Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvilket kamera er bedst til afstandsbilled~
Fra : Mikael

Dato : 12-11-04 18:46

Jeg skal bruge et digitalkamera, som fortrinvis skal bruges
til afstandsbilleder (på Grønland).

Jeg er blevet anbefalet Panasonic DMCFZ3B, men er der
bedre alternativer indenfor 5.000,-?

Mikael
mj38@mail.danmark
Lav danmark om til dk i min mail

Fra : Jens Bruun

Dato : 12-11-04 19:16

"Mikael" <mj38@mail.danmark> wrote in message

> Jeg skal bruge et digitalkamera, som fortrinvis skal bruges
> til afstandsbilleder (på Grønland).

Hvad mener du med "afstandsbilleder"? Er det motiver, på lang afstand, der
skal trækkes tættere på med kameraet, eller er det motiver på afstand, hvor
så meget som muligt skal med på billedet?

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - Min fotodagbog (Sidst opdat. 28.10.04)

Fra : Mikael

Dato : 12-11-04 19:42

> [...]
hvor
> så meget som muligt skal med på billedet?

Ja se, den var jo lidt tricky!

Det kunne eks. være en kanin på 300 m. afstand som skal "trækkes" nærmere,
men
det kunne også være et landskab, hvor der skal være mest mulig med.

Altså et kamera, som mere eller mindre kan begge dele, så godt som mulig, og
til
en max. pris af 5.000,-

Mikael

Fra : Hans Joergensen

Dato : 13-11-04 06:11

Mikael wrote:
> Det kunne eks. være en kanin på 300 m. afstand som skal "trækkes" nærmere,

Hvis du vil have en kanin til at fylde billedet på 300 meters
afstand, så skal du vist op i noget i stil med 1500mm brændvidde..
det kommer nok til at knibe

> [...]
> det kunne også være et landskab, hvor der skal være mest mulig med.
> Altså et kamera, som mere eller mindre kan begge dele, så godt som mulig, og

Canon S1 IS ? (evt. plus noget tele-converter/wide-converter

// Hans
--
Photogallery @ http://gallery.nathue.dk

Fra : HKJ

Dato : 13-11-04 07:55

> Hvis du vil have en kanin til at fylde billedet på 300 meters
> afstand, så skal du vist op i noget i stil med 1500mm brændvidde..
> det kommer nok til at knibe

Burde der ikke et nul mere på (15000mm)?

Fra : Hans Joergensen

Dato : 13-11-04 19:15

HKJ wrote:
> Burde der ikke et nul mere på (15000mm)?

Hvis det er en grønlandsk hare vi snakker om.. jo, det passer nok..
Det samme i øvrigt med de hjorte der løber omkring deroppe.

Okserne er derimod ganske nemme at snige sig ind på, de er ganske
blinde og ret dumme.

// Hans
--
Photogallery @ http://gallery.nathue.dk

Fra : HKJ

Dato : 13-11-04 19:41

> Hvis det er en grønlandsk hare vi snakker om.. jo, det passer nok..
> Det samme i øvrigt med de hjorte der løber omkring deroppe.

Jeg tænke mere på at der var skrevet 300 meter. Jeg har ikke set nogle hare
der kunne fylde billedet ud på den afstand, med en 1500 mm optik og jeg
ønsker heller ikke at se sådan en hare .

Fra : Erik W.

Dato : 12-11-04 22:00

"Mikael" <mj38@mail.danmark> skrev i en meddelelse
> Jeg skal bruge et digitalkamera, som fortrinvis skal bruges
> til afstandsbilleder (på Grønland).
>
> Jeg er blevet anbefalet Panasonic DMCFZ3B, men er der
> bedre alternativer indenfor 5.000,-?

Der er flere ...
FZ3'eren storebror FZ20 http://kortlink.dk/technikdirekt/dyz er rigtigt
lækker og med ret stor brændvidde

Lidt billigere er FZ3 og
der er Canon S1 IS og
Konica Minolta Dimage Z3

Alle fire gode kameraer og alle fire med en funktion, som modvirker rystede
billeder. - og det virker faktisk.
Læs mere på http://www.steves-digicams.com/hardware_reviews.html

Husk at der skal være plads i budgettet til et RAM-kort, batterier og et UV
filter samt et POL filter. De to filtre vil være til gavn i de barske
lysforhold på Grøndland.

Mvh Erik