|
| I efterlyste billed fra mig/os.....:0) Fra : fam. Ager |
Dato : 11-11-04 12:32 |
|
hej ng.....
der var et par stykker der efterlyste billeder fra mig......Et af de første
som bliv knipset med det nye udstyr....Det var gråvejr og med masser af byer
igår,desværre....så det var hvad det bliv til...
torben
| |
fam. Ager (11-11-2004)
| Kommentar Fra : fam. Ager |
Dato : 11-11-04 12:33 |
|
"fam. Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:cmvij0$ka0$1@news.cybercity.dk...
> hej ng.....
>
> der var et par stykker der efterlyste billeder fra mig......Et af de
> første som bliv knipset med det nye udstyr....Det var gråvejr og med
> masser af byer igår,desværre....så det var hvad det bliv til...
>
> torben
UPS glemte linket........
>
>
| |
Erik W. (11-11-2004)
| Kommentar Fra : Erik W. |
Dato : 11-11-04 12:56 |
|
"fam. Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:cmvikf$kam$1@news.cybercity.dk...
> UPS glemte linket........
Ja og det gjorde du igen lol
Mvh ERik
| |
Erik W. (11-11-2004)
| Kommentar Fra : Erik W. |
Dato : 11-11-04 13:30 |
|
"fam. Ager" skrev i news:cmvikf$kam$1@news.cybercity.dk...
> UPS glemte linket........
Det er her: news:cmvl5g$me5$1@news.cybercity.dk
Mvh Erik
| |
fam. Ager (11-11-2004)
| Kommentar Fra : fam. Ager |
Dato : 11-11-04 13:33 |
|
tak for det Erik. det gik sku da helt galt for mig det der med linket....:0)
tak for hjælpen...torben
"Erik W." <erik.w@surfmail.dk> skrev i en meddelelse
news:41935b3b$0$171$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> "fam. Ager" skrev i news:cmvikf$kam$1@news.cybercity.dk...
>
>> UPS glemte linket........
>
> Det er her: news:cmvl5g$me5$1@news.cybercity.dk
>
> Mvh Erik
>
>
| |
Langgaard (11-11-2004)
| Kommentar Fra : Langgaard |
Dato : 11-11-04 14:12 |
|
"fam. Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:cmvm54$nc3$1@news.cybercity.dk...
> Det er her: news:cmvl5g$me5$1@news.cybercity.dk
Øv, ja så er det jo bare alle os der ikke kan se disse binaer- grupper
--
Venlig hilsen Leif Langgaard
www.analogfoto.dk - Salg & køb af analogt fotoudstyr.
www.megapixels.dk (tom)
| |
Jens Bruun (11-11-2004)
| Kommentar Fra : Jens Bruun |
Dato : 11-11-04 13:36 |
| | |
fam. Ager (11-11-2004)
| Kommentar Fra : fam. Ager |
Dato : 11-11-04 13:39 |
|
"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:cmvmc6>
> Flot og meget malerisk. Er det taget med 1DII?
ja igår.....et af de første skud.....
og en 70-200 2,8
render rundt i úngernes børnehave og øver...:0)
torben
| |
2rb1 (11-11-2004)
| Kommentar Fra : 2rb1 |
Dato : 11-11-04 14:50 |
|
> render rundt i úngernes børnehave og øver...:0)
> torben
>
>
Husk at får børnehaveleder, pædagoger og ikke mindst forældrenes tilladelse
til det!
Ang. dit billede.... Hvis du laver en ordentlig lysmåling er du fri for at
lave så meget pc.redigering.
Brug gennemsnits spotmåling så skal du bare se sager ;0)
2rb1
| |
Jens Bruun (11-11-2004)
| Kommentar Fra : Jens Bruun |
Dato : 11-11-04 14:52 |
| | |
Ukendt (11-11-2004)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 11-11-04 15:03 |
|
"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> wrote in news:cmvqqs$t1j$1
@news.cybercity.dk:
> "2rb1" <jule@manden.dk> wrote in message
> news:41936df4$0$87001$edfadb0f@dread16.news.tele.dk
>
>> Brug gennemsnits spotmåling så skal du bare se sager ;0)
>
> Øh. Den har jeg aldrig hørt om før?
>
Måske menes der med et andet navn centervægtet gennemsnit?
Venlig hilsen
Christian Larsen
| |
2rb1 (11-11-2004)
| Kommentar Fra : 2rb1 |
Dato : 11-11-04 15:15 |
|
"Christian Larsen" <contact---at---dword.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns959E991A6FB80contactatdworddk@62.243.74.162...
> "Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> wrote in news:cmvqqs$t1j$1
> @news.cybercity.dk:
>
> > "2rb1" <jule@manden.dk> wrote in message
> > news:41936df4$0$87001$edfadb0f@dread16.news.tele.dk
> >
> >> Brug gennemsnits spotmåling så skal du bare se sager ;0)
> >
> > Øh. Den har jeg aldrig hørt om før?
> >
>
> Måske menes der med et andet navn centervægtet gennemsnit?
>
> Venlig hilsen
> Christian Larsen
Nope - gennemsnits spot med op til 8 eller 9 målinger.. det er noget der er
på mange af Canon's proff. cam. Det er extrem godt at bruge, og det
overgård næsten alt. Dvs. at man selv bestemmer hvor man lægger sine
spotmålinger og kameraet finder gennemsnits målingerne at hver eneste spot.
