Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Skanning eller kopiering af gamle lysbille~
Fra : Lars L. Jensen

Dato : 14-11-04 15:50

Hej,

min far har en hel del lysbilleder (>2500 stk.) som han aldrig ser på. En
del af dem vil han gerne have en kopi af, enten som alm. papirbilleder eller
indskannet til computer/TV.

Hvor får man gjort sådan noget? Hvad koster det ca? At købe en scanner og
gøre det selv kan næppe komme på tale.

Mvh
Lars

Fra : [HCS] 4000

Dato : 14-11-04 16:11

Jeg startede selv på en lignende mission.
Det er meget dyrt at få lavet gennem en fotohandler eller fotolab., så det
droppede jeg.
Jeg startede selv på at indskanne dem, men det var en langt større opgaveve
end forvemtet. Mange af mine billeder var tilbage fra 70erne og årene havde
sat sit præg med støv, fedt og snavs. Det indebar en grundig rengøring inden
indskanning, så ca. en times arbejde pr. billede.
Jeg må indrømme jeg opgav, da resultatet alligevel ikke blev godt nok.
Nu kan det jo være du har større tålmodighed end jeg havde.
--
hilsen Hans

homepage: www.fotofritid.dk
*Coppermine Photo Gallery*

* www.pbase.com/hcstune *

Fra : Lars L. Jensen

Dato : 14-11-04 16:54

Hej Hans,

> Det er meget dyrt at få lavet gennem en fotohandler eller fotolab., så det
> droppede jeg.

Hvilken pris var der tale om pr. billede?

> [...]
inden
> indskanning, så ca. en times arbejde pr. billede.

Min fars billeder er også fra den tid. Findes der en beskrivelse på hvordan
man renser billederne så de ikke ødelægges?

Findes der i øvrigt skannere der tager lysbilleder med rammer mv? Eller skal
man tage billedet ud?

> Jeg må indrømme jeg opgav, da resultatet alligevel ikke blev godt nok.
> Nu kan det jo være du har større tålmodighed end jeg havde.

Måske, det kommer jo an på betalingen til mig fra min fars side. Men han kan
jo sortere lidt i dem inden indskanning.

Mvh
Lars

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 14-11-04 16:57

Lars L. Jensen <larslindenborg@hotmail.com2> wrote:
> Hej Hans,

> Hvilken pris var der tale om pr. billede?

Jeg fik oplyst omkring 200kr for en 36-billeders diasfilm da jeg engang
spurgte...

> Findes der i ?vrigt skannere der tager lysbilleder med rammer mv? Eller skal
> man tage billedet ud?

Jep, det gør der. Jeg har en Minolta Scan Dual II, der kan tage 4
monterede dias på en gang, og scanne disse i 'batch'. På den måde kan
man rense 4 dias, sætte dem i, og lave noget andet imens scanneren
arbejder - f.eks. forberede de næste 4.

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x67A4976D

Fra : Per A. Jensen

Dato : 14-11-04 19:32

"Rune B. Broberg" <mihtjel@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> --
> Rune B. Broberg
> Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x67A4976D

Er Minoltaen ligeglad med om dias er monteret i pap eller plastikramme?

mvh per

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 14-11-04 19:43

Per A. Jensen <persoemand_ikkedette_@hotmail_dot_com> wrote:
> Er Minoltaen ligeglad med om dias er monteret i pap eller plastikramme?

Uden at have prøvet, tror jeg den er - hvis de altså kan sidde i
holderen... Det kan da givetvis prøves.

Fra : Hans Kruse

Dato : 14-11-04 23:31

> Er Minoltaen ligeglad med om dias er monteret i pap eller plastikramme?

Ja, men lyset reflekteres af glasset, så du er nødt til at tage filmen ud af
rammen for at scanne med godt resultat.
Mvh, Hans

Fra : [HCS] 4000

Dato : 14-11-04 17:14

Jeg husker ikke prisen præcis, men ca. 5 kr. pr billede som nævnt fra anden
side er ikke helt ved siden af, og husk du skal have dem rengjort selv inden
indleveringen.. Minoltaen som er nævnt er en ganske god skanner som både
tager negativer og dias med eller uden ramme. Jeg tror prisen er omkring
3.200.- kr. Selve rengøringen, har jeg ingen patentløsning på, man skal være
meget forsigtig med selve billedet for hvad man udsætter det for.

