Hjælp foder til min kat??
Fra : Mikael Andresen

Dato : 14-11-04 10:23

Hejsa allesammen...... jeg er ny i forummet og forholdvis ny katte ejer

Jeg købte min kat Gumle (hans bider i alle planeter inden for) og han er
stor sund hankat på 5500 gr. Men han er kræsen som bare pokker, så han vil
stort set kun have tørkost, og derfor får noget af det bedre (af hva jeg
ved) eukanuba, vist nok lavet af Iams. Men jeg havde en bekendt om mistede
en kat pga urinvejs problemer. den fik godt kun brugsens det bedste, men det
ønsker jeg jo ikke sker for min. Problemet er så at han er møg kræsen,
spiser kun andre piller og så makrel i tomat. Jeg har prøvet med bacon,
oksekød, kylling og fisk i mange afskygninger men ingenting hjælper det..
nogle gode råd. Jeg er også int i dette da jeg har to maincoone killinger
for døren og de skal have det bedste de kan få.

En anden ting ( ja det bliver lidt langt nu ) min hanskat gumle går aldrig
på bordene, vel pga af hans kræsenhed. Men hva er oddsene for at mine to
maincoone killinger afholder sig fra det når han gør det?? Og sidst men ikke
mindst, kan jeg få alvorlige problemer med at sammenfører en 3½ år hankat
med to 9 uger hunkillinger????

Mvh. Mikael

Fra : Ukendt

Dato : 14-11-04 10:46

Mikael Andresen wrote:
> [...]
> Og sidst men ikke mindst, kan jeg få alvorlige problemer med at
> sammenfører en 3½ år hankat med to 9 uger hunkillinger????

Først og fremmest tillykke med din kat/te.

Tørfoderet som du giver din kat er glimrende, og jeg ville ikke lave om på
det, hvis han godt kan lide det.
Dine nye killinger skal hve killinge-tørfoder.

De 2 killinger du skal have, må ikke blive taget fra moderen før de er 12
uger (VIGTIGT), da de får den så vigtige oplæring i at blive rigtig kat i
disse uger, hvor det godt kan se ud som om, noderen afviser dem, men det er
altså oplæring.

Killinger er som regel altid fulde af gå på mod, så der skulle ikke være
noget i vejen for at sammenføre dem med din hankat (er han kastrat ?) men
hold øje med dem hele tiden, da der selvfølgelig godt kan opstå lidt hvæs i
starten, men det burde være overstået i løbet af kort tid, da killinger som
regel -som før nævnt - er meget tolerante, og ikke lader sig gå på af et
hvæs.....

Mvh
Tina M.

Fra : Jynis

Dato : 14-11-04 11:31

"Mikael Andresen" <mikaelandresenFJERN@FJERNcool.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
ikke
> mindst, kan jeg få alvorlige problemer med at sammenfører en 3½ år hankat

Hej Michael
Det er uden tvivl et udemærket foder du giver din kat, men har du prøvet
Natura Line cat. Det eneste min kastererede han kat vil spise, og lidt
dåsemad til forkælelse. Stoffet der kan give blæresten er ikke i foderet.
Min kat er stor , ikke overvægtig, flot og blank.Får ros hos dyrlægen osv.
Natura Line cat koster 195 kr. for 12 kg.
Mvh.
--
Jytte Petersen.
http://hegnoggrovvare.dk

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 14-11-04 13:11

Jytte skrev
<Stoffet der kan give blæresten er ikke i foderet.>

Nu bliver jeg lidt nysgerrig, hvad er det for et stof der ikke er der ??

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Pia Nave

Dato : 14-11-04 16:51

Marianne Hellemose wrote:

> Jytte skrev
> <Stoffet der kan give blæresten er ikke i foderet.>
>

> Nu bliver jeg lidt nysgerrig, hvad er det for et stof der ikke er der ??

Det gør jeg skisme også *S*
Så hut jeg hvisker, er det mineralerne magnesium og fosfor der er
synderne i forhold til dannelse af struvitter i urinen.
Disse udelades ikke i foderet, men er til stede i en kontrolleret mængde.

I diætfoder beregnet til formålet (eks. Hill's C/D) mener jeg, at
urinens pH også holdes på niveau, da det er urinens surhedsgrad der er
medvirkende til, at der dannes krystaller af ovenstående mineraler.

Når vi nu er ved det med foderet, så vil jeg gerne lige slå et slag for
Hill's C/D Hér har fodret i årevis holdt mine hankatte fri for
urinvejsproblemer, som specielt den ene af dem har kæmpet _meget_ med!

