kinesiske tegn
Fra : Søren Larsen

Dato : 09-11-04 10:01

Jeg skal lave en side med kinesiske tegn. Det er egentlig simpelt:
tagen, så er det klaret.
Det virker når alle andre gør det. Hvis browseren er sat til automatisk
tegnsæt vil den gå på "kinesisk forenklet" tegnsæt - se f.eks.
http://www.skytravel.dk s kinesiske afsnit.
Men min side gør det ikke:
http://viewpointcom.com/html/chinese.htm

Warum doch?
SL

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-11-04 10:56

Søren Larsen skrev:

> Men min side gør det ikke:
> http://viewpointcom.com/html/chinese.htm

Det ser umiddelbart fint ud i Firefox (jeg kan så ikke lige læse hvad du
skriver

Opera (7.54) har det meste med, men der er nogle tegn der vises som
kasser (lodret rektangel, standardvisning for et ukendt tegn).

IE 6 spurgte om jeg ville installere kinesisk tegnsæt - men da jeg ikke
havde min Windows-cd ved hånden, kunne den ikke lægge tegnsættet ind
(suk). Det er i øvrigt samme problem med skytravel-siden.

Så umiddelbart kan jeg ikke se hvad problemet er.
Jeg kender ikke meget til brug af kinesisk på nettet, men hvis tegnene
indgår i unicode-standarden, så kan du nok slippe lettere om ved at
bruge utf-8 eller måske utf-16 som tegnsæt (det vil være installeret som
standard i de fleste browsere).

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Ole Nielsen

Dato : 09-11-04 11:34

Søren Larsen <sl@svp.dk> wrote:

> Men min side gør det ikke:
> http://viewpointcom.com/html/chinese.htm

Har lige hurtigt tjekket på min Macintosh (MAC OS X) med Safari, Firefox
og IE 5.2.

Det ser da særdeles kinesisk ud. Gad vide hvad du har skrevet
--
Ole Nielsen
post@OleHNielsen.dk

Fra : Steen

Dato : 09-11-04 15:39

Søren Larsen wrote:

> [...]
> Det virker når alle andre gør det. Hvis browseren er sat til
> automatisk tegnsæt vil den gå på "kinesisk forenklet" tegnsæt - se

Ser fint ud her (IE6 @ WinXP). Jeg troede lige et øjeblik, at du måske
sendte et andet tegnsæt afsted i HTTP-response-headeren, men det gør du
ikke - den ser sådan her ud:

HTTP/1.1 200 OK
Date: Tue, 09 Nov 2004 14:36:58 GMT
Server: Apache
Last-Modified: Tue, 09 Nov 2004 08:52:44 GMT
ETag: "1550252d-160-4190855c"
Accept-Ranges: bytes

-så det er jo godt nok Jeg kan ikke sige, hvorfor det ikke virker hos
dig :(

/steen