MS Windows
briani 27239
ur + ugedag
Fra : Maria

Dato : 13-11-04 18:48

Hejsa, jeg vil høre om nogen herinde kan hjælpe.

På min ene pc, har jeg både ur + ugedag stående nede i højre hjørne.
Men på min anden pc har jeg kun uret.

Men på min anden pc vil jeg også gerne have ugedagen frem, men hvordan får
jeg det frem uden at skal have dobbelt bjælke? - Det kan lade sig gøre da
jeg har det på min første pc.

--
Maria

Fra : Thorkild Dalsgaard

Dato : 13-11-04 19:18

"Maria" skrev
> [...]
> jeg det frem uden at skal have dobbelt bjælke? - Det kan lade sig gøre da

Jeg har følgende, men kan skræddersy det som jeg lyster:
46.uge Sat, 2004-11-13 19:16:15

Jeg bruger freeware programmet TClockEx
http://www.rcis.co.za/dale/tclockex/index.htm

Mvh
Thorkild Dalsgaard

Fra : Maria

Dato : 13-11-04 20:23

Jeg har følgende, men kan skræddersy det som jeg lyster:
> [...]

Mit skal være på dansk.

--
Maria

Fra : Leony

Dato : 13-11-04 21:06

"Maria" <mariahansen4800@hotmail.comfjern> skrev i en meddelelse
newsshe34axp9imcdc@news.sletfjong.dk

> Mit skal være på dansk.

Programmet følger Windowsversionens sprog:
"TClockEx gets all of its date and time information from the operating
system, including day and month names, timezones and so on. If you have
chosen a non-English language in the Control Panel, you'll get your
chosen language in the clock."

Hvis ikke du kan få det til at virke, så tror jeg at jeg har den Tclock
liggende som jeg bruger (den er vist lidt anderledes end den der linkes
til).

Min Tclock ser således ud:
http://hjem.get2net.dk/legeplads/tclock.PNG
den har ikke ændret sig siden installation for nogle år siden.

Den version jeg bruger giver mulighed for at ændre Startmenu og tekst på
startknappen.
http://hjem.get2net.dk/legeplads/Startmenu.PNG

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : ///JJ

Dato : 13-11-04 20:32

Maria wrote:
> [...]
> hvordan får jeg det frem uden at skal have dobbelt bjælke? - Det kan
> lade sig gøre da jeg har det på min første pc.

Jeg har ligegodt aldrig set ugendagen når man kører med
enkelthøjde-bjælke... Kan du ikke poste et screendump i dk.binaer? Måske vi
så kan se hvad du skal gøre. Kører du WinXP og er detWindows' eget ur du
kigger på, eller er der brugt et 3. partsprogram som Thorkild er inde på?

///JJ

Fra : Maria

Dato : 13-11-04 23:01

> [...]
> hvad du skal gøre. Kører du WinXP og er detWindows' eget ur du kigger på,
> eller er der brugt et 3. partsprogram som Thorkild er inde på?

Jeg har nu taget et print screen, håber det er lykkes mig at få den i
dk.binaer.

Ja jeg kører winXP og det er windows eget ur og ugedag jeg kigger på, på
min ene pc, og som jeg gerne vil have på min anden pc også, så bjælken ikke
fylder mere en den ene linje

--
Maria

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-11-04 23:26

Maria skriver:

> Jeg har nu taget et print screen, håber det er lykkes mig at få den i
> dk.binaer.

Det kan jeg så oplyse at det gjorde det

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : ///JJ

Dato : 14-11-04 01:27

Maria wrote:

> [...]
> på min ene pc, og som jeg gerne vil have på min anden pc også, så
> bjælken ikke fylder mere en den ene linje

Jeg har kigget lidt på dit skærmdump, og jeg kan se at din taskbar er nogle
få pixels højere end default. Mit gæt er at det skyldes et theme eller en
font-ændring eller ændring af ikon-højden på maskinen. Jeg har dog ikke
kunnet finde nogen informationer om hvordan man sætter højden på sin taskbar
i pixels (det ligger sikkert i registry hvor jeg faktisk fandt noget der hed
WindowsMetric men ændringer heri slår først igennem efter reboot, og det gad
jeg nu ikke lige sidde og afprøve , og jeg kan heller ikke finde hvor
man justerer højden for ikoner (det kunne man ellers i de gamle Windows'er),
men jeg har fundet et lille util som kan hvad du ønsker. Det erstatter
Windows' ur men ligner på en prik og det er gratis:

http://homepage1.nifty.com/kazubon/tclocklight/index.html
Du skal lige indstille formatet af datoen, men det kan hvad du gerne vil
have (og en række andre smarte ting).

///JJ

Fra : ///JJ

Dato : 14-11-04 01:47

///JJ wrote:
> Maria wrote:
> Jeg har kigget lidt på dit skærmdump, og jeg kan se at din taskbar er
> nogle få pixels højere end default.

Har postet et billede som reply på din post i dk.binaer.

///JJ

Fra : Leony

Dato : 14-11-04 09:20

"///JJ" <nospam@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Mit gæt er at det skyldes et
> theme eller en font-ændring eller ændring af ikon-højden på maskinen.
> Jeg har dog ikke kunnet finde nogen informationer om hvordan man
> sætter højden på sin taskbar i pixels

Jeg gætter på at det er gjort på denne måde.

Højreklik et sted uden ikoner i hurtigstartområdet - det kan muligvis
være nødvendigt at udvide lidt.

Øverste menu hedder "vis", i den kan der vælges mellem store eller små
ikoner.

Fra : Maria

Dato : 14-11-04 10:30

Sun, 14 Nov 2004 09:20:26 +0100, Leony <leonyremovethis@tiscali.dk> skrev:

> [...]
> være nødvendigt at udvide lidt.
>
> Øverste menu hedder "vis", i den kan der vælges mellem store eller små

Jeg har samme opsætning på begge pc'er dvs. at jeg har store ikoner

--
Maria

Fra : Leony

Dato : 14-11-04 14:15

"Maria" <mariahansen4800@hotmail.comfjern> skrev i en meddelelse
newsshf7cgbz9imcdc@news.sletfjong.dk

> Jeg har samme opsætning på begge pc'er dvs. at jeg har store ikoner

Prøv at ændre lidt ved indstillingerne på den computer uden ugedag.
Skift derefter tilbage så de er identiske.

Nogle gange er styresystemer lidt underlige og skal hjælpes lidt på vej.

Min XP Pro giver udedag ved at lave store ikoner.

Fra : ///JJ

Dato : 14-11-04 17:06

Maria wrote:

> Jeg har samme opsætning på begge pc'er dvs. at jeg har store ikoner

Er du sikker på det? Store ikoner er omtrent dobbelt så store end normalt,
og det er de altså ikke på det billede du har postet...
Ps. Funktionen som Leony omtaler er kun synlig/indstilbar hvis man unlocker
taskbaren først.

Jeg lod mærke til at fonten i uret og på desktop'en i dit screendump ikke er
default (farve+bold). Har du selv ændret dette eller kører du med et theme?

///JJ

Fra : Maria

Dato : 14-11-04 23:00

> [...]
>
> Jeg lod mærke til at fonten i uret og på desktop'en i dit screendump ikke
> er default (farve+bold). Har du selv ændret dette eller kører du med et

Jeg kører med WIN XP og intet andet er installeret.
Men jeg har ændret skrift til arial eller comic sans.
--
Maria

Fra : ///JJ

Dato : 14-11-04 23:25

Maria wrote:
> [...]

Rettelse: "Jeg lagde"... hmm

> Jeg kører med WIN XP og intet andet er installeret.
> Men jeg har ændret skrift til arial eller comic sans.

På begge pc'ere?

///JJ

Fra : Maria

Dato : 15-11-04 00:45

Sun, 14 Nov 2004 23:25:17 +0100, ///JJ <nospam@tdcadsl.dk> skrev:

> Rettelse: "Jeg lagde"... hmm

> På begge pc'ere?

