background-image som link
Fra : Per Rasmussen

Dato : 14-11-04 01:33

Hej NG

Jeg har et billede som jeg har sat ind på siderne i CSS således:

body {background-image: url(../images/billede.gif);
background-color: #B0C4DE; background-repeat:
no-repeat;
background-position: 20px 20px;}

Mit spørgsmål er kan jeg få det til at virke som et link, for jeg
bruger det på alle mine sider og kunne godt tænke mig at bruge
det til at de besøgende kunne komme tilbage til forsiden ved at
klikke på det billede..

PerR

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 14-11-04 02:41

Per Rasmussen skrev:

> [...]
>bruger det på alle mine sider og kunne godt tænke mig at bruge
>det til at de besøgende kunne komme tilbage til forsiden ved at

Nej, man kan ikke bruge et baggrundsbillede som link undtagen du
f.eks. smider det i en tabel og så laver link på cellen.

Evt. kunne du inkludere det på hver side med noget
serverside(ikke som baggrund) som ssi, php eller asp, men du
undgår ikke at skulle skulle skrive lidt kode på hver side.
--
Knud

Fra : Per Rasmussen

Dato : 14-11-04 09:49

Knud Gert Ellentoft wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> serverside(ikke som baggrund) som ssi, php eller asp, men du
> undgår ikke at skulle skulle skrive lidt kode på hver side.

Hej Knud

OK tak for svaret, jeg overvejer lige hvad jeg gør.

Fra : inga schmidt

Dato : 14-11-04 10:16

Per Rasmussen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> bruger det på alle mine sider og kunne godt tænke mig at bruge
> det til at de besøgende kunne komme tilbage til forsiden ved at

Ikke direkte, men du kunne placere en usynlig gif ovenpå og lade den
være link.

--
Mvh Inga
www.initiaweb.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 14-11-04 13:09

inga schmidt skrev:

>Ikke direkte, men du kunne placere en usynlig gif ovenpå og lade den
>være link.

Så kan man jo lige så godt smide baggrundsbilledet ind på siden
som alm. billede og bruge det som link.
--
Knud

Fra : inga schmidt

Dato : 14-11-04 14:19

Knud Gert Ellentoft wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Så kan man jo lige så godt smide baggrundsbilledet ind på siden
> som alm. billede og bruge det som link.

Jah, der er da sandt nok, men jeg tænkte lidt på, at det kunne have
noget at gøre med, hvor hurtigt siden loader.

--
Mvh Inga
www.initiaweb.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-11-04 16:03

inga schmidt wrote:

> Jah, der er da sandt nok, men jeg tænkte lidt på, at det kunne have
> noget at gøre med, hvor hurtigt siden loader.

Så vil Knuds løsning da være at foretrække - der skal kun et billede hentes.
Din løsning har dog sin berettigelse, hvor et mindre område i et stort
baggrundsbillede skal være et link.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 14-11-04 16:25

inga schmidt <inga_schmidtminusspamogvirus@get2net.dk> skrev:

> Jah, der er da sandt nok, men jeg tænkte lidt på, at
> det kunne have noget at gøre med, hvor hurtigt siden
> loader.

Billedet har vel samme størrelse hvadenten det er som
baggrundsbillede eller indsat på normal vis, så loadtiden
vil være den samme.

--
Allan Vebel
Hjælp os til nye aktuelle artikler og faq-svar - skriv til

Fra : Per Rasmussen

Dato : 15-11-04 01:15

Allan Vebel wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> inga schmidt <inga_schmidtminusspamogvirus@get2net.dk>
>
> Billedet har vel samme størrelse hvadenten det er som
> baggrundsbillede eller indsat på normal vis, så loadtiden
> vil være den samme.

Det er jo ganske korrekt, for selvom billedet er loadet på den
side man kommer fra så "henter" den det jo lige meget hvordan jeg
sætter det ind på siden.

Jeg ved ikke præcis hvad jeg vil gøre, men det er gudskelov ikke
noget jeg behøver beslutte lige her og nu, og da det skal på ca
150 sider, så ville det have været rart med en nem løsning

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 15-11-04 07:46

> Jeg ved ikke præcis hvad jeg vil gøre, men det er gudskelov ikke
> noget jeg behøver beslutte lige her og nu, og da det skal på ca
> 150 sider, så ville det have været rart med en nem løsning
Hvis du vælger server side løsningen kan du jo lægge billedet (og koden) i
en include file du så inkludere på alle dine sider.

Mvh
Stefan

Fra : Per Rasmussen

Dato : 15-11-04 12:59

Stefan Kristensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Hvis du vælger server side løsningen kan du jo lægge billedet (og koden) i
> en include file du så inkludere på alle dine sider.
>
> Mvh
> Stefan

Ja det har jeg tænkt på, men det var for at slippe for at skulle redigere alle
siderne igen - det er måske dovenskab - men når man har nok andet at se til,
så ville det jo være rart at springe over hvor gærdet er lavest..