rumtids-kontinuummet, forskning, d.d.
Fra : Martin Axelsen

Dato : 10-11-04 12:20

Jeg surfede lidt og fandt dette på en side, men er det rigtigt?
Jeg troede kun man havde påvist at tid afhænger af hastighed
og endnu ikke tyngdefelt, men det er måske underforstået via
relativitetsteorierne..?

"We know that gravity distorts time by virtue of the fact that if we take
two devices which measure minute variations in time, and we keep one at sea
level and take the other to a high altitude, when we recompare them, they
reflect different times. The difference in this passage of time is caused by
the fact that a gravitational field weakens the further you get from the
source, and of course in this instance, the source of the gravitational
field is the earth. So the one device which was taken to the high altitude
was exposed to a less powerful gravitational field than the device which we
kept at sea level. One device used to make measurements like this is an
atomic clock and the most recent atomic clock is supposed not to vary more
than 1 second in every 1 million years, that's how precise it is. So the
effect of a gravitational field on space/time is something that we've been
able to observe but not experiment with. This is due to our inability to
generate a gravitational field."

Mvh, Martin.

Ps. Citatet er taget fra: http://www.karinya.com/travel1.htm

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 10-11-04 12:39

Martin Axelsen wrote:
> Jeg surfede lidt og fandt dette på en side, men er det rigtigt?
> Jeg troede kun man havde påvist at tid afhænger af hastighed
> og endnu ikke tyngdefelt

Du kan se tyngdepåvirkningen direkte på f.eks. GPS observationer
(hvilket er et oplagt valgt, da GPS jo netop bygger på at man måler tid).

Med venlig hilsen Preben

Fra : Martin Axelsen

Dato : 10-11-04 12:56

"Preben Mikael Bohn" wrote:
> Du kan se tyngdepåvirkningen direkte på f.eks. GPS observationer
> (hvilket er et oplagt valgt, da GPS jo netop bygger på at man måler tid).

Tak, det hjalp på verdensbilledet!
-Havde ikke lige tænkt så langt...

Martin

Fra : Henning Makholm

Dato : 10-11-04 21:05

Scripsit Preben Mikael Bohn <nospam@nospam.com>

> Du kan se tyngdepåvirkningen direkte på f.eks. GPS observationer
> (hvilket er et oplagt valgt, da GPS jo netop bygger på at man måler
> tid).

Effekten er også, så vidt jeg husker, eftervist med præcise ure
anbragt på jordoverfladen i forskellige højder over havet.

--
Henning Makholm "Vend dig ikke om! Det er et meget ubehageligt syn!"

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 10-11-04 22:15

Martin Axelsen
> Jeg troede kun man havde påvist at tid afhænger af hastighed
> og endnu ikke tyngdefelt, men det er måske underforstået via
relativitetsteorierne..?

Man har eksperimetelt påvist, at tyngdefeltet påvirker tiden (jfr. generel
relativitetsteori).
Det er fx gjort ved den såkaldte Møsbauereffekt af Pound & Rebka. Målinger
beviser ikke den generelle relativitetsteori, selv om de er i
overensstemmelse med denne; men de viser, at tiden påvirkes af et
tyngdefelt.

Hilsen
Regnar Simonsen
Fredensgade 28B