Væk med stipler ved link
Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 09-11-04 21:05

Hejsa

Når man har et link på et website, og brugeren klikker på linket, så
kommer der nogle tynde tynde stipler omkring linket.

Normalt ser man ikke disse stipler, fordi et link plejer at føre en
hen på en ny side. Men hvis man f.eks. har et javascript liggende
under linket, så brugeren ikke skifter side, så er de synlige.

Nogle gode idéer til at komme af med disse stipler?

Med venlig hilsen
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : jopa

Dato : 09-11-04 21:35

Bo Kamp Dudek skriblede bla følgende:

> Nogle gode idéer til at komme af med disse stipler?

så hut jeg visker

--

Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-11-04 23:36

Bo Kamp Dudek skrev:

>Når man har et link på et website, og brugeren klikker på linket, så
>kommer der nogle tynde tynde stipler omkring linket.

Med CSS kan du bestemme hvordan dine links skal opføre sig, både
før, under og efter man klikker - endda også mens man kun peger
på dem.

--
Bertel

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 10-11-04 15:04

On Tue, 09 Nov 2004 21:04:43 +0100, Bo Kamp Dudek <bo@bodudek.dk> wrote:

> Nogle gode idéer til at komme af med disse stipler?

Dvs. det du vil er "fjernstipletlinje"?

<http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&q=fjernstipletlinje&btnG=S%C3%B8g&meta=group%3Ddk.edb.internet.webdesign.clientside>

Det skulle i al fald virke efter hensigten.

--
Ryan Kristensen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-11-04 15:43

Bo Kamp Dudek skrev:

> Nogle gode idéer til at komme af med disse stipler?

Overvej først om det er en god ide at fjerne dem. De er særdeles
praktiske hvis man navigerer uden mus - det er der nogen der er tvunget
til, og en del andre der bare gør fordi det er hurtigere og mere
behageligt end musenavigation.

Du skriver godt nok at der er til et link der ikke fører videre - men
noget udfører det vel stadig, siden du kalder det et link.

Jeg kan ikke få Jopas metode (med self.focus på body) til at virke, men
jeg har følgende testside hvor de stiplede linjer er blokeret på nr. to.

Men inden du bare hiver koden op på din egen side, synes jeg du skal
prøve at tabbe dig frem til de sidste link på siden (der ikke har koden
til fjernelse af stiplede linjer). Hvis du bruger Firefox kan du også
prøve at taste dig frem til nr 2 link og aktivere det (med enter - men
det virker så heller ikke på sådan et link).

Jeg har en svag erindring om at Erik Ginnerskov fandt frem til en bedre
metode til at fjerne stiplede linjer på - men jeg kan ikke huske hvordan
(Erik, du hopper bare ind hvis du selv kan huske det).

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : from south

Dato : 10-11-04 19:14

Hej Jens.

> [...]
> hvordan
> (Erik, du hopper bare ind hvis du selv kan huske det).

Ja, du har ret, Erik har løsningen. Jeg kan bare heller ikke huske hvor
han har skrevet det. Men det står på www.hjemmesideskolen.dk Mvh Knud

Fra : Allan Vebel

Dato : 10-11-04 22:15

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> skrev:

> Jeg har en svag erindring om at Erik Ginnerskov fandt frem
> til en bedre metode til at fjerne stiplede linjer på

Det er vist

function fjernStipletLinje() {
for(var i=0;i<document.links.length;i++) {
document.links[i].onfocus = document.links[i].blur;
}
}

du tænker på - se http://hjemmesideskolen.dk/html/links.asp

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 10-11-04 22:35

Allan Vebel wrote:

> [...]
>
> function fjernStipletLinje() {
> for(var i=0;i<document.links.length;i++) {
> document.links[i].onfocus = document.links[i].blur;

Der var en, der har læst på lektien. ;D

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 10-11-04 23:18

[...]

perfekt! tak for hjælpen!

Med venlig hilsen
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-11-04 12:14

Allan Vebel skrev:

> function fjernStipletLinje() {
> for(var i=0;i<document.links.length;i++) {
> document.links[i].onfocus = document.links[i].blur;
> }
> }

Jep - det var den funktion jeg tænkte på.

> se http://hjemmesideskolen.dk/html/links.asp

Et forslag til Erik - kan du ikke lægge en eksempelside op så man kan
efterprøve effekten (og eventuelle bieffekter). Jeg mener at vi fik
testet funktionen godt igennem den gang debatten var oppe, men det er
altid rart at kunne gentage en test.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-11-04 16:54

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Et forslag til Erik - kan du ikke lægge en eksempelside op så man kan
> efterprøve effekten (og eventuelle bieffekter).

Noteret på todo

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-11-04 23:33

> Et forslag til Erik - kan du ikke lægge en eksempelside op så man kan
> efterprøve effekten (og eventuelle bieffekter).

