Ekstra "dyser" på oliefyr
Fra : Per Ravn

Dato : 14-11-04 21:55

Hej Group

Jeg har et oliefyr i min båd med kun en varmedyser, altså kun et sted, hvor
varmen kommer ud, denne er i starten af salonen men da vi har en
"agterkahyt"= dobbelt agterkøje ude agter vil jeg gerne om vi også kunne få
bare en anelse varme der ud. Det handler ikke om at der skal gøres særligt
varmt men kun at der skal holdes fugt væk så vores køje ikke bliver klam og
så der i det hele taget ikke føles så klamt derude.

Spørgsmålet er således:

Kan jeg skære slangen over, der går fra oliefyret helt ude agter og under
vores køje og ud til salonen, og således føre en form for slange med en
dyser på og ud ude i agterkøjen? Eller er det en mere omstændig proces?

Håber i kan følge mit spørgsmål!!!

Per

Fra : Preben Christensen

Dato : 14-11-04 23:37

Hej Per

Du kan godt sætte et T-Stykke på så du kan trække varmen ud agter,
jeg går ud fra det er flexslange du har i båden ellers lad os høre nærmere
om
hvilken type varmer det er.

--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : Per Ravn

Dato : 15-11-04 10:49

Hej...

Det er en gammel Eberspächer. Slangen er en rimelig tyk (vel omkring 5-7
cm.) sort slange. Flexslange er det ikke men det er vel i princippet
ligelygyldigt, eller hvad?

Jeg tænker på om jeg vil miste meget varme i salonen ved at sende noget af
varmen ud andet steds?

Per

Fra : Preben Christensen

Dato : 15-11-04 20:44

Hej Per

Det kommer an på hvor mange Kw den er på
du vil komme til at mærke at du mister varme i salonen, men lad mig hører
hvor store dine rum de er og
hvor stor det oliefyr det er

--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : Per Ravn

Dato : 15-11-04 21:18

Hej Preben

Du kan se min båd på bådgalleri under dette link:
http://www.baadgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=63
Billederne her giver vel nok et rimeligt billede af størrelserne. Agterkøjen
er ret bred. Du kan forøvrigt se varmeudtaget i styrbordside, ved
motorkassen ved agterkøjen.

Oliefyret er nærmere betegnet et Eberspächer D1L, kan det passe at det er et
1800W. Jeg har ikke meget forstand på disse tekniske specifikationer. Når
jeg kigger i manualen ligner det noget der skal sidde i en bil, da det kun
er installation i bil der er vist men det kan vel være det samme.

Fra : Preben Christensen

Dato : 15-11-04 23:34

Hej Per

Ja du har ret det er normalt en der bruges i en bil.
Jeg har selv en Eberspächer X2 som har sat i en seafarer 27.
min er på 2000 Watt og gav varme i begge rum
du skal sørge for at de varmerør du trækker ud til i bag er så isolerede at
de ikke giver varme i spildrum
undervejs, monter evt en dyse for ende af rørene så du kan regulere hvor
meget luft der skal blæse ud
af rørene

--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : Per Ravn

Dato : 16-11-04 07:33

Hej Preben

Som det er nu, er slangen overhovedet ikke isoleret. Kan jeg uden videre
gøre det? og hvordan kan jeg gøre det?

Fra : MAXI-87

Dato : 18-11-04 17:09

"Preben Christensen" <dunder@pc.dk> skrev i en meddelelse
> du skal sørge for at de varmerør du trækker ud til i bag er så isolerede
at
> de ikke giver varme i spildrum

Hej
Da jeg ikke har fået alle indlæg i NG (mobilixnet har været nede)
kan jeg kun svare på noget af indlægget.
Jeg har nu været med til at montere varme i omkring 80 både
på et år - 43 - 46 fod, og ikke en af dem er med isoleret varmerør.
man starter med omkring ø70mm slange og ende med omkring
ø60mm der monteres lukke dyser i de forskellige kabiner.
Hilsen
Hans

Fra : Claus Tersgov

Dato : 18-11-04 17:51

MAXI-87 skriblede og skrablede følgende:

> [...]
> man starter med omkring ø70mm slange og ende med omkring
> ø60mm der monteres lukke dyser i de forskellige kabiner.

Underforstået, der er er 80 både, som sejler rundt med uhensigtmæssige og
uøkonomiske varmeinstallationer?

Hvad er formålet med at opvarme rum, hvor der ikke er brug for varmen?

Der er intet formål, det er ent energispild!
Det er derfor, det er en god ide at isolere rør i de steder, hvor der *ikke*
skal opvarmes, sådan, at man man minimerer energitabet mest muligt.

Det har man gjort i snart 100 år alle andre steder, så er det et særligt
argument for, at du ikke har gjort det på de 80 både, hvor du har
installaret varme?

Claus

Fra : Preben Christensen

Dato : 19-11-04 18:16

Hej

Jeg forstod sådan på det at det var for at få ordentlig varme ud i
agterkahytten
der skal trækkes rør fra for til agter derfor anbefalede jeg at isolere
rørerne for ikke at få
for meget spildvarme, man kan da god lade være med at isolere rørene bare så
fyret er stort nok
og man har penge nok til diesel så man kan varme hele båden op ***LOL***

--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : MAXI-87

Dato : 19-11-04 19:24

> [...]

> fyret er stort nok
> og man har penge nok til diesel så man kan varme hele båden op ***LOL***
Jeg har endnu aldrig set en båd med isolering omkring varmerør, det er i
hvert tilfælde ikke noget der udføres på nye både.
Hvis du mener gængse isoleringsmaterialer, skal der udføres
isolering som virkelig batter noget, vil det være nødvendig at
trække rørene i kistebænkene, og så fyldes de meget op
med ingenting.
Det er vist meget svært at føre en ø70 rør med 100 mm rockwool
udenom
Selvfølgelig er der ikke noget til hindre for at gøre dette.
Hilsen
Hans

Fra : Preben Christensen

Dato : 19-11-04 21:35

Hej

Hvad bruger man ellers i vintermånederne et gængs olifyr med radiator er vel
så at foretrække
ligesom i et hus eller er der helt andre løsninger????

--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-11-04 12:08

Preben Christensen skriblede og skrablede følgende:

> Hvad bruger man ellers i vintermånederne et gængs olifyr med radiator
> er vel så at foretrække
> ligesom i et hus eller er der helt andre løsninger????

Ja, eller et isoleret pottefyr med kobberspiral til vand. Det er nok det, de
fleste bruger. F.eks. 4T eller Reflex.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-11-04 12:06

> [...]

> med ingenting.
> Det er vist meget svært at føre en ø70 rør med 100 mm rockwool

Man kan da få færdige slanger og rør som er isolerede med skum af encelle
typen. Det har samme isoleringsværdi som 100 mm rockwool, og det fås iøvrigt
også i ruller til brug på både. Det er kanonsmart og kan heller ikke suge
vand overhovedet.

Claus

Fra : MAXI-87

Dato : 20-11-04 15:01

> argument for, at du ikke har gjort det på de 80 både, hvor du har
> installaret varme?

Hej
bemærk ovenstående er fejl citeret.
der står:
"Jeg har nu været *med til* at montere varme i omkring 80 både"

Hilsen
Hans Olsen