Visning af billed i frame - justering/bagg~
Fra : Kirsten Dahl

Dato : 09-11-04 09:37

Jeg vil gerne åbne et billede i en frame. Hvis billedet ikke
fylder hele framen ud vil jeg gerne lægge en baggrundsfarve
under. Kan jeg det med HTML / CSS?

Eller er der en anden måde at justere en frame på så den passer
til det billede der vises i den?

Med venlig hilsen Kirsten

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 09-11-04 15:32

Kirsten Dahl skrev:

>Jeg vil gerne åbne et billede i en frame. Hvis billedet ikke
>fylder hele framen ud vil jeg gerne lægge en baggrundsfarve
>under. Kan jeg det med HTML / CSS?

Læg billedet ind på en htmlside og sæt baggrundsfarven på siden.
--
Knud

Fra : Kirsten Dahl

Dato : 09-11-04 20:35

> Læg billedet ind på en htmlside og sæt baggrundsfarven på
siden.

Tak - det er et godt og logisk forslag. Nu har jeg ret mange
billeder og pga. dovenskab leder jeg efter en løsning hvor jeg
kan åbne billederne som de er (jpg). Kan du hjælpe mig med det?

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 09-11-04 21:08

Kirsten Dahl skrev:

>Tak - det er et godt og logisk forslag. Nu har jeg ret mange
>billeder og pga. dovenskab leder jeg efter en løsning hvor jeg
>kan åbne billederne som de er (jpg). Kan du hjælpe mig med det?

Kan ikke lade sig gøre, hvis du vil ha' en bestemt
baggrundsfarve.

Du kan dog ved hjælp af javascript lade den udskrive en side for
hvert billede, men det vil være mere besværligt end at lave en
side til hvert billede.

Du kan jo blot lave en skabelon og så er det jo blot at skifte
filnavnet og evt. størrelse på hver side, så det skulle da ikke
være så besværligt.
--
Knud

Fra : Kirsten Dahl

Dato : 09-11-04 21:54

> Kan ikke lade sig gøre, hvis du vil ha' en bestemt
> baggrundsfarve.

-- øv

> Du kan dog ved hjælp af javascript lade den udskrive en side
for
> hvert billede, men det vil være mere besværligt end at lave en
> side til hvert billede.

-- Ok, det prøver jeg. Jeg har i øvrigt fundet (via html.dk) en
side med et program der lover at kunne genere
thumbnails(http://www.fookes.com/ezthumbs/index.php), så kan jeg
jo bruge dem til at linke fra. Tak for det hurtige svar.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 09-11-04 22:43

Kirsten Dahl skrev:

> [...]
>thumbnails(http://www.fookes.com/ezthumbs/index.php), så kan jeg
>jo bruge dem til at linke fra. Tak for det hurtige svar.

Øhh, det kan lave thumbnails ud af de store billeder og muligvis
også sætte de store billeder op på en side, men du får jo
stadigvæk en side til hvert billede.

Det er der jo masser af programmer, der kan.

Men essensen er at du ikke kan få sat en baggrundsfarve uden om
et billede undtagen det på en eller anden måde bliver sat ind på
en htmlside.
--
Knud