Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon Powershot s50 eller Canon PowerShot ~
Fra : Jacob

Dato : 12-11-04 19:15

Er der nogen der kan gove en god forklaring på hvad forskellen er imellem
s50 kontra S1IS modellen.
Jeg kan ikke rigtig gennemskue hvilke et af kameraerne man får mest for
pengene selv efter læsning op og ned på nettet. Noget hjælp at hente '

Jacob

Fra : [HCS] 4000

Dato : 12-11-04 19:59

Jeg kender begge modeller, da jeg selv har S50 og min broder S1.
Der er både fordele og ulemper ved begge.
I hovedtræk vil jeg sige S50 skal fremhæves for sine 5 megapixels mod S1 som
har 3,1 megapixels, hvis man ikke skal lave større forstørrelser en A4 kan
man snilt klare sig med de 3 megapixels.
En ting som er suveræn på S1 er de 10 gange zoom som samtidigt en med
stabilisator, og det fungerer virkeligt godt, mod S50 med 3 gange zoom.
Begge modeller har rige muligheder for manuelle indstillinger.
S50 fylder lidt mindre og er nok nemmere at have med sig i en jakkelomme,
hvor S1 fylder mere og skal i en fototaske.
Håber du kan bruge mine ringe oplysniger, og du er velkomme til at spørge
yderligere for uddybning.
--
hilsen Hans

homepage: www.fotofritid.dk
*Coppermine Photo Gallery*

* www.pbase.com/hcstune *

Fra : Jacob

Dato : 12-11-04 21:23

Du mener det er en fordel S1 billedmæssigt at der er zoom samt stabilisator
på den....... ville nu godt have flere pixil men ok jeg kommer nok ikke til
at beuge større end A4 størrelse........ Havde også set på et S60 men hva
........... hvad med blitz på S1 hvor langt kan den tage ????

Jacob

Fra : [HCS] 4000

Dato : 12-11-04 21:51

Jeg mener vurderingen er op til dig selv, alt efter hvordan du skal bruge
kameraet.
Jeg har selv flere kameraer og også DSLR, så S50 købte jeg fordi jeg gerne
ville have er kamera jeg kunne have med i lommen uden besvær.
Zoomen giver den fordel at du i større udstrækning kan 'beskære' billedet i
optagelsen og få det udsnit du vil have, i modsætning til S50 hvor du må
beskære det i biledbehandlingen og de 5 megapixels p.g.a. beskæringen
alligevel kun bliver til 3 megapixels som på S1. Stabilisatoren er en kæmpe
fordel, som giver ca. 2 blænder mere håndholdt.
Blitzen rækker på det nærmeste lige langt på begge kameraer, og som på alle
andre kameraer med indbygget blitz, ca. 4 meter.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 13-11-04 06:40

[HCS] 4000 wrote:
> Blitzen rækker på det nærmeste lige langt på begge kameraer, og som på alle
> andre kameraer med indbygget blitz, ca. 4 meter.

Den er vel alligevel en sjat bedre i brug på S1 IS, da den sidder
længere væk fra optikken når den er poppet op?

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Hans_Joergensen

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 13-11-04 07:57

On Fri, 12 Nov 2004 21:23:22 +0100, Jacob wrote:

> Du mener det er en fordel S1 billedmæssigt at der er zoom samt
> stabilisator på den....... ville nu godt have flere pixil

Hvorfor vil du gerne have flere pixels?

--
Stig - remove the 'no's to send me mail
Synchronize your bookmarks: http://syncit.goth.dk/

Fra : Jacob

Dato : 13-11-04 16:58

Stig H. Jacobsen wrote:

> Hvorfor vil du gerne have flere pixels?

Det var en fejl for jeg behøver det ikke da jeg nok aldrig i kameraets
levetid vil komme over et A4..... Jeg ser ihvertilfald frem til mit første
digikam S1 som snart kommer med posten.