Så er det ude:

http://html-faq.dk/2018.asp

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-11-04 23:58

Erik Ginnerskov skrev:

> http://html-faq.dk/2018.asp

Eksemplet virker ikke i Firefox (man kan ikke tabbe sig frem).

Jeg kan godt se din begrundelse for at lade linkene være døde, men
jeg synes alligevel du bør have mindst ét ægte link - et problem
ved én af metoderne til at blokere outline-markeringen har nemlig
været at man ikke kunne følge et link (mens man godt kunne tabbe
sig til det)
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Troels Jensen

Dato : 24-11-04 12:22

Jens Gyldenkærne Clausen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Eksemplet virker ikke i Firefox (man kan ikke tabbe sig frem).

Eksemplet virker ikke, men jeg har lavet det på
<http://www.ny.troelsweb.dk>, og der virker det fint.

--
Mvh.

Troels Jensen
http://www.troelsweb.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-11-04 18:51

Troels Jensen skrev:

> Eksemplet virker ikke, men jeg har lavet det på
> <http://www.ny.troelsweb.dk>, og der virker det fint.

Nej - det virker ikke fint. Præcis som Eriks eksempel virker det i IE,
men ikke i Firefox.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 24-11-04 22:45

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Eksemplet virker ikke i Firefox (man kan ikke tabbe sig frem).

Det virker ellers helt upåklageligt både i min Mozilla 1.6 og FF 0.8 og ja,
man kan tabbe sig frem og følge links ved at taste [Enter] - alle links,
både på http://html-faq.dk og http://hjemmesideskolen.dk er lavet med den
teknik.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 25-11-04 11:22

On Wed, 24 Nov 2004 22:44:31 +0100, Erik Ginnerskov
<erik@donotspammmeplease.invalid> wrote:

> [...]
> ja,
> man kan tabbe sig frem og følge links ved at taste [Enter] - alle links,

I IE (XPsp2) virker det ikke hvis man bruger tab-tasten. Dvs. hvis du
starter med at trykke tab-tasten og derefter bruger musen, så virker
funktionen ikke.

--
Ryan Kristensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-11-04 14:39

Ryan Kristensen wrote:

> I IE (XPsp2) virker det ikke hvis man bruger tab-tasten. Dvs. hvis du
> starter med at trykke tab-tasten og derefter bruger musen, så virker
> funktionen ikke.

Jeg er bange for, at vi over tid ser en masse drilagtige bugs i den sp2. Det
er fint, at MS endelig har indbygget en popup-blokering, men de har vist
fået lavet noget slemt rod i kildekoden på en masse andre områder.

Da jeg ikke kører med XP og dermed heller ikke har sp2, er jeg desværre
afskåret fra både at teste og forsøge at rette på det. Men jeg hører da
gerne fra andre, der har et bud på en løsning, der virker bredt.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 25-11-04 15:15

Erik Ginnerskov wrote:

> [...]
> afskåret fra både at teste og forsøge at rette på det. Men jeg hører da
> gerne fra andre, der har et bud på en løsning, der virker bredt.

OT...

Læste lige at MS har introduceret, med IE6 SP2, en ny måde at crashe
deres browser på.

http://www.elderweb.com/test/ie_crash_test.php

Det kan man da kalde produktudvikling

--
Martin Hintzmann Andersen
http://www.hintzmann.dk/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-11-04 15:55

Erik Ginnerskov skrev:

> Jeg er bange for, at vi over tid ser en masse drilagtige bugs i den sp2.

Tjo - du har ret i at der sikkert stadig vil opstå "mærkværdigheder" i
forbindelse med SP2.

> Det er fint, at MS endelig har indbygget en popup-blokering, men de har vist
> fået lavet noget slemt rod i kildekoden på en masse andre områder.

Hvad mener du? SP2 indebærer en hel del ændringer, men det er ikke
nødvendigvis "rod i kildekoden" der er årsag til at man oplever ting der
ikke fungerer med SP2. Når et givent stykke kode ikke længere virker med
SP2, kunne det også være fordi koden udnyttede en fejl eller svaghed i
IE før SP2.

Jeg har set og hørt mange brokke sig over SP2 - og der skal da nok være
nogle ting der er irriterende. Jeg er ikke selv XP-bruger, så jeg har
ikke haft fornøjelsen af at prøve SP2. Men så vidt jeg kan se er det
stadig en god ide at lægge SP2 ind.

For et par dage siden faldt jeg over følgende på en blog:
<http://www.theregister.co.uk/2004/11/21/register_adserver_attack/>

Det er et eksempel på et angreb der afværges af SP2. Man kan
selvfølgelig bare råde folk til at bruge en anden browser end IE, men
det ændrer i mine øjne ikke på at man bør lægge SP2 ind hvis man kører
XP.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-11-04 16:54

> [...]

