Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
En Århushistorie.
Fra : driver

Dato : 13-11-04 21:20

Jeg mangler en modlysblænde M 52 til et 50 mm objektiv.
Jeg bor lidt uden for Århus, men i dag havde jeg ærinde til byen, og ville
samtidig købe modlysblænden.

Den første forretning ( Mimosa ). De beklagede, men havde lige solgt den
sidste et kvarter før jeg kom. OK - måske er det rigtig.

Den anden forretning (Merlin): ekspedienten så forvirret på mig: En hvad ?
spurgte han. En modlysblænde M 52 til en normaloptik: Hvad er en
modlysblænde ? Jeg foreslog ham at spørge en af sine ældre kolleger i
butikken. Den ældre kolleger havde aldrig hørt om en modlysblænde. Jeg
spurgte lidt forsigtig om det ikke var fotoafdelingen jeg var i. Det blev
bekræftet.

Tredie forretning (Sct.Pauls foto). Ekspedienten vidste ikke hvade det
drejede sig om, men spurgte en af sine kolleger. Nej de havde ikke en sådan
indretning på lager, men kunne sandsynligvis skaffe den. Men de vidste ikke
hvornår den kunne leveres.

Er der en i gruppen der kan oplyse mig om, om der i Århus findes en
fotoforretning der dog har et minimum af fagkundskab., og gerne også et
rimeligt velassorteret lager ?

Jeg vil så gerne ha den modlysblænde M52 for en 50 mm optik.

mvh
driver

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 13-11-04 21:40

driver <XXmgcar@sport.dk> wrote:
<snip>
> rimeligt velassorteret lager ?
>
> Jeg vil s? gerne ha den modlysbl?nde M52 for en 50 mm optik.

En sådan ting er såmænd ikke en del af et 'rimeligt velassorteret
lager', med mindre man er foto-grossist, i disse dage. Og jeg tvivler på
at selv foto-grossister har større mængder af den slags ting..

Men Mimosa, som du besøgte først, plejer jeg at bruge til den slags.

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x67A4976D

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 13-11-04 21:48

> [...]
> rimeligt velassorteret lager ?
>
> Jeg vil så gerne ha den modlysblænde M52 for en 50 mm optik.

PhotoCare i Nørregade er rimelig kompetente, og har sandsynligvis en
liggende.

--

Venligst, Regards, Grüsse,
Thomas Schreiber

Fra : Børge Larsen

Dato : 13-11-04 22:47

"driver" <XXmgcar@sport.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> rimeligt velassorteret lager ?
>
> Jeg vil så gerne ha den modlysblænde M52 for en 50 mm optik.

Bingo i Bruns Galleri, skal nok klare det for dig. Men du må ikke forvente
at fotohandlere idag ligger inde med ret meget af den slags tilbehør.

Prøv at kigge her http://www.sctpaulsfoto.dk/ og du undrer dig ikke.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 13-11-04 23:40

In article <419680c5$0$86982$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Børge Larsen wrote:
> Prøv at kigge her http://www.sctpaulsfoto.dk/ og du undrer dig ikke.

Der er altid nogle der er utilfredse. Men med hensyn til Merlin,
så har de vist en hadeside hos forbrugerstyrelsen, Det vil jeg regne
for endnu værre.

Og man skal lige tænke en gang over, om der mon er en grund til at
siden er der ? Han har flere gange tilbudt sct Pauls foto at købe
domænet til overpris.

Fra : Børge Larsen

Dato : 14-11-04 10:31

meddelelse news:slrncpd3ar.ss.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

> [...]
>
> Og man skal lige tænke en gang over, om der mon er en grund til at
> siden er der ? Han har flere gange tilbudt sct Pauls foto at købe

Jeg tror ikke det er gået op for fotobranchen at de skal indstille sig på en
ny tid. I mange år har det gået godt som billedbutik de fleste har endnu
ikke opdaget at den tid er forbi. Der vil desværre blive få fotobutikker i
fremtiden, her som i alle andre brancher vil kun de dygtigste overleve.
Fotohandelen har ligget på den lade side, som man siger i Jylland, de har
ikke gjort nok ud af kurser og efteruddanelse. Drivers oplevelse viser det
tydeligt.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 14-11-04 10:56

In article <419725c4$0$86947$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Børge Larsen wrote:
> [...]
> ikke gjort nok ud af kurser og efteruddanelse. Drivers oplevelse viser det

Men i Sct. Pauls foto får man netop indtryk af kompetente medarbejdere,
som selv er fotoentusiaster.

Fra : Børge Larsen

Dato : 14-11-04 12:00

meddelelse news:slrncpeatv.u4.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

> Men i Sct. Pauls foto får man netop indtryk af kompetente medarbejdere,
> [...]

