Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvorfor sælger så mange deres Canon EOS 30~
Fra : Kong Kent

Dato : 10-11-04 10:24

Hej dk.fritid.foto

Jeg har inde på news:dk.marked.privat.foto lagt mærke til, at mange sælger
deres fine 6megapixel Canon EOS 300D kamera med 18/55 kit osv.

Hvorfor gør de det? Er der kommet en ny og bedre model på markedet i samme
prisleje?
Har nemlig selv overvejet at investere i netop sådan et Canon kamera (da jeg
har læst at mit første valg Sony DSC-F828 ikke er så godt som det
umiddelbart ser ud til at være på specifikationerne). Kan jeg rolig
investere i det Canon, og er det tilrådeligt at gå efter et brugt? (og
dermed spare et par tusinde i en i forvejen stram juleøkonomi)...

På forhånd tak for alle brugbare svar.

--
Kent Kirkegaard Jensen
www.f1journal.com

Fra : fam. Ager

Dato : 10-11-04 10:34

"Kong Kent" <kongkentREMOVE@REMOVEanarki.dk> skrev i en meddelelse
> Hej dk.fritid.foto
>
> Jeg har inde på news:dk.marked.privat.foto lagt mærke til, at mange sælger
> deres fine 6megapixel Canon EOS 300D kamera med 18/55 kit osv.
>
> Hvorfor gør de det?
måske forde de opgraderer til den nye 20D

> prisleje?
kommer lidt an på om det er i dk eller tyskland...men det er lidt dyrer end
300D,det er 10D´s storebror

> Har nemlig selv overvejet at investere i netop sådan et Kan jeg rolig
> investere i det og er det tilrådeligt at gå efter et brugt?

det kan du godt,men så tror jeg at jeg havde sigtet efter et 10D.....

Men husk at du kommer til at bruge lidt ekstra på objektiver.........men et
brugt 10D med en 28-135 mm usm IS ville være godt...Også ønske en flash i
julegave...

mvh torben

Fra : Ukendt

Dato : 10-11-04 11:54

On Wed, 10 Nov 2004 10:34:27 +0100, "fam. Ager"

> måske forde de opgraderer til den nye 20D

Det kan måske også være fordi for mange har ladet sig besnære af at
prisen på dslr var kommet godt ned, men som så siden har måttet sande
at de ikke kunne finde ud af at bruge det.
Hvis man tager ringe billeder med et alm. digicam, bliver de ikke
bedre af at skifte til dslr

/Alex

Fra : Erik W.

Dato : 10-11-04 12:27

"Alex Linaa" skrev i news:uks3p0hpv4ohhd1pv2kkv1t9aos0nu8klp@4ax.com...

> Det kan måske også være fordi for mange har ladet sig besnære af at
> prisen på dslr var kommet godt ned, men som så siden har måttet sande
> at de ikke kunne finde ud af at bruge det.

Hvor mange tror du det er? - Jeg er ihvertfald ikke stødt på nogen. Langt de
fleste sælger for at købe noget nyere/dyrere.
Efter min mening er det betydeligt lettere at tage billeder med et DSLR, end
med et compact Digicam eller et EVF (Electronic View Finder). Alle DSLR
kameraer har gode auto-programmer som man kan bruge indtil man får mod på at
gå manuelt.

> Hvis man tager ringe billeder med et alm. digicam, bliver de ikke
> bedre af at skifte til dslr

Det kommer an på om DSLR kameraet giver en større glæde og interesse for at
fotografere, så vil billederne også blive bedre med tiden.

Mvh Erik

Fra : Jens Bruun

Dato : 10-11-04 10:35

"Kong Kent" <kongkentREMOVE@REMOVEanarki.dk> wrote in message

> Hvorfor gør de det? Er der kommet en ny og bedre model på markedet i
> samme prisleje?

Ja, det hedder Canon EOS 20D. Læs om det her:
http://www.dpreview.com/reviews/specs/Canon/canon_eos20d.asp

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - Min fotodagbog (Sidst opdat. 28.10.04)

Fra : Erik W.

