Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Zoom
Fra : Brian Lænø

Dato : 14-11-04 16:09

Hej
Når man snakker om normale digitale kameraer, så regner man med et antal x
optisk zoom.
Imens man på SLR kamera regner med zoom i mm.
Hvis man skal sammenligne de to typer, hvor mange mm zoom går der så på 1 x
Optisk zoom?

Brian

Fra : Hans Joergensen

Dato : 14-11-04 16:12

Brian Lænø wrote:
> Når man snakker om normale digitale kameraer, så regner man med et antal x
> optisk zoom.
> Imens man på SLR kamera regner med zoom i mm.

Det er faktisk forkert, man regner ikke med x zoom på normale
digitale kameraer.

http://www.canon.dk/for_home/product_finder/cameras/digital/Digital_IXUS_30/index.asp?specs=1

Kig på brændvidde.

// Hans
--
RD350 YPVS - Supporting global warming since 1985

Fra : ab©

Dato : 14-11-04 17:33

> Det er faktisk forkert, man regner ikke med x zoom på normale
> digitale kameraer.
>
> http://www.canon.dk/for_home/product_finder/cameras/digital/Digital_IXUS_30/index.asp?specs=1

Linket passer ikke så godt sammen med din argumentation ?

"Zoom
Optisk 3x"

ab

Fra : Hans Joergensen

Dato : 14-11-04 17:41

ab© wrote:
> Linket passer ikke så godt sammen med din argumentation ?
> "Zoom
> Optisk 3x"

Nu undlad du at læse bemærkningen:
Kig på brændvidde..

// Hans
--
Photogallery @ http://gallery.nathue.dk

Fra : [HCS] 4000

Dato : 14-11-04 16:15

Det beregnes ud fra mindste brændvidde på objektivet.
F.eks. 38-110mm er 3x zoom (110/38).
--
hilsen Hans

homepage: www.fotofritid.dk
*Coppermine Photo Gallery*

* www.pbase.com/hcstune *

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 14-11-04 16:40

Brian Lænø wrote:
> Hvis man skal sammenligne de to typer, hvor mange mm zoom går der så
> på 1 x Optisk zoom?

Det kan man ikke svare på, da det er to forskellige metoder til angive det
på.

2x betyder bare at man kan zoome ind med en faktor 2 - og det kan så være
10-20 mm eller 400-800 mm der begge vil være 2x zoom.

Men et kompaktkamera (digitalt) med 2x zoom vil som regel svare nogenlunde
til kompaktkamera (analogt) med en zoom på 35-70 mm.

Men der er ingen klar sammenhæng mellem de måder at udtrykke det på - så
andre brændvidder kan også forekomme med 2x......

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 14-11-04 16:42

"Brian Lænø" <brian-la-fjern-@adslhome.dk> wrote in message

> Hvis man skal sammenligne de to typer, hvor mange mm zoom går der så
> på 1 x Optisk zoom?

Zoom-faktor beregnes altid som forholdet mellem største og mindste
brændvidde: Z = største / mindste

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - Min fotodagbog (Sidst opdat. 13.11.04)

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 14-11-04 17:57

In article <41977515$0$201$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Brian Lænø wrote:
> [...]
> Imens man på SLR kamera regner med zoom i mm.
> Hvis man skal sammenligne de to typer, hvor mange mm zoom går der så på 1 x

Det kan man ikke.
Mit 100-300mm er 3x zoom. Mit 28-135mm er 5x zoom (da 135/28=5).
Men det er 100-300mm der er den længste tele, og giver det største
billede af ting der er langt væk.

Som regel bliver objektiverne dårligere jo flere gange zoom de har.
Så et 100-300mm vil som regel være noget bedre end et 28-300mm (11x
zoom, men med samme rækkevidde i den lange ende).