Styling af knapper
Fra : SimonBK

Dato : 07-11-04 17:33

Hej igen,

Er der nogle der ved hvordan man styler knapper således at de ser
ens ud på tværs af platforme og browsere?

Bedste hilsner
Simon

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jonas Schmeltz Aaber~

Dato : 07-11-04 21:59

> Er der nogle der ved hvordan man styler knapper således at de ser
> ens ud på tværs af platforme og browsere?

Lav dem som billeder...?
Tror ikke at det kan lade sig gøre i ren CSS.

MVH Jonas (aka Juke)

Fra : inga schmidt

Dato : 07-11-04 23:41

Jonas Schmeltz Aaberg wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> ens ud på tværs af platforme og browsere?
>
> Lav dem som billeder...?
> Tror ikke at det kan lade sig gøre i ren CSS.

Kast et blik på knapperne her - de er lavet med CSS:
http://www.hornbek.net/legind/

--
Mvh Inga
www.initiaweb.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-11-04 06:57

inga schmidt wrote:

> Kast et blik på knapperne her - de er lavet med CSS:
> http://www.hornbek.net/legind/

Det er ikke knapper, det er en stylet liste. Knapper er dem, der kommer
frem, hvis man i kildekoden skriver

<input type="button"... eller
<input type="submit"... eller
<input type="reset"...

De kan også - i nogen grad - styles med css. Men systemerne sætter visse
begrænsninger her. Jeg så for nylig en side, der viste forskellen på
knappers udseende i forskellige OS'er, husker desværre ikke adressen.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 08-11-04 08:18

Erik Ginnerskov wrote:

> De kan også - i nogen grad - styles med css. Men systemerne sætter visse
> begrænsninger her. Jeg så for nylig en side, der viste forskellen på
> knappers udseende i forskellige OS'er, husker desværre ikke adressen.

Erik jeg har den her til dig
http://www.456bereastreet.com/archive/200410/styling_even_more_form_controls/

--
Martin Hintzmann Andersen
http://www.hintzmann.dk/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-11-04 22:54

Martin Hintzmann Andersen wrote:

> Erik jeg har den her til dig

http://www.456bereastreet.com/archive/200410/styling_even_more_form_controls/

Jeps, det var den.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-11-04 12:08

Erik Ginnerskov skrev:

> Det er ikke knapper, det er en stylet liste.

Man kan forstå flere ting ved "knapper". I bred forstand dækker
"knapper" også over stylede links som dem på Ingas link. De har i
modsætning til et rent tekstlink kanter, margen og fyld, og de har
ligesom ægte html-knapper en handling tilknyttet ved klik (typisk er det
så bare et link ved et billede).

Hvis man søger på "css buttons" kan man finde tusindvis af sider der
handler om styling af billedlinks så de ligner knapper. Denne type
knapper kan styles meget frit.

> Knapper er dem, der kommer frem, hvis man i kildekoden skriver
>
> <input type="button"... eller
> <input type="submit"... eller
> <input type="reset"...

- samt <button ...></button>

> De kan også - i nogen grad - styles med css. Men systemerne sætter visse
> begrænsninger her.

Ja. Den side du har set (hvis det er den Martin linkede til) viser
begrænsningerne ganske godt.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-11-04 23:04

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> [...]
> modsætning til et rent tekstlink kanter, margen og fyld, og de har
> ligesom ægte html-knapper en handling tilknyttet ved klik (typisk er

Hvis vi skelner så bredt som, hvad brugerne oplever som knapper, så ja. Men
jeg tænkte nu sådan rent teknisk.

Glemte den.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-11-04 23:36

Erik Ginnerskov skrev:

> Hvis vi skelner så bredt som, hvad brugerne oplever som
> knapper, så ja. Men jeg tænkte nu sådan rent teknisk.

Det er svært at vide hvad SimonBK mente med "knapper". Men jeg tog
tråden op, fordi der netop er mange der ved "knapper" bare forstår
"noget man kan klikke på" (og noget andet end tekstlinks).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 09-11-04 22:12

> Det er svært at vide hvad SimonBK mente med "knapper". Men jeg tog
> tråden op, fordi der netop er mange der ved "knapper" bare forstår
> "noget man kan klikke på" (og noget andet end tekstlinks).

Fair nok. Jeg præciserede bare forskellen på faktiske knapper og det, man
frembringer ved at style f.eks. en liste.

Hvis man ikke skelner, kan man let bibringe uerfane websmede den
fejlopfattelse, at alle 'knapper' let kan styles efter forgodtbefindende -
hvilken som bekendt er en sandhed med modifikationer.

Med til listen over 'knapper', der ikke ubetinget kan styles, hører vel også
rullepaneler og dropdownbokse.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-11-04 22:38

Erik Ginnerskov skrev:

> Med til listen over 'knapper', der ikke ubetinget kan styles,
> hører vel også rullepaneler og dropdownbokse.

Det vil jeg til gengæld ikke kalde knapper - hverken i bred eller
smal forstand. Men alle formelementer - inputfelter, tjekbokse,
submit/reset-knapper, dropdownlister mv. har begrænsninger i
forhold til hvad der kan bruges af css.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 10-11-04 07:12

> Det vil jeg til gengæld ikke kalde knapper - hverken i bred eller
> smal forstand.

Jeg er nu ret sikker på, at du ved, hvad jeg mener:

Hvis man ser et form-element som en dropdown-boks eller rulleknappen i et
textarea i Windows før XP sammenlignet med i XP (med XP-skin aktivt), er der
stor forskel.

Også ved et skift til en anden browser på samme Window-platform, kan der
forekomme forskelle, som ikke kan styles væk.

Samme elementer har igen et anerledes udseende på Mac- og Linuxplatformene.

Elementerne kan delsvist styles, men det er - lige som med formknapper -
ikke muligt med en 100% styling på samme måde som på listeelementer.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-11-04 15:46

Erik Ginnerskov skrev:

> Jeg er nu ret sikker på, at du ved, hvad jeg mener:

Ja - jeg opponerede bare lidt mod din "knap"-betegnelse.

> Hvis man ser et form-element som en dropdown-boks eller rulleknappen i et
> textarea i Windows før XP sammenlignet med i XP (med XP-skin aktivt), er der
> stor forskel.

Lige præcis - og det er netop form-tilknytningen der er det vigtige i
forhold til css-begrænsninger. Nogle form-elementer er så knapper mens
andre ikke er det.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-11-04 22:56

SimonBK wrote:

> Er der nogle der ved hvordan man styler knapper således at de ser
> ens ud på tværs af platforme og browsere?

Formularknapper er noget, der mere eller mindre er styret af det OS, der er
på den pågældende maskine. Eneste skudsikre metode til at få det til at se
100% ens ud i alle browsere og i alle browsere, er at lave det i form af
billeder:

<input type="image" src="knap.gif" onclick....

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-11-04 06:59

Jeg vrøvlede:

> det til at se 100% ens ud i alle browsere og i alle browsere,

Skulle have været:

det til at se 100% ens ud i alle browsere og i alle styresystemer,

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk