hvilken hardware har jeg brug for?
Fra : Lars Hoffmann

Dato : 13-11-04 13:23

Jeg er ved at bygge mig en PC til at slutte til min projektor. Hvis jeg nu
gerne vil spille f.eks far cry eller Doom 3 flydende i en 1280*720 opløsning,
med 5.1 lyd, hvilken hardware har jeg så brug for? Jeg er klar over at jeg
skal have mig et grffikkort med DVI udgang, men hvor kraftigt skal det være?
Er det virkelig nødvendigt at købe et nvidia 6800 ultra kort, eller kan mindre
gøre det?
med hensyn til lyden laves disse spil så vidt jeg kan forstå i 5.1. Er dette
Dolby Digital, DTS eller noget helt andet? Hvis det er et af de to formater
kan jeg vel bruge spdif udgangen på motherboardet og lade min forstærker
decode signalet - /det/ ville da være lækkert.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Vega

Dato : 13-11-04 13:28

> [...]
> over at jeg skal have mig et grffikkort med DVI udgang, men hvor kraftigt
> skal det være? Er det virkelig nødvendigt at købe et nvidia 6800 ultra

Du skal op i 6800 for at spille i den opløsning i de spil, og jeg ved
faktisk ikke engang om det kan klare det med alle detaljer.

Mvh. Vega.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 13-11-04 13:46

Vega wrote:

> Du skal op i 6800 for at spille i den opløsning i de spil, og jeg ved
> faktisk ikke engang om det kan klare det med alle detaljer.

Hardcore! Grunden til at jeg ønsker den opløsninger, er at det er det min
projektor kører og jeg vil helst sende den et scaleret signal. Kan disse spil
forøvrigt konfigureres til at køre 16/9?

Fra : Sune Salminen

Dato : 14-11-04 19:05

Lars Hoffmann wrote:

> Hardcore! Grunden til at jeg ønsker den opløsninger, er at det er det
> min projektor kører og jeg vil helst sende den et scaleret signal.
> Kan disse spil forøvrigt konfigureres til at køre 16/9?

Quake III Arena havde i hvert fald en 16:9 mode, mon ikke der også er en
i Doom III som kan aktiveres fra konsollen eller et andet sted?

Og du mener forhåbentligt et ikke-skaleret signal.

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Fra : Jens Jensen

Dato : 13-11-04 14:23

"Vega" <liladomo@tdcadsl.dk> wrote in message
> Du skal op i 6800 for at spille i den opløsning i de spil, og jeg ved
> faktisk ikke engang om det kan klare det med alle detaljer.

Mon ikke?! Jeg har et Radeon X800XT og jeg kører i 1280x1024 alt slået til i
det højeste uden problemer, og er 6800 og X800 ikke toppen af grafikkort for
henholdsvis Nvidia og ATI? Dertil skal siges, at jeg har en AMD 64 3500+ og
1GB RAM. Grafikkort alene kan jo ikke gøre det.

Er det i øvrigt nødvendig med alle detaljer slået til, når man bruger en
projektor? Den er jo ikke så skarp som en monitor.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 13-11-04 15:13

Jens Jensen wrote:

> Er det i øvrigt nødvendig med alle detaljer slået til, når man bruger en
> projektor? Den er jo ikke så skarp som en monitor.

Når du siger "skarp" hvad mener duså helt præcist? min projektor har et 3600:1
kontrastforhold og den laver et virkelig godt billede med masser af farve,
dybde og kontrast. Hvis man sender et DVI signal til maskinen kan man få et
megaflot billede ud af den. Jeg har dog ikke set et spil på den endnu, kun DVD
film.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Jens Jensen

Dato : 14-11-04 17:31

"Lars Hoffmann" <lars@intercambiodvd.com> wrote in message
> [...]
> man få et megaflot billede ud af den. Jeg har dog ikke set et spil på den

Opløsningen - antal billedpunkter, ikke interpoleret.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 14-11-04 20:42

Jens Jensen wrote:

> Opløsningen - antal billedpunkter, ikke interpoleret.

