne omgang.

Grunden til at jeg ikke bare er gået direkte til en fotograf og
bestilt det billede, jeg skal bruge, er, at jeg ikke er helt klar over
hvordan billedet skal se ud. Så ved at checke sites'ne ud håbede jeg
på at få inspiration og gode idéer.

I øvrigt er jeg enig i, at selvfølgelig skal fotograferne have
betaling når deres fotos bruges kommercielt. Det skal der ikke herske
nogen tvivl om.

Mange hilsner,
Marianne