Køb af bundkort mv.
Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 15-11-04 04:06

Jeg skal ud og købe nyt bundkort, da mit gamle ECS er brændt sammen
I den forbindelse skal jeg lige have styr på et par ting.

Hvad er egentligt forholdet mellem bundkortets FSB, processorens
bus-hastighed samt ram'ens hukommelsesfrekvens?

Er det en fordel at alle 3 er samme hastighed?

Er der nogle kombinationer af de 3 dele, der ikke kan lade sig gøre?
Jeg går ud fra, at hvis f.eks. der står at bundkortet kan bruge PC2100,
PC2700 og PC3200, så nytter det ikke noget at sætte PC1600 ram i.
Men er der andet?

Mvh. Jan

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 15-11-04 09:57

Jan Allan Andersen wrote:

> Hvad er egentligt forholdet mellem bundkortets FSB, processorens
> bus-hastighed samt ram'ens hukommelsesfrekvens?
> Er det en fordel at alle 3 er samme hastighed?

Det er en fordel at alle tre overlapper, således at de har fælles
værdier. RAM kan godt bruges i langsommere systemer.

> Er der nogle kombinationer af de 3 dele, der ikke kan lade sig gøre?

Langsom RAM i en bundkort der ikke kan arbejde så lansomt.

> Jeg går ud fra, at hvis f.eks. der står at bundkortet kan bruge
> PC2100, PC2700 og PC3200, så nytter det ikke noget at sætte PC1600
> ram i. Men er der andet?

Man får mest ud af sin CPU ved at sikre den korrekt FSB. RAM og
bundkort skal som minimum kunne arbejde ved den FSB.

Jesper G. Poulsen

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 15-11-04 11:03

Jesper G. Poulsen wrote:

> Man får mest ud af sin CPU ved at sikre den korrekt FSB. RAM og
> bundkort skal som minimum kunne arbejde ved den FSB.

Skal lige forstå det korrekt
Det er altså "bedre" (meget er jo relativt) at købe f.eks.;

- bundkort med FSB på 333MHz +
- CPU med bushastighed på 333 MHz +
- ram med hukommelsesfrekvens på 333 MHz

end at købe f.eks.;

- bundkort med FSB på 333 MHz +
- CPU med bushastighed på 400 MHz +
- ram med hukommelsesfrekvens på 266 MHz

eller andre kombinationer, bare de kan fungere sammen?

Mvh. Jan

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 15-11-04 12:05

Jan Allan Andersen wrote:

> end at købe f.eks.;
> - bundkort med FSB på 333 MHz +
> - CPU med bushastighed på 400 MHz +
> - ram med hukommelsesfrekvens på 266 MHz

Det vil slet ikke virke.

> eller andre kombinationer, bare de kan fungere sammen?

RAM'en skal passe til CPU og bundkort.

Man kan sagtens anvende CPU med FSB333 sammen med bundkort med
FSB266-400 og RAM der er PC2700 eller bedre.

Jesper G. Poulsen

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 15-11-04 15:18

Jesper G. Poulsen wrote:

> Det vil slet ikke virke.

Burde det ikke det, hvis bundkortet (FSB333) understøtter
PC2100(FSB266), PC2700(FSB333) og PC3200(FSB400) ram?

Eller er det fordi FSB på ram skal være mindst lig med FSB på CPU?

At det, som Brian Lund skriver, så måske er tosset at putte ram der har
en lavere FSB end CPU'ens ram, det er en anden sag.
Men det kunne jo måske være, at man valgte at vente med at købe ram,
hvis nu man i forvejen har noget langsommere noget der kunne fungere.

Mvh. Jan

Fra : Brian Lund

Dato : 15-11-04 13:56

> [...]
> Jeg går ud fra, at hvis f.eks. der står at bundkortet kan bruge PC2100,
> PC2700 og PC3200, så nytter det ikke noget at sætte PC1600 ram i.

RAM kan du faktisk vælge frit imellem...

Hvis du har et bundkort der kun understøtter FSB333 er det ikke sikkert at
du kan putte en FSB400 CPU i! - Og hvis det alligevel kører, ja så kører den
højst ved FSB333, og derfor altså kun ved 83% af dens opgivne hastighed!

Ang. RAM så kan du altid putte hurtigere RAM i maskinen end din FSB er,
PC-ratingen er bare angivelsen af hvor hurtigt RAMen maximalt kan køre!
Hvor vidt du kan putte langsommere RAM i er jeg faktisk lidt i tvivl, men på
nyere bundkort burde det faktisk ikke være et problem...

