Dejlige børneglade schæfer/ulv-hvalpe sælg~
Fra : Søren LH

Dato : 15-11-04 18:08

Så lige dette opslag idag i den lokale Netto: Dejlige børneglade
schæfer/ulv-hvalpe sælges, vant til børn - ledsaget af et billede af de
dejligste små nuttede hvalpe.

Jeg er rystet over at nogen laver en sådan blandings-"hund" for at forsøge
at sælge den som familiehund til intetanende mennesker som ikke ved hvad de
går ind til. Er det i det hele taget lovligt? Hundeloven gælder for hunde,
men hvad gælder for en ulv/hund?

Mvh
Søren

Fra : simon leth jensen

Dato : 16-11-04 11:17

Hej Søren

Ja det var nok en hybrid blanding du så der, det er utroligt at folk har
samvittighed til det.
Men vi kan lige så godt vænne os til det og vi vil se bide ulykker og
diverse ting.
Men der er vist ikke nogen lov endnu om at avle hybrider.
Jeg bragte det op her i ng. for noget tid siden.
Man kan kun råde folk til ikke at købe disse hvalpe.
hilsen tina

Fra : simon leth jensen

Dato : 16-11-04 11:24

Hej igen Søren
I hvilken netto så du det opslag?

Fra : Mus

Dato : 16-11-04 12:54

Søren LH <slh@DELETEcity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:4198e38e$0$314$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
de
> går ind til. Er det i det hele taget lovligt? Hundeloven gælder for hunde,

Det var da for vildt. Havde engnag en kollega hvis søn havde en ulvehybrid.
Det var helt utroligt hvilke sikkerhedsforanstaltninger de havde. Der var
heller aldrig et barn sammen med hunden, heller ikke sammen med en voksen.
Haven var hegnet dobbelt ind.

De skulle igennem omfattende godkendelseskriterier fra avlers side. Og blev
fulgt meget nøje af avler også efter købet.

Gad godt have det nummer og teksten og hvor det hænger - og aflevere det
til dyrenes beskyttelse, politi etc etc. Om de så gør noget ved jeg ikke -
men så har man da i det mindste forsøgt. Det er forfærdeligt, hvis de kommer
i forkerte hænder og har overvejende ulvegen fremgfor hundegen.

LN

Fra : Mus

Dato : 16-11-04 14:44

> [...]
kommer
> i forkerte hænder og har overvejende ulvegen fremgfor hundegen.

Har selvfølgelig tænkt mig selv at undersøge det nærmere, inden jeg begynder
at gøre noget yderligere.

LN

Fra : Karina

Dato : 16-11-04 13:43

> [...]
> dejligste små nuttede hvalpe.
>
> Jeg er rystet over at nogen laver en sådan blandings-"hund"

Mon ikke det var en schæfer/ ulvehund blanding?
Det andet lyder godt nok lige lovlig vildt!!!

Mange hilsner

Karina

Fra : Mus

Dato : 16-11-04 14:18

Karina <ingen@email.her> skrev i en
nyhedsmeddelelse:4199f646$0$33740$14726298@news.sunsite.dk...

> Mon ikke det var en schæfer/ ulvehund blanding?
> Det andet lyder godt nok lige lovlig vildt!!!
>
> Mange hilsner
>
> Karina

Det kunne man da håbe på.

ville gerne ringe og forhøre mig.

LN

Fra : Søren LH

Dato : 16-11-04 18:45

Man kan jo godt tvivle på om dert virkelig ulv/hund-blanding, for hvorfor
skulle nogen dog lave en sådan blanding, og de ligner da almindelige
schæferhvalpe, men under alle omstændigheder går en af mine bekendte nu
videre med det til Dyrenes Beskyttelse.

I kan se opslaget her: http://www.lemanszone.dk/diverse/schaeferulv.jpg, det
hænger i Netto i Tune. Da sagen som sagt kører og vil gå sin gang, har jeg
fjernet telefonnummeret, da jeg ikke har interesse i at hænge nogen ud. Det
er mig selv som har fjernet den slip der mangler - bare til beroligelse.