Dato : 10-11-04 10:55

"Kong Kent" skrev i news:4191de2a$0$33738$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> deres fine 6megapixel Canon EOS 300D kamera med 18/55 kit osv.
> Hvorfor gør de det? Er der kommet en ny og bedre model på markedet i samme

Mange af dem der sælger deres 300D gør det for at få Canons nye 20D, som er
rigtigt vellykket. 20D'eren er ikke samme prisklasse som 300D, men en klasse
over og cirka dobbelt så dyr fra ny.
300D har nu været på markedet et godt stykke tid og der kommer nok en
afløser i løbet af det næste år. Sådan er det, der kommer hele tiden nyt og
bedre til samme pris eller lavere.

> [...]
> investere i det Canon, og er det tilrådeligt at gå efter et brugt? (og
> dermed spare et par tusinde i en i forvejen stram juleøkonomi)...

Du kan roligt gå efter et 300D, også gerne brugt.du skal bare være opmærksom
på at brugtpriserne kun ligger en anelse under nyprisen hos en tysk
internetbutik som eksempelvis http://kortlink.dk/technikdirekt/dtp.
medmindre du kan finde et brugt 300D med danske manualer og menuer med
restgaranti hos en dansk forhandler så kan det måske bedre betale sig at
købe nyt over nettet. Du kan også finde et brugt 10D, som er en klasse over
300D'eren til næsten samme pris som et 300D.

> På forhånd tak for alle brugbare svar.

Jamen så håber jeg da at du kan bruge det her

Mvh Erik

Fra : Hans Kruse

Dato : 10-11-04 11:48

> Jeg har inde på news:dk.marked.privat.foto lagt mærke til, at mange sælger
> deres fine 6megapixel Canon EOS 300D kamera med 18/55 kit osv.

Opgradering til 20D vil jeg tro.

> Hvorfor gør de det? Er der kommet en ny og bedre model på markedet i samme
> prisleje?

Nej, 20D er den dobbelte pris pt. En 300D kan fås for 799euro og en 20D
koster ca. 1500euro (priser variere lidt, disse er fra
www.technikdirekt.de).

> [...]
> investere i det Canon, og er det tilrådeligt at gå efter et brugt? (og
> dermed spare et par tusinde i en i forvejen stram juleøkonomi)...

Inden du sprænger banken, så læs lige det her
http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/sony828.shtml
Hvis du skal have noget i DSLR klassen, der overtrumfer Sony'en indenfor
dens anvendelsesområde, så skal du investere ganske meget. Hvis dine krav
går ud over, hvad Sony'en kan, f.eks. længere objektiver eller højere ISO
værdier eller raw og stor hastighed fra billede til billede, etc. så er
sagen en anden, men vær stadig forberedt på væsentlige investeringer. Ellers
behold din Sony og gå ud og tage nogle gode billeder og print dem, så du
ikke bliver narret af 1:1 pixelstudier.
Mvh, Hans

Fra : Kong Kent

Dato : 10-11-04 22:39

> Opgradering til 20D vil jeg tro.

Okay. Kan se den er langt udenfor min økonomiske spændvidde

> [...]
> Ellers
> behold din Sony og gå ud og tage nogle gode billeder og print dem, så du

Formulerede mig dumt. Jeg har *ikke* Sonys DSC-F828, men det var umiddelbart
den jeg først tænkte på at anskaffe mig, men så lagde jeg mærke til, at
mange af fotograferne til div. arrangementer jeg går til (koncerter) alle
går rundt med Canons EOS 300D, og så tænkte jeg at der måtte være en grund
til, at de alle har dén og ikke Sony'en.

Må nok indrømme jeg er blevet endnu mere i tvivl efter at have læst den
anmeldelse (fuck, den er altså lang og tog sin tid at tygge igennem), for
der får Sony'en jo rent faktisk pæne ord med på vejen, og han nedtoner
kritikken den har fået pga. purple-fringing og støj ved høje ISO værdier.

Faktisk læner jeg mig nu igen mere op af 828, for jeg tvivler på jeg kommer
til at få brug for at kunne påmontere en meget stor linse der kan knipse en
mygs røv på 3000 m. afstand, og da man ikke kan tage billedet ud fra
LCD-skærmen på EOS 300D, så vil jeg nærmest hellere have 828, da man her har
mulighederne for *både* at knipse ud fra LCD-skærmen, men også fra "det
lille vindue" (undskyld jeg ikke ved hvad det hedder, men jeg ejer p.t. ikke
noget kamera, så jeg er overhovedet ikke ekspert. Kan knap nok kaldes novice
*GG*)

Og jeg ved heller ikke hvad DSLR er for noget, men det lyder som nogle
afsindigt dyre digi-cams, så forklar mig gerne begrebet, men kun for sjovs
skyld. For jeg kommer ikke til at handle i de summer.

