"Hjemmeråd"
Fra : Jimmy

Dato : 13-11-04 21:13

Hej

Jeg vil gerne have et par af de tricks I bruger, når hunden har slået sig
eller lignende, enten når i er i en snæver vending eller når I vil spare
pengene til dyrlægen.

F.eks. hvis hunden har ondt i poten og der måske er noget gemt derinde er
det et godt trick at have sæbespåner liggende så man kan bløde dem op i
lunkent vand og putte poten derned. Det skulle ikke bare gøre poten blød,
men også trække f.eks. splinter ud så man kan tage resten.

En af mine venners hund fik en vorte på næbbet og det ville koste 1100 at få
fjernet med sting mm. I stedet søgte han på nettet og fandt ud af at man
kunne lave en løkke af tynd, stærk snor og vikle omkring, og så gradvist
over et par dage stramme lækken, og til sidst røg vorten af

Hvilke andre fif kan I give?

Hvad gør I mod forstoppelse? Er der ikke noget med at der er en speciel olie
man kan give hunden? Eller er det en frugt eller lignende?

Mvh
Jimmy

Fra : Pwh

Dato : 13-11-04 22:23

Jimmy wrote:
> [...]
> fandt ud af at man kunne lave en løkke af tynd, stærk snor og vikle
> omkring, og så gradvist over et par dage stramme lækken, og til sidst

Og det skriver du først nu,
sådan kunne jeg vel også have klaret Tyson's kastraktion

/Jens

Fra : Nette Stormlund

Dato : 13-11-04 23:51

*LOL*

Nette

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 14-11-04 13:26

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Og det skriver du først nu,
> sådan kunne jeg vel også have klaret Tyson's kastraktion
>
> /Jens

Nu venter jeg så spændt på,,,,,,,, Hvordan vil du klare at sterilisere Angel
)))))

M.V.H.....Benny..

Fra : Pwh

Dato : 14-11-04 16:41

> Nu venter jeg så spændt på,,,,,,,, Hvordan vil du klare at
> sterilisere Angel )))))
>
> M.V.H.....Benny..

Mon ikke at et solidt bælte stramt omkring maven nogle dage kan
klarer den lille opgave, det er da et forsøg værd )

/Jens

Fra : Louise

Dato : 15-11-04 15:17

Ja, og ellers kunne jeg

Der findes sørme mange måder at spare penge på og den med vorten kan
jeg tilslutte mig; er afprøvet på heste. Men funderer lige lidt over
det med kastrationen...Den skal i hvert fald ikke afprøves på hesten
....SMOK!!!

Fra : Jimmy

Dato : 15-11-04 15:22

"Louise" <egdal@sporty.dk> wrote in message
> Ja, og ellers kunne jeg
>
> Der findes sørme mange måder at spare penge på og den med vorten kan
> jeg tilslutte mig;

Ja præcis. Ham min ven fandt instruktionen på nettet og efter en dag var den
væk. Alternativt havde været en mindre operation hos dyrlægen med fuld
narkose og sting

Mvh
Jimmy

Fra : Heidi Jensen

Dato : 13-11-04 22:25

"Jimmy" <bla@bla.bla> skrev i en meddelelse
> [...]
> olie
> man kan give hunden? Eller er det en frugt eller lignende?

En god vens hund, har haft forstoppelse, dyrlægen sagde at det bare var med
at tvinge svesker i hende!

Heidi

Fra : Jimmy

Dato : 14-11-04 08:43

"Heidi Jensen" <beardie@mail.dk> wrote in message

> En god vens hund, har haft forstoppelse, dyrlægen sagde at det bare var
med
> at tvinge svesker i hende!

Det er rigtigt! Det er svesker.
Tak, andre gode råd?

Mvh
Jimmy

Fra : qfha

Dato : 14-11-04 13:52

"Jimmy" skrev d. 13-11-04 21:13 dette indlæg :
> [...]
speciel olie
> man kan give hunden? Eller er det en frugt eller lignende?

