10.3.6 - forvrænget lyd :-(
Fra : Kell Christensen

Dato : 14-11-04 23:48

Har netop opdateret til 10.3.6 med forvrænget lyd til følge.

Har prøvet reset af pram - desværre uden virkning.

Nogen der har anden løsning på problemet?

mvh Kell

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-11-04 00:27

Kell Christensen <4200slet@c.dk> wrote:

> Har netop opdateret til 10.3.6 med forvrænget lyd til følge.
>
> Har prøvet reset af pram - desværre uden virkning.

prøv NVRAM istedet.

Fra : Tom

Dato : 15-11-04 01:16

On 15/11/04 0:26, in article 1gn9nw7.wvdrprdqqwg0N%nospam@reippuert.dk,
"Morten Reippuert Knudsen" <nospam@reippuert.dk> wrote:

> prøv NVRAM istedet.

Blot af interesse.. Hvilke programmer og hvilken evt ekstern hardware og evt
drivere !?
PS
Selvfølgelig også hvilken maskine !?
Selv havde jeg ingen problemer med et USB Tascam 122 ( tascam drivere) på en
667 G4 ti bog fra forrige årtusind.. Næsten..
Tom

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-11-04 01:47

Tom <nospam@fakemail.dk> wrote:

> [...]
> Selv havde jeg ingen problemer med et USB Tascam 122 ( tascam drivere) på en
> 667 G4 ti bog fra forrige årtusind.. Næsten..

kan du ikke bvesvare Kell's indlæg i stedet for mit??

Fra : Kell Christensen

Dato : 15-11-04 08:46

Muligt at jeg udtrykker mig forkert.
Er det stadig Ævle-Alt-P-R med 4 ringninger?
Det er det jeg har forsøgt med. 2 gange endda.

Jeg bruger den alm. lydudgang til extern lydanlæg - og indtil nu har det
kørt klokkerent, fra f.eks. iTunes, SoundStudio mm.
Nu skal man vel ikke ud og købe lydkort - hvis det da hjælper.
Nogen der har fejlen over lydkort?

Ja, her kommer det: Original PowerMac af typen G4 - 1,250MHz - 768MB.

Ser ret lækker ud - men atter 2500.- op af lommen.

Jeg mener ikke vi har lydforringelse på fruens 15Alu PB, det bliver
strax tjekket.

> kan du ikke bvesvare Kell's indlæg i stedet for mit??

Hold jer endelig ikke tilbage.

mvh Kell

Fra : Tom

Dato : 15-11-04 11:05

On 15/11/04 8:45, in article 1gna9ow.9rfppi26763sN%4200slet@c.dk, "Kell
> [...]

> Ser ret lækker ud - men atter 2500.- op af lommen.
>
> Jeg mener ikke vi har lydforringelse på fruens 15Alu PB, det bliver

Prøv lige at skifte fra 44.1 til 48 khz lyd og tjke og så en tur tilbage..
på samme måde se om du kører 16 bit ( veed 44.1)
Inde i lydopsætning..( hjælpeprogrammer/indstilling af lyd og
midi/lydenheder)
Det kan være at der er sket et eller andet der !
Tom

Fra : Kell Christensen

Dato : 15-11-04 11:20

> [...]

> midi/lydenheder)
> Det kan være at der er sket et eller andet der !

Hej Tom

Jeg har været der - men der gives kun een mulighed:
44100 i 16bit.

Det lyder ad helgoland til, I sku' prøve at høre en klaversolo.

Hvis jeg bare nemt kunne nedgradere til 10.3.5.

Kell

Fra : Tom

Dato : 15-11-04 12:15

On 15/11/04 11:20, in article 1gnahu9.1i80myf1rcq2geN%4200slet@c.dk, "Kell
> [...]

> Det lyder ad helgoland til, I sku' prøve at høre en klaversolo.
>
> Hvis jeg bare nemt kunne nedgradere til 10.3.5.