Fodret kan købes hos dyrlægen, og fås både som tørfoder og på dåse.
Mener jeg giver omkring 330,- for 5 kg. tørfoder.

--
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*
Mvh. Pia og 4-kløveret

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 14-11-04 17:54

Pia Nave skrev
<Så hut jeg hvisker, er det mineralerne magnesium og fosfor der er synderne
i forhold til dannelse af struvitter i urinen Disse udelades ikke i foderet,
men er til stede i en kontrolleret mængde >

Ja for katten har rent faktisk brug for både magnesium og fosfor, så det
gælder om at dække behovet, men ikke give for meget.

Og for at gøre det endnu mere "besværligt" så hjælper magnesiumklorid mod
struvit-krystaller, mens magnesiumoxid er med til at de kan dannes.
--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Kate

Dato : 14-11-04 22:07

Pia Nave <pia_mig@nave.dk> wrote in

> Når vi nu er ved det med foderet, så vil jeg gerne lige slå et
> slag for Hill's C/D Hér har fodret i årevis holdt mine
> hankatte fri for urinvejsproblemer, som specielt den ene af dem
> har kæmpet _meget_ med!

Så kommer så lige undtagelsen der bekræfter reglen Lante er blevet
fodret med Hill's C/D, ligesom de andre katte her i huset, og han har
jo så haft massive problemer de sidste ca. 5 uger

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 14-11-04 22:48

Kate skrev
<Så kommer så lige undtagelsen der bekræfter reglen Lante er blevet
fodret med Hill's C/D >

Der er lige en undtagelse mere, min kat der måtte aflives
på grund af gentagne urinvejsproblemer fik det også, og
det gjorde ingen forskel.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Pia Nave

Dato : 14-11-04 22:50

Kate wrote:

> [...]
> fodret med Hill's C/D, ligesom de andre katte her i huset, og han har
> jo så haft massive problemer de sidste ca. 5 uger

Hej Kate

Ja, jeg har godt fulgt med i tråden(e) om Lante Jeg føler virkelig
med dig og Lante. Jeg kender det kun selv _alt_ for godt - har været
afsted _mange_ gange med min Oliver.

Faktisk har jeg været afsted én gang mens jeg fodrede med C/D. MEN jeg
skal ærligt indrømme, at jeg dengang indimellem (som pludselig blev til
ret ofte) gav ham Whiskas. Han elskede det simpelthen, og jeg blev
efterhånden _lidt_ for gavmild.
Da han endnu engang røg til dyrlægen med struvitter, måtte jeg indse, at
jeg blev _nødt_ til udelukkende at holde mig til C/D! Og derefter har
der altså intet været. Så skal det virke efter hensigten, må man altså
ikke supplere med andet foder (kun meget lidt i al fald).

Men selvfølgelig er der ikke en regel uden undtagelse. Jeg er ked af, at
du ikke har haft samme held med fodret som jeg har

Håber det fortsat går fremad med misse-drengen

--
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*
Mvh. Pia og 4-kløveret

Fra : Kate

Dato : 15-11-04 21:05

> [...]
> derefter har der altså intet været. Så skal det virke efter
> hensigten, må man altså ikke supplere med andet foder (kun

Det er også hvad både min mor og jeg har fået af vide af vores
respektive dyrlæger. Når først katten er udsat, så er det streng diæt
resten af livet. Som der står i folderen fra Valby Dyrehospital, én
reje kan vælte hele læsset.
Godt nok har mine fået dåsefoder af forskellig art, men ikke engang en
dåse til deling om ugen er det blevet til, så jeg tror faktisk ikke at
det er det. Det var i forvejen ret længe siden de sidst havde fået
dåsemad da Lante blev syg.

> Men selvfølgelig er der ikke en regel uden undtagelse. Jeg er ked
> af, at du ikke har haft samme held med fodret som jeg har

Nej, desværre ikke.

> Håber det fortsat går fremad med misse-drengen

Tak, det gør det heldigvis. Han er jo en god dreng, så selv om han
hader tranebærkuren, så tilgiver han mig så snart han har fået den
grimme smag ud af munden. Jeg kan slet ikke rose ham nok for hans
godhed

Fra : Camilla Scharff

Dato : 14-11-04 20:39

"Marianne Hellemose" <hellemose.som4@mail.dk> skrev...
> Jytte skrev
> <Stoffet der kan give blæresten er ikke i foderet.>
>
> Nu bliver jeg lidt nysgerrig, hvad er det for et stof der ikke er der ??