Så har vi 2 forskellige oplevelser.

M.v.h.

Børge

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 14-11-04 12:41

Povl H. Pedersen <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote:
> Men i Sct. Pauls foto får man netop indtryk af kompetente medarbejdere,
> som selv er fotoentusiaster.

Det kommer helt og aldeles an på HVEM derinde man snakker med. Men ja,
nogle af medarbejderne er absolut kompetente nok, eller forstår at
indrømme når de lige har brug for at ringe til en leverandør eller
spørge en af de andre.

Andre... Ahem.

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 14-11-04 22:56

"Rune B. Broberg" <mihtjel@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> nogle af medarbejderne er absolut kompetente nok, eller forstår at
> indrømme når de lige har brug for at ringe til en leverandør eller

hehe vi har vel alle oplevet at gå i en butik, hvor en medarbejdet gav
indtryk af ikke at vide ret meget om de vare han/hun solgte, og andre gange
gange går man derfra med noget der er meget bedre end det man gik ind for at
købe, netop fordi en medarbejder viste mere om en vare og de behov der
følger med end man selv troede man gjore..*S
--
Med venlig hilsen Fotograf Thomas Lorentsen
www.tholofoto.dk

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 13-11-04 23:45

Børge Larsen wrote:

> Prøv at kigge her http://www.sctpaulsfoto.dk/ og du undrer dig ikke.

Hvornår mon det går op for folk, og ovenstående slags sider er 100%
urbugelige ?
Hvis man ikke har historien fra begge sider, så er det jo ikke seriøst.
Fri os for disse støj-sider, tak.

--
Mvh Henrik.

Fra : Claus Hastrup

Dato : 13-11-04 23:56

"Børge Larsen" skrev i en meddelelse

> Prøv at kigge her http://www.sctpaulsfoto.dk/ og du undrer dig ikke.

Det er lidt forstemmende, at denne ældre side bliver hevet frem, hver gang
Sct. Pauls Foto nævnes. Hver eneste firma (ok, udokumenteret) har på et
tidspunkt haft ultilfredse kunder. At en af disse utilfredse kunder så
vælger at lave en smædeside, gør vel ikke forretningen værre eller bedre end
alle andre.

/Claus

Fra : Kenneth Villefrance

Dato : 13-11-04 23:31

"driver" <XXmgcar@sport.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg vil så gerne ha den modlysblænde M52 for en 50 mm optik.
>
> mvh
> driver
Jeg har sådan en liggende. Det er den af gummi. Jeg ved ikke hvad sådan en
kan koste brugt? Men den befinder sig i Århus.
Mvh
Kenneth

Fra : Per O.

Dato : 14-11-04 00:48

> [...]
> modlysblænde. Jeg spurgte lidt forsigtig om det ikke var
> fotoafdelingen jeg var i. Det blev bekræftet.

Merlin er ikke en foto-, Hi-Fi- eller pladeforretning. Det er en butik hvor
de fleste ekspedienter kun kan finde ud af at hente varen på lageret, og slå
prisen ind på kasseapparatet. Ingen seriøse fotografer handler i Merlin ..
de har ingen eller meget lidt fagkundskab og deres priser er generelt alt
for høje. Hvilke andre grunde skulle der være til at gå i en forretning
efter fotogrej end lave priser eller acceptabel fagkundskab?

Per O.

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 14-11-04 01:18

> [...]

> Er der en i gruppen der kan oplyse mig om, om der i Århus findes en
> fotoforretning der dog har et minimum af fagkundskab., og gerne også et

Photo Team i busgaden eller på hjørnet af Jægergårdsgade og Frederiksalle.

Mimosa ville også et godt bud.

Har de ikke din ønskede vare på lager, bestiller de den sikkert hjem til
dig. Det er jo ikke alle dimser der er lager vare i dag.

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 14-11-04 08:44

> Photo Team i busgaden eller på hjørnet af Jægergårdsgade og Frederiksalle.

Har du handlet der personligt? PT i busgaden har jeg MEGET dårlig erfaring
med. Jeg var dernede og spørge lidt til løst og fast om digitalfoto, og der
gik ikke mange sekunder, før jeg opdagede, at jeg vidste mere end
ekspedienten gjorde. Og det skal lige siges jeg ved meget lidt om emnet!

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 14-11-04 09:32

Thomas Schreiber <its_not@working.com> wrote:

> Har du handlet der personligt? PT i busgaden har jeg MEGET d?rlig erfaring
> med. Jeg var dernede og sp?rge lidt til l?st og fast om digitalfoto, og der
> gik ikke mange sekunder, f?r jeg opdagede, at jeg vidste mere end
> ekspedienten gjorde. Og det skal lige siges jeg ved meget lidt om emnet!

