Lygtejusteringer... overflødigt udstyr?
Fra : Brizz

Dato : 14-11-04 16:33

Man ser det gang på gang. En tunglastet bil som hænger med røven så lygterne
blænder ret kraftigt. Hvorfor er det at man ikke bruger den udemærkede
funktion "højde justering" som endda kan betjenes indefra så man ikke
behøver at bevæge sig. Personligt bruger jeg den bare jeg har 5 kasser øl
stående bagi. så får den den lige et hak nedad, sådan bare for en sikkerheds
skyld.
Andre der har gjort samme observationer eller er det bare mig der er sippet?

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Lars G

Dato : 14-11-04 16:37

"Brizz" <nogen@microsoft.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> sikkerheds
> skyld.
> Andre der har gjort samme observationer eller er det bare mig der er

Nu er det jo ikke alle biler der har "højde justering" . Og af dem er der
har er det ikke
alle hvor man kan justere indefra !

\Lars G

Fra : Leonard

Dato : 14-11-04 17:04

"Lars G" <lbg_@_adslhome.dk> wrote:

>Og af dem er der
>har er det ikke
>alle hvor man kan justere indefra !

Problemet er størst 40 cm fra rattet, da det er de færreste der er
klar over denne mulighed.

--
Leonard

Fra : Lars G

Dato : 14-11-04 17:13

"Leonard" <nospam@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> Problemet er størst 40 cm fra rattet, da det er de færreste der er
> klar over denne mulighed.

Enig

Men det problem er vi vel over om ca 28 år !

Da har danmark vel fået skiftet bilparken ud med en ny !
Hvor bilerne har fået Xeon lygter

\Lars

Fra : Leonard

Dato : 14-11-04 17:18

"Lars G" <lbg_@_adslhome.dk> wrote:

>Men det problem er vi vel over om ca 28 år !
>
>Da har danmark vel fået skiftet bilparken ud med en ny !
>Hvor bilerne har fået Xeon lygter

Så bliver problemet med alle de mekanikere der justerer lygterne til
at lyse lidt for højt (for så bliver kunden så glad for hans nye lys)
bare endnu større

--
Leonard

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 14-11-04 20:56

"Lars G" <lbg_@_adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Men det problem er vi vel over om ca 28 år !
>
> Da har danmark vel fået skiftet bilparken ud med en ny !

Måske er der slet ikke biler til den tid, har den tanke strejfet dig?

> Hvor bilerne har fået Xeon lygter

Eller også så er der ikke behov for andet en en tælleprås,
da hestevogne ikke kører så stærkt.

Bare en lille mening om energisituationen globalt

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Leonard

Dato : 14-11-04 21:03

"Uffe Bærentsen" <leitiNOSPAM@hotmail.com> wrote:

>Bare en lille mening om energisituationen globalt

Uha, jeg havde ellers regnet med at køre i Transporteren til Kbh.
imorgen, men så må jeg jo hellere pakke al skramlet ud og lægge
bagsædet ned i Lupoen, så jeg kan spare 23 liter diesel

--
Leonard

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 14-11-04 22:48

> [...]

>imorgen, men så må jeg jo hellere pakke al skramlet ud og lægge
>bagsædet ned i Lupoen, så jeg kan spare 23 liter diesel

tag dog Transporten, men stil Lupo'en ind i handskerummet, så har du
sparet rigtigt meget ;)

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Brizz

Dato : 14-11-04 17:34

> Nu er det jo ikke alle biler der har "højde justering" . Og af dem er der
> har er det ikke
> alle hvor man kan justere indefra !

NEj men de flste nye biler har jo og kender ikke til nogen som har det som
IKKE kan justeres indefra

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Lars G

Dato : 14-11-04 17:41

> NEj men de flste nye biler har jo og kender ikke til nogen som har det som
> IKKE kan justeres indefra

Fiat Punto

Ud at åbne motor hjelmen for at dreje på de to lygter !.

Og der er sikker flere biler hvor det mangler.

\Lars

Fra : npw

Dato : 15-11-04 13:28

Min Punto (fra 2002) har indvendig justering, tryk på en knap og den skifter
i 4 trin.
Hilsen Niels W.

