Navigationsudstyr
Fra : Jakob K

Dato : 15-11-04 22:21

Hvad er umiddelbart det bedste bud (set i forhold til pris kontra kvalitet)
på godt navigationsudstyr og software til bilen? - PDA, Mobil,
All-in-one? -hvilket mærke og hvilken software?

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 15-11-04 22:29

"Jakob K" <invalid@invalid.INVALID> skrev :

>Hvad er umiddelbart det bedste bud (set i forhold til pris kontra kvalitet)
>på godt navigationsudstyr og software til bilen? - PDA, Mobil,
>All-in-one? -hvilket mærke og hvilken software?

det skal du nok mere spørge om ovre i dk.teknik.sattelit.navigation

(jeg kører selv med Mitac Mio168 / MioMap)
--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Allan Møller

Dato : 15-11-04 22:29

> Hvad er umiddelbart det bedste bud (set i forhold til pris kontra
kvalitet)
> på godt navigationsudstyr og software til bilen? - PDA, Mobil,
> All-in-one? -hvilket mærke og hvilken software?

Jeg har en Mio168 som koster ca. 3000 kr - måske billigere nu.
Den er jeg meget glad for - det er en PDA men indbygget GPS.
Normalt er GPS'en en ekstern enhed til PDA'er men ikke MIO'en.

Men ellers lidt svært at svare på - det kommer jo an på hvad man ville kunne
med det.
Jeg er glad for PDA fordi jeg kan synkronisere med min OutLook kalender og
tjekke mails.

Men rent GPS / Navigationsmæssigt _tror_ jeg ikke der er den store forskel
på en PDA
og ren GPS - udover prisen.

Ved ikke om du kender gruppen : news:dk.teknik.satellit.navigation der
bliver snakket en del
om netop Mio168.

Mvh. Allan

Fra : Jakob K

Dato : 16-11-04 19:37

"Allan Møller" <a.l.l.a.n@a0l0l0a0n0m.dkfjerndetteognuller> skrev i en
meddelelse news:41991f8c$0$33733$14726298@news.sunsite.dk...
> kvalitet)

> Men rent GPS / Navigationsmæssigt _tror_ jeg ikke der er den store forskel
> på en PDA
> og ren GPS - udover prisen.

Men hvorfor kan sidstnævnte så sælge? - spørger jeg mig selv.

Fra : Mogens

Dato : 16-11-04 19:45

"Jakob K" <invalid@invalid.INVALID> skrev i en meddelelse

> Men hvorfor kan sidstnævnte så sælge?

Bedre kvalitet - eksempelvis virker de også
i tunneler...

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 16-11-04 20:50

Mogens wrote:
> "Jakob K" <invalid@invalid.INVALID> skrev i en meddelelse

> Bedre kvalitet - eksempelvis virker de også
> i tunneler...

Ikke GPS'en, den siger "lost sattelit" efter ca. 5 sek.

Måske programmet fortsætter et stykke tid i tunnelen, - men da kun på
beregninger fortaget ud fra fart og retning ved indkørslen til tunnellen.

Sidste lørdag var jeg gennem Hamburg/elbtunnelen der var visning ca. 1/3 af
vejen gennem tunnelen derefter frøs skærmen indtil der var GPS signal efter
udkørslen fra tunnelen.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Mogens

Dato : 16-11-04 21:25

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse

> Ikke GPS'en, den siger "lost sattelit" efter ca. 5 sek.

Nej, læs hvad han spørger.
Han nævner hvorfor et rent navigationsanlæg kan sælges
når PDA-løsningen er ligeså god. Og det kan den, fordi
den er af bedre kvalitet - bla. med dækning i en tunnel,
idet anlæget er tilsluttet bilens "speedometer"

Fra : Allan Bojesen

Dato : 16-11-04 22:00

Mogens wrote:
> [...]
> den er af bedre kvalitet - bla. med dækning i en tunnel,
> idet anlæget er tilsluttet bilens "speedometer"

Dækning i tunneler er så ikke den værste feature at give afkald på - hvor
stor er chancen for at fare vild i en tunnel

Allan Bojesen

Fra : Mogens

Dato : 16-11-04 22:04

"Allan Bojesen" <allan@NOSPAMdkfritidmotorcykel.dk> skrev i en meddelelse

> Dækning i tunneler er så ikke den værste feature at give afkald på - hvor
> stor er chancen for at fare vild i en tunnel

Det kan være dødssygt at køre mellem Genua og Mona-
co - hvor der er knap 100 tunneler på 100 km inkl. bjer-
ge, der kan genere signalet - med en PDA.