En lidt vovet ide !?
Prøv evt at installere et eller andet stykke lyddriver.. gå ind i
lydpanelet.. Vælg det du har installeret..
Så siger den sikkert at den ikke kan spille..
Fint fint..
Spil lidt ( uden lyd) og konstater at du ikke kan høre noget..
Og gå så tilbage og vælg dit originale lyd set up..( inbygget lyd)
Måske skal den bare lige have at vide "hvad den skal lave !?"

Prøv f.eks
http://www.tascam.de/en/us-122.html
Sjovt nok min driver.. Den var let at finde..
(.com siden er nede derfor linket i tyskland..)

PS
Jeg kan ikke huske om der er en unistall i denne pakke.. Er der det.. Kan du
jo bare afinstallere bagefter.. Ellers gå efter noget soft der kan
afinstallere..

Fra : Kell Christensen

Dato : 15-11-04 16:43

> [...]
> http://www.tascam.de/en/us-122.html
> Sjovt nok min driver.. Den var let at finde..
> (.com siden er nede derfor linket i tyskland..)

Tak for de fine råd.
Det er så afprøvet + et par andre drivere - men det ændre ikke min sound
opsætning, der er stadig kun mulighed for 44K.
Der skal nok også noget hardware i USB'en.

Nu er det ikke bare lidt 22k kvalitet men direkte cut og udrivninger og
mest fremtrædende i diskant.

Noget bras - især når man bruger sin maskine til lyd.

Kell

Fra : Tom

Dato : 15-11-04 18:19

On 15/11/04 16:42, in article 1gnawmg.1hgs8ca1fs1ixsN%4200slet@c.dk, "Kell
> [...]

> mest fremtrædende i diskant.
>
> Noget bras - især når man bruger sin maskine til lyd.

Har du mulighed for at køre ASIO i dit lydprogram..
( ASIO soundmanger/ ASIO AU(?!) )
Det lyder som om at systemet har bestemt sig for at der ikke er "plads nok"
til data..
Udrivninger får mig til at tænke på et PCI kort jeg engang brugte, der ikke
kunne flytte data nok !?

PS
Hvis din maskine er en af dem med digital lyd, må jeg erkende at jeg ikke
ved noget om mac digilyd..( indbygget)
Har du samme problemer ind .. altså hvis du henter lyd ind og laver "monitor
lyd ind"..tjek evt i hovedtelefon..
Tjek evt også hvad din hovedtelefon udgang siger.. ( er det den du
bruger..?) det kunne jo være at du sender for kraftigt et signal over i
Amp.. !?

PPS
Ellers et underligt problem !!

Fra : Kell Christensen

Dato : 15-11-04 23:15

> [...]

> PS
> Hvis din maskine er en af dem med digital lyd, må jeg erkende at jeg ikke
Der er analog ind/ud indbygget, jeg har ingen yderligere
lydkort/converter.

> [...]
> Tjek evt også hvad din hovedtelefon udgang siger.. ( er det den du
> bruger..?) det kunne jo være at du sender for kraftigt et signal over i
Forvrængningen er også i hovedtelefonudgangen på fronten.
Fejlen er både ved afsp. af fil eller som monitor.

Men lad os holde fast i at fejlen fremkommer efter opdat. til 10.3.6.

---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ----
Fik lige den ide at starte en gl. Peak i OS9: Fin lyd!
Tilbage i OSX er det som om problemet er væk ???
Kan det nu være rigtigt - undersøger nærmere i morgen.

Kell

Fra : Tom

Dato : 16-11-04 00:12

On 15/11/04 23:14, in article 1gnbdxb.9zk1cp1v9e2yiN%4200slet@c.dk, "Kell
> [...]

> Tilbage i OSX er det som om problemet er væk ???
> Kan det nu være rigtigt - undersøger nærmere i morgen.

Gad vide om det er derfor jeg ingeng problemer har... Jeg skifter ret tit
mellem X og 9.. Arbejder i Logic i OS9.. Har ikke lige 10k til den nye.. OG
en ny maskine.. Den nye Lap trækker tænder ud..

Fra : Erik Richard

Dato : 16-11-04 01:29

Tom wrote:

> Gad vide om det er derfor jeg ingeng problemer har... Jeg skifter ret tit
> mellem X og 9..

Det er højst tænkelig. BIAS Peak, Cubase VST, Logic og Deck II er de 4
eneste programmer, jeg kender, der kan indstille computerens forstærker
til netop det maksimale uden 'clipping', - altså, som jeg skrev til Kell
- 3db under 'clipping' grænsen. Dvs., at du har nedsat forstærkerens
ydelse til det normalniveau, som den opr. er sat til.

> Arbejder i Logic i OS9.. Har ikke lige 10k til den nye.. OG
> en ny maskine.. Den nye Lap trækker tænder ud..

Samme her, - jeg skifter også en del mellem 9.2.2 og 10.3.6, og selvom
jeg primært bruger Amadeus II X 3.7, så er det stadig hurtigst for mig
at skifte til 9.2.2 og bruge classic ver. af Amadeus II 3.7. Plus at jeg
nu også skal til at bruge Cubase 5 VST + et par hjælpeprg., som kun
findes til classic, - og som dig har jeg altså heller ikke lige
12-15.000 at smide eftr software lige nu... Så ska' der godt nok sælges
mange CD'er..

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Kell Christensen

Dato : 17-11-04 10:02

Så kører det endelig med en ny opdatering samt den gode gamle lyd.
Så hermed en stor tak til alle jer der hjalp.

Kell

Fra : Erik Richard

Dato : 16-11-04 01:20

Hej Kell

Kell Christensen wrote:

> Der er analog ind/ud indbygget, jeg har ingen yderligere
> lydkort/converter.

OK, det udelukker ihvertfald inkompatibilitet!

> Forvrængningen er også i hovedtelefonudgangen på fronten.
> Fejlen er både ved afsp. af fil eller som monitor.

Ja, og det betyder, at der er blevet 'skruet op' for den interne
lydforstærker, så dens max. output ligger over den hørbare
forvrængningsgrænse.

Jeg kan ikke helt huske det, men det var enten RealPlayer eller
PlayerPRO i en bestemt version under OS 8.6, der lavede samme nummer på
de Beige G3AV modeller. Det lyder ad h.... til, men her var det også
bare at smide de alm. indstillingsfiler ud og genstarte for at
neutralisere alt.

Iflg. Kaj's svar til dig, så er der noget, der siger mig, at autio.kest
'skruer op' for forstærkerens effekt, så den laver 'clippings' i det
hørbare område, og når det er digital lyd, så lyder det værre end analog
forvrængning, selvom det er slemt nok.

> ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ----
> Fik lige den ide at starte en gl. Peak i OS9: Fin lyd!
> Tilbage i OSX er det som om problemet er væk ???
> Kan det nu være rigtigt - undersøger nærmere i morgen.

Jep! BIAS Peak har netop den 'feature', at den 'regulerer'
forstærkertrinnets maksimale udgangseffekt til -3db under 'clipping'
grænsen. Dvs., at der ikke vil blive en hørbar forværngning.

Så jeg tror faktisk, du har løst problemet...

Fra : Erik Richard

Dato : 15-11-04 21:37

Hej Kell

Kell Christensen wrote:

> Tak for de fine råd.
> Det er så afprøvet + et par andre drivere - men det ændre ikke min sound
> opsætning, der er stadig kun mulighed for 44K.
> Der skal nok også noget hardware i USB'en.

Her skulle fx. et eksternt CD drev være nok. Prøv at smide en lyd CD i
et sådant, hvis du har et.

