Casshern
Fra : Lars Hoffmann

Dato : 14-11-04 21:29

Så fik jeg endelig set Casshern og det var jo lidt af en blandet landhandel.

Jeg havde håbet på en rigtig hardcore science fiction film med masser af
action. Filmen er da også så hardcore og science fiction som den kan blive
(vel at mærke retro-science ficcion, hvor maskinerne ligner noget Da Vinci
kunne have designet). Problemet er bare at der ikke er noget action i filmen.
Der er nok 3 actionscener i hele filmen og det er sgu ikke nok for en
superheltefilm der varer 2 timer og 21 minutter. Det der gør der rigtig træls
er at en af de actionscener der er, er noget af det fedeste jeg har set til
dato. Casshern smadret nogle kamprobotter og det er totalt øgenguf. Det viser
hvor flot filmholdet kan lave actionscenerne, så det er sgu lidt ærgeligt at
der ikke er flere af dem.

Men som sagt er det slet ikke en actionfilm og jeg er da kun midelmådigt
skuffet. Handlingen er det som vi vesterlændinge vil kalde "usammenhængende på
den der typisk asiatiske måde", hvor personernes følelser manifesteres ved
fysisk tilstedeværrelse og andre småforvirrende fortællemåder. vis man ikke er
den store fan af asiatiske film vil man finde dette totalt forvirrende, men
hvis man kan se igennem fingre med den slags kan man godt nyde filmen.
Historien har morale som i de gode gamle dage og hatten af for det.

Visuelt er filmen et kapitel for sig. Ligesom Sky Captain and the World of
Tomorrow er den lavet på bluescreen og dette forsøger filmskaberne ikke at
skjule. Aldrig har jeg set mage til visuelt register i en film. Oversaturerede
farver i nogle scener, grynet sort hvid i andre. Farverne skifter imellem
scenerne så der ikke er tvivl om at det er en CGI verden vi befinder os i, men
flot er det da.

Anyway jeg giver filmen 4 ud af 6 skumbananer og hvis man er til Mamoru Oshii
film og ikke er alt for action liderlig vil man sikkert syntes godt om Casshern.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Per

Dato : 15-11-04 10:12

Hmmm... jeg har filmen liggende på DVD, men har ikke taget mig sammen til at
se den endnu. Men nu gør jeg det måske aldrig...

Fra : Morten DH

Dato : 15-11-04 10:57

> Anyway jeg giver filmen 4 ud af 6 skumbananer og hvis man er til Mamoru
> Oshii film og ikke er alt for action liderlig vil man sikkert syntes godt
> om Casshern.

Sjovt du nævner Oshii - for ud fra din beskrivelse af Casshern (som jeg har
klippet væk), så tænkte jeg straks på hans Avalon... jeg havde kæmpe
forventninger ud fra traileren; men den skuffede fælt og stort set alle de
fede effekter som lokkede mig var allerede vist i traileren

Men jeg må se at få bestilt Casshern hjem så jeg kan se om det er samme
historie her...

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 15-11-04 11:19

"Morten DH" <morten@FJERNdrejoe.dk> wrote

> Men jeg må se at få bestilt Casshern hjem så jeg kan se om det er samme
> historie her...

Hvis du har set traileren til Casshern og bedømmer filmen derudfra, vil
du helt sikkert få samme oplevelse som med Avalon. Casshern er slet ikke
en actionfilm.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Morten DH

Dato : 15-11-04 11:21

"Lars Hoffmann" <larshoffmann@teleline.es> skrev i en meddelelse
> Hvis du har set traileren til Casshern og bedømmer filmen derudfra, vil
> du helt sikkert få samme oplevelse som med Avalon. Casshern er slet ikke
> en actionfilm.

Det har jeg hørt flere steder fra nu, så jeg må hellere skrue (meget) ned
for forventningerne