Brænde musik med iTunes.
Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 13-11-04 20:36

Nu har jeg haft iTunes på min PC stort set siden den kom frem, og det
lykkedes mig først forleden at hitte ud af hvordan man fik brændt
musik til en CD. Det krævede jeg var nødt til at læse i hjælpen.

Er der andre end mig der synes det er lidt mystisk at man skal lave en
playliste førend man kan brænde?
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Jesper

Dato : 13-11-04 21:43

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> [...]
> musik til en CD. Det krævede jeg var nødt til at læse i hjælpen.
>
> Er der andre end mig der synes det er lidt mystisk at man skal lave en

Nej, det er ligeud af landevejen. Årsagen er at du kan se hvor mange
minutter du har på playlisten der skal brændes så du ikke forsøger at
brænde mere end der er plads til, hertil kommer at du har mulighed for
at bestemme rækkefølgende af numrene du brænder ved at flytte om på dem
i playlisten. Nemt, enkelt og elegant.
--
There is no place like 127.0.0.1

Fra : Lone Schmidt

Dato : 13-11-04 21:45

> [...]

> musik til en CD. Det krævede jeg var nødt til at læse i hjælpen.
>
> Er der andre end mig der synes det er lidt mystisk at man skal lave en

Har aldrig prøvet at brænde, men hvis det er en playlist over hvad, der
skal brændes, så virker det helt logisk for mig!
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Michael Petersen

Dato : 13-11-04 21:47

> [...]

> lykkedes mig først forleden at hitte ud af hvordan man fik brændt
> musik til en CD. Det krævede jeg var nødt til at læse i hjælpen.

Du har vel ikke arbejdet med det uafbrudt siden itunes kom frem? Så ku'
du nok have sparet lidt tid ved at spørge før eller læse i hjælpen
før...

> Er der andre end mig der synes det er lidt mystisk at man skal lave en
> playliste førend man kan brænde?

Man kunne måske synes at man skulle kunne markere et par numre og så
bare klikke 'brænd', men hvis man kigger i 'Arkiv'-menuen hvor man bl.a.
opretter nye spillelister finder man også her 'Brænd spilleliste til
disk'. Det indikerer jo ret tydeligt at man skal have en spilleliste før
man kan brænde.

Anyway, nu fandt du ud af det, bedre sent end aldrig

Mvh, Michael

PS. Det er mere mystisk hvorfor vi danskere ikke må handle i iTMS og det
finder man ikke en forklaring på i hjælpemenuen...

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 13-11-04 23:17

micFJERN@reflector.dk (Michael Petersen) writes:

> Du har vel ikke arbejdet med det uafbrudt siden itunes kom frem? Så ku'
> du nok have sparet lidt tid ved at spørge før eller læse i hjælpen
> før...

Nøh, jeg har bare bemærket at menupunktet var gråt og ikek gjort meget
mere ved dét.

> Anyway, nu fandt du ud af det, bedre sent end aldrig

Jah. Det fungerer ganske tilfredsstillende med alm. CD'er. Næste
skridt er at brænde et festmix i MP3 da kineserdvdspillen kan det. 10
timers musik kan spare en del fedten, og også lade pc'en være slukket imens.

> Mvh, Michael
>
> PS. Det er mere mystisk hvorfor vi danskere ikke må handle i iTMS og det
> finder man ikke en forklaring på i hjælpemenuen...

Nok fordi vi ikke bruger Euro. Endnu et argument imod de fire forbehold.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Tom

Dato : 13-11-04 23:27

On 13/11/04 23:16, in article yu2is89cs3g.fsf@luhmann.netc.dk, "Thorbjoern
> [...]

> Nok fordi vi ikke bruger Euro. Endnu et argument imod de fire forbehold.

Jeg kan forestille mig at det er fordi du har gjort som jeg.. Smidt musik i
iTunes, og efterfølgende bare spillet det..( fra biblioteket/library) Nu da
det bliver nævnt kan jeg godt se at man først skal over i en eller anden
"liste" for at brænde ..
Well så lærte jeg også noget idag ..

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-11-04 01:22

> Nok fordi vi ikke bruger Euro. Endnu et argument imod de fire forbehold.

såvel britter som svenskere har iTMS uden at have Euro, så jeg tivler på
at det er vores møntfod der gør vi ikke har adgang til iTMS. Det må være
juridiske problemer eller det danske markeds størrelse.