-----------

Hej,
Du er bestemt inde på noget væsenligt. Jo større erfaring man har med
hundene jo flere penge sparer man til dyrlæger. Der er mange ting man
kan gøre selv. men kunsten er at vide hvornår man kan selv og hvornår
man skal gå til dyrlægen. Jeg tror ikke man kan få den viden på forhånd.
Det er noget man prøver her og nu, og har i baghovedet til en anden
gang. Hvis jeg siger til dig nu, at det er parafinolie man bruger til en
hård mave og man iøvrigt skal passe på ikke at give for meget på engang,
kan du alligevel ikke huske det senere. Ligeledes opfatter jeg selv
sæbespånevand som uundværligt ved skrammer mv. Kamillete til betændelse
i øjne osv.
Der er ikke andet for end at spørge f.eks i dette forum, hver gang man
har et problem lidt efter lidt opbygges ens egen erfaring.
mvh
qfha

http://www.kandu.dk/

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 14-11-04 14:29

"qfha" <qfha.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Der er rigtigt mange ting man kan gøre selv. Der er rigtigt mange ting, som
man bør gøre selv. Der er bare også, mange af disse ting, som man ikke tør
gøre selv. Der er også mange ting, som dyrlægen knap vover, derfor sker det
i fuld bedøvelse. Så hvad du kan gøre selv, er ret meget op til dig, og
hvor stor erfaring du har. Når du skal spørge efter rådet, så er det ikke
noget, som du skal prøve at gøre selv. De fleste lærer, ved at se andre
gøre det. Men der gælder det som hovedregel, vær sikker på, du ikke overså
noget, for så kommer du til skade.

M.V.H......Benny..

Fra : Jimmy

Dato : 14-11-04 20:43

"Benny Mortensen 9380" <wrapup1@kittymail.com> wrote in message

> "qfha" <qfha.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> > >

> Når du skal spørge efter rådet, så er det ikke
> noget, som du skal prøve at gøre selv.

Så jeg skal ikke skylle min hundes øjne med kamillete eller give dem svesker
hvis de har hård afføring? Jeg skal gå til dyrlægen og betale dyrt for noget
jeg uden problemer kunne klare selv?

Jeg må misforstå hvad du skriver!

> De fleste lærer, ved at se andre
> gøre det. Men der gælder det som hovedregel, vær sikker på, du ikke
overså
> noget, for så kommer du til skade.

Vi er enige om at det er simple ting jeg spørger om og ikke er i gang med at
operere min hund ikke?

/Jimmy

Fra : Broegger

Dato : 14-11-04 22:57

"Jimmy" <bla@bla.bla> skrev

> Så jeg skal ikke skylle min hundes øjne med kamillete eller give dem
> svesker hvis de har hård afføring?

Der er da ingen grund til at skylle øjnene med kamillete hvis den har hård
mave!

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 22-11-04 23:31

"Broegger" skrev i en meddelelse
> "Jimmy" skrev

> Der er da ingen grund til at skylle øjnene med kamillete hvis den har
hård
> mave!

Harrrhh ha ha - så din humoristiske sans er også i top!

r.

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 15-11-04 12:54

"Jimmy" <bla@bla.bla> skrev i en meddelelse

Hej Jimmy

Det kommer an på, hvad og hvornår du kalder det simple ting.

Jeg har ikke hørt at nogle hunde skulle have taget skade af at få skyllet
øjne med kamille te, medmindre vedkommende troede han skulle bruge en
vatpind. Eller begyndte at rense ører med en hårnål. Nogle går til
dyrlæge, for at få klippet negle på deres hund, så hvornår er det mere end
man selv kan magte. Det er vist meget individuelt. Så når du kan blive i
tvivl om mit indlæg, er jeg nødt til at skrive efterfølgende afsnit.