Det kvæver selvfølgelig at man ved hvor det er godt at lave spotmålinger i
et billede, for at fremhæve enten det ene eller andet.
Gennemsnits spotmåling kan også laves med en del externe lysmålere.
Mvh. 2rb1
| |
Jens Bruun (11-11-2004)
| Kommentar Fra : Jens Bruun |
Dato : 11-11-04 15:20 |
|
"2rb1" <jule@manden.dk> wrote in message
news:419373f4$0$86947$edfadb0f@dread16.news.tele.dk
> Nope - gennemsnits spot med op til 8 eller 9 målinger.. det er noget
> der er på mange af Canon's proff. cam.
Det må så være det, der på en 1DII kaldes "multispot"?
> Det er extrem godt at bruge,
> og det overgård næsten alt. Dvs. at man selv bestemmer hvor man
> lægger sine spotmålinger
Hvordan?
--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - Min fotodagbog (Sidst opdat. 28.10.04)
http://usenet.fotolog.dk - Ugentlig fotostafet i news:dk.fritid.foto
http://gallery.bruun.com/index.php?cat=10003 - Mit fotogalleri
| |
2rb1 (11-11-2004)
| Kommentar Fra : 2rb1 |
Dato : 11-11-04 15:34 |
|
>
> Hvordan?
>
> --
> -Jens B.
> http://www.fotolog.dk - Min fotodagbog (Sidst opdat. 28.10.04)
> http://usenet.fotolog.dk - Ugentlig fotostafet i news:dk.fritid.foto
> http://gallery.bruun.com/index.php?cat=10003 - Mit fotogalleri
>
>
*LOL* det bliver sq for meget at gennem gå her, men en lille simpel øvelse.
En person, i et vindue, med fronten ind i huset og alm. daglys uden for.
Foretag 2 spot målinger i ansigtet og udregn gennemsnit. Foretag en 3 spot
på en mellemtone udenfor, og udregn gennemsnittet af det første (mellem 1-2)
og den 3 spot. Det er et meget simpel eksempel da der er en del man skal
tage højde for, men det burde virke.
Mvh. 2rb1
| |
Jens Bruun (11-11-2004)
| Kommentar Fra : Jens Bruun |
Dato : 11-11-04 15:45 |
|
"2rb1" <jule@manden.dk> wrote in message
news:41937867$0$87018$edfadb0f@dread16.news.tele.dk
> *LOL* det bliver sq for meget at gennem gå her, men en lille simpel
> øvelse.
Jeg forstår godt princippet bag, men ville høre, hvordan det rent praktisk
foretages med et Canon-kamera. Jaja, jeg må nok hjem og læse lidt på stoffet
selv.
--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - Min fotodagbog (Sidst opdat. 28.10.04)
http://usenet.fotolog.dk - Ugentlig fotostafet i news:dk.fritid.foto
http://gallery.bruun.com/index.php?cat=10003 - Mit fotogalleri
| |
Niels Riis Ebbesen (11-11-2004)
| Kommentar Fra : Niels Riis Ebbesen |
Dato : 11-11-04 15:57 |
|
Jens Bruun wrote:
> Jeg forstår godt princippet bag, men ville høre, hvordan det rent praktisk
> foretages med et Canon-kamera. Jaja, jeg må nok hjem og læse lidt på stoffet
> selv.
Beregning og vurdering af gennemsnittet af en stribe lysmålinger, er
noget som fotografer har lavet i mere end 70 år.
Metoden er simpel og effektiv - tænd for den biologiske kalkulator
og lav en stribe lysmålinger, beregn og beslut så, hvor hovedvægten
skal lægges...
--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
http://www.niels-ebbesen.net - grafiker, fotograf & webdesigner
http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv
http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner
| |
Ole Larsen (11-11-2004)
| Kommentar Fra : Ole Larsen |
Dato : 11-11-04 20:40 |
|
Niels Riis Ebbesen wrote:
>
>
> Beregning og vurdering af gennemsnittet af en stribe lysmålinger, er
> noget som fotografer har lavet i mere end 70 år.
>
> Metoden er simpel og effektiv - tænd for den biologiske kalkulator og
> lav en stribe lysmålinger, beregn og beslut så, hvor hovedvægten skal
> lægges...
>
Ja, 3 (tre)målinger kan i heldige tilf. gøre det.
Og så ved man hvad man laver og hvorfor.
--
Mvh., Ole Larsen
Fotografiske billeder på
http://home.tiscali.dk/muggler
| |
Niels Riis Ebbesen (11-11-2004)
| Kommentar Fra : Niels Riis Ebbesen |
Dato : 11-11-04 21:09 |
|
Ole Larsen wrote:
> Ja, 3 (tre)målinger kan i heldige tilf. gøre det.
> Og så ved man hvad man laver og hvorfor.
Hmmm... lysmåling er eksakt videnskab, så hvis man ved hvad man gør,
så er der max brug for tre målinger, og der er ikke behov for held...!
