Europas østligste punkt
Fra : Jesper Nielsen

Dato : 13-11-04 09:02

Jeg skal ind og se filmen Die Mitte (http://www.strandfilm.com) i dag.

Under projektet på hjemmesidem kan man se billeder af forskellige bud på
Europas midtpunkt, men også Europas østligste punkt.

Er der nogen her er i gruppen, der har et bud på hvor det punkt skulle være
eller burde være?

Jesper

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 13-11-04 09:21

Jesper Nielsen skrev:
> [...]
> bud på Europas midtpunkt, men også Europas østligste punkt.
>
> Er der nogen her er i gruppen, der har et bud på hvor det punkt

Mit umiddelbare bud vil være det østligste punkt på den
nordligste af øerne Novaja Semlja.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Bo Warming

Dato : 13-11-04 09:27

"Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Europas midtpunkt, men også Europas østligste punkt.
>
> Er der nogen her er i gruppen, der har et bud på hvor det punkt skulle

Polen omkring Lvov må være det østligste EU idag, ikke? Slå op i Atlas og
tjæk om nogen sortehavslande er blevet medlemmer, det tror jeg ikke men det
sker nok snart.
Cypern eller Grækenland bør du selvfølgelig også tjække på.Husk at
tilbagemelde her.
Jeg ville godt have Israel med i EU - hellere end Polen - det blev skabt som
vestligt brohoved mod araberlandene af UK men USA har nu magten og vil nok
noget vildere.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 13-11-04 17:03

Jesper Nielsen wrote:

> [...]
> Europas midtpunkt, men også Europas østligste punkt.
>
> Er der nogen her er i gruppen, der har et bud på hvor det punkt skulle være

Den bedste beskrivelse af hvad der regnes med til Europa er vist denne:
"Europa er et kontinent som er afgrænset ved Atlanterhavet i vest, det
arktiske hav til nord, Uralbjergene og Uralfloden i øst, Det kaspiske
hav, bjergkæden Kaukasus og Sortehavet i sydøst og Middelhavet i syd."

Men ellers afhænger hvad der er Europa vist mest efter hvem man spørger.

--
MVH Finn
To, på hinnanden følgende, undertekster i en udsendelse om

Fra : Bo Warming

Dato : 13-11-04 18:17

> [...]
> hav, bjergkæden Kaukasus og Sortehavet i sydøst og Middelhavet i syd."
>
> Men ellers afhænger hvad der er Europa vist mest efter hvem man spørger.

Nej Europa afgrænses af Uralbjergene

EU er noget andet.
og interessantere idag

For Sibirien er ikke særlig kultureuropæisk

Men hvad er egentlig tyngdepunktet for EU , geografisk eller
befolkningsmæssigt?

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 15-11-04 13:11

"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> writes:

> For Sibirien er ikke særlig kultureuropæisk

Har du nogensinde været i Sibirien?

Jeg har været i Novosibirsk og omkringliggende byer en del gange, og
kulturen forekommer meget mere europæisk end asiatisk. Med mindre, at
du betragter ortodoks kristendom som ikke-europæisk, og det er nok
noget af en tilsnigelse.

Det kan godt tænkes, at visse dele af Sibirien har end mere asiatisk
orienteret kultur, men helt at feje Sibirien væk som ikke-europæisk
kultur er ikke rimeligt.

   Torben

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 17-11-04 19:48

Finn Guldmann skrev:
> [...]
> Middelhavet i syd."

> Men ellers afhænger hvad der er Europa vist mest efter hvem man

Ja, hvis man spørger mig, er Europa som *kontinent* en kunstig,
politisk definition. Det fysiske kontinent, som Europa bare er et
lille "hjørne" af, hedder "Eurasien".

Af denne klodes areal på 511 185 826 km² udgør landarealet
29 %, svarende til 148 243 889 km².

"Eurasien" er klodens største kontinent, ca. 54 000 000 km².
Det "kunstige" kontinent, "Europa" udgør ca. 10 500 000 km²
af "Eurasien".

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt