Immortel
Fra : Lars Hoffmann

Dato : 15-11-04 13:25

Denne ser bestemt interessant ud:

http://www.imdb.com/title/tt0314063/

Der er en trailer til den her:

http://www.immortel-lefilm.com/videos/immortel_ba.mov

Ligesom Sky Captain og Casshern er den lavet i digitale omgivelser og
det er jo spændende.

Den er ude på DVD i frankrig, men da Amazon.fr næsten ingen detaljer
giver angående filmen, ville jeg lige høre om der var nogen der vidste
et sted den kan købes i en god version.

Er den overhovedet noget ved?

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : -V-

Dato : 15-11-04 13:48

Lars Hoffmann wrote:
> Denne ser bestemt interessant ud:
>
> http://www.imdb.com/title/tt0314063/

Jeg så den for nogle måneder siden.
Udover at den kvindelige hovedperson er næsten ufatteligt smuk, så er filmen
for mig ret mislykket.

Det er tydeligt, at det er en tegneserieskaber, som har inspireret filmen,
men den har nogle alvorlige mangler, som gør den lidt kedelig og
uvedkommende.
Pointen med filmen er ret famlende, og den er uden et rigtigt drive, selvom
effekterne da er pæne. Ikke vildt imponerende, men pæne.

-V-

Fra : Konrad

Dato : 15-11-04 19:10

"-V-" <Diplomaten@snotmail.com> wrote in message

> [...]
selvom
> effekterne da er pæne. Ikke vildt imponerende, men pæne.

Øv - den har jeg ellers længe håbet på ville blive filmatiseret

Fra : Simon

Dato : 15-11-04 14:37

"Lars Hoffmann" <larshoffmann@teleline.es> wrote in message
> [...]
>
> Den er ude på DVD i frankrig, men da Amazon.fr næsten ingen detaljer
> giver angående filmen, ville jeg lige høre om der var nogen der vidste

Filmen har en ret underlig stil, som er en mix af ren CGI og "live"
skuespil. Alene dette og den ret interessante visuelle fortælleteknik, gør
den værd at stifte bekendskab med. Historien sagde mig ikke rigtig så meget,
og jeg fandt den tilmed ret rodet.

3/6

/Simz

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 15-11-04 15:29

On Mon, 15 Nov 2004 12:24:32 +0000 (UTC), "Lars Hoffmann"
> [...]

>Den er ude på DVD i frankrig, men da Amazon.fr næsten ingen detaljer
>giver angående filmen, ville jeg lige høre om der var nogen der vidste

Historien er lige så syret og uforståelig som tegneserien, dvs.
elendig.

Men det er interessant at se billedsiden.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Morten Bowman

Dato : 15-11-04 18:59

>Historien er lige så syret og uforståelig som tegneserien, dvs.
>elendig.
>
>Men det er interessant at se billedsiden.

Ligner noget Terry Gilliam kunne have skruet sammen.
Jeg er klar!

--
Morten Bowman
newssnabelabowmanpunktumdk

Fra : Jonny Jensen

Dato : 15-11-04 19:00

> Ligesom Sky Captain og Casshern er den lavet i digitale omgivelser og
> det er jo spændende.

Hvordan kan det være at hver gang nogen nævner CGI, i fx Star Wars film, så
stejler folk helt, men når andre eger med det, er det pludselig "spændende"
og "interessant"?

Er det fordi folk inderst inde ikke har noget imod kuntige kulisser, og at
"tuderiet" (undskyld det barnlige ordvalgt, men det synes jeg lidt det er)
skyldes at folk er for nostalgiske og savner det "touch" som de gamle SW
film havde? Eller er det bare fordi det er to forskellige lejre af folk, en
som elsker CGI og alle dets muligheder og den åbenlyse som forbandet det?

Jonny, som selv er både for og imod CGI i spillefilm (alt efter omfanget)...

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 15-11-04 22:18

Jonny Jensen wrote:

> Hvordan kan det være at hver gang nogen nævner CGI, i fx Star Wars film, så
> stejler folk helt, men når andre eger med det, er det pludselig "spændende"
> og "interessant"?

Det skal da være op til den enkelte. Jeg er begejstrede for billedligt flotte
film og en af måderne til at lave dette på, er med CGI, så jeg er altid
interesseret når der kommer en CGi-heavy film.

Jeg kan bestemt også godt lide SW II, (den første er jeg ikke så begejstret
for, men det er dog ikke CGI effekterne jeg vil sætte fingeren på).