Med et fast navigationsanlæg er der ingen problemer.

Fra : Allan Bojesen

Dato : 16-11-04 22:12

Mogens wrote:
> Det kan være dødssygt at køre mellem Genua og Mona-
> co - hvor der er knap 100 tunneler på 100 km inkl. bjer-
> ge, der kan genere signalet - med en PDA.
>
> Med et fast navigationsanlæg er der ingen problemer.

Har ingen erfaring med nav-udstyr! - men finder PDA'en ikke lynhurtigt "sig
selv" igen efter tunnelen?

Allan Bojesen

Fra : Mogens

Dato : 16-11-04 22:18

> Har ingen erfaring med nav-udstyr! - men finder PDA'en ikke lynhurtigt
"sig
> selv" igen efter tunnelen?

Lynhurtigt er så meget sagt.
I værste fald kan du være udsat for, at den i navigations-
mode begynder at beregne en ny rute (den tror jo, man er
et andet/nyt sted), hvilket tager tid - alt efter om du har
en rute på 5 km eller 500 km...

Jeg er udemærket tilfreds med min TT3 og ville købe
igen, men en fastmonteret VDO er sgu da for lækker :)

Fra : Soren Pedersen

Dato : 16-11-04 23:14

> [...]
> den er af bedre kvalitet - bla. med dækning i en tunnel,
> idet anlæget er tilsluttet bilens "speedometer"

Rolig nu - Inden I får blandet tingene for meget sammen
Som jeg læser Jakob K's sp. er "ægte" navi slet ikke på tale. Som jeg læser
sp. hentyder "ren navi" til de små Garmin og ex. TomTom Go.

Efter min bedste overbevisning kan man slet ikke sammenligne "rigtig" navi
(med tacho og gyro styring) med "de små" løsninger. Der er en verden til
forskel - Både i pris og kvalitet.

Mvh
Søren - Xantia HDi W/E (WeekEnd) og Pug 309 W/E (WifeEdition)

Fra : Juel CH

Dato : 24-11-04 09:05

Som Søren rigtig skrev er der en verden til forskel, mellem de fra fabrikken
indbygge de systemer og eksempelvis Tom Tom Go, har erfaring med begge.
Fabriks indbyggede systemer har som nævnt Tacho, Gyro, kompas funtioner der
understøtter for eksempel i tunnler, ikke uden betydning når man bor her i
Schweiz. Der findes adskillige tunnler hvor der man også skal dreje fra i.
Desuden har de indbyggede systemer typisk også forbindelse med RDS radioen
der giver de såkaldte TMC oplysninger. Stor hjælp i forbindelse med ulykker
eller kødannelser.
Men som løs enhed er Tom Tom Go et godt alternativ, men er også her noget
billigere end de priser der nævnes for Danmark.
Ole

Fra : Soren Pedersen

Dato : 16-11-04 00:32

"Jakob K" <invalid@invalid.INVALID> wrote in message
> Hvad er umiddelbart det bedste bud (set i forhold til pris kontra
kvalitet)
> på godt navigationsudstyr og software til bilen? - PDA, Mobil,
> All-in-one? -hvilket mærke og hvilken software?

Personligt holder jeg meget af min TT3 som ligger på en HP 4150, men hvis
TMC var vigtigt for mig ville jeg nok kaste et ekstra blik på Navigon.
På en alm. mobil tror jeg displayet er for lille - Men så er der jo QTEC, og
de nye HP iPAQ's. All-In-One er ikke relevant for mig, da Xantia'en har
varmedæmpende forrude som gør det svært for sattelitsignalerne at komme
igennem.

Fra : Peter

Dato : 16-11-04 11:42

"Soren Pedersen" <smp@munchweb.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> All-In-One er ikke relevant for mig, da Xantia'en har
> varmedæmpende forrude som gør det svært for sattelitsignalerne at komme
> igennem.

Huh? Er du sikker? Jeg har nemlig inge problemer, dér.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : John Sahl

Dato : 16-11-04 11:51

Peter wrote:
> Huh? Er du sikker? Jeg har nemlig inge problemer, dér.

Uoriginal forrude monteret?

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Peter

Dato : 16-11-04 14:00

> Uoriginal forrude monteret?

Næppe - den har den der lidt mærkelige toning....

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Soren Pedersen

Dato : 16-11-04 13:42

Det kan der være flere årsager til.
Jeg mener at i phase 1 var det kun udstyrsmodellerne der havde varmedæmpende
forrude eller også, som nævnt af andre, uoriginal forrude.
Det kan vel også skyldes at din antenne er mere følsom end min. Men jeg ved
at det er et problem for mange brugere at de er nødt til at montere antennen
oppe ved bakspejlet.