Skal have et kamera til omkring 6 - 7000 kr., og det skal kunne tage nogle
flotte billeder. Spørgsmålet er jo så bare om jeg får brug for det med en
ekstra linse på et senere tidspunkt... det er jo så dumt at afskære sig fra
mulighederne for at opgradere, og det gør man jo en anelse med 828.

Er meget i tvivl...

--
Kent Kirkegaard Jensen
www.f1journal.com

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 10-11-04 23:21

In article <41928a6e$0$33743$14726298@news.sunsite.dk>, Kong Kent wrote:
> [...]
> går rundt med Canons EOS 300D, og så tænkte jeg at der måtte være en grund
> til, at de alle har dén og ikke Sony'en.

Koncerter er ofte dårligt lys. Og selv med 300D kan det være svært
at få lys nok til gode hurtigelukketider. Så man tager ind imellem
underbelyste billeder, og presser lidt mere ud af dem i RAW. Og her
er støj ofte et problem. ISO 1600 eller hurtigere er bedst til
koncerter. F828 kaldes af manden med det venlige review Blotchy,
Sometimes unuseable even with software noise reduction allerede
ved ISO 800, og det kan slet ikke gå i ISO 1600 eller ISO 3200.

Sony F828 har væsentligt mere støj, så her bliver det et endnu større
problem. Hoild dig til Å Abe og lignende udendørs dagskonceter, og
du vil blive glad for et F828.

> [...]
> der får Sony'en jo rent faktisk pæne ord med på vejen, og han nedtoner
> kritikken den har fået pga. purple-fringing og støj ved høje ISO værdier.

Han har IKKE testet den til koncerter, og tæver den allerede ved 400 ISO,
som er helt utilstrækkeligt til koncerter, og kalder den ubrugelig ved ISO
800 som er i underkanten til koncerterne.

> [...]
> noget kamera, så jeg er overhovedet ikke ekspert. Kan knap nok kaldes novice

Prøv at checke på koncertbillederog se hvor mange der er taget med ISO 400,
som er max du kan forvente at anvende med F828 i rimelig kvalitet. Det er
nok ikke mange.

> [...]
> ekstra linse på et senere tidspunkt... det er jo så dumt at afskære sig fra
> mulighederne for at opgradere, og det gør man jo en anelse med 828.

Du vil med sikkerhed gerne have uderligereobjektiver til 300D. Om ikke
andet et 50mm f/1.8 til under 1000 kr.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 10-11-04 23:23

Kong Kent wrote:
> mange af fotograferne til div. arrangementer jeg går til (koncerter) alle
> går rundt med Canons EOS 300D, og så tænkte jeg at der måtte være en grund
> til, at de alle har dén og ikke Sony'en.

Jeg har en række gode grunde til at bruge 300D til koncerter:
1: jeg har ikke andet
2: det er dejligt kompakt og holdbart
3: folk hader det ikke så meget som de vil hade et større SLR
4: iso1600 er støjfri nok

Kombineret med et par lysstærke faste optikker (f1.8 eller
hurtigere) er det herligt!

> [...]
> der får Sony'en jo rent faktisk pæne ord med på vejen, og han nedtoner
> kritikken den har fået pga. purple-fringing og støj ved høje ISO værdier.

Kan Sony'en det her?

http://gallery.nathue.dk/arkivdato/2004/2004-10/2004-10-30/

> [...]
> ekstra linse på et senere tidspunkt... det er jo så dumt at afskære sig fra
> mulighederne for at opgradere, og det gør man jo en anelse med 828.

Brugt 300D med kitoptik, og en EF 50 f1.4 eller f1.8 hvis det skal
være billigere.. det er en ganske god start.

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : Hans Kruse

Dato : 10-11-04 23:39

> [...]
> der får Sony'en jo rent faktisk pæne ord med på vejen, og han nedtoner
> kritikken den har fået pga. purple-fringing og støj ved høje ISO værdier.

Til konverter i det forekommende lys vil Sony'en være i problemer. Du kan jo
købe en brugt 300D til ca. 5-5500kr. Hvis du ikke er glad for den kan du
sælge den igen uden noget væsentligt tab.

> [...]
ikke
> noget kamera, så jeg er overhovedet ikke ekspert. Kan knap nok kaldes

Hvis du først har vænnet dig til at fotografere gennem søgeren i et DSLR
kamera som 300D, så vil du ikke ønske at gå tilbage til LCD skærmen.
Mvh, Hans

Fra : Povl

Dato : 10-11-04 23:40

Kong Kent wrote:

> [...]
> ekstra linse på et senere tidspunkt... det er jo så dumt at afskære sig fra
> mulighederne for at opgradere, og det gør man jo en anelse med 828.

Jeg synes ikke du skal bekymre dig alt for meget om hvad du kan
opgradere til senere. Halveringstiden på digitalt udstyr er under alle
omstændigheder ret kort, så jeg tror det er klogest at købe noget du
bliver glad for nu.

Men selvfølgelig, hvis du regner med at det mest skal bruges til at tage
håndholdte billeder til koncerter i mørke, så er et 300D med en
50/1.8 nok den billigste måde at få acceptable resultater.

Fra : Brian Lund

Dato : 11-11-04 01:04

> [...]
> der får Sony'en jo rent faktisk pæne ord med på vejen, og han nedtoner
> kritikken den har fået pga. purple-fringing og støj ved høje ISO værdier.

Ja, men alligevel synes jeg at støjen er synlig hvis du kigger godt på alle
de sammenlignede billeder, selv ved laveste ISO! - Ikke at det betyder så
meget, men når jeg kan slippe helt for støj for en anelse mere, og har
mulighed for at knipse i højere ISO-værdier... Ja så ved jeg godt hvad jeg
ville vælge :)

> [...]
ikke
> noget kamera, så jeg er overhovedet ikke ekspert. Kan knap nok kaldes

Om man ikke kan tage billeder ud fra LCD-skærmen ved jeg faktisk ikke! - De
må nogen kunne be/afkræfte!

Jeg er sikker på, at når du først kommer igang med at knipse, så vil du
savne muligheden for at skifte objektiver! ;) - Og du vil sikkert også af og
til savne at kunne gå op på ISO1600, eller blive irriteret over al den støj
der er ved ISO 800 på Sonys!

> Og jeg ved heller ikke hvad DSLR er for noget, men det lyder som nogle
> afsindigt dyre digi-cams, så forklar mig gerne begrebet, men kun for sjovs
> skyld. For jeg kommer ikke til at handle i de summer.

DSLR = Digital spejlrefleks kamera!
Canon EOS 300D er faktisk et af slagsen!

> [...]
fra
> mulighederne for at opgradere, og det gør man jo en anelse med 828.

Ja jeg ville vælge EOS 300D ;) - Og det bliver nok også sådan et jeg køber
når jeg skal have noget bedre end mit Powershot A75 (kompaktkamera!)...

Brian

Fra : Kong Kent

Dato : 11-11-04 05:57

> DSLR = Digital spejlrefleks kamera!
> Canon EOS 300D er faktisk et af slagsen!

aahhh... så er jeg lidt mere med

> Ja jeg ville vælge EOS 300D ;) - Og det bliver nok også sådan et jeg køber
> når jeg skal have noget bedre end mit Powershot A75 (kompaktkamera!)...

Jamen efter dine, samt Povl H.P., Hans J., Hans Kruse og Povls meget fine
besvarelser, alle til fordel for EOS 300D, så tror jeg ganske simpelt jeg
fjerner Sonys 828 fra ligningen og koncentrerer mig om den Canon djævel.

Jeg takker for de mange gode svar, og håber jeg i nær fremtid har mere
forstand på hvorfor en linse hedder 50/F1.8 (kan forstå det er dén jeg skal
prøve at få fat i *hehe*)

Indtil videre tak. Bliv nu ikke overrasket hvis jeg kommer tilbage og
spørger igen senere om noget nyt *GG*

--
Kent Kirkegaard Jensen
www.f1journal.com

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 11-11-04 07:32

In article <4192f138$0$33744$14726298@news.sunsite.dk>, Kong Kent wrote:
> Jeg takker for de mange gode svar, og håber jeg i nær fremtid har mere
> forstand på hvorfor en linse hedder 50/F1.8 (kan forstå det er dén jeg skal
> prøve at få fat i *hehe*)

50mm = 50mm længde. Svarer i billedstørrelse ca. til 2.5x zoom forstørrelse
på de fleste digitalkameraer.

f/1.8 fortæller noget om hvor meget lys objektivet smider væk i
forhold til hvad der kommer ind (man taler om blændeåbning).
f/1.0 lukke lige så meget lys ud som der kommer ind, og hver gang man
ganger dette tale med kvadratrod 2 (ca. 1.4) så halveres lysmængden og
så skal lukketiden fordobles eller ISO køres en tand op.