Jeg kender ikke dig, så jeg har ingen ide om, hvordan du tolker gode gamle
husråd. Mange af dem er rigtigt gode, medens andre kræver lidt af en
Tyrkertro for at virke. Andre er rigtigt gode, brugt rigtigt, men absolut
skadelige, ja nogle direkte farlige, hvis de bliver brugt forkert.

Hvis din hund en enkelt dag har hård mave, så giv noget ekstra vand, og en
ekstra, og god lang gåtur. Det er samme recept som din egen læge ville give
dig. Hvis den generelt har generende hård mave, så kan der jo blandes en
smule olie i maden. Men så kommer sundheds apostlene herinde efter dig. Du
kan også bruge lidt mørk chokolade, men så får du også et gok i nødden, for
det har den heller ikke godt af... Du kan også bruge æg, men det har den
ifølge nogle, heller ikke godt af, du kan også bruge billig cola, men der er
sukker i, så til sidst skal vi spørge, hvad er mest skadeligt, hård mave,
eller midlet imod hård mave ...

Og den humoristiske

En dame skrev til avisen : Min søn har slugt en patron.
Avisen : Så giv ham hørfrø og olie, men lad ham ikke sigte på nogen.

Så kom hørfrø også ind i billedet, på apoteket kan du købe HUSK, det
hjælper både mod hård og tynd afføring. Så dette indlæg her, er efterhånden
intet mindre end et helt leksikon mod hård mave, de virker alle, Svesker,
tja, jo jah, og dog. Har du hård mave, skal det nu nok være juice. Men der
er virkningen lige som noget en slat begrænset. Så at det har overlevet,
skyldes nok den før omtalte Tyrkertro. Men er den rigtigt plaget af det, er
kun et lavement den rigtige løsning.

M.V.H.....Benny..

Fra : Jimmy

Dato : 15-11-04 13:13

> "Jimmy" <bla@bla.bla> skrev i en meddelelse
> >
> Hej Jimmy
>
> Det kommer an på, hvad og hvornår du kalder det simple ting.

Jamen så er vi nok mest enige.
Jeg opponerede blot mod modviljen til at give gode råd, som kan spare mange
dyrlægeregninger.

De mest gængse som hård og tynd mave samt øjenbetændelse er altså i de
fleste tilfælde let klaret derhjemme, og det er den slags husråd jeg søger.

Det kom sig af at jeg i weekenden var i Jylland og den mindste peb over at
hun havde hård mave. Vi ringede til natlægen, som sagde at de ikke havde
natåbent men at vi skulle komme igen om morgenen.

Dér ville det have været pokkers rart for alle om vi havde vist at
sukkervand sætter gang i maven!

Dérfor spørger jeg så jeg en anden gang er forberedt på de mest almindelige
ting.

Det nytter nok ikke ret meget at gøre som hende der qfha foreslår at vente
med at spørge til ulykken er sket.

Mvh
Jimmy

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 15-11-04 15:54

"Jimmy" <bla@bla.bla> skrev i en meddelelse

Hej igen Jimmy

Det er ikke fordi jeg ikke vil give gode råd. Det er bare det, at hvis din
diagnose ikke er den rigtige. Så vil chancen for, at mit råd ikke var så
godt endda, stige ganske betragteligt. Mon ikke qfha tænkte lidt i samme
baner. Gode råd, som kan spare dyrlæge regninger, kan hvis de bruges
forkert, også koste mange dyrlæge regninger.
Der findes ingen lette veje til erfaring. Jeg kan huske min egen skuffelse,
engang jeg skulle se en film om, hvordan man stækkede en Ara papegøje. Uha
dog, vi så godt nok hver sine ting i det begreb. Tænk sig, at de havde
lavet en hel film om, hvilke fjer man skulle klippe over. Jeg ville nu
meget hellere vide, hvordan man fik det gjort, på en papegøje, som ikke var
så tam, at den selv rullede om på ryggen, og selv strakte vingen ud, så man
kunne stække andre, og stadig kunne være gode venner med dem bagefter, og
hvis man talte efter, stadig havde 10 fingre.