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-11-04 15:29

In article <1gn7vil.10hxd9zk2rzk0N%nospam@reippuert.dk>,
nospam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> såvel britter som svenskere har iTMS uden at have Euro, så jeg tivler
> på at det er vores møntfod der gør vi ikke har adgang til iTMS. Det
> må være juridiske problemer eller det danske markeds størrelse.

Svenskerne har da ikke iTMS, og det britiske marked er så stort, at det
vejer tungere end problemet med, at der ikke bruges Euro. Noget andet
er, at der sikkert er mere end en enkelt årsag til, at vi ikke har fået
iTMS her i Danmark. Vi er et lille marked, så der er ikke udsigt til en
stor indtjening her i Danmark. Det er lidt besværligt, at vi ikke bruger
Euro. Om det er meget eller lidt besværligt, ved jeg ikke. Vi har også
en meget høj moms. Det er altsammen ting, der gør det lidt mere
besværligt at indføre iTMS her. Hvis der så også er bøvl med
pladeselskaberne, så er det endnu en hurdle, der skal overstås. Det er
nok alle disse ting tilsammen, der er årsag til forsinkelsen. For der er
jo ingen tvivl om, at det er og har været planen at indføre iTMS her i
Danmark. Se bare på al den danske musik på iTMS.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 14-11-04 17:20

> Noget andet
> er, at der sikkert er mere end en enkelt årsag til, at vi ikke har fået
> iTMS her i Danmark.
DK's sværmeri for Bill Gates + kumpaner, kanske

(både Helge Sander + Anders Fog skal mødes med ham)

venlig hilsen

Martin
--
MA @ 55.01.46N/11.50.39E - www.ammentorp.org - fjern xyz fra mailadresse

-- and don't forget to boogie

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 14-11-04 22:33

Henrik Münster skrev:

> Noget andet er, at der sikkert er mere end en enkelt årsag til, at vi ikke
> har fået iTMS her i Danmark. [...] Vi har også en meget høj moms. Det er
> altsammen ting, der gør det lidt mere besværligt at indføre iTMS her.

Den forstod jeg ikke. Hvordan kan en høj moms gøre det mere besværligt
at indføre iTMS? Er det mere besværligt at udregne 25% end 20%?

Jeg er med på, at hvis man sælger et nummer til samme pris her som i et
land med lavere moms, så er indtjeningen mindre, men netop fordi vi har
kroner og ikke euro, er det jo let at sætte prisen tilsvarende højere,
uden (alt for meget) brok fra forbrugerne.

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-11-04 01:37

In article <1gn9fot.8xg54j1kdlot2N%jjj@cyrk.dk>,
jjj@cyrk.dk (Jesper Juellund Jensen) wrote:

> [...]
> vi har kroner og ikke euro, er det jo let at sætte prisen tilsvarende
> højere, uden (alt for meget) brok fra forbrugerne.

Jeg ved jo heller ikke, om momsen er en årsag. Jeg spekulerer bare i, at
der måske er flere årsager. Mange af dem er måske ikke noget særligt i
sig selv, men mange små hindringer giver jo en hel del tilsammen.
Danmark har en meget høj moms. Og Danmark benytter sig af den
_frivillige_ ordning, at butikker i udlandet med en hvis omsætning skal
betale moms i Danmark af de varer, de sælger i Danmark. Andre EU-lande
benytter sig ikke af den ordning. Her kan iTMS således i princippet
ligge i et andet land og tage dette lands moms. Kunderne opdager det
ikke, og møntfoden er jo den samme (euro). For nogle år siden kunne jeg
ikke købe for mere end kr. 15.000,- i Apple Store, fordi den brugte
VISA-delen af mit VISA/dankort, fordi "det jo er en udenlandsk butik",
som min bank sagde. Det undrede jeg mig meget over, da priserne var i
danske kroner og man betalte dansk moms etc. Siden er man begyndt at
kunne bruge det almindelige dankort. Det viser bare, at det er lidt
svært som kunde at afgøre, hvor en butik ligger.
Noget andet er, at Danmark er et højprisområde pga. de høje
skatter og afgifter. Ikke blot er momsen høj. Den næringsdrivende skal
også betale 2/3 af sin løn i skat og give næsten tre gange så meget for
sin bil som folk i andre lande. Når han så går ned og køber en liter
mælk for de tiloversblevne penge, så er der lagt 25 % moms på. Så det er
da klart, at danskere er nødt til at have en højere løn end andre, og
dermed er der lagt mere fortjeneste på varerne i butikkerne. Noget
lignende gælder sikker iTMS. Men det vil jo virke lidt fjollet, hvis en
sang koster ¤ 0,99 i hele Europa og ¤ 1,29 i Danmark. De danske
netbutikker tager faktisk ofte kr. 9,99 for en sang.
Men vi kan jo spekulere herfra og til dommedag uden at finde en
årsag. Apple siger vist selv, at det er forhandlingerne med
pladeselskaberne og rettighedshaverne til musikken, der ikke er faldet
på plads. Hvorfor det lige nøjagtigt er et problem i Danmark, når de
fleste pladeselskaber er internationale, aner jeg ikke. Og sjovt nok er
der jo allerede en masse dansk musik på iTMS.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 15-11-04 08:42