Fra : phk

Dato : 16-11-04 08:32

> [...]
> på godt navigationsudstyr og software til bilen? - PDA, Mobil,
> All-in-one? -hvilket mærke og hvilken software?

Garmin Quest - købt det rigtige sted koster den 4.500 kr. Den kan også
bruges håndholdt. Lyden er lidt skuffende, men bortset fra det ...

Den er ny på markedet i disse dage.
--
Per, Esbjerg

Fra : Uffe Ravn

Dato : 16-11-04 10:49

"Jakob K" <invalid@invalid.INVALID> skrev

> Hvad er umiddelbart det bedste bud (set i forhold til pris kontra
kvalitet)

Krak og kompas?

Mvh.Uffe Ravn

Fra : Lars

Dato : 16-11-04 13:15

Hejsa,

> [...]

> på godt navigationsudstyr og software til bilen? - PDA, Mobil,
> All-in-one? -hvilket mærke og hvilken software?

Kan du leve med ledningerne er en PDA med TomTom et rigtig godt bud. Vi var
meget glade for vores!

All-in-one løsningen er vel smart hvis du KUN skal bruge navigation. Så er
det et spørgsmål om at vurdere prisen på den vs. prisen for en PDA løsning.

Mobiltelefonen, ville jeg ikke vælge. Skærmen på PDA/all-in-one er typisk
større, de har touch-screen (og det er altså et plus ift små fedtede knapper
når man kører!) og ringer ikke pludselig mens man forsøger at finde vej

** Lars

Fra : Jakob K

Dato : 16-11-04 19:35

"Lars" <news41dot@landligt.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
knapper
> når man kører!) og ringer ikke pludselig mens man forsøger at finde vej

Jeg tror ikke at jeg ville kunne leve med ledningerne, men det kan vel
ordnes med bluetooth. Jeg har allerede en Nokia 6600 som jo er velegnet til
installation af navigationssoftware, men jeg er netop også bekymret ved at
skulle fedte med de små knapper mens jeg kører, det må være næsten lige så
farligt som at SMS'e. - og ja hvor fedt er det at den ringer hele tiden.

Er der mon en forskel på om de forskellige apparater skal "kalde op" for at
få informationer/kort, og derfor koster telefonopkaldsafgift, kontra en PDA
med kort som er gratis (antager jeg)?

Fra : Lars

Dato : 17-11-04 09:22

Hej Jakob,

> [...]

> Jeg tror ikke at jeg ville kunne leve med ledningerne, men det kan vel
> ordnes med bluetooth. Jeg har allerede en Nokia 6600 som jo er velegnet

Vel kun til dels - der skal jo stadig strøm til PDA'en, selv om den
selvfølglig kan fungere på batteri noget tid.

> [...]
> farligt som at SMS'e. - og ja hvor fedt er det at den ringer hele tiden.

Ja præcist.... TomTom på en PDA fx. Det er ret vanskeligt at kode adresser
ind mens man kører, men det er fx nemt og hurtigt at bede den finde vej uden
om et vejarbejde osv.

> Er der mon en forskel på om de forskellige apparater skal "kalde op" for
> at
> få informationer/kort, og derfor koster telefonopkaldsafgift,

Det ved jeg ikke.

> kontra en PDA
> med kort som er gratis (antager jeg)?

Joo.. "gratis" - de er en del af pakken sammen med softwaren.

** Lars

Fra : Juel CH

Dato : 16-11-04 17:18

Hvis man vil have et dedikeret apparat findes også nu det nye Tom Tom Go,
hvor alt er integreret.

Fra : Jakob K

Dato : 16-11-04 19:32

"Juel CH" <xwojuelwx@bluewin.ch> skrev i en meddelelse
> Hvis man vil have et dedikeret apparat findes også nu det nye Tom Tom Go,
> hvor alt er integreret.
>
> "Jakob K" <invalid@invalid.INVALID> wrote in message
> kvalitet)

Det var sådan en jeg tænkte på med at sige "All-in-one", TomTom Go virker
fed, men 7000 kroner er mange penge.

Fra : Jørgen L.

Dato : 17-11-04 00:48

> Det var sådan en jeg tænkte på med at sige "All-in-one", TomTom Go virker
> fed, men 7000 kroner er mange penge.

Specielt når man kan få en Garmin streetpilot 2610 til 6400 kr. hvor man har
hele europa med (dog ikke instaleret i SPeren) der følger 256 mb cf ram kort
med (dk fylder ca 33 mb)

Tomtom go har til sammenligning kun norden med.

Hilsen Jørgen