Corolla / 323 / Ibiza
Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 14-11-04 22:34

Min kammerat, som er realkreditelev, skal til at køre rundt og vurdere huse.
Til det formål får han et tilskud til at købe en bil. Budgettet er endt på
ca. 80.000 - men mindre er fint. Oprindeligt havde han tænkt på en Corolla -
og det er jo såmend også et meget fornuftigt valg. Men umiddelbart synes jeg
bare at man får utroligt lidt for sine penge. Et alternativ, som jeg har
foreslået var en Mazda 323F eller C. Så vidt jeg ved er den mere eller
mindre tilsvarende stabil, men en anelse billigere i anskaffelse - dvs. at
han kan få en nyere bil, med færre km. på klokken til samme penge i dette
tilfælde. Sidst men ikke mindst faldt vi også over et par Seat Ibiza'er. Med
en 1,6 motor er udvalget relativt lille i den prisklasse, men går man ned
til en 1,3 kan man faktisk få en årg. 2000 med ca. 80.000 km på bagen til de
penge.
Hvad siger I? Er en ca. 4 år nyere Ibiza ikke at foretrække, fremfor en
japaner fra 96-98? 4 års forskel er meget inde i mit hovede - og Ibizaen
klarer sig faktisk også fint ifølge Bilprovningen.se.
Jeg vil gerne høre jeres argumenter for / imod de forskellige biler.
Og vil i ikke også være enige med mig i, at det er smartest at købe den ved
en forhandler? Han ved intet om biler.

/Kasper Hansen

Fra : Kim Kristensen

Dato : 15-11-04 01:05

"Kasper Hansen [8270]" <kasper@FJERNDETTEh-hansen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> han kan få en nyere bil, med færre km. på klokken til samme penge i dette

Corolla er nok mere populær i forhold til 323, og selv om 323 også er ret
driftssikker er den ikke helt på højde med Corolla. Samtidig koster en
reparation (ifølge den svenske maskinskaderapport) på Mazda ca. 50% mere i
stumper end på en Toyota, så efter en periode kan udgiften bil+rep. sagtens
være den samme.

> [...]
> Hvad siger I? Er en ca. 4 år nyere Ibiza ikke at foretrække, fremfor en
> japaner fra 96-98? 4 års forskel er meget inde i mit hovede

Hverken i BILREVYEN eller på www.bilpriser.dk kan jeg finde så ny en Ibiza
1,3 i så ny en årgang men skal tilbage ca. midt i 90'erne, er du sikket på
at du ikke mener 1,4. Hvis det er 1,3 kan de godt være en gammel bil der
bare er indregistreret i 2000, og så er den ikke nyere end de andre. I
øvrigt er Ibiza mindre end de to andre og en 1,3 har 55 hk, så du får også
mindre plads og kræfter.

- og Ibizaen
> klarer sig faktisk også fint ifølge Bilprovningen.se.

Du skal nok søge den slags information andre steder, selv om det er fint at
den klare sig godt til syn. Nå en bil kommer til syn har ejeren ofte været
forbi et værksted, derfor giver det ikke noget godt billede af hvordan den
klare sig mht. fejl.

> Jeg vil gerne høre jeres argumenter for / imod de forskellige biler.
> Og vil i ikke også være enige med mig i, at det er smartest at købe den
> [...]
Der er jo også alternativer i begge klasser, og flere hvis den må være på
gule plader.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 15-11-04 07:02

> [...]
> reparation (ifølge den svenske maskinskaderapport) på Mazda ca. 50% mere i
> stumper end på en Toyota, så efter en periode kan udgiften bil+rep.

Det vidste jeg faktisk ikke. Synes bare at Toyota plejer at være relativt
dyre i stumper - og så gik jeg faktisk udfra at det var omtrent det samme
med Mazda.

> [...]
> bare er indregistreret i 2000, og så er den ikke nyere end de andre. I
> øvrigt er Ibiza mindre end de to andre og en 1,3 har 55 hk, så du får også

Det er selvfølgelig en 1,4 jeg tænker på - blev også i tvivl da jeg skrev
1,3.
F.eks. denne:
http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/showcar.asp?id=696600022&page=1
Ang. kræfter er 60hk vist fint - det er primært bykørsel, og han skal ikke
ud og køre hurtigt. Pladsmæssigt er det fuldstændigt ligegyldigt, da han
bare er ham selv - og inden han får børn, skal han nok også have en ny bil
:)

> [...]
> forbi et værksted, derfor giver det ikke noget godt billede af hvordan den

Selvom en synsstatistik ikke fortæller alt, giver den nu alligevel et meget
godt billede af hvad bilen har af modelrelaterede fejl - og de finder jo
fejl, så alt er jo ikke blevet rettet. Desuden er der jo et klart mønster i
fejlene, så lidt fornuft må der jo være i det.

> Der er jo også alternativer i begge klasser, og flere hvis den må være på
> gule plader.

Ja, vi kunne finde masser af biler i den klasse. Sagen var at den helst
skulle være relativt stabil og økonomisk. Selv sværger jeg jo til franske
biler, men det er jo ikke ligefrem alle der er enige med mig i at de falder
i kategorien "Stabile biler". Samtidigt synes jeg at det er tåbeligt at
betale for et navn, som folk stoler blindt på - derfor kigger jeg konsekvent
ikke på VW og er heller ikke vild med Toyota. Seat synes jeg faktisk er en
god mellemvej - han får alligevel en gennemprøvet bil - det er jo en Polo i
forklædning - og den er vel fornuftig i reservedele?
Gule plader - nææh. Han får et billån til en vanvittigt lav rente (han er jo
bankmand, suk) og et løbende tilskud til at have bilen for. Det optimale må
være at han sidder for så høj en engangsudgift som muligt, og så lave
løbende udgifter. Forsikringen får han også mere eller mindre foræret...

