Hvordan implementere fly-out menu på CSS-s~
Fra : Kurt Hansen

Dato : 07-11-04 10:08

Jeg skal lave en simpel side og jeg vil gerne bruge Martin Hintzmann
Andersens JS-baserede http://www.hintzmann.dk/demos/mhalist/example4.html

Jeg har haft tråde kørende, både her og i dk.edb.internet.webdesign, men nu
begynder jorden at brænde under mig. Jeg skal have en principskitse klar til
næste weekend og med alt det jeg er nødt til at sætte mig ind i for at kunne
håndtere CSS, forskellige DOCTYPE's o.s.v., tror jeg ikke jeg når det hvis
jeg ikke får hjælp.

Kort og godt (og så kommer det et langt afsnit):
Ovennævnte menu vil jeg gerne have i højre side og når man klikker på et
menupunkt, kommer indholdet op i arbejdsarealet - ganske traditionelt. Men
hvordan laver jeg den overordnede struktur med inddeling af de forskellige
områder på siden? jeg kan slet ikke overskue f.eks. hvor meget plads der
skal afsættes til menuen, for den fylder jo mere og mere, efterhånden som
underpunkterne klapper ud. Hvis tekst og billeder fylder hele
arbejdsarealet, kan fly-out menupunkterne så overlappe midlertidigt, eller
er det for besværligt? Men jeg kan også sagtens nøjes med et arbejdsareal
der er så smallere, så der er plads til et fuldt udklappet menu. Måske vil
det endda være en fordel af hensyn til læsbarheden, for lange tekstlinier er
trættende for øjnene, mener jeg.

Da menuen jo er "dynamisk" kan det jo ikke nytte, at et klik på et menupunkt
udløser indlæsning af hele siden igen, for så klapper træet jo sammen. Havde
jeg nu villet bruge frames, som jeg gjorde i gamle dage, havde det ikke
været noget problem.

I den kommende uge får jeg desværre så få timer til rådighed, at jeg ikke
længere tror på at jeg kan nå det. Jeg skal bare lave en fungerende
principskitse uden staffage, tekst og billeder. Man skal bare kunne klikke
og se de forskellige menupunkter fungere og så en dummytekst.

Er der nogen der gider at hjælpe mig med den "få linier" kode der skal til,
for at jeg selv kan arbejde videre?

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 07-11-04 14:28

On Sun, 7 Nov 2004 10:08:26 +0100, Kurt Hansen <kurt@towle.dk> wrote:

> Men
> hvordan laver jeg den overordnede struktur med inddeling af de
> forskellige
> områder på siden?

Placere menuen i en <div> og indholdet i en anden
Kig lidt på <http://html.dk/artikler/00043/>

> [...]
> underpunkterne klapper ud. Hvis tekst og billeder fylder hele
> arbejdsarealet, kan fly-out menupunkterne så overlappe midlertidigt,

Det kan sagtens overlappe, hvis du gerne vil have det. Så skal du bare
placere menuen med position:absolute;.

> [...]
> Havde
> jeg nu villet bruge frames, som jeg gjorde i gamle dage, havde det ikke

Hvis du kigger på <http://www.hintzmann.dk/articles/mhalist/> under
"væsentlige ting" står der:
Vedvarende tilstand
mhaList foldud træet forbliver åben eller lukket som brugeren navigere
rundt på siden. mhaList bruger cookies til at huske foldud træets tilstand
og genskaber den automatisk på den næste side.

> Er der nogen der gider at hjælpe mig med den "få linier" kode der skal
> til,
> for at jeg selv kan arbejde videre?

doctype osv.
<head>
#menu {
position:absolute;
top:0;
left:0;
width:200px;
}

#content {
margin-left:200px;
}
<script type="text/javascript" src="mhalist.js"></script>
</head><body>
<!--#include file="min_menu.inc"-->

Her kan du så lægge dit indhold.
   <script type="text/javascript"><!--
   // Does Namespace 'ml' exist
   if (typeof(ml) != "undefined") {
      // Build ListTree by the id of the root ul element
      var oTree1 = new ml.buildList("tree1");
   }
   //--></script>

min_menu.inc skal så indholde menuen, dvs.:
   <ul class="ListTree" id="tree1">
         <ul>
         </ul>
      </li>