Min personlige erfaring med Photo Team og service er heller ikke den
bedst; men deres udvalg er ganske rimeligt. Og til et modlysblænde er
service ikke den primære faktor ;)

Fra : Leif Elsborg

Dato : 14-11-04 15:16

> Min personlige erfaring med Photo Team og service er heller ikke den
> bedst; men deres udvalg er ganske rimeligt. Og til et modlysblænde er
> service ikke den primære faktor ;)

snip

Nu vil jeg ikke blande mig i holdingen til fotohandlere i Århus, men har i
overvejet hvorfor de ikke har de forskellige dele hjemme

Det kunne måske skyldes at folk bestiller kamera og udstyr hjem over nettet,
måske ovenikøbet fra Tyskland, og så forventer man at den lokale fotohandler
skal være faguddannet, hjælpsom og så selvfølgelig være lagerførende i alle
mulige løsdele.

Leif Elsborg
www.elsborg1.dk
Leif@NOSPAMelsborg1.dk (husk fjern NOSPAM)

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 14-11-04 15:36

Leif Elsborg <leif@nospamelsborg1.dk> wrote:
> Det kunne m?ske skyldes at folk bestiller kamera og udstyr hjem over nettet,
> m?ske ovenik?bet fra Tyskland, og s? forventer man at den lokale fotohandler
> skal v?re faguddannet, hj?lpsom og s? selvf?lgelig v?re lagerf?rende i alle
> mulige l?sdele.

Selvfølgelig forventer jeg ikke at min fotohandler skal være
lagerførende i underlige ting; Jeg bestiller også bare, og får tingene
hjem hvis jeg skal bruge noget løst. Men når jeg bestiller et
digitalkamera med objektiv og tilbehør til kr. 17.700,-, så forventer
jeg at manden der sælger mig det faktisk også ved hvad det er han
sælger.

Dette opfylder de fleste af butikkerne i Århus ifg. min erfaring - så
længe man har fat i de rigtige ekspedienter. (Japan Photo muligvis
undtaget, der handler jeg ikke efter de insisterede på at min film var
135mm-film ...)

Fra : Langgaard

Dato : 14-11-04 16:46

> [...]
> længe man har fat i de rigtige ekspedienter. (Japan Photo muligvis
> undtaget, der handler jeg ikke efter de insisterede på at min film var

Hej

Lad os lige få resten af historien om din "135mm film"

--
Venlig hilsen Leif Langgaard

www.analogfoto.dk - Salg & køb af analogt fotoudstyr.
www.megapixels.dk (tom)

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 14-11-04 16:51

Langgaard <langgaard@klarupnet.dk> wrote:
> Lad os lige f? resten af historien om din "135mm film"

Jeg havde såmænd bare set mig sur på deres skilt i vinduet med en pris
på fremkaldelse af denne famøse "135mm-film". Så jeg gik ind i
forretningen, og spurgte med et smil ekspedienten hvor de 135mm var
henne af på filmen? Da han ikke lige svarede, forklarede jeg at jeg gik
ud fra at de jo nok ville fremkalde 135-film eller 35mm-film til den
nævnte pris. Han benægtede dog hårdnakket at filmen skulle hedde sådan,
og mente at hvad vi andre kender som 135-film absolut var en 135mm-film,
og at det bare var mig der ikke vidste hvad jeg snakkede om.

For lidt sammenligning havde Bingo Foto på deres hjemmeside begået samme
brøler. Den blev rettet kort tid efter jeg sendte dem en email om det.

Fra : Langgaard

Dato : 14-11-04 19:14

> [...]
>
> For lidt sammenligning havde Bingo Foto på deres hjemmeside begået samme
> brøler. Den blev rettet kort tid efter jeg sendte dem en email om det.

Jeg vil ikke gøre dig ked af det, men filmen hedder 135 !
Ingen jeg kender kan forklare hvor udtrykket kommer fra, ikke en gang
"fotooraklet" Langgaard.
Typebetegnelsen var/er 135, efterfulgt af antal billeder optaget i 24x36mm
f.eks 135-24 eller 135-36
sådan er det bare.

Film til mellemformat hedder 120 eller 220.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 14-11-04 19:31

Langgaard wrote:
> Jeg vil ikke gøre dig ked af det, men filmen hedder 135 !

Ja, men ikke 135mm... på hvilken led er det lige at det bliver 135mm ?

Hvis man absolut vil opgive det i mm må man nøjes med at skrive 35,
ellers giver det jo ikke mening.

// Hans
--
http://www.ph33r.dk/ringdingding.mp3

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 14-11-04 19:44

Langgaard <langgaard@klarupnet.dk> wrote:

> Jeg vil ikke g?re dig ked af det, men filmen hedder 135 !
> Ingen jeg kender kan forklare hvor udtrykket kommer fra, ikke en gang
> "fotooraklet" Langgaard.