Henrik Münster skrev:

> Jeg ved jo heller ikke, om momsen er en årsag. Jeg spekulerer bare i, at
> der måske er flere årsager.

Jeps, den er jeg med på, og de andre grunde virker helt sandsynlige. Men
jeg kan bare stadig slet ikke se, hvordan en høj moms kan have noget som
helst med det at gøre?

> Noget andet er, at Danmark er et højprisområde

Men det er jo ikke så skidt, når man som Apple vil sælge noget: Man kan
tillade sig at tage en højere pris!

> pga. de høje skatter og afgifter.

Marokko ville jo ikke blive et højprisområde, bare fordi de satte
skatter og afgifter op til vores niveau. Det er vel lige så meget den
anden vej: Fordi vi er så rige, kan vi tillade os at bruge så mange
penge på sygehuse, uddannelse, overførselsindkomster osv. - penge, der
skal kradses ind på en eller anden måde.

> Ikke blot er momsen høj. Den næringsdrivende skal også betale 2/3 af sin
> løn i skat og give næsten tre gange så meget for sin bil som folk i andre
> lande.

Det er klart, at en næringsdrivende i Danmark skal have en større
indtjening end i andre, knap så rige lande. Men det har de faktisk også!
Og hvis man som Apple har hovedsæde uden for Danmark, må det da være en
fordel.

> Men det vil jo virke lidt fjollet, hvis en sang koster ¤ 0,99 i hele
> Europa og ¤ 1,29 i Danmark.

Hvorfor det? Prisen på en Big Mac er jo heller ikke ens i alle lande.
http://www.economist.com/markets/bigmac/
Danmark: $4,46
USA: $2,90
Euro-lande: $3,28
Schweiz: $4,90
Marokko: $0,26

Og netop fordi vi ikke har euro, vil det jo ikke være så synligt med
forskellen, der snarere vil tage sig ud som ¤ 0,99 over for kr. 9,99.

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 15-11-04 08:50

jjj@cyrk.dk (Jesper Juellund Jensen) writes:

> Hvorfor det? Prisen på en Big Mac er jo heller ikke ens i alle lande.
> http://www.economist.com/markets/bigmac/
> Danmark: $4,46

Det er den pris markedet kan bære. I USA koster samme Bic Mac $1.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Christian Bech

Dato : 15-11-04 12:14

In article <news-B85B5B.01363315112004@news.tele.dk>,
"Henrik Münster" <news@muenster.dk> wrote:

> [...]
> årsag. Apple siger vist selv, at det er forhandlingerne med
> pladeselskaberne og rettighedshaverne til musikken, der ikke er faldet

Apple siger selv? Noget af det jeg er fortørnet over er netop, at jeg
ikke har hørt noget fra dem. Det var da rart, hvis det bare var mig, der
havde været uopmærksom.

> Hvorfor det lige nøjagtigt er et problem i Danmark, når de
> fleste pladeselskaber er internationale, aner jeg ikke. Og sjovt nok er
> der jo allerede en masse dansk musik på iTMS.