/Kasper Hansen

Fra : Kim Kristensen

Dato : 15-11-04 23:16

> [...]
dyre i stumper - og så gik jeg faktisk >udfra at det var omtrent det samme

Ja hvis du sammenligner dele fra de tre producenter er der sikkert nogle der
stikker ud som dyre, og nogle som billige. Det er ofte det der giver
anledning til at en bil bliver kaldt dyr i dele, selv om det kun er delene
der er dyre og ikke den samlede mængde over en periode.

Din kammerat uden forstand på biler skal nok ikke selv udfører reparationer,
så timeløn skal han også betale hver gang der sker noget. I den svenske
maskinskaderapport de tre mærker placeret efter hvor stor fejlprocenten er:

Toyota 2
Mazda 7
Seat 24

Hvad angår prisen på en gennemsnitlig reparation (dele og arbejdsløn på
autoriseret værksted) ligger de:

Seat 5
Toyota 8
Mazda 24

Så hvis du tager hensyn til den gennemsnitlige reparationspris (dele og
arbejdsløn på autoriseret værksted) og fejlprocent vil rækkefølgen være:

Toyota
Mazda
Seat

> [...]
han bare er ham selv - og >inden han får børn, skal han nok også have en ny

Nå okay, så forstår jeg bedre.

> [...]
mønster i
> fejlene, så lidt fornuft må der jo være i det.

Jo da med hensyn til sikkerhedsmæssige fejl hvilket bestemt er vigtigt, men
det fortæller ikke noget om fejl som giver driftsstop.

> Ja, vi kunne finde masser af biler i den klasse. Sagen >var at den helst
skulle være relativt stabil og økonomisk.

Ja men det er også til at finde andre relativt stabile og økonomiske biler,
hvis det gælder bykørsel er der sjældent den store forskel på biler som der
er på lande og motorvej. Jeg kunne sagtens komme med forslag, men vil ikke
gøre det hvis ikke det skal/kan bruges til noget.

> Selv sværger jeg jo til franske biler, men det er jo ikke >ligefrem alle
der er enige med mig i at de falder i >kategorien "Stabile biler".

De franske er da rimeligt driftsstabile, det er nok mere fejl som er
irriterende de kan skille sig ud på.

>Samtidigt synes jeg at det er tåbeligt at betale for et >navn, som folk
stoler blindt på - derfor kigger jeg >konsekvent ikke på VW og er heller
ikke vild med >Toyota.

Ja det er tåbeligt, men imponerende at nogle kan lave gode biler af så
billige dele

>Seat synes jeg faktisk er en god mellemvej - han får >alligevel en
gennemprøvet bil - det er jo en Polo i
> forklædning

Jo det er langt hen af vejen en Polo, men det er en Skoda Felicia også og
den er nok til at få til en bedre pris.

>- og den er vel fornuftig i reservedele?

Se ovenfor

> [...]
løbende >udgifter. Forsikringen får han også mere eller mindre >foræret...

Fidusen er jo at han kan få en nyere og måske federe bil på gule plader end
hvide for det samme budget, men der skal naturligvis tages højde for de
poster hvor gule plader er dyrere end hvide.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 16-11-04 07:05

> En masse tal...

Tak, det er taget til efterretning.

> Jo da med hensyn til sikkerhedsmæssige fejl hvilket bestemt er vigtigt,
men
> det fortæller ikke noget om fejl som giver driftsstop.

Enig - det er svært at køre bilen til syn, hvis den ikke kan køre :)

> [...]
> er på lande og motorvej. Jeg kunne sagtens komme med forslag, men vil ikke
> gøre det hvis ikke det skal/kan bruges til noget.

Det er også min konklusion, efterhånden...

> der er enige med mig i at de falder i >kategorien "Stabile biler".
>
> De franske er da rimeligt driftsstabile, det er nok mere fejl som er
> irriterende de kan skille sig ud på.

Jeg tror efterhånden at valget er faldet på en Peugeot 106 1,4 (måske
Rallye, hvis den kan forsikres). Min kammerat begyndte at overveje økonomien
lidt, og vi er blevet enige om at et leje på 60-65.000 er fornuftigt.
Desuden har vi har en god ven der er mekaniker, så han kan både tage med ud
og kigge på bilerne inden køb, samt reperere den udvalgte, hvis der er
noget.

> Ja det er tåbeligt, men imponerende at nogle kan lave gode biler af så
> billige dele

Det kan man sige...

> [...]
> hvide for det samme budget, men der skal naturligvis tages højde for de
> poster hvor gule plader er dyrere end hvide.

Det ved jeg - men han er ikke vild med at skulle betale strafafgift mv.
Vi havde ellers kigget lidt på en Xsara Picasso - men den er nok en anelse
dyr ift. budgettet.
En 106'er er nok konklusionen...

/Kasper Hansen

Fra : Thomas G

Dato : 15-11-04 20:13

> [...]
> Corolla -
> og det er jo såmend også et meget fornuftigt valg. Men umiddelbart synes

Er selv stor toyota fan

http://bilzonen.dk/findbilen/annoncevisning:findbilen=1:advert_id=865351

fandt denne model på bilzonen.

mvh Thomas G