--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
http://www.niels-ebbesen.net - grafiker, fotograf & webdesigner
http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv
http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner
| |
Ole Larsen (12-11-2004)
| Kommentar Fra : Ole Larsen |
Dato : 12-11-04 04:16 |
|
Niels Riis Ebbesen wrote:
>
> Ole Larsen wrote:
>
>> Ja, 3 (tre)målinger kan i heldige tilf. gøre det.
>> Og så ved man hvad man laver og hvorfor.
>
>
>
> Hmmm... lysmåling er eksakt videnskab, så hvis man ved hvad man gør, så
> er der max brug for tre målinger, og der er ikke behov for held...!
>
Hvis kontrastforholdene er enten for små eller for store til det man vil
opnå, kan tre målinger ikke gøre det idet man så skal revurdere sin exp.
måling - hvis altså man vil vide hvad man laver.
Det forholder sig sådan netop fordi lysforholdene uHELDIGvis er som de
er på dette tidspunkt.
Held "går" altså på lysforholdene, kære hr. Ebbesen.
--
Mvh., Ole Larsen
Fotografiske billeder på
http://home.tiscali.dk/muggler
| |
Niels Riis Ebbesen (12-11-2004)
| Kommentar Fra : Niels Riis Ebbesen |
Dato : 12-11-04 10:42 |
|
Ole Larsen wrote:
> Hvis kontrastforholdene er enten for små eller for store til det man vil
> opnå, kan tre målinger ikke gøre det idet man så skal revurdere sin exp.
> måling - hvis altså man vil vide hvad man laver.
Tja... nu kan jeg kun tale for mig selv, men jeg har fotograferet
dias i mere end 25 år, og jeg har altid lysmålt manuelt, og når jeg
har målt højlyset og skyggen, så kender jeg motivets omfang, og så
skal jeg højst bruge den tredie lysmåling til, at fastlægge lyset i
den af mig valgte middelværdi.
> Det forholder sig sådan netop fordi lysforholdene uHELDIGvis er som de
> er på dette tidspunkt.
> Held "går" altså på lysforholdene, kære hr. Ebbesen.
Næ-næ... jeg står hyppigt overfor et motiv, hvor lysforholdne på en
eller anden måde er sådan, at det ikke er egnet til fotografisk
gengivelse, og så tager jeg ikke et billede, men jeg skriver motivet
på huskelisten, og jeg overvejer også, hvordan lysforholdne skal
være for at det pågældne motiv er foto-egnet...
--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
http://www.niels-ebbesen.net - grafiker, fotograf & webdesigner
http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv
http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner
| |
Ole Larsen (12-11-2004)
| Kommentar Fra : Ole Larsen |
Dato : 12-11-04 14:50 |
|
Niels Riis Ebbesen wrote:
>
> Ole Larsen wrote:
>
>> Hvis kontrastforholdene er enten for små eller for store til det man
>> vil opnå, kan tre målinger ikke gøre det idet man så skal revurdere
>> sin exp. måling - hvis altså man vil vide hvad man laver.
>
>
>
> Tja... nu kan jeg kun tale for mig selv, men jeg har fotograferet dias i
> mere end 25 år, og jeg har altid lysmålt manuelt, og når jeg har målt
> højlyset og skyggen, så kender jeg motivets omfang, og så skal jeg højst
> bruge den tredie lysmåling til, at fastlægge lyset i den af mig valgte
> middelværdi.
>
>
>
>> Det forholder sig sådan netop fordi lysforholdene uHELDIGvis er som de
>> er på dette tidspunkt.
>> Held "går" altså på lysforholdene, kære hr. Ebbesen.
>
>
>
> Næ-næ... jeg står hyppigt overfor et motiv, hvor lysforholdne på en
> eller anden måde er sådan, at det ikke er egnet til fotografisk
> gengivelse, og så tager jeg ikke et billede, men jeg skriver motivet på
> huskelisten, og jeg overvejer også, hvordan lysforholdne skal være for
> at det pågældne motiv er foto-egnet...
>
Hvorfor mon jeg kommer til at tænke på nogle af dine billeder af
brandmænd hvor højlys blokker og skygger kuller ud ?
--
Mvh., Ole Larsen
Fotografiske billeder på
http://home.tiscali.dk/muggler
| |
Jens Bruun (12-11-2004)
| Kommentar Fra : Jens Bruun |
Dato : 12-11-04 15:10 |
|
"Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> wrote in message
news:4194bf90$0$265$edfadb0f@dread11.news.tele.dk
> Hvorfor mon jeg kommer til at tænke på nogle af dine billeder af
> brandmænd hvor højlys blokker og skygger kuller ud ?
Hvis det er på et og samme billede, kan nok så megen lysmåling ikke redde
dén situation. Det tyder på, at motivets dynamiske områder har været langt
større end kameraet har kunne kapere. Her kan kun dobbelteksponering med
hensyntagen til hhv. skygger og lys og efterfølgende sammenkopiering hjælpe;
alternativt brug af fill-flash (hvis man ikke er principielt modstander af
brug af fill-flash til at opbløde skygger, så der kan eksponeres bedre
efter højlysene.