Jeg tror det handler om at for nogle, rykker CGI effekter en ud af filmens
univers fordi man lige pludselig bliver opmærksom på at noget er et trick. Det
svarer vel til at se kortet oppe i ærmet på en tryllekunstner.

Men jeg elsker Sci-fi og det er jo ofte den slags film der laves med masser af
CGI, så jeg er naturligt tiltrukket af det. F.eks gider jeg ikke at se film i
Sort/Hvid (Heller ikke Schindlers) og jeg vil tro at det er fordi det for mig
ødelægger ilusionen på samme måde som CGI ødelægger det for andre.

> Eller er det bare fordi det er to forskellige lejre af folk, en
> som elsker CGI og alle dets muligheder og den åbenlyse som forbandet det?

Måske.

> Jonny, som selv er både for og imod CGI i spillefilm (alt efter omfanget)...

Lars, Som bare vil ha' mer!
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Henrik Larsen

Dato : 16-11-04 02:00

"Lars Hoffmann" <larshoffmann@teleline.es> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Den er ude på DVD i frankrig, men da Amazon.fr næsten ingen detaljer
> giver angående filmen, ville jeg lige høre om der var nogen der vidste

Albumtrilogien er IMHO betydelig bedre end filmen, men den er nu slet ikke
tosset alligevel. Forslag til tematisk filmaften kunne være den samt
"Stargate" og "Doctor Who: Pyramids of Mars" :)

Vh Henrik

Fra : Søren

Dato : 16-11-04 23:38

"Henrik Larsen" <info@cultmovies.dk> wrote in message
> [...]
> tosset alligevel. Forslag til tematisk filmaften kunne være den samt
> "Stargate" og "Doctor Who: Pyramids of Mars" :)

Helt enig - tegneserien pragtfuld, filmen halter efter, men den er et
spændende forsøg på at overføre tegneseriens univers til levende billeder.

Hvis man ikke kender tegneserien, får man næppe meget udbytte af filmen, og
man skal indstille sig på, at filmen udspilles i et tegneserieunivers.

Med film er det ofte sådan, at ting, der ikke ser realistiske ud, ødelægger
illusionen. Det gælder ikke for tegneserier, hvor man gladeligt accepterer,
at nogle streger på et papir skal gøre det ud for mennesker. Filmens univers
er tegneseriens, og det skal man indstille sig på. Læs tegneserien først. Se
derefter filmen med tegneseriebriller på.

Det er tegneren, der har instrueret filmen, og han har blandet historier fra
flere album. Det er nok svært at følge med i, hvis man ikke kender figurerne
og konceptet. Desuden skal man kende og forstå den fransk/belgiske
tegneserietradition, som er meget forskellig fra den amerikanske.

Luc Besson gjorde noget lignende med The Fifth Element. Den var helt
tydeligt inspireret af fransk/belgiske tegneserier, og han slap temmelig
godt fra det efter min mening. Immortel ligner ikke The Fifth Element, men
de har samme rødder.

De danske titler på tegneserierne er:
Enki Bilal, Udødelighedens pris, Carlsen Comics, 1985
Enki Bilal, Lokkeduen, Carlsen Comics, 1986

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 17-11-04 08:51

On Tue, 16 Nov 2004 23:38:17 +0100, "Søren" <ingenSpamTilMig@invalid>
wrote:

>Helt enig - tegneserien pragtfuld

Jeg giver dig ret i, at Bilal er en fantastisk tegner, men hans
historier er da som regel det reneste, skæreste vrøvl. Den her er i
hvert fald.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Søren

Dato : 17-11-04 14:10

"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> wrote in message
> [...]
>
> Jeg giver dig ret i, at Bilal er en fantastisk tegner, men hans
> historier er da som regel det reneste, skæreste vrøvl. Den her er i

Tja, det kan vel diskuteres, som man siger. Men filmen er ihvertfald også
fra fantasiens overdrev, og hvis man ikke bryder sig om det, skal man bruge
sine to timer på noget andet.

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 17-11-04 17:22

On Wed, 17 Nov 2004 14:09:57 +0100, "Søren" <ingenSpamTilMig@invalid>
wrote:

> [...]
>fra fantasiens overdrev, og hvis man ikke bryder sig om det, skal man bruge

Jeg syntes, filmen var interessant på grund af sine virkemidler, selv
om historien er det rene vrøvl.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : David Rasmussen

Dato : 17-11-04 19:54

Niels Søndergaard wrote:

> Jeg syntes, filmen var interessant på grund af sine virkemidler, selv
> om historien er det rene vrøvl.

