"Genvex" som primær opvarmning
Fra : Martin Petersen

Dato : 10-11-04 20:26

Hej NG,

Jeg har læst mig igennem en del post's om luft-luft varmevekslere herinde,
og tænkte der nok var nogen der kunne komme med et fornuftigt bud på
følgende spørgsmål.

Er det i praksis muligt at bruge et ventilationssystem med varmeveksler og
en varmeflade til fjernvarme som eneste opvarmning i et alm. parcelhus?

I fald af ja, kan man mon så få en varmeflade, beregnet til at side direkte
på fjernvarmenettet, som eneste veksler!?

Mvh
Martin Petersen

Fra : Ivar

Dato : 10-11-04 22:52

Martin Petersen skrev:

> Jeg har læst mig igennem en del post's om luft-luft varmevekslere herinde,

Spørgsmål om dette emne hører hjemme i dk.fritid.hus-og-have.

> Er det i praksis muligt at bruge et ventilationssystem med varmeveksler og
> en varmeflade til fjernvarme som eneste opvarmning i et alm. parcelhus?

Nej. Luftmængden i et anlæg fra Genvex er alt for lille til at overføre nok
varme.

Ivar Magnusson

Fra : Finn Guldmann

Dato : 11-11-04 00:54

Ivar wrote:

> Spørgsmål om dette emne hører hjemme i dk.fritid.hus-og-have.
> Nej. Luftmængden i et anlæg fra Genvex er alt for lille til at overføre nok
> varme.

De skriver da ellers noget andet i deres reklamer. Her nævnes et 900 W
varmeelement som det eneste nødvendige til ekstra opvarmning når det er
koldt.

--
MVH Finn
To, på hinnanden følgende, undertekster i en udsendelse om

Fra : Ivar

Dato : 11-11-04 21:32

Finn Guldmann skrev:

> De skriver da ellers noget andet i deres reklamer. Her nævnes et 900 W
> varmeelement som det eneste nødvendige til ekstra opvarmning når det er
> koldt.

900 W svarer halv styrke på en af de små varmeblæsere man kan
købe i supermarkeder og byggemarkeder. Det siger sig selv at et normalt hus
ikke kan holdes varm med så lidt effekt.

Genvex laver ventilationsanlæg med passive varmevekslere. Varmen fra
udblæsningsluften bliver overført til indblæsningsluften. Genvex's varmevekslere
er ikke særligt effektive, kun lidt over halvdelen af differenstemperaturen bliver
overført. For at undgå at blæse kold luft ned i hoved på folk på kolde dage,
er det nødvendigt at tilføre luften ekstra varme. Her er 900 W en passende
effekt.

Ivar Magnusson

Fra : Finn Guldmann

Dato : 11-11-04 22:17

Ivar wrote:

> [...]
> er det nødvendigt at tilføre luften ekstra varme. Her er 900 W en passende

De påstår at 85-95% af varmen i udsugningsluften føres tilbage til
indblæsningsluften.

Jeg går selv og pusler med tanker om at få mit hus lavet om til luftvarme.

Det skal lige nævnes at jeg, ved klausul, er pålagt at bruge naturgas
til opvarmning. Men det ser jeg heller ikke som noget problem, da jeg
mener det må være muligt at lave noget opvarmning hvor jeg tilfører
indblæsningsluften den nødvendige ekstra varme ved hjælp af naturgassen.

Jeg har så blot ikke fundet noget på nettet endnu, der fortæller mig
hvordan man gør det.

Men om det så kan holdes nede på noget der ligner 900 W ved jeg ikke.

Fra : Ivar

Dato : 12-11-04 20:11

Finn Guldmann skrev:

> De påstår at 85-95% af varmen i udsugningsluften føres tilbage til
> indblæsningsluften.

Jeg kender godt de tal, de har intet med virkeligheden at gøre.
Jeg har selv et Genvex-anlæg der har en luftgennemstrømning svarende
til at al luften i huset bliver udskiftet hver anden time. Virkningsgraden,
målt som overførte grader celsius, er ca. 60%, der er på trods af
at udblæsningsluften har højere reelle luftfugtighed end indblæsningsluften.
Målt i kalorier er virkningsgraden altså endnu mindre.

> Jeg går selv og pusler med tanker om at få mit hus lavet om til luftvarme.

Det ville jeg ikke gøre. Problemet med luft er at det har en meget ringe
varmefylde. Man skal derfor cirkulere store luftmængder hvis man
vil undgå en uens temperaturfordeling.

> Men om det så kan holdes nede på noget der ligner 900 W ved jeg ikke.

Det kan du finde ud af, hvis du ved hvad dit gasforbrug er nu. Det vil
nemlig være det samme hvis du ændre det til luftvarme.
Hvis du anskaffer dig et Genvex-anlæg, vil dit varmeforbrug stige med
mindre, at du nu lufter ud svarende til mere end udskiftning af al luften i huset
6 gange i døgnet.

Ivar Magnusson

Fra : Finn Guldmann

Dato : 13-11-04 04:15

Ivar wrote:

> [...]
> at udblæsningsluften har højere reelle luftfugtighed end indblæsningsluften.
> Målt i kalorier er virkningsgraden altså endnu mindre.

Ok. Det er sælgers tal. Så de vil selvfølgelig se pænest mulig ud.

> Det ville jeg ikke gøre. Problemet med luft er at det har en meget ringe
> varmefylde. Man skal derfor cirkulere store luftmængder hvis man
> vil undgå en uens temperaturfordeling.

Der er flere elementer der gør at jeg kan se fordele i at gå over til
luft i stedet for radiatorere.

Fordi mit job holder mig borte somme tider op til tre uger af gangen,
mener jeg jeg vil kunne få en fordel der alene fordi der bliver luftet
ud selvom jeg ikke er hjemme. Tre sommeruger med lukkede vinduer giver
et noget beklumret hus at komme hjem til.
Nu kan jeg ikke huske om det var Genvex, men et sted så jeg at man med
en bestemt model kan få en vis kølende effekt om sommeren. Sikkert ved
at man kan vende funktionen i vækslingen.

> [...]
> mindre, at du nu lufter ud svarende til mere end udskiftning af al luften i huset

Selv ved de 60% genbrug af varmen du skriver må man vel kunne se det på
varmebudgettet?

Fra : Ivar

Dato : 13-11-04 14:37

Finn Guldmann skrev:

> Selv ved de 60% genbrug af varmen du skriver må man vel kunne se det på
> varmebudgettet?

Jeg tror der er noget grundlæggende du har misforstået. Der er kun besparelse
sammenlignet med et ventilationsanlæg uden varme-genindvinding. Altså, hvis
dit hus står tomt i 3 uger, vil det billigere at opvarme uden et Genvex anlæg
end med et.
Med andre ord du skal anskaffe et Genvex eller ligende produkt hvis du
ønsker bedre ventilation. Hvis det er vigtigst for dig at spare på varmen skal du
ikke købe et!

De anlæg der kan reverseres og bruge som køleanlæg om sommeren, er
aktive med en elektrisk kompressor. Jeg valgte et sådan fra, af flere årsager.
For det første var ingen yderligere besparelse på varmeregningen. Kompressoren
leverer 3 gange så meget varme i forhold til den strøm den bruger, men jeg
betaler 3 gange så meget for strøm i forhold til fjernvarme. Køleeffekten om
sommeren var så lille, at jeg tror ikke at den ville have nogen praktisk betydning.

Ivar Magnusson

Fra : 3773

Dato : 16-11-04 10:24

"Martin Petersen" skrev d. 10-11-04 20:26 dette indlæg :
> [...]
>
> Mvh
> Martin Petersen
>
> Umiddelbart kan det godt lade sig gøre, men om det er smart er en
anden ting. Hvis du vil tilføre tilstrækkelig varme til et almindeligt
parcelhus skal luftmængderne op i størrelsesordenen 6 - 800 m3/h. Hvis
du laver dette med ren friskluft - dvs udskifter al luften får du en
temmelig høj ventilation i huset, hvilket medfører en særdeles voldsom
varmeregning - også selvom du genvinder på varmen. Der har gennem
tiderne været flere anlæg der kunne bruges til luftvarme. F . eks.
lavede Hess i Vejle i tidernes morgen det dejligste luftvarmeanlæg, hvor
man havde en stor recirkulationsunit stående i baggangen - med indbygget
ventilator, filter og varmefladen. Luften fordelte man via gulvmonterede
eternitkanal (læs asbest). Disse systemer kørte aldeles ok og var nemme
at bygge en lille luftudskiftningsdel på. Senere kom blandt andet System
30 fra Renovent, der kørte med dels varmepumpe (ca 1,8 kW) og dels 3
kraftige elstave på samlet 6,3 kW. Der blev lavet et enkelt anlæg, hvor
der var monteret en vandbåret flade, der fik varme fra et gasfyr.
Imidlertidig produceres disse systemer ikke mere og opfinderen gik på
røven tilbage først i halvfemserne. Siden døde han iøvrigt. Ulempen ved
luftvarme er besværlig regulering af rummene individuelt. Støj. Træk.
Anskaffelsespris.

Man kan forsøge sig vha NILAN luft/luft varmepumper, men rigtig godt
bliver det ikke. Ulemperne og prisen bliver for voldsomme.

Det bedste er at anvende et lille luftudskiftningsanlæg, gerne med en
lille modstrømsveksler. Så kan du ventilere med et meget lille
varmeforbrug. Ventilation koster altid penge - uanset hvad nogle måtte
love dig. Dernæst kan du, hvis du vil have billig varme anskaffe dig en
lille luft/luft varmepumpe. F. eks. Panasonics E9 e-scroll. Den kører
godt og har en god lang garanti. Panasonic'en koster PT ca 21 - 22 000
hvis du køber den ved el-selskabet og lidt mindre hvis du får den fra et
kølefirma.

http://www.kandu.dk/

Fra : Karsten

Dato : 16-11-04 10:47

"Martin Petersen" <tmp@p o u n d b a n g . d k> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> I fald af ja, kan man mon så få en varmeflade, beregnet til at side
> direkte
> på fjernvarmenettet, som eneste veksler!?

Ja jeg har monteret et Genveks [1] i med en fjernvarme-varmeflade i mit
hus. Jeg bruger dog ikke Genveks anlægget til opvarmning.

Det er klart at man ikke kan få fuld udnyttelse/genbrug af den varme der
sendes ud af huset, men det er noget mere behageligt at få luftet ud
kontinuerligt, istedet for at man åbner alle vinduer . Indeklimaet er
ihvertfald bedre end før vi havde det.

Karsten

[1] Systemet hedder godtnok ikke Genveks men Flexit (?), men jeg har altid
hørt ventilationssystemer benævnt Genveks