Jeg mener godt nok det er forbudt at have vilde rovdyrarter som husdyr uden
særlig tilladelse.

Mvh
Søren

Fra : Mus

Dato : 16-11-04 20:06

Søren LH <slh@DELETEcity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:419a3db3$0$86940$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Man kan jo godt tvivle på om dert virkelig ulv/hund-blanding, for hvorfor
> skulle nogen dog lave en sådan blanding,

Ja det er der altså bare nogen der gør.

>og de ligner da almindelige
> schæferhvalpe,

Ok. Det kan jo være det bare er alm schæferhvalpe - evt med en anelse Irsk
ulvehund i sig. En Irsk ulvehund ligner jo bestemt ikke en schæfer.

>men under alle omstændigheder går en af mine bekendte nu
> videre med det til Dyrenes Beskyttelse.

Ville nok lige anonymt prøve at ringe og forhøre mig, om der er tale om
deciderede hybrider eller der bare er ment at der er Irsk ulvehund i dem,
inden dyrenes beskyttelse blandes ind i sagen. Ellers risikerer i jo måske
at hænge nogen uskyldige ud.

> Jeg mener godt nok det er forbudt at have vilde rovdyrarter som husdyr
uden
> særlig tilladelse.

Mener ikke ulvehybrider er forbudt i Danmark. Mener heller ikke det kræver
nogen særlig tilladelse - men hæng mig ikke op på det.

LN

Fra : Søren LH

Dato : 16-11-04 20:16

> [...]
> inden dyrenes beskyttelse blandes ind i sagen. Ellers risikerer i jo måske

Det kan jo også være en joke, det er jo ikke i sig selv forbudt at skrive en
løgn på opslagstavlen i Netto. Men nu er Dyrenes Beskyttelse jo ikke
politiet, selv om de godt kan være lidt emsige, og er der ikke sket noget
ulovligt sker der jo heller ingen uskyldige noget.

> uden
>
> Mener ikke ulvehybrider er forbudt i Danmark. Mener heller ikke det kræver
> nogen særlig tilladelse - men hæng mig ikke op på det.

Nu skrev du jo selv at dem du kendte skulle have tilladelse. Jeg mener ikke
de er ikke forbudt, men jeg mener ikke det betragtes som en hund man bare
kan have i sin lejlighed eller villahave, man skal fremvise nogle forhold
som matcher dyret. Det er jo heller ikke forbudt at have en løve, der er jo
eksempelvis masser i diverse zoologiske haver, men man skal fremvise nogle
rimeligt sikre forhold i form af tremmer eller lignende for at få tilladelse
til at have en løve.

Mvh
Søren

Fra : Mus

Dato : 16-11-04 22:24

> Nu skrev du jo selv at dem du kendte skulle have tilladelse.

Ups så har vi misforstået hinanden. De skulle godkendes fra avlerens side.
Dvs fodring, sikkerhed mm.
Men avlere er jo forkellige.

> [...]
> kan have i sin lejlighed eller villahave, man skal fremvise nogle forhold

Ja det kan vi jo nok alle blive enige om, men hvis avleren er ligeglad så
tror jeg ikke umiddelbart der sker noget.

> [...]
> eksempelvis masser i diverse zoologiske haver, men man skal fremvise nogle
> rimeligt sikre forhold i form af tremmer eller lignende for at få

Selv om jeg synes en ulvehybrid er alvorligt nok ville jeg dog nok ikke
synes det helt kunne sammenlignes med en løve.
Men synes da det bør forbydes eller i hvert fald være strenge krav om
hvorledes man holder disse dyr og feks hvor meget ulv(%) der må være
repræsenteret i hunden.

Men et eller andet sted tror jeg altså der er tale om en misforståelse. Men
det skal da undersøges.

