Scrollbar i CSS
Fra : Olav Noksagt

Dato : 10-11-04 09:25

Hej
Er det korrekt at scrollbar-css ikke er ægte css - og at man derfor ikke kan
få valideret sin css fejlfri hvis der f.eks. ligger en
"scrollbar-darkshadow-color" i css'en?

Er der alternativer til det?

Olav

body {
font-size: 11px;
font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;
background-color: white;
margin: 0;
padding: 0;
scrollbar-base-color: #ffffff;
scrollbar-face-color: #DBDBDB;
scrollbar-shadow-color: #DBDBDB;
scrollbar-highlight-color: #DBDBDB;
scrollbar-darkshadow-color: #000000;
scrollbar-arrow-color: #000000;
scrollbar-3dlight-color:#000000
}

Fra : Dennis Munding

Dato : 10-11-04 13:17

Hej Olav!

> Er det korrekt at scrollbar-css ikke er ægte css - og at man derfor ikke
kan
> få valideret sin css fejlfri hvis der f.eks. ligger en
> "scrollbar-darkshadow-color" i css'en?

Ja, det er rigtigt!

> Er der alternativer til det?

Ja! Du kan tilføje flg.:

<!--[if IE]>

> body {
> font-size: 11px;
> font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;
> [...]

<![endif]-->

Det gør, at det kun er IE, der læser koden, og samtidig validerer det fint!
Du kan se et eksempel på min hjemmeside, hvor jeg har gjort det samme - med
hjælp fra Erik Ginnerskov:
http://skovaa-munding.dk/

Nu vil du måske sige, at andre browsere også skal kunne læse det, men det
skal du ikke tænke på, for de ændrer ikke på scroll-barens farve, uanset
hvad du gør. (Mig bekendt - har kun forsøgt med Opera 7.54 og Mozilla
Firefox - udover IE 6.0)

Men tilføj de 2 linier, og prøv så at validere css'en - du skulle gerne få
en positiv tilbagemelding...

Held og lykke!

Dennis Munding
Webmaster
http://skovaa-munding.dk/ & http://mundings-memorial.dk/

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 10-11-04 16:01

Dennis Munding skrev:

> og samtidig validerer det fint!

Det kan jo diskuteres.
--
Knud

Fra : Allan Vebel

Dato : 10-11-04 22:44

Dennis Munding <mail@invalid.com> skrev:

> <!--[if IE]>
> <![endif]-->
>
> og samtidig validerer det fint!

Det er en fejlopfattelse at koden bliver mere valid af at du
kun præsenterer den for IE.

For den sags skyld kan du lave noget forfærdelig skodkode,
KUN præsentere den for IE - og lave et link til validatoren -
Hurra, din side er valid xhtml - strict!

Forstår du hvad jeg mener?

Er det ikke lidt af et skråplan at komme ind på? Jeg ville
hellere fjerne den invalide kode, og lade validatoren checke
det hele - det er jo den der fortæller os om vi er på ret kurs
med hensyn til tilgængelighed og ensartet visning i forskellige
browsere.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 10-11-04 22:45

Dennis Munding wrote:

> Ja! Du kan tilføje flg.:
>
> <!--[if IE]>
[klip]
> <![endif]-->
>
> Det gør, at det kun er IE, der læser koden, og samtidig validerer det
> fint! Du kan se et eksempel på min hjemmeside, hvor jeg har gjort det
> samme - med hjælp fra Erik Ginnerskov:

Nej, tak. Det vil jeg ikke have æren for. Dine farvede scrollbarer har du
selv bikset sammen, lige så hurtigt jeg har pillet det ud - jeg hader den
slags.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : from south

Dato : 11-11-04 18:58

Hej Dennis.....
"Dennis Munding" <mail@invalid.com> skrev i en meddelelse
> Hej Olav!
> <![endif]-->

[snip] en masse skvadder.....
> [...]
> fint!
> Du kan se et eksempel på min hjemmeside, hvor jeg har gjort det

Jeg kan ikke forestille mig at Erik vil hjælpe dig med slige ting, det
er lidt dårligt at bruge Erik's viden og hjemmeside i den sammenhæng.
Hold dig til Munding og gravsteder. Mvh Knud

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 10-11-04 15:16

On 10 Nov 2004 10:24:45 +0200, Olav Noksagt
<noksagt_fjerndette@hotmail.com> wrote:

> Er det korrekt at scrollbar-css ikke er ægte css - og at man derfor ikke
> kan
> få valideret sin css fejlfri hvis der f.eks. ligger en
> "scrollbar-darkshadow-color" i css'en?

Ja.

> Er der alternativer til det?

Du har fået et alternativ, det andet er at acceptere at den del af
stylesheetet ikke validere.
På den måde vil alle de browsere der understøtter det, vise dine
scrollbars som du ønsker.
Og udover IE understøtter Opera det også (man skal selv slå det til under
preferences->Page style), og jeg synes også, jeg hørte et eller andet om
Konquerer samt Safari, men er ikke sikker.
Mozilla ved jeg ikke understøtter det.

> body {

Hvis du sætter scrollbar definitionerne på body, så indikere det, at du
kører IE i quirks-mode.
En god idé - med mindre du har en anden god grund til at bruge quirks-mode
- er at trigge standard-mode i IE samt alle andre browsere.
Når/hvis du gør det skal du sætte scrollbar definitionerne på
html-elementet.

Og så virker det selvfølgelig kun i Opera hvis den er i quirks-mode. Så
måske det er smartest at smide det i en IE conditional comment, og så lade
brugere af andet end IE slippe for det.

--
Ryan Kristensen

Fra : Olav Noksagt

Dato : 10-11-04 14:53

Ryan Kristensen skrev:

> [...]
> - er at trigge standard-mode i IE samt alle andre browsere.
> Når/hvis du gør det skal du sætte scrollbar definitionerne på

Hvordan sætter man det på html-elementet?
Det der quirks-mode har jeg aldrig fattet - er der steder man kan læse om
det?

Olav

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 10-11-04 21:25

On 10 Nov 2004 15:52:31 +0200, Olav Noksagt
<noksagt_fjerndette@hotmail.com> wrote:

> Hvordan sætter man det på html-elementet?

Nu skriver du:
body {
scrollbar...
}

I stedet skal du skrive:
html {
scrollbar...
}

> Det der quirks-mode har jeg aldrig fattet - er der steder man kan læse om
> det?

Her er et par:
<http://www.hintzmann.dk/articles/doctype/>
<http://www.html.dk/artikler/00036/>