Læs mit indlæg igen, "orakel" ;) Jeg skrev "35mm-film eller 135-film" og
slog netop ned på "135mm-film", der er et fuldstændigt forkert udtryk.

Fra : Langgaard

Dato : 15-11-04 10:10

> Læs mit indlæg igen, "orakel" ;) Jeg skrev "35mm-film eller 135-film" og
> slog netop ned på "135mm-film", der er et fuldstændigt forkert udtryk.

Hej

Du har ret, der er ikke noget der hedder "135mm film".

Fra : Hans Joergensen

Dato : 14-11-04 19:59

Langgaard wrote:
> Jeg vil ikke gøre dig ked af det, men filmen hedder 135 !
> Ingen jeg kender kan forklare hvor udtrykket kommer fra, ikke en gang
> "fotooraklet" Langgaard.

Nåmen, jeg kan så i øvrigt forklare det..

Kodak lancerede i 1935 135-film efter Leica havde vist verden at
35mm formatet var smart..

135 er blot et typenummer der ikke som sådan har noget med milimeter
at gøre.

Samme film kunne fås med typenummer 235 og 435 til der var spoler til
isætning af film i genbrugelige film-beholdere i Leica og Contax-udførsel.
Det smarte ved disse spoler var at filmen kunne "lades" uden
mørkekammer.

335 findes også, men den virker til at være lidt uden for normerne
da den er beregnet til 24 x 23 mm stereo format, der vist ikke
bruger 35mm film?

// Hans
--
http://ph33r.dk - Helt galt .. :)

Fra : Nogen

Dato : 15-11-04 09:06

> Kodak lancerede i 1935 135-film efter Leica havde vist verden at
> 35mm formatet var smart..
>
> 135 er blot et typenummer der ikke som sådan har noget med milimeter
> at gøre.

Om jeg ikke husker helt galt: 1 35= 1er kassetten 35 er filmens højde, på
den måde for man et negativ på 24mm i højden. Jeg mener at hvis det er i
ruller starter det med 9 35= 9 er i en rulle på 5m igen 35 filmens højde.

Fra : Langgaard

Dato : 15-11-04 10:17

> [...]
>
> 335 findes også, men den virker til at være lidt uden for normerne
> da den er beregnet til 24 x 23 mm stereo format, der vist ikke

Hej

Ja, det er nok den rigtige forklaring, det er jo også verificeret her:

http://www.fact-index.com/1/13/135_film.html

Fra : CS

Dato : 14-11-04 16:53

Øjjøjøøøjjjj..... 135 format.

Havde du en 24x36 film til fremkaldelse, for så kan den også betegnes som en
135´er !!! Just so U know.

120 format er mellemformat a´la Hasselblad og lignende.

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 14-11-04 16:55

CS <kamisu@hotmail.com> wrote:
> ?jj?j???jjjj..... 135 format.
>
> Havde du en 24x36 film til fremkaldelse, for s? kan den ogs? betegnes som en
> 135?er !!! Just so U know.
>
> 120 format er mellemformat a?la Hasselblad og lignende.

Jeg ved såmænd udemærket at en 'normal' film, der er 35mm bred, og hvor
hver frame er 24x36mm, også kaldes en 135-film. Hvad der generer mig er
når man begynder at påstå at det er en "135mm-film" - med mindre man
altså kan demonstrere for mig nøjagtigt hvor de 135mm lige sidder henne
af ;)

Fra : Jens Bruun

Dato : 14-11-04 17:03

"Rune B. Broberg" <mihtjel@daimi.au.dk> wrote in message

> [...]
> mig er når man begynder at påstå at det er en "135mm-film" - med
> mindre man altså kan demonstrere for mig nøjagtigt hvor de 135mm lige

Det skulle da ikke være så svært at udmåle 135mm på en film - et voìla...

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - Min fotodagbog (Sidst opdat. 13.11.04)

Fra : Børge Larsen

Dato : 14-11-04 17:51

> "Rune B. Broberg" <mihtjel@daimi.au.dk> wrote in message

> Det skulle da ikke være så svært at udmåle 135mm på en film - et voìla...

> [...]

En sølle diskusion!>

Fra : Jens Bruun

Dato : 14-11-04 18:19

"Børge Larsen" <bl-dk@post.tele.dk> wrote in message

> En sølle diskusion!>

Ja, så går tiden li'ssom med det, ikke Børge?

Fra : MAT

Dato : 16-11-04 10:05

> Jeg mangler en modlysblænde M 52 til et 50 mm objektiv.

Du kunne også sætte en annonce i Den Blå Avis. Der er mange som gerne vil
sælge sådanne ældre sager.

Venligst