Du kan jo prøve denne billige løsning i stedet for.
Projekter lysbilledet på et godt stykke hvid karton og affotografer det med
digitalkameraet.
Objektiv på fremviser og kamera skal være så tæt som muligt på hianden, for
ikke at få fortegning.

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 14-11-04 17:21

[HCS] 4000 <hcsnulspam@yahoo.com> wrote:
> Jeg husker ikke prisen pr?cis, men ca. 5 kr. pr billede som n?vnt fra anden
> side er ikke helt ved siden af, og husk du skal have dem rengjort selv inden
> indleveringen.. Minoltaen som er n?vnt er en ganske god skanner som b?de
> tager negativer og dias med eller uden ramme. Jeg tror prisen er omkring
> 3.200.- kr. Selve reng?ringen, har jeg ingen patentl?sning p?, man skal v?re
> meget forsigtig med selve billedet for hvad man uds?tter det for.

Jeg gav lige omkring 1000kr for min brugt, og da jeg regner med at få
digitalt spejlrefleks snarest, kunne jeg muligvis overtales til at sælge
eller leje den ud for et symbolsk beløb.

Fra : Lars L. Jensen

Dato : 15-11-04 11:39

Hej,

> Jeg gav lige omkring 1000kr for min brugt, og da jeg regner med at få
> digitalt spejlrefleks snarest, kunne jeg muligvis overtales til at sælge
> eller leje den ud for et symbolsk beløb.

Jeg er muligvis køber, kan kontaktes på larslindenborg(a)hotmail.com

Mvh
Lars

Fra : CS

Dato : 14-11-04 16:51

uHA - Det kommer til at koste dig en bondegård.

Køb dig hellere end god scanner og brug lidt aftener her til vinter.

Du skal have en god scanner med en høj Dmax værdi (omkring 3.5-3.8) før du
får en superkvalitet - og det gør du ikke med scannere købt til 1500,- (det
er min mening)

Jeg købte selv en Epson Perfection 4870 Foto som scanner formiddabelt - både
24x36 samt mellemformat og storformat.

Så også hér spiller kvalitet en afgørende rolle for resultatet -
alternativet er fotohandleren, men han koster nok 3 gange så meget som en
god Scanner.

Fra : Hans Kruse

Dato : 14-11-04 17:33

Prøv at søg tilbage med Google, da der er skrevet mange indlæg om dette
emne. Jeg har skrevet adskillige.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 14-11-04 17:53

In article <4197703e$0$13753$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>, Lars L. Jensen wrote:
> [...]
> indskannet til computer/TV.
>
> Hvor får man gjort sådan noget? Hvad koster det ca? At købe en scanner og

Et alternativ til de andre løsninger her på siden er en fremviser og
et stativmonteret digitalt kamera. Er hurtigere end scanning.

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 14-11-04 19:31

On Sun, 14 Nov 2004 15:49:33 +0100, "Lars L. Jensen"

Ludvigsen Foto Gothersgade 115 Kbhvn.
33133619 40 Dias på CD 100 kr.
mvh Ebbe

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 14-11-04 19:39

Fra : Battlefield´s

Dato : 16-11-04 16:31

> [...]
> indskannet til computer/TV.
>
> Hvor får man gjort sådan noget? Hvad koster det ca? At købe en scanner og

Hej Lars
Vi har købt en HP Scanjet 3770 (i Bilka i forrige uge, for ca. 800 kr) netop
til vores gamle lysbilleder. Det går overraskende let og hurtigt med den.
Den kan oven i købet scanne de gamle og noget større lysbilleder.
Jeg har i dag scannet ca 50 lysbilleder ind, det tog vel ca. 1 time.
Hilsen Vibeke

---

Fra : Ukendt

Dato : 17-11-04 18:15

Dermed et par links
Jeg bruger en Minolta, den tager fint paprammer og rammer med glas, ingen
reflektioner i glasset:
http://www.steves-digicams.com/2002_reviews/minolta_dsd3.html

Hos Soligor kan man finde diverse udstyr, bl.a. en diasforsats til
digikameraer:
http://www.soligor.com/

Her en diasforsats til test:
http://www.steves-digicams.com/happenstance.html

Før jeg købte min Minolta havde jeg følgende opstilling::
http://www.arch-pix.dk/opemus/dk/

Med venlig hilsen
Sven Ole Pedersen