Hov! Ligesom Donnie Darko?

/David

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 18-11-04 00:29

Nej. Den er ikke spor interessant.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : David Rasmussen

Dato : 18-11-04 09:42

Niels Søndergaard wrote:

> Nej. Den er ikke spor interessant.

Dens virkemidler ikke? Jo.

/David

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 18-11-04 11:55

On Thu, 18 Nov 2004 09:41:37 +0100, David Rasmussen
<david.rasmussen@gmx.net> wrote:

>Dens virkemidler ikke? Jo.

Ikke for mig. Eller også er der noget, jeg har overset. Hvad er det
for virkemidler, der er så specielle i den film - ud over at der
hverken er hoved eller hale på den?

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : David Rasmussen

Dato : 18-11-04 13:35

Niels Søndergaard wrote:

> Ikke for mig. Eller også er der noget, jeg har overset. Hvad er det
> for virkemidler, der er så specielle i den film - ud over at der
> hverken er hoved eller hale på den?

Det er ikke et virkemiddel. Blandt dens virkemidler er stemning, pacing,
mystik, musik, sympati osv.

Vil du påstå at den slet ingen virkemidler har (et ret absurd udsagn)?

Hvis ikke, så må du også kunne anerkende at en film kan være interessant

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 18-11-04 16:46

On Thu, 18 Nov 2004 13:35:07 +0100, David Rasmussen
<david.rasmussen@gmx.net> wrote:

>Det er ikke et virkemiddel. Blandt dens virkemidler er stemning, pacing,
>mystik, musik, sympati osv.

Ligesom i enhver anden film. På det punkt er DD ikke noget specielt.

>Vil du påstå at den slet ingen virkemidler har (et ret absurd udsagn)?

Nej, men jeg talte om den ret specielle blanding af live action og
cgi-effekter i Immortal.

>Hvis ikke, så må du også kunne anerkende at en film kan være interessant
>på grund af sine virkemidler, selv om historien er "det rene vrøvl".

Selvfølgelig kan den det. Man kan da fx altid kalde en
eksperimentalfilm a la DD eller Dogville "interessant", men det kan
man også sige om Plan 9 from Outer Space, og det fortæller intet om,
hvorvidt filmen rent faktisk er værd at spilde andet end et par
minutter på.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Konrad

Dato : 17-11-04 17:37

> [...]

> Jeg giver dig ret i, at Bilal er en fantastisk tegner, men hans
> historier er da som regel det reneste, skæreste vrøvl. Den her er i

Historiernes pointer er i hvert fald af den mere "metafysiske" slags
Historien/handlingen i udødelighedens pris er dog okay, hvis man altså
accepterer universet som Søren er inde på...

Fra : Konrad

Dato : 17-11-04 17:36

"Søren" <ingenSpamTilMig@invalid> wrote in message

> De danske titler på tegneserierne er:
> Enki Bilal, Udødelighedens pris, Carlsen Comics, 1985
> Enki Bilal, Lokkeduen, Carlsen Comics, 1986

Du mangler Ækvators Kulde - sådan én er jeg i hvert fald tillige i
besiddelse af - den er imho bedre end Lokkeduen rent historiemæssigt.

Fra : Henrik Larsen

Dato : 17-11-04 17:49

"Konrad" <david_konrad@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Søren" <ingenSpamTilMig@invalid> wrote in message

> Du mangler Ækvators Kulde - sådan én er jeg i hvert fald tillige i
> besiddelse af - den er imho bedre end Lokkeduen rent historiemæssigt.

Enig - men dette albums handling indgår ikke i filmens. Bilal har kun
benyttet elementer fra de to første albums.

Vh Henrik

Fra : Konrad

Dato : 18-11-04 16:34

> Enig - men dette albums handling indgår ikke i filmens. Bilal har kun
> benyttet elementer fra de to første albums.

Sidste album kunne også bære en hel film selv - imho, omend den ville blive
syret Kunne f.eks forestille mig en morsom omgang "chess-boxing" på
lærredet...

Fra : Per Dalum Jensen

Dato : 17-11-04 16:25

Nu er dette en tegneserie (serie) som jeg nød at læse og genlæse for
år tilbage. Derfor kunne jeg da meget godt tænke mig at se den omsat
til film, men hvordan?

Jeg kan se at de har den på amazon.fr, men er den med engelske
tekster? Eller er filmen på engelsk og ikke fransk? Er der andre
steder at købe den?

på forhånd tak!

Per Dalum

Fra : Niels Søndergaard