Først havde jeg valgt et olympus 300/400 men efter en rimelig lang
læsning på nettet af tests måtte jeg sande at det ikke var så godt endag.
Skulle mene at S1 langt overstiger mine krav her i starten, men mon
ikke det i længden blot giver en mere blod på tanden.........
Havde også set på et Z2 men S1 lagde rigtigt godt i hånden
og det ser lidt pænere ud synes jeg..
Jacob

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 13-11-04 23:42

On Sat, 13 Nov 2004 16:57:44 +0100, Jacob wrote:

> Jeg ser ihvertilfald frem til mit første digikam S1 som snart
> kommer med posten.

Tillykke med det - jeg købte selv et S1 i april og har været
yderst tilfreds med det.

> Skulle mene at S1 langt overstiger mine krav her i starten, men mon
> ikke det i længden blot giver en mere blod på tanden.........

Det gør ikke noget, fordi så behøver du ikke nødvendigvis at
skifte kamera, når du får brug for flere muligheder.

Husk at købe nogle genopladelige batterier til kameraet. De
holder omkring fire gange så længe på en opladning, som alm.
engangs AA'ere.

Fra : Jacob

Dato : 13-11-04 23:52

jo men hvor får man de bedste til den laveste pris med lader. Har set på
disse http://www.fotofun.dk/shop/default.asp?setlng=1&productid=348

mvh. Jacob

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 14-11-04 00:06

On Sat, 13 Nov 2004 23:51:40 +0100, Jacob wrote:

> jo men hvor får man de bedste til den laveste pris med lader.
> http://www.fotofun.dk/shop/default.asp?setlng=1&productid=348

De bedste får du ikke til den laveste pris

Netto, Aldi, Fakta, osv. har jævnligt et sæt med 4 batterier &
lader til omkring 150 kr. I dette prisniveau, så er det en dum
(ikke "intelligent") lader, som typisk skal bruge 14 timer og
ikke selv slår fra, når batterierne er opladede. Laderen på
Foto-Fun's side er utvivlsomt i samme kategori.

De mere begavede ladere koster 3-4-500 kr. afhængigt af mærke og
mængden af intelligens. De bedste måler på hvert batteri
individuelt under ladning, hvilket giver både optimal opladning
og lang levetid for batterierne. Disse opladere bruger et par
timer eller mindre på at oplade 4 styks AA'ere.

Kig evt. på www.batterier.dk - de har ladere i forskellige
prisklasser og er gode til tegne og fortælle om dem.

Fra : Jacob

Dato : 14-11-04 00:28

mange tak det vil jeg gøre

mvh. jacob

Fra : Jacob

Dato : 12-11-04 21:48

Købte et S1 da jeg mener det er det bedste. Mange tak for den tid du tog dig
med forklaringen..
Jacob

Fra : [HCS] 4000

Dato : 12-11-04 22:01

Godt du fandt et kamera der vil passe dig, og jeg er sikker på du bliver
glad for for det når du får lært alle dets finesser og muligheder.
Husk! Det er ikke kameraet som skaber gode billeder, men manden/kvinden som
står bag det.

Fra : Jacob

Dato : 13-11-04 22:10

[HCS] 4000 wrote:
> [...]
> muligheder.
> Husk! Det er ikke kameraet som skaber gode billeder, men

Kan opladelige batterier 4 stk. 2300 mAh str. AA benyttes.eller skal det
være min. 4 batterier af typen AA NiMH 2100mAh ???

Jacob

Fra : [HCS] 4000

Dato : 13-11-04 23:03

Du kan bruge begge typer både 2100 og 2300 AA NiMH mAh. Køb samtidigt er god
'intiligent' lader som kan lade baterierne på en rimelig tid (ca. 4 timer).
Hvis batterierne ligger for længe hvor de ikke bliver brugt, taber de
langsomt taber strømmen. To til tre sæt vil nok være passende at have.