LN

LN

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 16-11-04 20:55

On Tue, 16 Nov 2004 18:45:03 +0100, "Søren LH" <slh@DELETEcity.dk>
wrote:

>Man kan jo godt tvivle på om dert virkelig ulv/hund-blanding, for hvorfor
>skulle nogen dog lave en sådan blanding,

nogle har lavet dem for at starte forfra med en sundere hund fysisk,
og det er sikkert meget godt, men psykisk vil en hybridulv aldrig være
god til børn eller mennesker

nogle amerikanere laver hybridulve fordi de kan få dem så stærke og
vilde at de kan vinde over pit bull terriere, så det var ikke en
blanding jeg ville i nærheden af det er helt sikkert.

men mon ikke de har skrevet forkert, det er jo ikke alle der kan få en
ulv og slet ikke alle der kan få den til at parre sig med en schæfer
eller bare en almindelig hund, og hvis det endelig lykkes så ville det
være meget specialt og nok ikke blive solgt i netto tjae man ved
jo selvfølgelig aldrig men jeg tror at det er en stavefejl. eller et
primitivt salgstriks.

Fra : simon leth jensen

Dato : 16-11-04 22:03

Hej med jer

Jeg var på kursus med vibeke reese som fortalte om de hybrider og de ligner
alm. hunde, man skal være meget hunde/ulve kender for at se forskel pådem.
Hun sagde også at dem der feks. ligner schæfer kan være meget ulveagtig og
hvis der er en der ligner en ulv kan være nogenlunde ok.
Så fordi de ligner en alm.hund kan deres adfærd snyde.
Men husk lige at give mere besked om det, det er lidt intersannt.
hilsen tina

Fra : Mus

Dato : 16-11-04 22:30

> [...]
> være meget specialt og nok ikke blive solgt i netto tjae man ved
> jo selvfølgelig aldrig men jeg tror at det er en stavefejl. eller et

En ulvehybrid er vel ikke altid 50% af hver? Det kan jo være en af
forældrene er en feks 15 % hybrid.
Jeg mener ikke ham min kollegas var 50 % hybrid men noget lavere. 15 eller
25% men husker det ikke helt. Men stadig med så få procent skulle der tages
de mange forholdsregler.

Tror også det beror på en misforståelse. Det kan være det er uvidenhed der
gør det, så der skulle have stået ulvehund???!!!
Men det er da værd at undersøge.

LN

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 19-11-04 18:04

On Tue, 16 Nov 2004 22:30:04 +0100, "Mus" <Bastian@sol.dk> wrote:

>En ulvehybrid er vel ikke altid 50% af hver? Det kan jo være en af
>forældrene er en feks 15 % hybrid.

tjae det er jo ikke til at vide da de jo sikkert ikke har stamtavle
jeg hørte roger abrantes engang fortælle om en ull og en pudel der
blev paret og psykisk og fysisk var resultatet 80% ulv og så kan du
selv gå i gang med lommeregneren mennesket har jo brugt mange
tusinde år på at få en fredelig hund ud af ulven, så det siger næsten
sig selv at man ikke skal til at ødelægge så lang tids avl, og efter
min mening er det kun dumme mennesker eller sindsyge amerikanere der
gør den slags.

> [...]
>
>Tror også det beror på en misforståelse. Det kan være det er uvidenhed der
>gør det, så der skulle have stået ulvehund???!!!

ja eller også er det bare nogen der syntes at det lød sejt at skrive
ulv det er ikke til at vide der er mange mærkelige og dumme
mennesker til, der er også stadig nogle der skriver ordet pit bull
terrier i DBA de er bare for dumme til at vide at de får besøg af
politiet og hvis de ellers skulle få solgt nogle hvalpe inden
politiet kommer og spørger dem om deres race så er det også voldsomt
naive købere, der er mange mærkelige mennesker, men jeg tror nu ikke
at en der havde avlet på en ulv kunne finde på at sælge hvalpene i
netto, for det kræver nok en hvis forstand at avle på en ulv og så må
man vel have afsat hvalpene inden de bliver lavet, men jeg håber ikke
at der er nogen der er så dumme herhjemme.

Fra : Louise

Dato : 17-11-04 11:19

Tror du ikke bare at der er nogen der har ville være smarte og
appelerer til folks lyst til at have noget vildt og anderledes? Alt
for salget, du ved. Det er højest sandsynligt et kryds mellem schæfer
og så en slædehunde (siberian husky).