Fra : Lars G

Dato : 15-11-04 16:50

"npw" <npw@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Min Punto (fra 2002) har indvendig justering, tryk på en knap og den
> skifter
> i 4 trin.

Det må så være en Punto II

I Punto I (60 S) er der altså ikke nogen !

\Lars G

Fra : Karsten Andersen

Dato : 15-11-04 18:09

Mon, 15 Nov 2004 16:50:07 +0100, skrev Lars G, på 14 linier, i
<4198d02d$0$181$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, :

>"npw" <npw@mail.dk> skrev i en meddelelse
>
>Det må så være en Punto II
>
>I Punto I (60 S) er der altså ikke nogen !
>
>\Lars G

Heller ikke i en 128 P

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : npw

Dato : 16-11-04 15:16

Punto 1,2 Active X 5D står der i papirerne - men ikke på bilen - der står
bare Punto.
Hilsen Niels W.

Fra : Casper Bang

Dato : 14-11-04 17:30

> Hvorfor er det at man ikke bruger den udemærkede
> funktion "højde justering" som endda kan betjenes indefra så man ikke
> behøver at bevæge sig.

Tjaa, jeg bruger den ikke, simpelthen fordi jeg ikke ved hvor meget jeg skal
justere dem, for at det hjælper noget...
Jeg har ingen erfaring i lygtejustering, så ville sikkert ende med at blænde
folk når jeg satte den tilbage igen.

Fra : Brizz

Dato : 14-11-04 17:36

> [...]
> justere dem, for at det hjælper noget...
> Jeg har ingen erfaring i lygtejustering, så ville sikkert ende med at

Hvor meget du skal justere kan du jo se hvis du går ca 25-30m frem for din
bil og ser om det blænder. og når du justerer dem tilbage skal de stå som
inden.
Der er jo en rulle knap inde i bilen til det så det ikke kan gå galt ( hvis
den er udstyret med det)

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Thomas G

Dato : 14-11-04 18:04

> [...]
> Jeg har ingen erfaring i lygtejustering, så ville sikkert ende med at
> blænde folk når jeg satte den tilbage igen.

Nej du vil ikke ende med at blænde når du sætter den tilbage igen .
Som standard passer topstillingen til en bil med en i fører sædet og intet
bag i, og du kan kun justerer så lygterne lyser kortere. Dvs når du sætter
den tilbage til udgangspositionen eller top stilling vil du ikke blænde.

mvh Thomas G

p.s. jeg ved selvfølgelig ikke om alle biler har samme system men de 5-6
forskellige jeg har kørt i har alle haft et lign system.

Fra : Casper Bang

Dato : 14-11-04 18:45

> [...]
> den tilbage til udgangspositionen eller top stilling vil du ikke blænde.

Ahh, det vidste jeg så godt nok ikke...
Det må jeg se på når jeg kommer ud til bilen i morgen (er ikke engang sikker
på om jeg KAN stille det indefra - det kunne jeg dog i den forrige BXer, men
brugte det ikke af nævnte grund).

Fra : Kim Olsen

Dato : 14-11-04 17:43

Andre der har gjort samme observationer eller er det bare mig der er sippet?

> Mvh Brian
> ---
> www.gronaerten.dk

Du har helt ret - man møder tit biler, hvor man ved at de kan justere uden
at lette bagdelen fra sædet, men hvor lyset alligevel peger op i himlen.

Det kan til gengæld undre mig, hvorfor det ikke laves automatisk, så lyset
bare hæves/sænkes det antal grader, som en lygtejustering har fastsat.
Udgiften til den (måske) avancerede kviksølvkontakt, måtte de let spares af,
at man sparer kabelføring og en knap i kabinen.
Men det er måske knappen der giver prestige? og ikke funktionen.

Kim Olsen
Kia Clarus

PS. selv min gamle Lada Samara havde justerbare lygter, så det kan ikke være
mange biler, hvor det ikke findes.

Fra : Broegger

Dato : 15-11-04 00:05

> [...]

> bare for en sikkerheds skyld.
> Andre der har gjort samme observationer eller er det bare mig der er

Hold da op... Jeg kører konstant med 5 ks. pils for at mit nærlys kan
række det længere

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk