Fremhævet menupunkt i inkluderet menu
Fra : JSB

Dato : 12-11-04 13:33

Jeg benytter SSI til inkludering af mine menuer på formen:

Selve menu1.inc filen kan fx se ud som flg.:

<NOINDEX>
<a title="IHKs organisation"
href="../../omihk/organisation.asp">Organisationen</a><br>
<a title="IHKs pædagogiske profil"
href="../../omihk/paed_profil.asp">Pædagogisk&nbsp;profil</a><br>
<a title="Karaktergennemsnit"
href="../../statistik/">Karaktergennemsnit</a><br>
</NOINDEX>

I den forbindelse kunne jeg godt tænke mig, at når jeg klikker på et link i
menuen, så bliver dette link fremhævet med fed eller understregning i menuen
på den nye side, du kommer ind på.

Kan det lade sig gøre, når det er den samme menu.inc-fil, der hentes ind på
forskellige sider?

VH
Jesper

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 12-11-04 15:29

JSB skrev:

> <NOINDEX>

Hvad er formålet med NOINDEX? Der er ikke nogen gyldig html-kode med det
navn.

> I den forbindelse kunne jeg godt tænke mig, at når jeg klikker på et link i
> menuen, så bliver dette link fremhævet med fed eller understregning i menuen
> på den nye side, du kommer ind på.

Det kan ikke gøres med SSI. Man kan enten benytte et egentligt
serverscriptsprog (fx asp, asp.net eller php) og lade scriptsproget
ændre formateringen på det aktive link, eller også kan man få et
javascript til at markere links der peger på den aktuelle side.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : JSB

Dato : 12-11-04 14:38

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> wrote in message

> Hvad er formålet med NOINDEX? Der er ikke nogen gyldig html-kode med det
> navn.

Jeg ved godt at det ikke er 100% gyldig kode, men det er et tillempet forsøg
på at undgå mine højre menuer at blive indekseret på min hjemmeside.
Nu har jeg jo lavet en simpel løsning, hvor menuen pt. ikke benytter sig af
en database/asp.

> [...]
> ændre formateringen på det aktive link, eller også kan man få et
> javascript til at markere links der peger på den aktuelle side.

Jens, kender du evt. nogle gode sider/links, hvor jeg kunne læse mig til en
sådan løsning - i javascript eller ASP?

VH
Jesper

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 12-11-04 16:06

JSB skrev:

> Jeg ved godt at det ikke er 100% gyldig kode, men det er et tillempet forsøg
> på at undgå mine højre menuer at blive indekseret på min hjemmeside.

Jeg tror ikke du skal regne med at det virker efter hensigten.

Hvis du vil undgå indeksering, skal du kigge på brugen af
robots.txt-filer - eller evt. angive en ikke-indekseringskode med meta i
head.

> Jens, kender du evt. nogle gode sider/links, hvor jeg kunne læse mig til en
> sådan løsning - i javascript eller ASP?

Ikke på stående fod - jeg kan prøve at se om der kan googles noget frem.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 12-11-04 23:00

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Hvis du vil undgå indeksering, skal du kigge på brugen af
> robots.txt-filer

Dermed mener Jens, at du i en robots.txt - som skal ligge i webstedets rod -
angiver sti og navn til de sider, der ikke skal indekseres.

Filen skal laves som ren tekst og kan fint laves i Notepad:
________________

disallow: /mappe/
disallow: /mappe/fil.ext
disallow: /fil.ext
________________

Stjernen indikerer, at det gælder alle søgerobotter - alternativt kan man
nævne navngivne robotter som f.eks. googlebot. Essensen af det er, at man
specifiserer mapper og filer, som søgerobotterne skal 'holde snuden fra'.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 12-11-04 18:52

JSB <suntum@hotmail.com> skrev:

> det er et tillempet forsøg på at undgå mine højre
> menuer at blive indekseret på min hjemmeside.

Det skal du ikke være bange for - din menu1.inc
bliver ikke indekseret alligevel - det gør kun sider
der et et link til.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 12-11-04 22:49

Allan Vebel wrote:

> Det skal du ikke være bange for - din menu1.inc
> bliver ikke indekseret alligevel - det gør kun sider
> der et et link til.

Jeg tror, at det netop er, hvad Jesper ønsker: At de sider, der linkes til i
den menu ikke bliver indekseret.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 12-11-04 23:07

Erik Ginnerskov <erik@donotspammmeplease.invalid> skrev:

> Jeg tror, at det netop er, hvad Jesper ønsker: At de sider,
> der linkes til i den menu ikke bliver indekseret.

Ja, men det lader sig ikke gøre med <noindex> - der skal
andre ting til - se hvad Jens har anbefalet.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : JSB

Dato : 13-11-04 12:20

"Allan Vebel" <spam@do.not> wrote:
> Ja, men det lader sig ikke gøre med <noindex> - der skal
> andre ting til - se hvad Jens har anbefalet.

Mht. <NOINDEX>Højremenu</NOINDEX> så har det i mit tilfælde virket aldeles
glimrende og efter formålet på mine sider.
Formålet for mig har primært været at afholde min værtsbaserede søgetjeneste
(Atomz Express Search) fra at indeksere menuernes links. Jeg ved godt, at
det ikke er valid kode, men jeg har i dette tilfælde vægtet højest at få
løst mit problem med den redundante indeksering af menuernes links. Jeg er
dog klar over min løsning med højremenuerne efterhånden har udspillet sig
selv, da jeg efterhånden har flere forskellige SSI-menuer på siderne. Så
ryger fidusen jo efterhånden

Jeg kommer sikkert ikke udenom, at jeg på sigt skal have brygget en
database-baseret løsning på højremenuerne sammen - jeg er dog ikke helt så
stærk i ASP-kodning endnu - derfor nuværende SSI-løsning. Anvisning af
"inspirations-sider" vil i øvrigt være meget velkomne!

Endvidere benytter jeg allerede en robots.txt på mit site - liggende i
roden. Men men: Hvad men indekseringen af de inkluderede filer der ligger i
mappen /includes/? I og med de inkluderes på de enkelte indholdssider, så
foregår indekseringen jo dér!
Jeg tænker på, hvis jeg i robots.txt angiver: disallow:
/includes/menu1.inc - så vil det vel ikke hjælpe på de enkelte sider, hvor
menuen allerede er indsat. Håber I forstår, hvad jeg mener.

VH
Jesper

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 13-11-04 12:54

JSB wrote:

> [...]
> ligger i mappen /includes/? I og med de inkluderes på de enkelte
> indholdssider, så foregår indekseringen jo dér!

Det har du ret i. I og med at menuerne ved robottens gennemgang af sitet
bliver inkluderet på deres respektive sider, vil de alligevel blive læst -
ikke som selvstændige filer, men som delindhold på nogle sider.

> Jeg tænker på, hvis jeg i robots.txt angiver: disallow:
> /includes/menu1.inc - så vil det vel ikke hjælpe på de enkelte sider,
> hvor menuen allerede er indsat.

Ja, det er spild af krudt.

> Formålet for mig har primært været at afholde min værtsbaserede
> søgetjeneste (Atomz Express Search) fra at indeksere menuernes links.

Jeg har selv på mine sider en intern søgetjeneste (fra FreeFind) og her har
jeg mulighed for at fravælge indeksering af de ord, der f.eks. står i
menuer, ved at sætte denne kode rundt om menuerne:

<!-- FreeFind Begin No Index -->Dette indekseres ikke<!-- FreeFind End No

Alt andet opfatter det kun som en vaild html-kommentar, men
FreeFind-søgerobotten fanger det og springer det mellemliggende over.

Giver 'Atomz Express Search' ikke samme facillitet til din rådighed, kunne
du overveje at skifte søgetjeneste.

http://www.hjemmesideskolen.dk/scripts/search.asp

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : JSB

Dato : 13-11-04 13:02

"Erik Ginnerskov" wrote

<SNIP>

>Giver 'Atomz Express Search' ikke samme facillitet til din rådighed, kunne
> du overveje at skifte søgetjeneste.
> http://www.hjemmesideskolen.dk/scripts/search.asp

Hej Erik.

Jeg har tidligere prøvet Freefind, men bryder mig personligt ikke specielt
meget om deres administrationsside - smag og behag selvfølgelig.
Jeg er godt klar over, at Freefind umiddelbart giver mere "value for money",
men holder mig indtil videre til Atomz. Jeg har pt. samtidig en licens på
den billige Atomz Express Search. På firmaets meget dyrere Atomz Search har
man de muligheder, du omtaler for udelukkelse af bestemte sektioner på
siden.

VH
Jesper

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 13-11-04 13:24

JSB wrote:

> Jeg har tidligere prøvet Freefind, men bryder mig personligt ikke
> specielt meget om deres administrationsside - smag og behag
> selvfølgelig.

Den skal du da kun kigge på så længe som det tager at sætte søgefunktionen
op.

> Jeg er godt klar over, at Freefind umiddelbart giver mere "value for
> money",

De tager skam ikke noget for at stille den facillitet til rådighed.

Hele min søgefunktion koster kr. 0,00 - jeg får ugentlige og månedlige
raporter om, hvad folk nu har fundet på at lede efter og hver mandag bliver
hele mit site kigget igennem for opdatering.

Desuden kan jeg selv bestemme, hvordan svarsiden (den side FreeFind
returnerer ved søgninger) skal se ud.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 14-11-04 16:48

JSB <suntum@hotmail.com> skrev:

> Mht. <NOINDEX>Højremenu</NOINDEX> så har det i
> mit tilfælde virket aldeles glimrende og efter formålet

Jeg troede du mente indeksering i søgemaskinerne - her
hjælper <noindex> slet ikke - jeg kan fint finde siderne på
Google alligevel. se:

http://www.google.dk/search?hl=da&q=Karaktergennemsnit&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta=lr%3Dlang_da

.... og jeg finder http://www.ihk.dk/statistik/

--
Allan Vebel
Hjælp os til nye aktuelle artikler og faq-svar - skriv til

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 12-11-04 15:31

JSB skrev:

>Kan det lade sig gøre, når det er den samme menu.inc-fil, der hentes ind på
>forskellige sider?

Ja, brug et eksternt cssark og link til det, det skal så være på
de sider, hvor du inkluderer indhold, ikke på den inkluderede
side.

Du kan evt. også angive det i <head> på hver side.
--
Knud