Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Billed redigering på TFT skærme?
Fra : Dan

Dato : 15-11-04 15:30

Hejsa!

Er der nogen der kender til hvor meget man bliver"snydt" med farverne
hvis man bruger en TFT (fladskærm) til at rediger og juster sine billeder
på?

Jeg har selv en Philips 109B lightFrame(CRT) en helt kanon skærm!
Men den fylder jo meget på bordet!

Vil jeg gå hen og blive skuffet hvis jeg køber mig en TFT skærm isted?

Hvad mener i?

Mvh
Dan

Fra : Jan Bøgh

Dato : 15-11-04 16:31

Dan wrote:

> [...]
> Men den fylder jo meget på bordet!
>
> Vil jeg gå hen og blive skuffet hvis jeg køber mig en TFT skærm isted?

Der skal nok være en del, der har nogle meget bastante meninger om svagheden
ved TFT-skærme, men jeg har skiftet fra en Sony Trinitronskærm til en Dell
20" TFT, og jeg synes den er langt bedre end Sony'en - mere mættede farver
og en dejlig opløsning (1600*1200) - og så bliver jeg ikke nær så træt af at
bruge skærmen i længden (hvilket jo kan være en ulempe ).

vh
Jan

Fra : driver

Dato : 15-11-04 16:59

> [...]
> at
> bruge skærmen i længden (hvilket jo kan være en ulempe ).

Men er der overensstemmelse mellem farverne på skærmen og farverne på
printet ?
mvh
driver

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-11-04 18:24

In article <4198d209$0$33732$14726298@news.sunsite.dk>, driver wrote:
> Men er der overensstemmelse mellem farverne på skærmen og farverne på
> printet ?
> mvh
> driver

Det kan man få med en skærmkalibrator.
Man skal dog huske at se skærmen lige på, eller købe gode skærme
som eksempelvis Apple's.

Fra : Povl

Dato : 15-11-04 18:34

driver wrote:

> Men er der overensstemmelse mellem farverne på skærmen og farverne på
> printet ?
> mvh
> driver

Jeg har en TFT-skærm og et hurtigt subjektivt svar er: Farverne passer
meget fint (mindre variation mellem enkelt skærme end på CRT-skærme),
men de fleste TFT-skærme er meget lyse og har ikke så mange detaljer i
skyggerne. Derfor kan det godt være svært at ramme rigtigt med kontrasten.

Er der i øvrigt nogen her der kalibrerer deres TFT-skærm? Jeg kunne godt
tænke mig at høre om det kan betale sig at købe dét udstyr, altså om den
resulterende profil afviger meget fra default-profilen.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-11-04 19:36

In article <cnap9k$1ffa$1@news.cybercity.dk>, Povl wrote:

> Er der i øvrigt nogen her der kalibrerer deres TFT-skærm? Jeg kunne godt
> tænke mig at høre om det kan betale sig at købe dét udstyr, altså om den
> resulterende profil afviger meget fra default-profilen.

Jeg er gået med i et samkøb, så jeg regner med at få mit setup kalibreret
indenfor de næste uger (har både TFT + CRT).

Fra : Povl

Dato : 15-11-04 19:46

Povl H. Pedersen wrote:

> Jeg er gået med i et samkøb, så jeg regner med at få mit setup kalibreret
> indenfor de næste uger (har både TFT + CRT).

Det ville være fedt hvis du rapporterede her i gruppen om dine resultater.

Fra : AS

Dato : 15-11-04 20:23

"Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> wrote in message
> Der skal nok være en del, der har nogle meget bastante meninger om
svagheden
> ved TFT-skærme, men jeg har skiftet fra en Sony Trinitronskærm til en Dell
> 20" TFT,

Dell = Samsung i denne tilfælde. Så kan man kikke, hvor får bedre tilbud.

Der er meget vært at kikke på Eizo. Der findes nogle med 1:1000 kontrast og
knap 180 gr synsvinkel.