PC1600 = 100 MHz, DDR200
PC2100 = 133 MHz, DDR266
PC2700 = 166 MHz, DDR333
PC3200 = 200 MHz, DDR400

Desuden ville det være dybt åndsvagt at putte langsommere RAM i maskinen end
FSB på din CPU er, så kan du lige så godt købe en langsommere CPU ;)
Altså hvis du har en CPU med "FSB 400" så skal du bruge mindst PC3200 RAM!
(F.eks. en Barton 3200+)

Brian

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 16-11-04 08:56

I forlængelse af denne diskussion, kunne jeg godt tænke at få en
vurdering af det jeg har tænkt skulle være "ryggraden" i min
genopbyggede PC:

Bundkort:   ASRock K7VT4A+
CPU:      Athlon XP 3000+ (Barton?)
CPU køler:   GlacialTech SilentBreeze 462 III
RAM:      1 x 512MB Kingston PC2700

Køber kun 1 stang ram, dels fordi jeg skal begrænse mig prismæssigt,
dels fordi bundkortet kun kan holde 2 stænger ram - Så kan jeg evt.
senere købe yderligere 512MB.
Eller er det ydelsesmæssigt en fordel at købe 2 stænger, i så tilfælde a
256MB hver, og så køre dem dual?

Hele molivitten kan købes til en samlet pris på omkring kr. 2.000,-

Ser det rimeligt fornuftigt ud, ydelsesmæssigt, prismæssigt?
Kører primært internet, "kontor"ting, BOINC og så lidt spil (derfor må
der gerne være noget ydelse bag også).
Desuden skal systemet bruges til at dual-boote med en linux.

Men en nærmest "ny" PC for kr. 2.000,- det synes jeg da umiddelbart ser
fornuftigt ud?

Mvh. Jan

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 16-11-04 09:57

Jan Allan Andersen wrote:

> senere købe yderligere 512MB. Eller er det ydelsesmæssigt en fordel
> at købe 2 stænger, i så tilfælde a 256MB hver, og så køre dem dual?

Nej. Dual giver ikke nævneværdig gevinst på et AMD-system, hvadenten
det er 32-bit eller 64-bit.

> Men en nærmest "ny" PC for kr. 2.000,- det synes jeg da umiddelbart
> ser fornuftigt ud?

Jeg tror ikke det går helt galt

Jesper G. Poulsen

Fra : Brian Lund

Dato : 16-11-04 10:27

> Bundkort: ASRock K7VT4A+
> CPU: Athlon XP 3000+ (Barton?)
> CPU køler: GlacialTech SilentBreeze 462 III
> RAM: 1 x 512MB Kingston PC2700

Køb PC3200, prisen er omtrent den samme!
Og så køb en 3000+ (ja det er Barton) med 200/400 FSB! - Jeg vil da mene det
burde gå hurtigere med den højere FSB(?)...

> [...]
> senere købe yderligere 512MB.
> Eller er det ydelsesmæssigt en fordel at købe 2 stænger, i så tilfælde a

Det kan ikke betale sig, at betale mere for den smule du får ud af at køre
dual, så vent og køb en 512 stang mere til den tid!

> [...]
> der gerne være noget ydelse bag også).
> Desuden skal systemet bruges til at dual-boote med en linux.

Hvis eller dit grafikkort er iorden, selvfølgelig lidt afhængig af hvad du
spiller, så er der rigeligt med power :)
Selvom det måske liiige er i underkanten med RAM til nogen spil, men det får
du jo at se ;)

Brian

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 16-11-04 11:18

Brian Lund wrote:

> Køb PC3200, prisen er omtrent den samme!
> Og så køb en 3000+ (ja det er Barton) med 200/400 FSB! - Jeg vil da mene det
> burde gå hurtigere med den højere FSB(?)...

Så skal jeg vel også have nyt bundkort for at få det optimale ud af det?
Men kan da godt se det ikke nødvendigvis giver den store prismæssige
forskel. Har sammensat følgende (CPU blæser bibeholdes);

Bundkort:   ASRock K7VT6
CPU:      Athlon XP 3000+ (FSB400)
Ram:      1 x 512MB Kingston PC3200

Dette fåes for omkring kr. 2.100,- (+/-), altså godt kr. 100 mere.

Men får man så meget mere ud af FSB400 fremfor FSB333?

Grunden til at jeg spørger er, at man jo hele tiden kan blive ved -
Hvorfor ikke bedre/hurtigere dit-og-dat.
På et eller andet tidspunkt må man jo sige stop

> Det kan ikke betale sig, at betale mere for den smule du får ud af at køre
> dual, så vent og køb en 512 stang mere til den tid!

Synes jeg nok også jeg havde fået luret herinde

> Hvis eller dit grafikkort er iorden, selvfølgelig lidt afhængig af hvad du
> spiller, så er der rigeligt med power :)

Har et Ti4200 128MB
Ved udemærket godt det ikke er den nyeste af slagsen, langfra, men tror
det kan tjene mig og hvad jeg skal bruge det til ganske glimrende.

> Selvom det måske liiige er i underkanten med RAM til nogen spil, men det får
> du jo at se ;)

Måske nok ikke lige den type spil jeg kan finde på at spille - Husk på,
spil er ikke det primære for mig, muligheden for på fornuftig vis at
kunne spille måske også nyere (nyeste?) spil, er mest af hensyn til mine
drenge.
Men så må jeg jo se om jeg ikke kan få købt noget mere ram på et
tidspunkt, bliver bare ikke lige nu.

Mvh. Jan

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 16-11-04 13:25

Jan Allan Andersen wrote:

> Har et Ti4200 128MB
> Ved udemærket godt det ikke er den nyeste af slagsen, langfra, men
> tror det kan tjene mig og hvad jeg skal bruge det til ganske
> glimrende.

Hvis du kigger i dk.edb.grafikkort, så vil du se at det er et meget
anbefalet kort - det er den bedste ydelse til prisen og det klarer alle
de nye spil også.

Jesper G. Poulsen

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 16-11-04 22:46

Jesper G. Poulsen wrote:

> Hvis du kigger i dk.edb.grafikkort, så vil du se at det er et meget
> anbefalet kort - det er den bedste ydelse til prisen og det klarer alle
> de nye spil også.

Det lyder jo rigtigt godt, var i tvivl om det kunne klare de nyeste af
spillene

Mvh. Jan

Fra : Brian Lund

Dato : 16-11-04 13:29

> Så skal jeg vel også have nyt bundkort for at få det optimale ud af det?
> Men kan da godt se det ikke nødvendigvis giver den store prismæssige
> forskel. Har sammensat følgende (CPU blæser bibeholdes);

Ja, du skal have et bundkort der kan køre CPU'en ved 200 MHz (DDR400)! -
Ellers går det langsommere end hvis du købte en 166/333 ;)

> [...]
>
> Dette fåes for omkring kr. 2.100,- (+/-), altså godt kr. 100 mere.
>
> Men får man så meget mere ud af FSB400 fremfor FSB333?

Det kan ihvertfald bedre betale sig at købe en PC3200 stang end en PC2700,
den kan jo altid bruges hvis du når FSB400 engang ;)

Jeg ved ikke hvor meget mere du får ud af at køre FSB400 fremfor FSB333, jeg
fik ihvertfald noget bedre RAM score i sisoft sandra da jeg prøvede at
"overclocke" min CPU FSB fra 133 MHz (DDR266) til 150 MHz (DDR300) mens
CPUen kørte ved samme hastighed; 1800 MHz...

> Grunden til at jeg spørger er, at man jo hele tiden kan blive ved -
> Hvorfor ikke bedre/hurtigere dit-og-dat.
> På et eller andet tidspunkt må man jo sige stop

Ja, men når du ved (næsten) samme pris kan få mere, hvorfor så ikke gøre det
;)?
Jeg vil mene de 100 kr mere retfærdiggør det du får ud af dem!

Brian

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 16-11-04 22:50

Brian Lund wrote:

> Ja, du skal have et bundkort der kan køre CPU'en ved 200 MHz (DDR400)! -
> Ellers går det langsommere end hvis du købte en 166/333 ;)

Tænkte jeg nok.

> Det kan ihvertfald bedre betale sig at købe en PC3200 stang end en PC2700,
> den kan jo altid bruges hvis du når FSB400 engang ;)

Det er jo rigtigt, og her kan PC3200 stangen endda faktisk fåes en bitte
anelse billigere end PC2700 stangen, så nej, overhovedet ingen grund til
at købe PC2700 frem for PC3200.

> Ja, men når du ved (næsten) samme pris kan få mere, hvorfor så ikke gøre det
> ;)?
> Jeg vil mene de 100 kr mere retfærdiggør det du får ud af dem!

Jeg vil give dig helt ret - Håber også min kæreste vil

Mvh. Jan