Jeps begge mine pc'er er installeret med nøjagtigt det samme og er sat helt
ens op, det eneste forskel der er, er at på den ene har jeg ugedagen med,
det har jeg ikke på anden. Ellers er resten ens...

--
Maria

Fra : ///JJ

Dato : 15-11-04 03:47

Maria wrote:
> Jeps begge mine pc'er er installeret med nøjagtigt det samme og er
> sat helt ens op, det eneste forskel der er, er at på den ene har jeg
> ugedagen med, det har jeg ikke på anden. Ellers er resten ens...

Så er jeg ved at løbe tør for gode idéer :-/

///JJ

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 15-11-04 08:28

Maria <mariahansen4800@hotmail.comfjern> writes:

> Jeps begge mine pc'er er installeret med nøjagtigt det samme og er sat
> helt ens op, det eneste forskel der er, er at på den ene har jeg
> ugedagen med, det har jeg ikke på anden. Ellers er resten ens...

Kan du ikke lave et par skærmdumps (PrtSc og Ctrl-V i Paint, gem som
PNG) og lægge et sted vi kan se dem?
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn

Fra : ///JJ

Dato : 15-11-04 08:39

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Kan du ikke lave et par skærmdumps (PrtSc og Ctrl-V i Paint, gem som
> PNG) og lægge et sted vi kan se dem?

Ehm - det har hun jo allerede gjort, i hvert fald fra den pc som viser det
hun vil have....
Der har vi konstateret at ikonerne er en smule større end normalt, og at det
gør at taskbaren er en smulehøjere, hvilket til sidst bevirker at ugedagen
vises under uret...................

///JJ

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 15-11-04 08:54

"///JJ" <nospam@tdcadsl.dk> writes:

> Der har vi konstateret at ikonerne er en smule større end normalt, og at det
> gør at taskbaren er en smulehøjere, hvilket til sidst bevirker at ugedagen
> vises under uret...................

Giver mening.

Store ikoner udregnes så vidt jeg ved som en procentsats - måske endda
ud fra skærmopløsningen når det sker. Måske kan man sætte denne
procentsats manuelt til et lidt større tal på den maskine der skal
justeres.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn

Fra : ///JJ

Dato : 15-11-04 09:14

> [...]
> ud fra skærmopløsningen når det sker. Måske kan man sætte denne
> procentsats manuelt til et lidt større tal på den maskine der skal

Nu har jeg fundet ud af det!
Tak for tippet til Thorbjørn!

Maria, du skal gøre følgende:
Højreklik på desktop, Display Properties, Appearance, Advanced
Tryk nu på bjælken "Active Window" og sæt Size til mindst 28

Det kan sikkert stilles via registry, men jeg har ikke lige et tool inde der
kan registrere ændringer on-the-fly...
OBS! Det giver en vis sløring af ikonerne i quickstart, fordi de bliver
forstørret med nogle få procent.... det generer mig, så jeg vil hellere
bruge det util jeg fandt i processen for at hjælpe dig.

///JJ

Fra : preben nielsen

Dato : 13-11-04 23:58

"Maria" <mariahansen4800@hotmail.comfjern> skrev i en meddelelse
newsshezplgs9imcdc@news.sletfjong.dk...
> Hejsa, jeg vil høre om nogen herinde kan hjælpe.
>
> På min ene pc, har jeg både ur + ugedag stående nede i højre
> hjørne.
> Men på min anden pc har jeg kun uret.

Ja, man kan nemt komme i tvivl om, hvad ugedag det nu er . lol

--
/\ preben nielsen
\/\ prel@post.tele.dk

Fra : Maria

Dato : 14-11-04 00:48

Sat, 13 Nov 2004 23:57:51 +0100, preben nielsen <prel@post.tele.dk> skrev:

> "Maria" <mariahansen4800@hotmail.comfjern> skrev i en meddelelse
> newsshezplgs9imcdc@news.sletfjong.dk...

> Ja, man kan nemt komme i tvivl om, hvad ugedag det nu er . lol

Ja det er faktisk derfor jeg gerne vil have det på min computer nede under
uret!!

--
Maria