> Nu er det ikke bare lidt 22k kvalitet men direkte cut og udrivninger og
> mest fremtrædende i diskant.

Bruger du iTunes og/eller QuickTimePlayer til lydafspilning? - Jeg har
et par gange oplevet netop udrivning i en DVD - i øvrigt den nye med
Dirch Passer, men da jeg så skød den ud og skubbede den ind igen og
startede på ny, var udrivningerne væk.

> Noget bras - især når man bruger sin maskine til lyd.

Prøv at gå ind i 'Users' -> 'Brugernavn' -> 'Library' -> 'Preferences'
og slet nedenstående prefs(.plist) filer - evt. også de 3 QuickTime
.plist filer. Alle lydopsætninger i 'Users' vil så være neutraliseret.

com.apple.DVDPlayer.plist
com.apple.iTunes.eq.plist
com.apple.iTunes.plist

Du kan også prøve noget lidt mere tricky, men det virkede her hos mig.
Jeg havde nogle store problemer med ZoomView. Den ville ikke gemme
settings. Jeg slettede så prefs filen fra ovenstående mappe og tømte
papirkurven. Gik in i mappen PreferencesPanes og 'flyttede' 'Universal
Access' til papirkurven. Lukkede alt og genstartede. - Selvfølgelig
vistes 'Universal Access' nu ikke i 'Systemindstillinger'. Jeg flyttede
så pane til 'UA' tilbage i mappen PreferencesPanes, genstartede nok
engang - og UA var tilbage på sin plads, - åbnede den og indstillede,
som jeg ville have det. og det har kørt perfekt siden.

Så hvis du trak 'Lyd'-pane'en ud i papirkurven og genstartede, så er lyd
garanteret slået _helt_ fra. Læg den så tilbage igen og genstart nok
engang, så den med sikkerhed igen er slået til.

Lydprefs ligger ikke selvstændig i prefs mapperne, men den ligger i
'Library' -> 'Preferences' 'System Preferences' -> 'System settings', og
jeg tror ikke lige, det er en fil, man bare skal slette, da den
indeholder alle universelle indstillinger til både software og hardware.
- Jeg har haft 'System Settings' åbnet i BBEdit, og der ligger nogle
linier til 'sound', men jeg tør ikke bare slette dem. Jeg åbnede
selvfølgelig en kopi af filen...

Ellers kan jeg ikke anbefale andet, end at du starter op i OS 9.1 og
bnruger TechTool Lite og sletter samtlige PRAM settings med den.

Og så evt. en reset af firmware under opstart i 'OpenFirmware', men lige
her kan jeg ikke huske, hvordan det er, man gør - altså hvad man skriver
for at resette OF.

Fra : Kell Christensen

Dato : 15-11-04 23:15

Hej Erik Richard

Se venligst mit svar til Tom.

Det er som om problemet er væk, men jeg vil lige tjække
det igennem inden jeg fortsætter skydningen.

Jeg har tidligere altid kunnet køre udgangen i 100% og så
regulere på den ext. forstærker - uden mislyde.

Jeg vender tilbage.

Kell

Fra : Erik Richard

Dato : 15-11-04 21:03

Hej Kell

Kell Christensen wrote:

> Jeg har været der - men der gives kun een mulighed:
> 44100 i 16bit.

Der er noget galt i systemet. Der _skal_ være flere valgmuligheder i
'Lyd' panelet - både 32khz, 44,1khz og 48khz.

> Det lyder ad helgoland til, I sku' prøve at høre en klaversolo.

Hvordan står skyderegulatoren nederst i 'Lyd'? - Står den til max.
output. Prøv at sætte den ned til ca. 75-80% af max. Jeg har lagt mærke
til, at nogle Mac'er forvrænger i selve forstærkertrinnet, hvis
skydereg. står til max. output.

> Hvis jeg bare nemt kunne nedgradere til 10.3.5.