Mht ulvehybrider og ulve. Det er ikke tilladt at holde ulv uden
speciel tilladelse i Danmark og mig bekendt er det kun dyreparker, der
har/får den tilladelse. Jeg tror ikke at en hund som feks
tjekkoslovakisk ulvehund er mere agressiv end andre hunde, men den er
mere sky/reserveret og den har helt klart nogle specielle ting der
gør, den ikke skal behandles som en almindelig hund. Men det er jo
ikke sådan at man lige vupti har taget en schæfer og parret den med en
ulv; det er jo generationer siden at krydsningen fandt sted, så selvom
den stadig indeholder halvt af hvert genetisk, så har man haft
generationer til at udvælge de bedst egnede (til det civiliserede
liv). Uanset hvad er det ingen hund for hvem som helst.

Louise (som mener at mange racer er lige så krævende, bare på en anden
måde)

Fra : Mus

Dato : 17-11-04 12:14

Louise <egdal@sporty.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:125af6bd.0411170218.7aef3109@posting.google.com...
> [...]
> liv). Uanset hvad er det ingen hund for hvem som helst.
>
> Louise (som mener at mange racer er lige så krævende, bare på en anden

Mener ikke typisk en tjekkoslovakisk ulvehund indeholder halvt af hvert i
dag. Men ca 20 % ulv,???
Alligevel synes jeg ikke den er egnet som familiehund.
Som du selv skriver så er det ikke en hund for hvem som helst. Og avl bør
foregå kontrolleret i mine øjne.

LN

Fra : Louise

Dato : 19-11-04 18:12

> [...]
> Alligevel synes jeg ikke den er egnet som familiehund.
> Som du selv skriver så er det ikke en hund for hvem som helst. Og avl bør

Aner det faktisk ikke men jeg kan da spørge min veninde, der opdrætter
dem. Hun ved det i hvert fald. Måske er det lidt afhængigt at
linierne? Hendes ligner i hvert fald ikke at der kun er 20% ulv i; de
ligner mere en ulv end en schæfer, men er iøvrigt en venlig hund. Men
anderledes....helt sikkert og slet ikke noget for mig.

Fra : Søren LH

Dato : 18-11-04 21:00

> Men det er jo
> ikke sådan at man lige vupti har taget en schæfer og parret den med en
> ulv; det er jo generationer siden at krydsningen fandt sted,

Jeg læser nu godt nok annoncen netop sådan at man har taget en schæfer og
parret med en ulv, hvilket jeg mener er noget helt andet en en
tjekkoslovakisk ulvehund, som er en anerkendt race.

Mvh
Søren

Fra : Louise

Dato : 19-11-04 18:14

Hej Søren

Jeg tror nu det er for at fremme salget og byde på noget særligt, for
hvis der overhovedet findes private i Danmark, der ejer en ulv (hvad
jeg ikke tror der er mere) så er der så meget kontrol med den og krav
til ejerne at de ikke kommer i nærheden af noget der minder om en
løbsk hund

Mon ikke det bare er nogle husky/schæferhvalpe?

Fra : Søren LH

Dato : 19-11-04 20:11

Nu ville jeg have opklaret mysteriet, så jeg har ringet til sælgeren og
spurgt lidt til de hvalpe.

Hans egen tæve er afkom efter en parring af en kanadisk ulv og en schæfer.
Den er nu blevet parret med en schæferhan. Han fortalte at hans tæve har et
meget godt sind uden nogen form for nervøsitet og agressivitet. Den er glad
for alle mennesker. Også ulven var som en god hund. Det var en mand som
boede på Sydsjælland som havde ulven som "hund" og altså lod den parre med
en schæfer.

Mvh
Søren

Fra : Louise

Dato : 20-11-04 16:50

Det lyder lidt vildt, men måske er det sandt. Det er da værd at
undersøge. Jeg ved at der ikke findes ulve i DK medmindre de er
specielt registrede, så det kan jo undersøges.