Olie´s massefylde ved temp...
Fra : Torben V. Mogensen

Dato : 13-11-04 01:06

Hej NG

Jeg kunne tænke mig at vide hvad massefylden er på olie ved forskellige
temperaturer.
Da jeg kun har et tal hvad den er ved 20 grader C. med hvad hvis den er på
fx -30, -10, 0, 10, og 40 C.

Er der en formel til at regne det ud?
Eller kender I til en tabel?

MVH

Torben

Fra : Henning Makholm

Dato : 13-11-04 06:07

Scripsit "Torben V. Mogensen" <vesettvm@get2net.dk>

> Jeg kunne tænke mig at vide hvad massefylden er på olie ved forskellige
> temperaturer.

"Olie" er så mange forskellige ting at dit spørgsmål ikke kan besvares
som det er stillet.

--
Henning Makholm "In my opinion, this child don't
need to have his head shrunk at all."

Fra : Lars

Dato : 13-11-04 16:58

"Torben V. Mogensen" <vesettvm@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> temperaturer.
> Da jeg kun har et tal hvad den er ved 20 grader C. med hvad hvis den er

Generelt kan en væskes massefylde omregnes til forskellige temperature x ud
fra en massefylde ved en kendt temperatur y og en rumudvidelses koefficient.
rum udvidelses koeficienten @ er lidt varierende afhængig af hvilken væske
der er tale om.

kendt dens ved y°= densx* (1+ rumudvidelses koeff* (t-y)) => dens x= Dens
y/(1+@*(t-y))
Eks
Fuel olie har ca udvidelses koeff på 0,00065
Smøreolie har ca 0,00075 som udvidelses koeff
Vand har 0,00018

Beregning af massefylde af fuel ved 120 C kendt massefylde 991kg/m3 ved 15 C
dens ved 120C= 991/(1+0,00065(120-15)) = 927kg/m3 ved 120 C

--
Venlig Hilsen
Lars Funder

Fra : Torben V. Mogensen

Dato : 14-11-04 11:47

Tak for svarene. Ved olie tænker jeg mest på alm fyringsolie, og rapsolie
også til at fyre med. Da rapsolie skal forvarmes til ca 45 grader, før det
kommer i brænderen, hvad en producent skriver.

Skal regne lidt på det, hvad det så fylder ved forskellige temp.

MVH og tak.

Torben