Et andet bevis på, at den har været på vej er det nyhedsbrev, jeg
citerede for noegn tid siden i
<christian.bech-C58AB8.10271809112004@news.net.uni-c.dk>

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 14-11-04 21:29

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> Nok fordi vi ikke bruger Euro. Endnu et argument imod de fire forbehold.

Pudsigt nok, kan vi handle i kroner på AppleStore.
Whats the difference?

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 14-11-04 21:48

spam@events.dk (Preben Bødker Nielsen) writes:

> Pudsigt nok, kan vi handle i kroner på AppleStore.
> Whats the difference?

Pokkers. Endnu en konspirationsteori skudt i sænk.

Hvad kan det så være? Et levn fra fodnotepolitikken?

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 14-11-04 22:36

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> Pokkers. Endnu en konspirationsteori skudt i sænk.
>
> Hvad kan det så være?

De rene befolkningstal, vægtet for købeevne, giver vel et godt bud.
Hvor ville man selv, som købmand, starte.

Rusland 148.000.000
Tyskland 81.800.000 - ITMS
Tyrkiet 62.000.000
Frankrig 58.000.000 - ITMS
Italien 57.300.000 - ITMS
Ukraine 51.600.000
England 47.000.000 - ITMS
Spanien 39.100.000 - ITMS
Polen 38.500.000
Rumænien 22.700.000
Holland 15.400.000 - ITMS
Grækenland 10.400.000 - ITMS
Hviderusland 10.400.000
Tjekkiet 10.300.000
Ungarn 10.200.000
Belgien 10.100.000 - ITMS
Portugal 9.900.000 - ITMS
Serbien 8.800.000
Sverige 8.800.000
Bulgarien 8.400.000
Østrig 8.000.000 - ITMS
Schweiz 7.000.000
Slovakiet 5,400.000
Danmark 5.200.000
Finland 5.100.000 - ITMS
Skotland 5.100.000
Kroatien 4.500.000
Moldavien 4.300.000
Norge 4.300.000
Wales 4.000.000
Bosnien-Hercegovina 3.800.000
Albanien 3.700.000
Litauen 3.700.000
Irland 3.600.000
Letland 2.500.000
Slovenien 2.000.000
Makedonien - Skopje 1.900.000
Estland 1.500.000
Nordirland 1.500.000
Montenegro 1.000.000
Luxembourg 410.000 - ITMS
Malta 370.000
Island 265.000
Andorra 68.000
Færøerne 44.000
Monaco 32.000
Liechtenstein 31.000
San Marino 25.000
Vatikanstaten 1.000

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 14-11-04 23:08

spam@events.dk (Preben Bødker Nielsen) writes:

> Luxembourg 410.000 - ITMS

Nåede de ikke at stoppe inden Luxemburg var med?

Jeg synes ikke dine tal taler hverken for eller imod :)
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-11-04 22:47

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> Pokkers. Endnu en konspirationsteori skudt i sænk.
>
> Hvad kan det så være? Et levn fra fodnotepolitikken?

Pianister... Jobs er jo demokrat :D

Fra : jesper@FJERNveloce.d~

Dato : 15-11-04 09:18

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> writes:

> Det er den pris markedet kan bære. I USA koster samme Bic Mac $1.

Hmm ifølge selvsamme kilde er prisen i USA nu: $2.90 I Uruguay
koster den derimod $1...

Kilde: http://www.economist.com/images/20040529/CFN894.gif

--
Jesper
http://www.veloce.dk

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 15-11-04 09:23

jesper@FJERNveloce.dk writes:

> Hmm ifølge selvsamme kilde er prisen i USA nu: $2.90 I Uruguay
> koster den derimod $1...

Jeg har betalt $1 for en BigMac, men det er godt nok også 5 år siden.

Måske var det et slagtilbud :)
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 14-11-04 10:07

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> Er der andre end mig der synes det er lidt mystisk at man skal lave en
> playliste førend man kan brænde?

Jeg husker også at jeg i starten syntes det var underligt dobbeltarbejde
at brænde i iTunes. Men det var nok fordi jeg indtil da kun havde brugt
brænderprogrammer til at rippe cd'er med og brænde dem og derfor
overførte mine vaner derfra til iTunes.

--
Mvh Martin