Opgraderede du via 'Softwareupdate' eller manuelt? - Det kunne måske
være en god idé at downloade 10.3.6 Combo Update (92mb) og så lave en
full update fra den.

Der har været et par stykker på vores Nisus liste, der har haft samme
problem - en iBook 600 og en iMac 17". Begge havde brugt Softwareupdate,
og blev anbefalet at bruge Combo Update, og efter de havde gjort det,
forsvandt problemet, - samtidig med, at de satte max output til ca. 80%.

Jeg havde samme problem med 9.1 på en PM 7600/120, da jeg gik fra 9.0.4
til 9.1. En af folkene på Apples værksted sagde til mig, at det skyldes
forstærkerens opbygning. - 9.1 sætter også til max. output...

mvh. Erik Richard

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 15-11-04 23:22

Kell Christensen <4200slet@c.dk> wrote:

> Hvis jeg bare nemt kunne nedgradere til 10.3.5.

Det er så vidt jeg har kunnet læse mig til på f.eks Apple's
supportforum, kun en enkelt fil der skal nedgraderes:

I"t's easy Apple02Audio.kext is in
HD>system>library>extensions>Apple02Audio.kext. Then exchange the one
from 10.3.6 with The one coming from 10.3.5. Zapp the PRAMM twice while
rebooting and repair authorizations whith disk utility in applications
folder. "

Det kræver selvfølgelig, at du skal have en 10.3.5 at pille fra, men kan
du ikke pille den ud af en opdatering med pacifist?
<http://www.macupdate.com/info.php/id/6812>
Hvis du mangler 10.3.5 opdateringen ligger den stadig på
<http://www.apple.com/support/downloads/>

mvh.
Kaj.
--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Kell Christensen

Dato : 16-11-04 11:20

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> [...]
> <http://www.macupdate.com/info.php/id/6812>
> Hvis du mangler 10.3.5 opdateringen ligger den stadig på

Hej Kaj

Det gik nemt med at udskifte .kext'en, men det er sådan at snyde
systemet. Ved ny opstart+zap pramm får jeg en meddelse om at den er
installeret forkert. Et skilt for hver enhed i contens.
Den ber' om at jeg opdaterer igen

Udvidelsen fra 10.3.5 har version 2.2.6, medens min 10.3.6 er
version 2.4.1. Gad vide hvad der er i Combo-opdateringen.
Jeg tænkte, det er måske kun den sidste version der driller.
Er der nogen der kører med en mellemversion af
HD>system>library>extensions>Apple02Audio.kext. ?

---

Reparere tilladelser, skulle det få systemet til at "æde" den gamle
udvidelse? Disk Utility - jeg formoder det er = Disk Værktøj, her kan
jeg ikke se noget om rep. af tilladelser.

mvh Kell

Fra : Kell Christensen

Dato : 16-11-04 18:29

Jeg har netop kørt opdateringen en gang mere.

Melder stadig om forkert extension - og nul lyd i X

mvh kell

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-11-04 06:38

Kell Christensen <4200slet@c.dk> wrote:

> Hej Tom
>
> Jeg har været der - men der gives kun een mulighed:
> 44100 i 16bit.

du er sikker på at din hardware kan mere end 44KHz/16bit, såvidt jeg ved
er G5'eren de eneste onboard lydkort der kan mere.

Fra : Kell Christensen

Dato : 16-11-04 11:20

> du er sikker på at din hardware kan mere end 44KHz/16bit, såvidt jeg ved
> er G5'eren de eneste onboard lydkort der kan mere.

Næ, jeg fortæller bare Tom/ErikRichard et der kun er 44K...

mvh Kell

Fra : Tom

Dato : 15-11-04 11:01

On 15/11/04 1:46, in article 1gn9ri1.68tvcc1wtu371N%nospam@reippuert.dk,

> kan du ikke bvesvare Kell's indlæg i stedet for mit??

Jo jo..