> der ikke fungerer med SP2. Når et givent stykke kode ikke længere
> virker med SP2, kunne det også være fordi koden udnyttede en fejl

Jeg snakkede nu ikke om ondsindet kildekode i websider, men om kildekoden
til den nye version af browseren.

Jeg har på det seneste hørt fra flere - har ikke noteret mig specifikt
hvad - at ellers fredelige, korrekt kodede (valid kode) sider pludselig ser
underligt ud i IE, opfører sig underligt eller slet ikke fungerer, efter
opgradering til sp2 - sider, der virker upåklageligt i andre browsere.

Men i mine øjne har MS (som sædvanligt ?) haft så travlt med at få
implementeret noget, som andre browsere har haft i årevis, at man helt har
glemt at tjekke det af for eventuelle bugs.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-11-04 15:44

Ryan Kristensen skrev:

> I IE (XPsp2) virker det ikke hvis man bruger tab-tasten. Dvs. hvis du
> starter med at trykke tab-tasten og derefter bruger musen, så virker
> funktionen ikke.

Hvordan virker den ikke?

A) De stiplede linjer skjules ikke.
B) Tab-navigering eller musenavigering fungerer ikke.

Jeg vil mene at A er et mindre problem.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 25-11-04 16:10

On Thu, 25 Nov 2004 15:43:51 +0100, Jens Gyldenkærne Clausen
<jens@gyros.invalid> wrote:

> Hvordan virker den ikke?
>
> A) De stiplede linjer skjules ikke.
> B) Tab-navigering eller musenavigering fungerer ikke.
>
> Jeg vil mene at A er et mindre problem.

Undskyld den fik jeg ikke lige med, det er selvfølgelig A, - og ja det er
et mindre problem. Men derfor er det stadig underligt hvorfor functionen
ikke udføres korrekt efter man har benyttet tab-tasten, det burde jo ikke
ændre på hvad der sker ved onmousedown.

--
Ryan Kristensen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-11-04 00:20

Erik Ginnerskov skrev:

> Det virker ellers helt upåklageligt både i min Mozilla 1.6 og
> FF 0.8

Hm - nu virker det også her (også Troels Jensens side). Det har
måske bare været min maskine der drillede i går.

NB: Du skulle måske overveje at opdatere - Firefox er kommet i
version 1.0 (også på dansk) og Mozilla i 1.7 (1.8 er netop udkommet
i 5. alfa-udgave).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-11-04 00:33

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> NB: Du skulle måske overveje at opdatere - Firefox er kommet i
> version 1.0 (også på dansk)

Den må jeg have hentet i løbet af dagen.

> og Mozilla i 1.7 (1.8 er netop udkommet
> i 5. alfa-udgave).

Det er ikke længe siden (ca. 24 timer) jeg sidst kiggede efter en dansk
udgave. Jeg har ikke problemer med at bruge en engelsk udgave bare til at
browse nettet, men skal jeg lave et dump af en funktion/menu i browseren,
foretrækker jeg, at det er på dansk.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-11-04 00:43

Prøv at kigge her: <http://mozilladanmark.dk/>.

> Jeg har ikke problemer med at bruge en engelsk udgave bare til
> at browse nettet, men skal jeg lave et dump af en
> funktion/menu i browseren, foretrækker jeg, at det er på
> dansk.

Det forstår jeg godt.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-11-04 22:59

Erik Ginnerskov skrev:

> Jeg snakkede nu ikke om ondsindet kildekode i websider, men om
> kildekoden til den nye version af browseren.

Og det var det jeg kommenterede.

> [...]
> underligt eller slet ikke fungerer, efter opgradering til sp2
> - sider, der virker upåklageligt i andre browsere.

Det skal nok passe, men igen så er spørgsmålet om det er på grund
af nye fejl i IE eller på grund af at websiderne udnytter "gamle"
fejl og særheder ved IE - og disse fejl nu er rettet.

> Men i mine øjne har MS (som sædvanligt ?) haft så travlt med
> at få implementeret noget, som andre browsere har haft i
> årevis, at man helt har glemt at tjekke det af for eventuelle
> bugs.

Jeg er ikke enig. SP2 har så vidt jeg ved været forberedt over lang
tid, og at antyde at MS bare har "glemt" at tjekke for bugs er i
mine øjne useriøst. Jeg er ikke nogen stor fan af MS eller IE, men
det er for letkøbt bare at sige at MS ikke har tjekket for bugs.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-11-04 23:14

> [...]

> af nye fejl i IE eller på grund af at websiderne udnytter "gamle"
> fejl og særheder ved IE - og disse fejl nu er rettet.

Det skal jeg så ikke kunne sige. Mine egne sider lider ikke under den
opdatering - om det er fordi jeg har gjort en dyd ud af at lave valid kode,
ved jeg så ikke.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk