Foto
IBM760 5420
Teil 3020
EF 17-40 mm f4L med EOS 20D
Fra : Tommy Jensen

Dato : 08-11-04 22:33

Har nogen haft problemer med med nævnte objektiv på 20D?

Det ser ud til at jeg har fået mig en dårlig kopi eller?

Dette billede er taget på 40 mm, ISO 100, f 4, 0,5 sec, tripod samt
flash, øverste fokuspunkt på hovedet af gollum

http://photo.klein-jensen.dk/public/ef1740test1.jpg

Dette er taget på 17 mm, f 4, 1/4, tripod samt flash, midterste
fokuspunkt på gollums knæ

http://photo.klein-jensen.dk/public/ef1740test2.jpg

Afstand til gollum statuen i begge tilfælde 75 cm fra front af
objektiv.

MVH Tommy

Fra : Jens Bruun

Dato : 08-11-04 22:38

"Tommy Jensen" <toj@worldonline.dk> wrote in message

> http://photo.klein-jensen.dk/public/ef1740test1.jpg

Ser OK ud her.

> http://photo.klein-jensen.dk/public/ef1740test2.jpg

Alvorlig back-focus.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - Min fotodagbog (Sidst opdat. 28.10.04)

Fra : Tommy Jensen

Dato : 08-11-04 23:18

On Mon, 8 Nov 2004 22:38:15 +0100, "Jens Bruun"
<bruun_jens@hotmail.com> wrote:

>"Tommy Jensen" <toj@worldonline.dk> wrote in message

>Ser OK ud her.

>Alvorlig back-focus.

Hmm, jeg lavede lige en test mere med lidt mere kontrast og tændte
lidt flere lamper

http://photo.klein-jensen.dk/public/ef1740test4.jpg

ISO 100, mirror lockup, shutter 1/5, fokus på venstre side af solen

Har jeg stadig et problem?

MVH Tommy

Fra : Jens Bruun

Dato : 08-11-04 23:24

> Har jeg stadig et problem?

Kommer an på, hvad du fokuserede på. Fokuserede du på OTA Solgryn, har du
ikke noget problem. Fokuserede du på figuren foran, har du.

Jeg skiller dig gerne af med dit skodobjektiv. En tusse må være rimelig
kompensation for et objektiv med så åbenlyse fokuseringsproblemer?

Fra : Tommy Jensen

Dato : 09-11-04 07:02

On Mon, 8 Nov 2004 23:24:19 +0100, "Jens Bruun"
> [...]

>Kommer an på, hvad du fokuserede på. Fokuserede du på OTA Solgryn, har du
>ikke noget problem. Fokuserede du på figuren foran, har du.

Jeg fokuserede i venstre yderkant af solen på solgrynspakken, og jeg
benyttede kun midterste fokuspunkt.

>Jeg skiller dig gerne af med dit skodobjektiv. En tusse må være rimelig
>kompensation for et objektiv med så åbenlyse fokuseringsproblemer?

Hehe, der skal vist ikke sælges noget denne gang

MVH Tommy

Fra : Ole Palmhøj

Dato : 09-11-04 00:06

"Tommy Jensen" <toj@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> http://photo.klein-jensen.dk/public/ef1740test2.jpg
>

> Afstand til gollum statuen i begge tilfælde 75 cm fra front af

Jeg tror ikke så meget på backfocus, men jeg har lagt mærke til
fokusproblemer, hvis fokuspunktet er for lille eller ikke ditinkt nok. Prøv
at fokusere med kun det midterste punkt og på overkanten af Gollums hoved
eller højre side af stenen. Du kan også prøve at zoome ind, så fokusobjektet
bliver større, fokusere og zoome ud igen mens du holder fokus.
Mvh
ole

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 09-11-04 10:14

Tommy Jensen <toj@worldonline.dk> wrote in

> Dette billede er taget på 40 mm, ISO 100, f 4, 0,5 sec, tripod samt

http://photography-on-the.net/forum/viewtopic.php?TopicID=10948

"FACT:
To make sure there is no user error in question this problem must be verified
with testing, and the test should be done (according to Canon Japan):

- from 2.5m
- with a 50mm lens
- in at least 12EV light (ISO 100, 5.6 1/125 equiv.)"

Prøv også med det target som der er linket til.

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth