Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sigma 80-400 OS til Canon
Fra : Thor

Dato : 08-11-04 22:56

Tak til Povl H Pedersen for kommentarer omkring mit nye Sigma 80-400 OS:
Du skriver: "der er ingen CA og det er positivt"
Hvad betyder CA?

Her er et billede af en sjælden vintergæst: - Også 80-400 objektivet:

http://www.fugleognatur.dk/gallery.asp?mode=ShowLarge&ID=2719

Venlig hilsen

Thomas Riedel

Fra : Jens Bruun

Dato : 08-11-04 22:54

"Thor" <thor@thor.thor> wrote in message

> http://www.fugleognatur.dk/gallery.asp?mode=ShowLarge&ID=2719

Det er utroligt svært at vurdere kvaliteten af et _så_ nedskaleret billede.
Kan du ikke vise os et eksempel i fuld opløsning eller 100% beskæring?

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - Min fotodagbog (Sidst opdat. 28.10.04)

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 08-11-04 23:15

In article <cmopts$4p4$1@news.cybercity.dk>, Jens Bruun wrote:
> "Thor" <thor@thor.thor> wrote in message

> Det er utroligt svært at vurdere kvaliteten af et _så_ nedskaleret billede.
> Kan du ikke vise os et eksempel i fuld opløsning eller 100% beskæring?

Enig, vi vil også have exit info. Men lige med det konkrete billede
er det let at se at der er front-focus. Jorden/stenene inden fuglen
er skarpere end de sten den står på. Så enten forkert fokuspunkt,
eller et objektiv der ikke har ramt rigtigt.

Derudover er billedet ret flat. Trænger til en gang levels i
Photoshop om ikke andet.

Fra : Thor

Dato : 08-11-04 23:28

Hej Jens

Se testbillede her:

http://www.logihouse.dk/privat/img_2947.jpg

Hilsen Thomas

Fra : Jens Bruun

Dato : 08-11-04 23:31

> http://www.logihouse.dk/privat/img_2947.jpg

Jeg mangler EXIF-data.

Billedet ser ganske skarpt ud på forrest på kroppen. Er det ubehandlet? Når
jeg kigger på histogrammet, ser det ekstremt reduceret ud. Jeg vil meget
gerne se et ubehandlet billede i originalstørrelse. Er det muligt?

Fra : Thor

Dato : 08-11-04 23:51

Hej Jens

Det er skam råt og ubehandlet
Se EXIF på

www.logihouse.dk/privat/exif.gif

Måske er det komprimeret for kraftigt?

Hilsen Thomas

Fra : Jens Bruun

Dato : 08-11-04 23:58

> Det er skam råt og ubehandlet

Med al respekt: Dette histogram ligner ikke et råt og ubehandlet billede:
news:cmotgh$8fj$1@news.cybercity.dk. Kan et 300D virkelig producere et JPEG,
der er så reduceret mht. billeddata?

> Se EXIF på
>
> www.logihouse.dk/privat/exif.gif

Hvorfor må vi ikke se EXIF i selve billedet?

> Måske er det komprimeret for kraftigt?

Muligvis. Det ser for mig ud til, at der er skruet _alt_ for meget op for
kontrast.

Fra : Thor

Dato : 09-11-04 00:12

Hej Jens

Måske kan jeg maile dig billedet, så exif ikke går tabt?
Svar mig på tr (snabela) logihouse (dot) dk, så skal jeg sende dig billedet
lige fra kortet.

Hilsen Thomas

Fra : Jens Bruun

Dato : 09-11-04 00:14

> Måske kan jeg maile dig billedet, så exif ikke går tabt?

EXIF-data går kun tabt, hvis du selv fjerner det. Bruger du "Gem til
web"/"Save for web" i Photoshop? Hvis ja, så lad være med det, da
EXIF-information derved fjernes.

> Svar mig på tr (snabela) logihouse (dot) dk, så skal jeg sende dig
> billedet lige fra kortet.

Jeg vil hellere have, du smider det op et eller andet sted, så vi alle kan
få glæde af det. Du har et objektiv, der er særdeles interessant for mange i
denne gruppe (mig selv inklusive). Vi vil meget gerne se ubehandlede
billeder, taget med netop dét objektiv.

NB: Din and er meget fin, omend jeg stadig ikke forstår, at så megen
billedinformation kan mangle i et ellers ubehandlet billede. Benytter du
aldrig RAW?

Fra : Thor

Dato : 09-11-04 10:59

Hej Jens

prøv
www.logihouse.dk/privat/IMG_2947.zip

Så kan du gemme de oprindelige billede den vej igennem!

Hilsen Thomas

Fra : Jens Bruun

Dato : 09-11-04 13:52

> www.logihouse.dk/privat/IMG_2947.zip

Tak, så lykkedes det. Jeg ved ikke, hvad der er gået galt før, men nu kan
jeg se EXIF og et komplet histogram med almindelig billedinformation.

Billeder ser ganske skarpt ud (selvom fokus ligger lidt foran andens
hovede), og det reagerer fint på FocalBlade. Jeg har ikke forsøgt med USM.
Jeg er ikke helt tilfreds med farver/kontrast, og har af én eller anden
grund meget svært ved at justere i PS, så jeg får et tilfredsstillende
resultat. Jeg ved ikke, om det er objektivets, motivets eller min egen
skyld. Billedet virker på én eller anden måde meget flat, og når jeg
justerer på det, kommer det lynhurtigt til at se kunstigt ud. Svært at
forklare, hvordan jeg oplever det.

Er der andre, der oplever det på samme måde som mig?

Billedet er vel taget i morgenlys (9:37), hvilket kan forklare det specielle
lys. Jeg vil meget gerne se billeder taget ved højlys dag, og gerne i lidt
mere udfordrende lys som f.eks. overskyet. Kan du skyde i RAW, ville det
være at foretrække.

Bemærk, at jeg ser dit billede på en TFT-skærm på min bærbare, så det kan
forklare nogle af mine problemer med at justere billedet tilfredsstillende.

Fra : Thor

Dato : 09-11-04 19:40

Hej Jens

Jeg skal nok linke til nogle flere billeder henad vejen, - håber på godt
vejr i weekenden

Hilsen Thomas

Fra : Thomas Corell

Dato : 09-11-04 11:19

Jens Bruun wrote:
> "Thor" <thor@thor.thor> wrote in message

> Med al respekt: Dette histogram ligner ikke et råt og ubehandlet billede:
> [...]
[...]
> Hvorfor må vi ikke se EXIF i selve billedet?

> Muligvis. Det ser for mig ud til, at der er skruet _alt_ for meget op for
> kontrast.

Jeg ser da fint EXIF i det nævnte billed, bl.a.:

Sharpness: Normal
Saturation: Normal
Contrast: Normal
Image Size: Large
Compression Setting: Normal

--
Don't waste space

Fra : Kenneth K

Dato : 09-11-04 10:32

On Mon, 8 Nov 2004 23:30:55 +0100, Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com>
wrote:

> "Thor" <thor@thor.thor> wrote in message

> Jeg mangler EXIF-data.

Hvad bruger du til at se EXIF med? For jeg kan fint se EXIF i billedet,
med Photoshop.

vh.
Kenneth