--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - Min fotodagbog (Sidst opdat. 28.10.04)
http://usenet.fotolog.dk - Ugentlig fotostafet i news:dk.fritid.foto
http://gallery.bruun.com/index.php?cat=10003 - Mit fotogalleri
| |
Ole Larsen (12-11-2004)
| Kommentar Fra : Ole Larsen |
Dato : 12-11-04 15:28 |
|
Jens Bruun wrote:
> "Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> wrote in message
> news:4194bf90$0$265$edfadb0f@dread11.news.tele.dk
>
>
>>Hvorfor mon jeg kommer til at tænke på nogle af dine billeder af
>>brandmænd hvor højlys blokker og skygger kuller ud ?
>
>
> Hvis det er på et og samme billede, kan nok så megen lysmåling ikke redde
> dén situation. Det tyder på, at motivets dynamiske områder har været langt
> større end kameraet har kunne kapere. Her kan kun dobbelteksponering med
> hensyntagen til hhv. skygger og lys og efterfølgende sammenkopiering hjælpe;
> alternativt brug af fill-flash (hvis man ikke er principielt modstander af
> brug af fill-flash til at opbløde skygger, så der kan eksponeres bedre
> efter højlysene.
>
Naturligvis, men det er NRE´s påstande, jeg kommenterer
--
Mvh., Ole Larsen
Fotografiske billeder på
http://home.tiscali.dk/muggler
| |
Jens Bruun (12-11-2004)
| Kommentar Fra : Jens Bruun |
Dato : 12-11-04 16:15 |
| | |
Allan (24-11-2004)
| Kommentar Fra : Allan |
Dato : 24-11-04 13:50 |
|
"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> wrote in
news:cn2g7n$mho$1@news.cybercity.dk:
> "Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> wrote in message
> news:4194bf90$0$265$edfadb0f@dread11.news.tele.dk
>
>> Hvorfor mon jeg kommer til at tænke på nogle af dine billeder af
>> brandmænd hvor højlys blokker og skygger kuller ud ?
>
> Hvis det er på et og samme billede, kan nok så megen lysmåling ikke
> redde dén situation. Det tyder på, at motivets dynamiske områder har
> været langt større end kameraet har kunne kapere. Her kan kun
> dobbelteksponering med hensyntagen til hhv. skygger og lys og
> efterfølgende sammenkopiering hjælpe; alternativt brug af fill-flash
> (hvis man ikke er principielt modstander af brug af fill-flash til
> at opbløde skygger, så der kan eksponeres bedre efter højlysene.
>
....eller et gråtone forløbsfilter
| |
2rb1 (12-11-2004)
| Kommentar Fra : 2rb1 |
Dato : 12-11-04 18:46 |
|
"Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:4194bf90$0$265$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Niels Riis Ebbesen wrote:
> >
> > Ole Larsen wrote:
> >
> >> Hvis kontrastforholdene er enten for små eller for store til det man
> >> vil opnå, kan tre målinger ikke gøre det idet man så skal revurdere
> >> sin exp. måling - hvis altså man vil vide hvad man laver.
> >
> >
> >
> > Tja... nu kan jeg kun tale for mig selv, men jeg har fotograferet dias i
> > mere end 25 år, og jeg har altid lysmålt manuelt, og når jeg har målt
> > højlyset og skyggen, så kender jeg motivets omfang, og så skal jeg højst
> > bruge den tredie lysmåling til, at fastlægge lyset i den af mig valgte
> > middelværdi.
> >
> >
> >
> >> Det forholder sig sådan netop fordi lysforholdene uHELDIGvis er som de
> >> er på dette tidspunkt.
> >> Held "går" altså på lysforholdene, kære hr. Ebbesen.
> >
> >
> >
> > Næ-næ... jeg står hyppigt overfor et motiv, hvor lysforholdne på en
> > eller anden måde er sådan, at det ikke er egnet til fotografisk
> > gengivelse, og så tager jeg ikke et billede, men jeg skriver motivet på
> > huskelisten, og jeg overvejer også, hvordan lysforholdne skal være for
> > at det pågældne motiv er foto-egnet...
> >
> Hvorfor mon jeg kommer til at tænke på nogle af dine billeder af
> brandmænd hvor højlys blokker og skygger kuller ud ?
>
> --
> Mvh., Ole Larsen
> Fotografiske billeder på
> http://home.tiscali.dk/muggler
Sikkert fordi det er et snapshot, hvor der kun er tænkt på motivet. Jeg er
sikker på at der havde været tjek på både højlys og skygge hvis der havde
været tid til det.
| |
Ole Larsen (12-11-2004)
| Kommentar Fra : Ole Larsen |
Dato : 12-11-04 19:33 |
|
2rb1 wrote:
> "Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> news:4194bf90$0$265$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
>>Niels Riis Ebbesen wrote:
>>
>>>Ole Larsen wrote:
>>>
>>>
>>>>Hvis kontrastforholdene er enten for små eller for store til det man
>>>>vil opnå, kan tre målinger ikke gøre det idet man så skal revurdere
>>>>sin exp. måling - hvis altså man vil vide hvad man laver.
>>>
>>>
>>>
>>>Tja... nu kan jeg kun tale for mig selv, men jeg har fotograferet dias i
>>>mere end 25 år, og jeg har altid lysmålt manuelt, og når jeg har målt
>>>højlyset og skyggen, så kender jeg motivets omfang, og så skal jeg højst
>>>bruge den tredie lysmåling til, at fastlægge lyset i den af mig valgte
>>>middelværdi.
