Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon D70 og 4GB kort
Fra : Henrik H

Dato : 11-11-04 22:29

Hej NG
Så fik jeg købt mit D70 smed mit 4GB kort i som jeg købte i en Mp3
afspiller, dengang det trick var hot. Er der nogle råd om hvordan jeg kan
komme til at se hele kortet. Løseligt beregnet kan jeg se 2GB. Egentligt
virker det lidt underligt, jeg formaterer "format" blinker, og så er der
stadig billeder på kortet!!!!
Nu var jeg syg den dag vi lærte om tålmodighed i skolen, så muligvis dukker
der en forklaring op, når jeg lærer kameraet nærmere at kende, men en
afklaring ville da være rar nu.
Hilsen
Henrk

Fra : HKJ

Dato : 11-11-04 22:32

"Henrik H" <panzerkomandantfjern@hotmail.com> wrote in message
> Så fik jeg købt mit D70 smed mit 4GB kort i som jeg købte i en Mp3
> afspiller, dengang det trick var hot. Er der nogle råd om hvordan jeg kan
> komme til at se hele kortet. Løseligt beregnet kan jeg se 2GB.

Hvordan kan du se 2GB?

Hvis det er fordi du kan have knap 400 raw billeder, så skal du ikke tage
det så højtideligt, så er der cirka 4GB (Nikons tæller viser forkert ved
raw).

Fra : Henrik H

Dato : 11-11-04 23:17

Hej Igen
Ja, jeg kan se ca. 400 raw billeder, men hvad så med at billederne ikke
forsvinder efter formateringen. Kan det være fordi det før har været brugt i
et Canon, og måske skal formateres i PCén først?
Hilsen
Henrik

Fra : Simon Nielsen

Dato : 12-11-04 08:57

> [...]
> forsvinder efter formateringen. Kan det være fordi det før har været brugt
> et Canon, og måske skal formateres i PCén først?

Det skulle ikke betyde det store, men prøv at formatere det i pc først og så
i kameraet.

Nikons tæller viser hvad der minimalt kan være af billeder, altså hvis hver
pixel i hele billedet har sin egen farve så fylder det meget og hvis nu 50%
er sorte og resten også rimeligt ens farver så fylder det knap så meget.
Nikons tæller regner det minimale antal billeder ud og fortæller det hver
gang der er taget billede, egentlig smart nok fordi så bliver man kun
glædelig overrasket.

Simon
"lad være med at tænke negativt før nogen kalder dig svin"
Simon Nielsen - 2004

Fra : max[dk]

Dato : 12-11-04 08:59

> [...]
> Nikons tæller regner det minimale antal billeder ud og fortæller det hver
> gang der er taget billede, egentlig smart nok fordi så bliver man kun

Burde RAW så ikke tælle rigtigt?

/Max

Fra : HKJ

Dato : 12-11-04 09:21

"max[dk]" <maxses_snot_@hotmail.com> wrote in message

> Burde RAW så ikke tælle rigtigt?

På D70 er raw også komprimeret, så størrelsen varierer.
Men tælleren er MEGET konservativ, på over 10000 billeder har jeg ikke haft
et i den størrelse, som tælleren regner med og gennemsnitlig billedstørrelse
har altid ligget meget under hvad tælleren regner med (dvs. næsten dobbelt
op i forhold til tælleren).

Fra : Simon Nielsen

Dato : 12-11-04 09:35

> hver
> 50%
>
> Burde RAW så ikke tælle rigtigt?

Nej, Nikons RAW har en form for komprimrimering som tabsfrit bliver
"afkomprimeret" i det man loader det ind i PS el. PSP. Det gør jo at man kan
have flere billeder.

Komprimeringen i Nikons RAW består i at for hver pixel går der en byte,
imellem disse bytes er der info omkring den enkelte pixel, disse info bliver
formindsket sådan at pixelen holder sin farver, men billedet indeholder ikke
hvad farven hedder, det finder PS el. PSP ud af når man loader det ind,
eller for den sags skyld Nikon Capt. Så kommer det jo helt an på, hvis der 1
million sorte punkter så behøves de jo kun én infostreng for at holde deres
farver og så bliver billedet mindre.

Til at forstå eller skal jeg lære at formulere mig bedre

Fra : max[dk]

Dato : 12-11-04 10:36

> Til at forstå eller skal jeg lære at formulere mig bedre

Meget fint Så længe man lærer lever man mange tak.

/Max

PS: Også tak til HKJ

Fra : Simon Nielsen

Dato : 12-11-04 14:13

> Meget fint Så længe man lærer lever man mange tak.

Helt i orden, jeg prøvede så pædagogisk jeg kunne

Fra : Niels Kristian Bech ~

Dato : 12-11-04 05:10

Fra : Henrik H

Dato : 12-11-04 11:46

Hej

Firmware til Nikon? Nej, jeg har ikke opdateret firmwaren, det skal jeg da
have kigget på.Kortet har siddet i et Canon S50, og helt uden problemer
viste1600 RAW, derfor undrede det mig at Nikon kun viste 348 RAW. ganske
vist er der 6mill. mod 5mill. pixels, men alligevel.

Tak for Jeres svar.
Henrik

Fra : Peter Rongsted

Dato : 12-11-04 11:56

> [...]

>viste1600 RAW, derfor undrede det mig at Nikon kun viste 348 RAW. ganske
>vist er der 6mill. mod 5mill. pixels, men alligevel.

348 er helt normalt. Mit 4GB Microdrive virkede også fint inden jeg
opdaterede firmwaren.

Peter

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 12-11-04 15:29

Henrik H wrote:
> kan komme til at se hele kortet. Løseligt beregnet kan jeg se 2GB.
> Egentligt virker det lidt underligt, jeg formaterer "format" blinker,
> og så er der stadig billeder på kortet!!!!

Et gæt er at du ikke får det formatteret med FAT32, så du ikke kan bruge
mere end 2gb ?

.....eller noget i den stil......

Det er formentlig det, en softwareopdatering skal klare i kameraet.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : TrustNo1/hk72

Dato : 12-11-04 16:58

On Thu, 11 Nov 2004 22:29:14 +0100, "Henrik H"
<panzerkomandantfjern@hotmail.com> wrote:

>Egentligt
>virker det lidt underligt, jeg formaterer "format" blinker, og så er der
>stadig billeder på kortet!!!!

Det lyder mest som om du har slået formatering via knapper på huset
fra; det minder om noget jeg kom til at gøre på D100, hvor jeg havde
slået det fra i menuen, så jeg skulle formatere gennem menuen og ikke
via de to knapper på huset; da jeg skulle bruge formateringsfunktioen
et par måneder senere kunne jeg ike forstå hvorfor den ikke
formaterede men god ville via menuen, indtil jeg så indstillingerne.

/Henrik

Fra : JH

Dato : 12-11-04 21:09

Dit kort er sikkert formateret som FATat16. Formatér det som FAT32 på din
pc, så burde det virke. Det er den eneste logiske løsning jeg kan se på
problemet.