M.V.H.....Benny..

M.V.H.....Benny..

Fra : Pwh

Dato : 15-11-04 19:14

Benny Mortensen 9380 wrote:
> [...]
> men så får du også et gok i nødden, for det har den heller ikke godt
> af... Du kan også bruge æg, men det har den ifølge nogle, heller

Hmm, jeg har da aldrig hørt andet end at olie skulle værer godt for hunde,
og mht æg mener jeg kun der er blevet opponeret mod rå æggehvider.
At der så er dem der tror at hunde fint kan spise det samme som et
menneske er jo en helt anden snak

/Jens

Fra : Pwh

Dato : 14-11-04 16:46

qfha wrote:
> Kamillete til betændelse i øjne osv.

Lige precis mht øjenbetændelse spurgte jeg min egen dyrelæge
om deres øjenbadevand var bedre end kamillethe,
det var det efter hendes bedste overbevisning ikke, så jeg bruger
også stadig kamillethe når mine vuffere er plaget af øjenbetændelse.

/Jens (som selv drikker kamillethe hver morgen, det er så godt for maven)

Fra : Jimmy

Dato : 14-11-04 20:42

"qfha" <qfha.news@kandu.dk> wrote in message
> Jeg tror ikke man kan få den viden på forhånd.

Jo da. Man kan jo læse og lære af de ting der tilrådes herinde.

> Hvis jeg siger til dig nu, at det er parafinolie man bruger til en
> hård mave og man iøvrigt skal passe på ikke at give for meget på engang,
> kan du alligevel ikke huske det senere.

Jo det kan jeg godt, for jeg skriver alle gode råd ned og putter i mine to
hunde-første-hjælps-kufferter, hvor jeg vil har alle den slags remedier
liggende.

> Kamillete til betændelse
> i øjne osv.

Ja præcis. Det er da et godt råd, som kan spare en dyrlægeregning.
Vi brugte det selv for en uge siden, da der var øjenbetændelse hos den ene
og det gik væk på et par dage. Jeg konsulterede alligevel dyrlægen
telefonisk, som sagde at det var det de alligevel ville have foreslået mig,
efter de havde set på den og konstateret, at det rent faktisk var
øjenbetændelse.

> Der er ikke andet for end at spørge f.eks i dette forum, hver gang man
> har et problem lidt efter lidt opbygges ens egen erfaring.

Det giver ikke mening. Det er jo *netop* det jeg gør.
Jeg gør det så bare før det sker, så man er forberedt frem for at skulle
sidde og vente flere timer på svar.

Tak for dine råd.

/Jimmy

Fra : Broegger

Dato : 14-11-04 22:53

"Jimmy" <bla@bla.bla> skrev

> [...]
> af at man kunne lave en løkke af tynd, stærk snor og vikle omkring, og
> så gradvist over et par dage stramme lækken, og til sidst røg vorten

Næbbet??????? Dette er dk.fritid.dyr.HUND...
Jeg vil nu nok foretrække at gå til dyredoktoren og få noget sådan klaret
frem for at risikere betændelse osv.

> Hvad gør I mod forstoppelse? Er der ikke noget med at der er en
> speciel olie man kan give hunden? Eller er det en frugt eller
> lignende?

Jeg ville bare bruge den bedste madolie vi har i huset....

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : Pwh

Dato : 15-11-04 19:18

> Næbbet??????? Dette er dk.fritid.dyr.HUND...

Hæ, her i huset bliver en hundesnude da kaldt for "snablen" )

/Jens

Fra : Allan Hansen

Dato : 15-11-04 22:05

> Hæ, her i huset bliver en hundesnude da kaldt for "snablen" )
>
> /Jens
>
>Lidt humoristisk og dog alvorligt,
vil du ikke bruge eller gøre det på dig selv så lad være.

Mvh. Allan