Fra : Jacob

Dato : 13-11-04 23:23

mange tak igen
mvh. jacob

Fra : [HCS] 4000

Dato : 14-11-04 08:58

Her har du et forslag på lader:
Uniross Model: RC102230

1-2 timers Intelligent Lynlader incl. 4 stk. 2000mAhNi-MH batterier !
/home.worldonline.dk/bba/cordless/cxh.htm

Fra : Jacob

Dato : 14-11-04 12:35

Havde lige set på www.batterier.dk følgende model:
Panasonic, Minwa og ANSMANN intelligente opladere ( med indbygget aflader )
model. nr.
BQ-395..... Er den ok ???

Fra : [HCS] 4000

Dato : 14-11-04 15:41

Den ser ud til at være OK.
--
hilsen Hans

homepage: www.fotofritid.dk
*Coppermine Photo Gallery*

* www.pbase.com/hcstune *
------------------------------

Fra : Jacob

Dato : 16-11-04 13:34

Nu er kameraet bestilt men der er nogle begreber jeg ikke rigtige kan
gennemskue

- Er der ingen datostempling på de billeder man tager, dd-md-år, nederst
i hjørnet ???
- Kameraet har ingen decideret makro-funktion. Hvad betyder det ???
- Vidvinkel er det bredden at billedet man tager ???

mvh
Jacob

Fra : Carsten Riis

Dato : 16-11-04 13:52

Jacob wrote:

> Nu er kameraet bestilt men der er nogle begreber jeg ikke rigtige kan
> gennemskue
>
> - Er der ingen datostempling på de billeder man tager, dd-md-år, nederst
> i hjørnet ???

Der er de sædvanelige exif-data.

Der findes noget software, som kan sætte datoen direkte på billedet.

> - Kameraet har ingen decideret makro-funktion. Hvad betyder det ???

Jeg ved det ikke. Men du kan stille skarp på ting helt ned til 10 cm
fra objektivet.

> - Vidvinkel er det bredden at billedet man tager ???

Sådan kan man vist godt sige det.

mvh

Carsten Riis, også s1-ejer.

Fra : Jacob

Dato : 16-11-04 13:54

mange tak

mvh. jacob

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 16-11-04 20:50

On Tue, 16 Nov 2004 13:34:18 +0100, Jacob wrote:

> - Er der ingen datostempling på de billeder man tager, dd-md-år, nederst
> i hjørnet ???

Nej! Det er meget smartere end det skrækkelige dato-stempleri.
Læs om EXIF på nettet eller i en bog om digital foto.

> - Kameraet har ingen decideret makro-funktion. Hvad betyder det ???

At det ikke har nogen decideret makro-funktion. Mht. hvad "makro"
er, så er tæt-på billeder - du kan læse om det i enhver fotobog.

> - Vidvinkel er det bredden at billedet man tager ???

Nej! Vidvinkel er når brændviden er så kort, at man får et
bredere perspektiv end hvad det menneskelige øje normalt leverer.
Praktisk til f.eks. landskabsbilleder og indendørs.

Jacob, du kan spørge om mange ting her, men prøv lige også at
spørge Google, lån nogle grundlæggende fotobøger på biblioteket,
sæt dig ind i sagerne og få et overblik over den nye verden. Dine
spørgsmål er meget basale, så du kan lære rigtigt meget nyt
uanset i hvilken retning du kikker

Fra : Jacob

Dato : 17-11-04 08:03

Det vil jeg gøre som start.

mvh jacob

Fra : Jacob

Dato : 26-11-04 01:41

> Det vil jeg gøre som start.
>
> mvh jacob

Jeps så fik jeg mit powershot S1IS idag. Bestilte det hos
WORLDTRONIX international i tyskland og det var en kanon
god service jeg fik.Udover servicen var det et af de billigste steder i
tyskland. Der sad desuden et 64mb CF fra fujitsi i istedet for
32MB som der står i salgsannoncerne.
Kan se nu at det var godt jeg ikke tog et olympus 300 for dette
powershot overstiger mine forventninger....
Sgu et nice digikam

Takker for hjælpen herinde
mvh.
J.A