Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Ang. Nikon D 70
Fra : Henrik H

Dato : 10-11-04 20:00

Hej NG

Jeg tænker at købe en D 70. Der er en ting jeg ikke har kunne finde ud af.
Kan man tage RAW billeder samtidig med at man tager JPEG i største
opløsning?

MVH
Henrik

Fra : HKJ

Dato : 10-11-04 20:02

"Henrik H" <panzerkomandantfjern@hotmail.com> wrote in message
> Jeg tænker at købe en D 70. Der er en ting jeg ikke har kunne finde ud af.
> Kan man tage RAW billeder samtidig med at man tager JPEG i største
> opløsning?

Ja, men de vil blive pakket i dårligste jpeg kvalitet.

Fra : Henrik H

Dato : 10-11-04 20:21

Ok, men hvad betyder det i praksis? Jeg er ikke sikker på at jeg forstår
svaret.
MVH
Henrik

Fra : HKJ

Dato : 10-11-04 20:27

> Ok, men hvad betyder det i praksis? Jeg er ikke sikker på at jeg forstår
> svaret.

JPEG kan gemmes i 3 kvaliteter og 3 opløsninger på en D70.
Hvis du vælger RAW+JPEG vil den gemme i højeste opløsning (3008*2000 dots),
men i dårligste kvalitet. Den kvalitet er udemærket til at se billedet om
billedet er ok (Preview), men nok i underkanten til anden brug. Der må du så
lave en konvertering fra RAW til JPEG.

Fra : Henrik H

Dato : 10-11-04 20:43

Hej Igen

Nu kom der lige en forbi med Nikon´s brochure, den viser at man kan tage et
RAW på 5mb samt et JPEG på 0,8 mb. Er dette ikke nok til et print? For lang
tid siden gemte jeg et billede der var omtalt her på siden af to lettende
svaner dette prøvede jeg at printe ud og synes jeg med et ok resultat, og
det er på 295 KB. Så mit spørgsmål er om 0,8 mb ikke er nok eller betyder
det noget om det er basic large på 0,8 mb i modsætning til fine small også
på 0,8 mb?

Fra : HKJ

Dato : 10-11-04 20:56

> [...]
> det noget om det er basic large på 0,8 mb i modsætning til fine small også

Jeg har ikke sammenlignet kvaliteten af de forskellige
opløsninger/kvaliteter, det er ikke rigtig relevant når man bruger raw.
Hvis jeg skal bruge jpeg laver jeg bare en konvertering, på min computer,
fra raw til jpeg, i den opløsning og kvalitet jeg har brug for. Nikon
softwaren tillader at jeg afmærker de billeder, der skal konverteres, og så
starter et batch job.

Fra : Henrik H

Dato : 10-11-04 21:01

Hej

Tak for dit svar. Det hjalp, tror jeg nok!

Fra : Max

Dato : 10-11-04 21:51

> [...]
> resultat, og det er på 295 KB. Så mit spørgsmål er om 0,8 mb ikke er nok
> eller betyder det noget om det er basic large på 0,8 mb i modsætning til

hvis du vil bruge billedet til andet en preview eller et lille print kan du
vel bare bruge RAW' billedet? Hvorfor ellers tage i RAW + JPEG basic?

/Max

Fra : AS

Dato : 11-11-04 10:56

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> wrote in message

> [...]
> men i dårligste kvalitet. Den kvalitet er udemærket til at se billedet om
> billedet er ok (Preview), men nok i underkanten til anden brug.

For at undgå misforståelser. RAW er altid den samme RAW i den samme eneste
RAW kvalitet. Det drejer sig kun om kvalitet af jpeg, som er stort set til
preview. Jeg kan sige, at jeg har testet på min, raw+jpeg virker, og så har
jeg aldrig bgugt denne kombination mere. Hvorfor? Det tage mere plads på
kortet, men ingen fordel ellers. Ja, den sidste er efter egen smag.

Fra : Preben Holm

Dato : 11-11-04 14:33

> Jeg tænker at købe en D 70. Der er en ting jeg ikke har kunne finde ud af.
> Kan man tage RAW billeder samtidig med at man tager JPEG i største
> opløsning?

For at mistolke dit spørgsmål:
Du kan sagtens skifte mellem JPEG og RAW i en serie.
Det er IKKE noget med du kun kan skyde raw indtil du tømmer flash-kortet!

Konkret "samtidig" kan jeg ikke rigtig se hvorfor man skulle optage i
JPEG+RAW = det er jo bare pladsspilde (og JPEG er i laveste kvalitet som
du allerede har fået at vide)

Mvh / Preben Holm