Jeg er lige så nysgerrig som jer andre - og Jytte må jo vide det, for hun
forhandler selv foderet... og ærgerligt nok ligger der IKKE en komplet
indholdsfortegnelse, så man selv kan se hvad der er i foderet og i hvilke
mængder.

Helt generelt vil jeg dog være *meget* mistænksom over for foder, der er så
billigt. Jeg kan simpelthen ikke tro, at det kan lade sig gøre at lave et
gennemtestet foder, indeholdende alt det en kat *skal* bruge for at kunne
leve godt, til en så billig penge. Sorry...

Mvh. Camilla

Fra : Kate

Dato : 14-11-04 11:49

"Mikael Andresen" <mikaelandresenFJERN@FJERNcool.dk> wrote in

> mindst, kan jeg få alvorlige problemer med at sammenfører en 3½ år
> hankat med to 9 uger hunkillinger????

Foderdelen har du fået svar på, så jeg napper lige denne her.

Du skal ikke tage killingerne hjem når de kun er 9 uger, de skal blive
hos mor til de er mindst 12 uger. Du får nogle mere harmoniske katte
fordi de har lært de sidste ting af deres mor. Mange tror at når
hunkatten begynder at afvise killingerne så er det tid til at de skal
tage fra, men det er ikke korrekt. Den afvisning er en del af
opdragelsen.
Det er ikke alle katte der får adfærdsproblemer ved at blive taget for
tidligt, men risikoen er der og den er stor.

Ellers burde der ikke være problemer med at samføre killinger og voksne
katte. Af en eller anden grund går det som regel let og smertefrit,
specielt hvis killingerne har selvtilliden iorden

Fra : Mikael Andresen

Dato : 14-11-04 21:42

jeg takker mangemange gange for de gode svar, og jeg er sikker på jeg får
killingerne til den rigtige tid da, kvinden jeg har fået dem af fremavler
dem og er meget øm over sine små... tro det eller lad være, jeg var sq ude
til en omgang kaffe og kage inden jeg fik lov til at se og vælge, selv om
hun ved hvem jeg er ( det er en kammi's mor der har dem) Så går op i det..

Vender nok tilbage når de kommer engang i december..

Fra : Kate

Dato : 14-11-04 22:09

> og jeg er sikker på jeg får
> killingerne til den rigtige tid da, kvinden jeg har fået dem af
> fremavler dem og er meget øm over sine små...

Det er jeg glad for at høre. Det var bare din formulering der gav mig
indtryk af at du ville få dem når de var 9 uger gamle, og det synes jeg
ville være meget synd for både killingerne, morkatten og dig

Fra : jytte

Dato : 14-11-04 22:25

Hej Mikael.
Prøv at læse her: www.taenk.dk/test/alle/kattemad. En rigtig god og saglig
side om foder til katte.

VH.
JytteJ

Fra : Jynis

Dato : 15-11-04 08:53

Hej . Jeg synes lige jeg skylder jer en deklaration på det foder jeg
bruger til min kat.

Råprotein 29,5 % Vitamin A (UÌ/kg)12000

Råfedt 13% Vit. D (UI/kg)1200
Råaske 8% Vit.E (mg/kg)120
Råfibre 2,5 % Cu (mg/kg)15
Kalcium 1,5 %
Fosfor 1,2%

Komplet afbalanceret kattefodermed højt indhold af kød. Natura Croq cat er
specielt udviklet til kattens tre livsforløb.( killing adult og senior)
Da katten fra naturens side er et rovdyr er der tilsat kød i form af kylling
og fisk. Smagen af kød er meget stærk og fremtrædende, så natura kat er
velegnet til selv de medst kræsne katte. De specielt udformede er udvikler
så gummerne arbejder optimalt. det sikre en god tand og mund hygiejne.

Natura qrog cat indeholder FOS(Fructo-oligo-saccharide)som sikre at kattens
tarmfunktion fungere optimal.Nature qrug cat indeholder alle de vitaminer
og mineraler og proteiner som er nødvendige for din kats udvikling. Mange
problemer kan ungåes hvis man vælger det rigtige foderprodukt, derved sikre
du din kats velfærd.
Indeholder ikke konserveringsmidler ,farve og smagsstoffer, er 100%
naturlig.

Indhold
KOrn , kød , animalske biprodukter, olie og fedtstoffet. planteprodukter,
gær, fisk og fiskebiprodukter, mineralstoffer.
Indeholder antioxidans: BHT og Bha

En voksen kat på 3 - 5 kg. har dagligt behov på ca. 40 -55 g.