>>>
>>>
>>>
>>>
>>>>Det forholder sig sådan netop fordi lysforholdene uHELDIGvis er som de
>>>>er på dette tidspunkt.
>>>>Held "går" altså på lysforholdene, kære hr. Ebbesen.
>>>
>>>
>>>
>>>Næ-næ... jeg står hyppigt overfor et motiv, hvor lysforholdne på en
>>>eller anden måde er sådan, at det ikke er egnet til fotografisk
>>>gengivelse, og så tager jeg ikke et billede, men jeg skriver motivet på
>>>huskelisten, og jeg overvejer også, hvordan lysforholdne skal være for
>>>at det pågældne motiv er foto-egnet...
>>>
>>
>>Hvorfor mon jeg kommer til at tænke på nogle af dine billeder af
>>brandmænd hvor højlys blokker og skygger kuller ud ?
>>
>>--
>>Mvh., Ole Larsen
>>Fotografiske billeder på
>> http://home.tiscali.dk/muggler
>
>
> Sikkert fordi det er et snapshot, hvor der kun er tænkt på motivet. Jeg er
> sikker på at der havde været tjek på både højlys og skygge hvis der havde
> været tid til det.
Utænkeligt. NRE har lige oven over forklaret hvordan han altid gør.
--
Mvh., Ole Larsen
Fotografiske billeder på
http://home.tiscali.dk/muggler
| |
2rb1 (12-11-2004)
| Kommentar Fra : 2rb1 |
Dato : 12-11-04 21:22 |
|
"Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:419501e4$0$196$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> 2rb1 wrote:
> > "Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> > news:4194bf90$0$265$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> >
> >>Niels Riis Ebbesen wrote:
> >>
> >>>Ole Larsen wrote:
> >>>
> >>>
> >>>>Hvis kontrastforholdene er enten for små eller for store til det man
> >>>>vil opnå, kan tre målinger ikke gøre det idet man så skal revurdere
> >>>>sin exp. måling - hvis altså man vil vide hvad man laver.
> >>>
> >>>
> >>>
> >>>Tja... nu kan jeg kun tale for mig selv, men jeg har fotograferet dias
i
> >>>mere end 25 år, og jeg har altid lysmålt manuelt, og når jeg har målt
> >>>højlyset og skyggen, så kender jeg motivets omfang, og så skal jeg
højst
> >>>bruge den tredie lysmåling til, at fastlægge lyset i den af mig valgte
> >>>middelværdi.
> >>>
> >>>
> >>>
> >>>
> >>>>Det forholder sig sådan netop fordi lysforholdene uHELDIGvis er som de
> >>>>er på dette tidspunkt.
> >>>>Held "går" altså på lysforholdene, kære hr. Ebbesen.
> >>>
> >>>
> >>>
> >>>Næ-næ... jeg står hyppigt overfor et motiv, hvor lysforholdne på en
> >>>eller anden måde er sådan, at det ikke er egnet til fotografisk
> >>>gengivelse, og så tager jeg ikke et billede, men jeg skriver motivet på
> >>>huskelisten, og jeg overvejer også, hvordan lysforholdne skal være for
> >>>at det pågældne motiv er foto-egnet...
> >>>
> >>
> >>Hvorfor mon jeg kommer til at tænke på nogle af dine billeder af
> >>brandmænd hvor højlys blokker og skygger kuller ud ?
> >>
> >>--
> >>Mvh., Ole Larsen
> >>Fotografiske billeder på
> >> http://home.tiscali.dk/muggler
> >
> >
> > Sikkert fordi det er et snapshot, hvor der kun er tænkt på motivet. Jeg
er
> > sikker på at der havde været tjek på både højlys og skygge hvis der
havde
> > været tid til det.
>
> Utænkeligt. NRE har lige oven over forklaret hvordan han altid gør.
>
> --
> Mvh., Ole Larsen
> Fotografiske billeder på
> http://home.tiscali.dk/muggler
Ja, og det passer da meget godt med det jeg skriver!!
| |
Ole Larsen (12-11-2004)
| Kommentar Fra : Ole Larsen |
Dato : 12-11-04 23:00 |
|
2rb1 wrote:
> Ja, og det passer da meget godt med det jeg skriver!!
OK !!!!
--
Mvh., Ole Larsen
Fotografiske billeder på
http://home.tiscali.dk/muggler
| |
Niels Riis Ebbesen (13-11-2004)
| Kommentar Fra : Niels Riis Ebbesen |
Dato : 13-11-04 21:42 |
|
Ole Larsen wrote:
> Hvorfor mon jeg kommer til at tænke på nogle af dine billeder af
> brandmænd hvor højlys blokker og skygger kuller ud ?
Der er selvfølgelig altid undtagelser, som bekræftiger reglen, og
den pågældne type billeder, som du henviser til, er ikke en genre,
hvor det ikke handler om at lave kunst, men om at der skal være et
billede til avisen.
Og når først et billede er lavet S/H, og slået i 48 liniers raster,
og trykt på avispapir, så kan du ikke se om der var 10% cyan i himlen...