Næste trin er typisk:
f/1.0, f/1.4, f/2.0, f/2.8, f/3.5, f/4, f/5.6, f/8 .....

Det kan man læse om selv i simple fotobøger.

> Indtil videre tak. Bliv nu ikke overrasket hvis jeg kommer tilbage og
> spørger igen senere om noget nyt *GG*

Der er meget at lære, men det er logisk og systematisk.

Fra : Niels Boegh

Dato : 11-11-04 15:50

> Ja jeg ville vælge EOS 300D ;) - Og det bliver nok også sådan et jeg køber
> når jeg skal have noget bedre end mit Powershot A75 (kompaktkamera!)...

Hej Brian

Jeg har netop indrykket en købsannonce på dk.marked.privat.foto

Niels

Fra : Hans Kruse

Dato : 11-11-04 16:38

> Jeg har netop indrykket en købsannonce på dk.marked.privat.foto

Hvorfor søger du ikke bare på www.dba.dk?
Men vær opmærksom på at du kan købe et splinternyt fra f.eks.
www.technikdirekt.de for 6500kr. Incl.garanti naturligvis.
Mvh, Hans

Fra : Jens Bruun

Dato : 11-11-04 16:41

> Men vær opmærksom på at du kan købe et splinternyt fra f.eks.
> www.technikdirekt.de for 6500kr. Incl.garanti naturligvis.

Ja, så er den jo også fundet for pengene, når der nu følger garanti med

(Niels Boegh er købet til et A70/75)

Fra : Hans Kruse

Dato : 11-11-04 16:51

> Ja, så er den jo også fundet for pengene, når der nu følger garanti med

> (Niels Boegh er købet til et A70/75)

Ja, det kan jeg se nu, det var ikke lige sådan jeg læste hans indlæg.
Mvh, Hans

Fra : Nogen

Dato : 10-11-04 11:55

> [...]
> deres fine 6megapixel Canon EOS 300D kamera med 18/55 kit osv.
>
> Hvorfor gør de det? Er der kommet en ny og bedre model på markedet i samme

Der er jo nogle der gerne vil have det nye af nye, og her hedder det 20D dog
ikke i samme prisleje.

>Kan jeg rolig investere i det Canon, og er det tilrådeligt at gå efter et
>brugt? (og dermed spare et par tusinde i en i forvejen stram
>juleøkonomi)...

Har selv en 300D syntes at det er ok, der er så nogle ting der bliver adgang
til med en anden firmware(finder du på nettet), bl.a. RAW med et lille jpg.
Hvis jeg havde haft flere kr var det nok blevet til en 10D dengang. Den der
venter på det perfekte venter i nu.
Jeg køber næsten aldrig brugt, med nyt ved jeg at det er i orden går noget
galt er der garanti. Derfor har det kostet mig en del kr gennem årerne, men
det er jo blot mig. Jeg kender flere der ikke har nogen probs med at købe
brugt.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 10-11-04 14:29

In article <4191de2a$0$33738$14726298@news.sunsite.dk>, Kong Kent wrote:
> [...]
> deres fine 6megapixel Canon EOS 300D kamera med 18/55 kit osv.
>
> Hvorfor gør de det? Er der kommet en ny og bedre model på markedet i samme

Jeg solgte for at købe 20D. Nyere, dyrere, smartere og sort

> [...]

> investere i det Canon, og er det tilrådeligt at gå efter et brugt? (og
> dermed spare et par tusinde i en i forvejen stram juleøkonomi)...

Ja, et 300D til 5000-5500 kr er der ikke meget galt i hvis du får
kitobjektiv, lidt hukommelse, og måske en taske med.

Var glad for mit, men endnu gladere for mit 20D.