Jeg håber det giver svar på nogle af jeres spørgsmål..
Tilbage for mig er bare at gøre opmærksom på at man ikke altig kan sætte
pris og kvalitet lige .
Min avance er 25 kr pr sæk . tror i virkelig at dyrlægerne med det dyre
foder nøjes med det , når ca. 1 /4 del af deres indtjening kommer fra
foderet. Det er ikke ualmindelig at foderets indkøbspris ( for forhandleren)
ganges med mellem 2,5 og 5 + moms før det kommer ud til forbrugerene.
Nu håber jeg ikke at i vil opfatte dette som spam eller lignende , det er
kun ment som et almindelig indlæg i debatten.

Mvh.
--
Jytte Petersen.
http://hegnoggrovvare.dk

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 15-11-04 09:13

Hej Jytte

Tak deklaretionen, det er lidt nemmere at forholde sig til
når man har den

Jeg kan se at det er magnesium det ikke indeholder, men
den voksne kat har faktisk et dagligt behov for 0,05 gr
magnesium.

Til gengæld er der mere fosfor i, end i de fleste andre mærke som RC,
Olivers, Leonardo, Arion,
Regal og Nutro Choice, (det er lige dem jeg har deklaretioner på)

Da magnesium ikke er den eneste "synder" når vi snakker urinvejslidelser,
fosfor er også en af synderne, ville jeg være betænkelig ved at fodre med
det, både fordi katten har brug "lidt" magnesium og fordi fosfor indholdet
er så stort, næsten dobbelt så stort som i nogle af de andre produkter.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Jynis

Dato : 15-11-04 09:54

--
Jytte Petersen.
http://hegnoggrovvare.dk

> Mahatma Ghandi

Der er faktisk en hel del der efter de er begyndt at bruge foderet , er
sluppet af med problemet. De har før brugt dyre opreklamerede produkter,
men ellers synes jeg det er fint med nogen skepsis , det er jo vores dejlige
dyr , det drejer sig om.
Egentlig tror jeg det er individuelt hvad de kan tåle , har godt af.

Mvh.

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 15-11-04 09:31

Et lille ps.

Der står ikke noget om Taurin-indholdet, taurin mangel kan give
hjerte-problemer og forårsage blindhed. Jeg
kan heller ikke se noget folinsyre, som også er nødvendigt.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Camilla Scharff

Dato : 15-11-04 22:15

"Marianne Hellemose" <hellemose.som4@mail.dk> skrev...
> Hej Jytte
>
> Tak deklaretionen, det er lidt nemmere at forholde sig til
> når man har den

Og ud over alt det Marianne har skrevet, så står korn først på
ingredienslisten, og er dermed det, der er mest af i foderet. Og nu er katte
jo *rovdyr*... Personligt ville jeg aldrig bruge et foder, hvor kød ikke
stod højest på ingredienslisten.

Mvh. Camilla

Fra : Jynis

Dato : 16-11-04 09:46

"Camilla Scharff" <camilla@FJERNDETTEburmese.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
katte
> jo *rovdyr*... Personligt ville jeg aldrig bruge et foder, hvor kød ikke

Det er jo jeres valg, jeg skrev bare hvad der står på sækken. Min kat
stortrives og roses endog af dyrlægen. Der er også flere katte der er
sluppet af med blærestensproblemet , så hel ringe er det ikke.
Mvh.
--
Jytte Petersen.
http://hegnoggrovvare.dk

Fra : Lene Nielsen

Dato : 22-11-04 01:54

> [...]
> maincoone killinger afholder sig fra det når han gør det?? Og sidst men
> ikke mindst, kan jeg få alvorlige problemer med at sammenfører en 3½ år

jeg foder selv mine katte med Olivers og det er mine katte ganske tilfreds
med jeg har 4 maine-coon katte og 3 hus katte og der er ingen af mine katte
der lider af det foder
men jeg kunne nu meget godt tænke mig at vide hvor du køber dine to pige
maine-coon henne da vi i maine-coon verden skal passe på hvem man køber af
da der desværre er nogen opdrætter som ikke behandler deres maine-coon katte
rigtig
men du burde ikke få nogen problemer med at føre dem sammen da de er små
killinger og ikke afgiver nogen dufte men du må ALDRIG lade dem parre da en
maine-coon kat er 4½-5 år om at blive færdig udviklet og en hus kat er ca
1½ -2 år om at blive færdig udviklet
men håber at det går for dig
knus