CSS validerings-problem...
Fra : Dennis Munding

Dato : 10-11-04 18:07

Hej NG!

Jeg får en lidt mystisk fejl, når jeg prøver at validere CSS'en
http://skovaa-munding.dk/ :

Errors
URI : http://skovaa-munding.dk/SM.css
Line: 0 Context : body
Invalid number : background-color attempt to find a semi-colon
before the property name. add it

Hvis man tjekker CSS-filen på ovennævnte adresse, vil man se, at
omtalte semikolon er, hvor det skal være...??

Derudover får jeg flg. advarsel, som jeg heller ikke forstår:

Warnings
URI : http://skovaa-munding.dk/SM.css
Line : 0 font-family: You are encouraged to offer a generic
family as a last alternative

For der er defineret en font-family....??

Nogen, som kan hjælpe mig med at få det afklaret??

På forhånd tak!

Dennis Munding
Webmaster
http://mundings-memorial.dk/ og http://skovaa-munding.dk/

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Inger Helene Falch-J~

Dato : 10-11-04 18:23

Dennis Munding wrote:
> [...]
> family as a last alternative
>
> For der er defineret en font-family....??
>
> Nogen, som kan hjælpe mig med at få det afklaret??

Du har gnudret kommandoene sammen. Prøv dette:

body {
margin: 0px;
padding: 0px;
color: black;
background-color: #6699cc;
font-family:'Times New Roman', serif;
}

--
Inger Helene Falch-Jacobsen
http://home.online.no/~ingerfaj/

Fra : Kristian Bødker

Dato : 10-11-04 18:25

Dennis Munding wrote:
> Hej NG!
>
> Jeg får en lidt mystisk fejl, når jeg prøver at validere CSS'en
> på http://skovaa-munding.dk/ :

Dit problem er på linie 5 hvor der står:

"background-color:font-family:'Times New Roman';"

Altså at background-color har værdien: "font-family:'Times New Roman';"
hvilket ikke giver mening.

Enten skal du give en baggrundsfarve og afslutte denne med ";" eller
slette "background-color:"

--
Kristian Bødker, Software Engineering studerende
http://www.bødker.dk/ eller http://www.xn--bdker-vua.dk/

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 10-11-04 18:29

Dennis Munding skrev:

> [...]

>Hvis man tjekker CSS-filen på ovennævnte adresse, vil man se, at
>omtalte semikolon er, hvor det skal være...??

Nej, du angiver ingen baggrundsfarve, men har font-family stående
ved background-color.

Ser sådan ud nu:

body {
margin:0px;
padding:0px;
color:black;
background-color:font-family:'Times New Roman';
}

Skal være f.eks.:

body {
margin:0px;
padding:0px;
color:black;
background-color: white;
font-family:'Times New Roman';
}

> [...]
>
>Warnings
>URI : http://skovaa-munding.dk/SM.css
>Line : 0 font-family: You are encouraged to offer a generic

En generic font er en fonttype af samme slags, som den du
angiver.

serif er en med fødder og sans-serif er en uden.

Times New Roman er en font med fødder, så det skal være
font-family:'Times New Roman', serif;
--
Knud

Fra : Dennis Munding

Dato : 10-11-04 18:55

Hej igen!

Mange tak alle 3 for jeres indsats!
Fejlene er nu rettet!

Men mærkeligt nok, så kunne jeg ikke se fejlen på den pc'er, hvor
jeg sad, men det kunne min kone, som sad hjemme???
Det eneste jeg kunne se var fejlmeddelelsen....??
Mystisk!

Endnu engang tak til jer 3, der var "hurtige på aftrækkeren"!

Fra : Dennis Munding

Dato : 10-11-04 20:22

> Mange tak alle 3 for jeres indsats!
> Fejlene er nu rettet!

Og dog....
Jeg ved med sikkerhed, at jeg har rettet fejlen, men hvis jeg prøver
at validere CSS'en, så kommer der stadig en advarsel...??
Hvorfor kan den ikke registrere, at filen er rettet??

http://skovaa-munding.dk/

Fra : Inger Helene Falch-J~

Dato : 10-11-04 21:02

Dennis Munding wrote:

> Jeg ved med sikkerhed, at jeg har rettet fejlen, men hvis jeg prøver
> at validere CSS'en, så kommer der stadig en advarsel...??
> Hvorfor kan den ikke registrere, at filen er rettet??
>
> http://skovaa-munding.dk/

Det du har i kommentartagger skal også ha "generic
family". Hvorfor har du disse reglene som
kommentar, forresten?

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 10-11-04 21:07

Dennis Munding skrev:

>Jeg ved med sikkerhed, at jeg har rettet fejlen, men hvis jeg prøver
>at validere CSS'en, så kommer der stadig en advarsel...??

Nej, du mangler at rette det ved Hx og P, f.eks.
står der stadig
font-family : 'Times New Roman';
--
Knud

Fra : Dennis Munding

Dato : 10-11-04 21:34

Hej Knud!

> Nej, du mangler at rette det ved Hx og P, f.eks.
> står der stadig
> font-family : 'Times New Roman';

Hx?? P??
Ikke forstået....

Det samme kan jeg sige til Inger - jeg forstår ikke, hvad du mener med
"kommentartagger"....??

Dennis Munding
Webmaster
http://skovaa-munding.dk/ & http://mundings-memorial.dk/

Fra : Inger Helene Falch-J~

Dato : 10-11-04 21:45

Dennis Munding wrote:

> Det samme kan jeg sige til Inger - jeg forstår ikke, hvad du mener med
> "kommentartagger"....??

<!-- og --> omslutter en kommentar, som du kan
bruke til å skjule tekst eller kode for browseren.
Her er jeg på tynn is, så jeg sakser fra
w3schools.com:

The <!--...--> tag
Definition and Usage

The comment tag is used to insert a comment in the
source code. A comment will be ignored by the
browser. You can use comments to explain your
code, which can help you when you edit the source
code at a later date.

You can also store program-specific information
inside comments. In this case they will not be
visible for the user, but they are still available
to the program. A good practice is to comment the
text inside the script and style elements to
prevent older browsers, that do not support
scripting or styles, from showing it as plain text.

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 10-11-04 22:31

On Wed, 10 Nov 2004 21:44:44 +0100, Inger Helene Falch-Jacobsen
<Inger@neseblod.invalid> wrote:

> <!-- og --> omslutter en kommentar, som du kan bruke til å skjule tekst
> eller kode for browseren.

Hvilket i øvrigt er til at skjule teksten i html-dokumenter og _ikke_
css-ark.
I css laver man kommentarer sådan:
/*
dette er en kommentar
*/

--
Ryan Kristensen

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 10-11-04 22:35

On Wed, 10 Nov 2004 21:33:41 +0100, Dennis Munding <mail@invalid.com>
wrote:

> Hx?? P??
> Ikke forstået....

Det du har stående i dine html-kommentarer er noget med:
h1 {font-size:30pt; font-family:'Times New Roman', serif; color:#000000;}

Da du har brugt en html-kommentar til det, og kører det igennem
css-validatoren, så læser den også det.
Jeg ved ikke hvordan de forskellige browsere har det med denne type
forkerte kommentarer, men man kunne forestille sig, at det ikke var alle
der ville ignorere det.
Så brug istedet /* kommentar */

--
Ryan Kristensen

Fra : Dennis Munding

Dato : 10-11-04 18:59

Har forresten lige et andet problem, nu jeg er igang...

Jeg har lagt en <div> ind på siderne, hvor der står: Webmaster:
Dennis Munding

Hvordan får jeg den til at ligge nederst på siden, uanset
størrelsen på indholdet og uanset skærmopløsning??

Det er især galt her:

http://skovaa-munding.dk/Includes/FAQ.shtml

Her står den næsten midt på siden i 1024x768px...?!?

På forhånd tak for hjælpen endnu engang!

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 10-11-04 22:45

On 10 Nov 2004 17:59:15 GMT, Dennis Munding
<webmaster@mundings-memorial.dk> wrote:

> Jeg har lagt en <div> ind på siderne, hvor der står: Webmaster:
> Dennis Munding
>
> Hvordan får jeg den til at ligge nederst på siden, uanset
> størrelsen på indholdet og uanset skærmopløsning??

Du kunne smide den ind i din footer, som i forvejen altid vil være i
bunden.

--
Ryan Kristensen

Fra : Dennis Munding

Dato : 11-11-04 09:00

Hej Ryan!

> Du kunne smide den ind i din footer, som i forvejen altid vil være i
> bunden.

Det er desværre udelukket, for der er noget i forvejen...
Andre forslag??

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 11-11-04 14:11

On Thu, 11 Nov 2004 09:00:23 +0100, Dennis Munding <mail@invalid.com>
wrote:

> Det er desværre udelukket, for der er noget i forvejen...

Jeg forstår ikke hvorfor det skulle forhindre, at man kan have noget i
den. En div kan godt indeholde mere end én ting

> Andre forslag??

Lav endnu en position:fixed boks, det vil dog give samme resultat, som at
udvide den du allerede har.

--
Ryan Kristensen

Fra : Dennis Munding

Dato : 12-11-04 13:48

Hej Ryan!

> Jeg forstår ikke hvorfor det skulle forhindre, at man kan have noget i
> den. En div kan godt indeholde mere end én ting

Der er ikke noget, der forhindre det - jeg vil bare ikke have andet i
"footeren"...

> Lav endnu en position:fixed boks, det vil dog give samme resultat, som at
> udvide den du allerede har.

Har forsøgt noget i den stil, men jeg er stadig ikke helt tilfreds med
resultatet, da den gerne skulle placeres i bunden automatisk (følge
indholds-mængden), og ikke ved tvang i form af "position;absolute".

Men tak for tippet!