--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
http://www.niels-ebbesen.net - grafiker, fotograf & webdesigner
http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv
http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner
| |
Ole Larsen (13-11-2004)
| Kommentar Fra : Ole Larsen |
Dato : 13-11-04 23:38 |
|
Niels Riis Ebbesen wrote:
>
> Ole Larsen wrote:
>
>> Hvorfor mon jeg kommer til at tænke på nogle af dine billeder af
>> brandmænd hvor højlys blokker og skygger kuller ud ?
>
>
>
> Der er selvfølgelig altid undtagelser, som bekræftiger reglen, og den
> pågældne type billeder, som du henviser til, er ikke en genre, hvor det
> ikke handler om at lave kunst,
Meeen, nu påstod du selv at du altid benyttede løs lysmåler og kunne
klare dig tilfredsstillende med 3 målinger. Og at du undgik motiver hvor
lysforholdene ikke var OK.
Og så troede jeg i øvrigt ikke, at du beskæftiger dig med at lave kunst....
--
Mvh., Ole Larsen
Fotografiske billeder på
http://home.tiscali.dk/muggler
| |
Ukendt (11-11-2004)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 11-11-04 16:42 |
|
"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> wrote in
news:cmvtti$11ej$1@news.cybercity.dk:
> "2rb1" <jule@manden.dk> wrote in message
> news:41937867$0$87018$edfadb0f@dread16.news.tele.dk
>
>> *LOL* det bliver sq for meget at gennem gå her, men en lille simpel
>> øvelse.
>
> Jeg forstår godt princippet bag, men ville høre, hvordan det rent
> praktisk foretages med et Canon-kamera. Jaja, jeg må nok hjem og læse
> lidt på stoffet selv.
>
På mit Olympus C-5060 gøres det ved, at man udpeger de forskellige spots
ved at pege med kameraet eller flytte lysmålingen via lcd'en, og trykke på
en knap.
Venlig hilsen
Christian Larsen
| |
Mogens Hansen (11-11-2004)
| Kommentar Fra : Mogens Hansen |
Dato : 11-11-04 20:21 |
|
"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> wrote in message
news:cmvtti$11ej$1@news.cybercity.dk...
[8<8<8<]
> Jeg forstår godt princippet bag, men ville høre, hvordan det rent praktisk
> foretages med et Canon-kamera.
Du kigger på side 82 i manualen til dit kamera (multi-spot metering).
Dertil kommer lidt viden om zone-systemet - så slipper du for at regne, men
bruger skalaen i højre side af søgeren som grå-skala.
Venlig hilsen
Mogens Hansen
| |
Jens Bruun (11-11-2004)
| Kommentar Fra : Jens Bruun |
Dato : 11-11-04 20:57 |
|
"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> wrote in message
news:cn0e3l$1osk$1@news.cybercity.dk
> Du kigger på side 82 i manualen til dit kamera (multi-spot metering).
Skal jeg nok.
> Dertil kommer lidt viden om zone-systemet - så slipper du for at
> regne, men bruger skalaen i højre side af søgeren som grå-skala.
Så er jeg tilbage i 1980, hvor jeg første gang kalibrerede mit udstyr og
arbejdsgange til brug med zonesystemet, men jeg tager den gerne én gang til
--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - Min fotodagbog (Sidst opdat. 28.10.04)
http://usenet.fotolog.dk - Ugentlig fotostafet i news:dk.fritid.foto
http://gallery.bruun.com/index.php?cat=10003 - Mit fotogalleri
| |
Kenneth K (11-11-2004)
| Kommentar Fra : Kenneth K |
Dato : 11-11-04 12:37 |
|
On Thu, 11 Nov 2004 12:31:51 +0100, fam. Ager
<dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> wrote:
> hej ng.....
>
> der var et par stykker der efterlyste billeder fra mig......Et af de
> første
> som bliv knipset med det nye udstyr....Det var gråvejr og med masser af
> byer
> igår,desværre....så det var hvad det bliv til...
>
> torben
Husk linket!
vh.
Kenneth
| |
Hans Kruse (11-11-2004)
| Kommentar Fra : Hans Kruse |
Dato : 11-11-04 16:40 |
|
> der var et par stykker der efterlyste billeder fra mig......Et af de
første
> som bliv knipset med det nye udstyr....Det var gråvejr og med masser af
byer
> igår,desværre....så det var hvad det bliv til...
Det er da et fint billede, men åbenbart ikke den slags billeder, som du har
købt kameraet til.
Mvh, Hans
| |
fam. Ager (11-11-2004)
| Kommentar Fra : fam. Ager |
Dato : 11-11-04 16:53 |
|
"Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:419387d2$0$167$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Det er da et fint billede, men åbenbart ikke den slags billeder, som du
> har
> købt kameraet til.
> Mvh, Hans
det har du helt ret i,men det hele skal afprøves.Gjorde du ikke det da du
fik nyt kamera, altså tog billed af alt muligt?
det gør jeg,for at lære det at kende under alle mulige situationer.Også var
det et flot syn fra kvisten:0)....
Men bare rolig,agility stævne/træning skal nok komme.........
torben
| |
Hans Kruse (11-11-2004)
| Kommentar Fra : Hans Kruse |
Dato : 11-11-04 17:47 |
|
> det har du helt ret i,men det hele skal afprøves.Gjorde du ikke det da du
> fik nyt kamera, altså tog billed af alt muligt?
Jo, det gør jeg uanset om kameraet er nyt eller ej
> det gør jeg,for at lære det at kende under alle mulige situationer.Også
var
> det et flot syn fra kvisten:0)....
>
> Men bare rolig,agility stævne/træning skal nok komme.........
Ja, tag ikke min bemærkning som andet end en venlig opfordring, så jeg kan
se at du har brugt dine penge fornuftigt
Mvh, Hans
| |
fam. Ager (11-11-2004)
| Kommentar Fra : fam. Ager |
Dato : 11-11-04 18:01 |
|
"Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:41939789$0$159$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Ja, tag ikke min bemærkning som andet end en venlig opfordring, så jeg kan
> se at du har brugt dine penge fornuftigt
> Mvh, Hans
det gør jeg skam også hans......
god aften til dig!,og selvfølgelig I andre også:0)
torben
| |
Jørgen (11-11-2004)
| Kommentar Fra : Jørgen |
Dato : 11-11-04 18:57 |
|
"fam. Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:cn05sa$1crh$1@news.cybercity.dk...
>
> "Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:41939789$0$159$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>> Ja, tag ikke min bemærkning som andet end en venlig opfordring, så jeg
>> kan
>> se at du har brugt dine penge fornuftigt
>> Mvh, Hans
>
> det gør jeg skam også hans......
> god aften til dig!,og selvfølgelig I andre også:0)
>
> torben
>
Hej Torben
Held og lykke med dit nye legetøj.
Jeg forstår du vil bruge det ved fotografering ved agility, så der får du
virkelig mulighed for selv at bestemme lukkertid/modlys/blænde indstillinger
m.m. idet du får både bevægelser og lysforhold at kæmpe imod.
Det bliver nok disse indstillinger jeg vil råde dig til først at koncentrere
dig om.
Multispot og lignende får du ikke tid til at stå og indstille på en agility
bane.
Hilsen
Jørgen
| |
Hans Joergensen (11-11-2004)
| Kommentar Fra : Hans Joergensen |
Dato : 11-11-04 19:24 |
|
Jørgen wrote:
> Jeg forstår du vil bruge det ved fotografering ved agility, så der får du
> virkelig mulighed for selv at bestemme lukkertid/modlys/blænde indstillinger
> m.m. idet du får både bevægelser og lysforhold at kæmpe imod.
Til actionfotos bruger man vel mest lukkeprioritet eller
blændeprioritet alt efter hvad man vil opnå.. det kan ihvertfald
ikke betale sig at køre manuelt, kameraet er meget hurtigere til at
finde den rigtige indstilling end man selv er
Husk AI-Servo.
// Hans
--
http://www.ph33r.dk/ringdingding.mp3
| |
fam. Ager (11-11-2004)
| Kommentar Fra : fam. Ager |
Dato : 11-11-04 19:42 |
|
"Hans Joergensen" <haj@enterprise-server.dk> skrev i en meddelelse
news:slrncp7bh3.inv.haj@enterprise-server.dk...
>
> Til actionfotos bruger man vel mest lukkeprioritet eller
> blændeprioritet alt efter hvad man vil opnå
jeps, jeg har de to dage jeg har haft det, brugt av-mode.....og opnået fine
resultater,for at være de første skud...
Vil selvfølgelig også prøve på tv....
tror ski...ikke jeg kan følge med på manuel....:0)
> Husk AI-Servo.
jepper.
torben
| |
Hans Joergensen (11-11-2004)
| Kommentar Fra : Hans Joergensen |
Dato : 11-11-04 19:53 |
|
fam. Ager wrote:
> jeps, jeg har de to dage jeg har haft det, brugt av-mode.....og opnået fine
> resultater,for at være de første skud...
av er også det mest anvendelige til hverdag..
> Vil selvfølgelig også prøve på tv....
Det bruges primært hvis man vil opnå noget motionblur som det her fx:
http://gallery.nathue.dk/arkivdato/2004/2004-09/2004-09-12/CRW_4208.jpg
(ikke det bedste panningshot, men det viser ihvertfald effekten)
> tror ski...ikke jeg kan følge med på manuel....:0)
Det er der ingen der kan :)
Desværre har mit 300D jo ikke AI-Servo, så jeg planlægger pt. hvor
jeg vil tage billedet, fokuserer, slår på manuel og venter på motivet ;)
// Hans
--
http://ph33r.dk - Helt galt .. :)
| |
Stig H. Jacobsen (11-11-2004)
| Kommentar Fra : Stig H. Jacobsen |
Dato : 11-11-04 20:03 |
|
On 11 Nov 2004 18:52:35 GMT, Hans Joergensen wrote:
> Desværre har mit 300D jo ikke AI-Servo, så jeg planlægger pt. hvor
> jeg vil tage billedet, fokuserer, slår på manuel og venter på motivet ;)
Du har ikke forsøgt dig med den hackede firmware?
--
Stig - remove the 'no's to send me mail
Synchronize your bookmarks: http://syncit.goth.dk/
| |
Hans Joergensen (12-11-2004)
| Kommentar Fra : Hans Joergensen |
Dato : 12-11-04 00:22 |
|
Stig H. Jacobsen wrote:
>> Desværre har mit 300D jo ikke AI-Servo, så jeg planlægger pt. hvor
>> jeg vil tage billedet, fokuserer, slår på manuel og venter på motivet ;)
> Du har ikke forsøgt dig med den hackede firmware?
Der er ikke AI-servo i den hackede firmware.. det var der i en
betaversion, men desværre kunne man ikke få lov til at skyde, kun
fokusere.
// Hans
--
http://www.ph33r.dk/ringdingding.mp3
| |
HØ (12-11-2004)
| Kommentar Fra : HØ |
Dato : 12-11-04 01:08 |
|
"Hans Joergensen" <haj@enterprise-server.dk> skrev i en meddelelse
news:slrncp7t0v.inv.haj@enterprise-server.dk...
> Stig H. Jacobsen wrote:
> >> Desværre har mit 300D jo ikke AI-Servo, så jeg planlægger pt. hvor
> >> jeg vil tage billedet, fokuserer, slår på manuel og venter på motivet
;)
> > Du har ikke forsøgt dig med den hackede firmware?
>
> Der er ikke AI-servo i den hackede firmware.. det var der i en
> betaversion, men desværre kunne man ikke få lov til at skyde, kun
> fokusere.
>
> // Hans
Er der ikke AI servo når du køre jpg (sport) ??'
Hilsen Henrik
NB: hvordan gik det med eos-m42??
| |
Hans Joergensen (12-11-2004)
| Kommentar Fra : Hans Joergensen |
Dato : 12-11-04 09:20 |
|
HØ wrote:
> Er der ikke AI servo når du køre jpg (sport) ??'
Jo, men så er man låst til iso400, det kan jeg ikke bruge til noget.
fx. kan man ikke tage panning-skud af biler i sportsmode, med mindre
de kører +300kmt da.
> NB: hvordan gik det med eos-m42??
Udemærket, det virker glimrende :) jeg har dog ikke fået testet
andet end den dér spejltele og en 55 f1.8.
// Hans
--
ringdingelingdingdingdingdingringelingeding
| |
fam. Ager (11-11-2004)
| Kommentar Fra : fam. Ager |
Dato : 11-11-04 20:11 |
|
"Hans Joergensen" <haj@enterprise-server.dk> skrev i en meddelelse
news:slrncp7d7j.inv.haj@enterprise-server.dk...
> av er også det mest anvendelige til hverdag..
ja det syntes jeg også....det er ihverfald det jeg bruger mest...
> Det bruges primært hvis man vil opnå noget motionblur som det her fx:
> http://gallery.nathue.dk/arkivdato/2004/2004-09/2004-09-12/CRW_4208.jpg
> (ikke det bedste panningshot, men det viser ihvertfald effekten
Jeps det gør det....den effekt er fed hvis man fanger hunden/motivet fra
siden og pannere med...ikke nemt,men kan få nogle gode foto´s hvor man
ligesom mærker farten...
torben
| |
Mogens Hansen (11-11-2004)
| Kommentar Fra : Mogens Hansen |
Dato : 11-11-04 20:31 |
|
"Hans Joergensen" <haj@enterprise-server.dk> wrote in message
news:slrncp7bh3.inv.haj@enterprise-server.dk...
[8<8<8<]
> det kan ihvertfald
> ikke betale sig at køre manuelt, kameraet er meget hurtigere til at
> finde den rigtige indstilling end man selv er
Hvis lysforholdene på banen er nogenlunde konstante, kan man køre med en
fast eksponering - uanset hvor hurtigt motivet bevæger sig.
Under jævne lysforholder multi-spot måling og manuel eksponering glimrende.
Fordelen er at lysmåler systemet ikke kan blive blive snydt af om motivet er
lyst eller mørkt.
Venlig hilsen
Mogens Hansen
| |
TS (11-11-2004)
| Kommentar Fra : TS |
Dato : 11-11-04 23:36 |
|
Hej fam.Ager
Har du et link til de billeder I taler om ? Jeg har ikke fundet noget, der
virker !!!
Har selv lige købet et Canon 20d. Hvad har du af ovjektiver ?
TS
| |
fam. Ager (12-11-2004)
| Kommentar Fra : fam. Ager |
Dato : 12-11-04 07:46 |
|
"TS" <ts@ts.dk> skrev i en meddelelse news:4193e920$0$33737> Har du et link
til de billeder I taler om ? Jeg har ikke fundet noget, der
> virker !!!
det er dette billed jeg har taget::::og linket virker fint hos mig...
$14726298@news.sunsite.dk
> Har selv lige købet et Canon 20d. Hvad har du af ovjektiver ?
jeg har 24-70 2,8L usm 70-200 2,8L usm...
og en teleconverter 2+ og en 100 mm micro....
torben
| |
fam. Ager (12-11-2004)
| Kommentar Fra : fam. Ager |
Dato : 12-11-04 14:21 |
|
"TS" <ts@ts.dk> skrev i en meddelelse
news:4193e920$0$33737$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej fam.Ager
>
> Har du et link til de billeder I taler om ? Jeg har ikke fundet noget, der
> virker !!!
det her virker hos mig..
Det er her: news:cmvl5g$me5$1@news.cybercity.dk
> Har selv lige købet et Canon 20d. Hvad har du af ovjektiver ?
24-70 2.8L
70-200 2.8L
100 mm macro
og en 2*konverter...
torben
| |
|
|