Tja, min projektor har en opløsning på 1280*720p. en 17" skærm bruges vel
oftest i 1024*768 eller højest i 1280*1024, så projektoren kan fint følge med
på det område.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : David Lebech

Dato : 13-11-04 14:08

> [...]
> over at jeg skal have mig et grffikkort med DVI udgang, men hvor kraftigt
> skal det være? Er det virkelig nødvendigt at købe et nvidia 6800 ultra

Uha, det er et svært spørgsmål, og der vil nok komme mange bud på det. Men
jeg tror et minimum vil være noget i retning af:
CPU: 2,5-3,5GHz P4 eller Athlon 64
RAM: 512MB DDR ram (her er dual channel selvfølgelig at foretrække = dobbelt
hastighed... virker dog kun med P4 så vidt jeg husker)
Grafikkortet er et kapitel for sig selv: Når det kommer til 3D-grafik, er
det virkelig her, at den store investering skal ligge. Det er simpelthen den
vigtigste komponent. Jeg har selv et ATI Radeon X800 Pro. Jeg kan køre Doom
3 i 1280*1024 med ultra quality og 4* anti-alising. Men så hakker det altså
også lidt ;)

> [...]
> formater kan jeg vel bruge spdif udgangen på motherboardet og lade min
> forstærker decode signalet - /det/ ville da være lækkert.

Mht. lyd. Jeg vil anbefale et Creative Audigy 2 ZS lydkort, og hvis
økonomien er stram kan du nøjes med et af de gamle Creative Soundblaster
Live 5.1. Begge kort har digital coaxial udgang bagpå, men hvis du vil have
optisk sidder det ofte på et onboard lydkort eller også skal du have
platinum udgaven med et livedrive... og så kan du godt lade din alm. dekoder
klare det hele ja

Spørg bare hvis der er mere...

Mvh
David Lebech

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 13-11-04 14:55

David Lebech wrote:

> CPU: 2,5-3,5GHz P4 eller Athlon 64

Jeg har kik på en Athlon 64 socket 939 3200+, så det skulle vist være i orden.

> [...]
> 3 i 1280*1024 med ultra quality og 4* anti-alising. Men så hakker det altså

Ok, jeg havde håbet at kunne sparre en tusse på grafikkorten, men jeg kan se
at det er en dårlig ide hvis jeg vil spille nogle af de nye spil.

> Mht. lyd. Jeg vil anbefale et Creative Audigy 2 ZS lydkort, og hvis
> økonomien er stram kan du nøjes med et af de gamle Creative Soundblaster
> Live 5.1.

Hvis jeg nu har digital out på mit bundkort og en ganske fornuftig ekstern
dekoder, hvilken fordel er der så i at have et lydkort i maskinen? Desuden har
jeg et 7.1 setup så med et live 5,1 eller lignende ender jo desværre med at
smide en kanal væk.

> [...]
> optisk sidder det ofte på et onboard lydkort eller også skal du have
> platinum udgaven med et livedrive... og så kan du godt lade din alm. dekoder

Bruger spil den dag idag standard Dolby Digital eller DTS codecs eller bruger
de noget helt tredie? Findes der spil med DD EX eller DTS ES?

> Spørg bare hvis der er mere...

Ork, jeg er skam kun lige begyndt

Fra : David Lebech

Dato : 13-11-04 15:47

> Jeg har kik på en Athlon 64 socket 939 3200+, så det skulle vist være i
> orden.

Jep

> Ok, jeg havde håbet at kunne sparre en tusse på grafikkorten, men jeg kan
> se at det er en dårlig ide hvis jeg vil spille nogle af de nye spil.

Jeg havde det dårligt med at give så mange penge for mit grafikkort, men nu
ser jeg det som en god investering. Fremtidssikring kan man aldrig tale om,
men det holder altså noget længere end et billigt grafikkort. I øvrigt er
det i følge mange test langt fra den gamle generation til den nye af
grafikkort.

Jeg vil dog godt pointere, at du sagtens kan spille alle de nye spil med et
ældre grafikkort. Men hvis du virkelig vil have de gode detaljer med, så er
det bare at få tegnedrengen op af lommen.

> [...]
> har jeg et 7.1 setup så med et live 5,1 eller lignende ender jo desværre

Grunden til, at jeg nævnte 5.1, var, at du nævnte det :) Men siden du har et
7.1 setup, så vil jeg anbefale Audigy 2 ZS, som både er THX certificeret,
har optimal lydkvalitet OG understøtter alle de gængse standarder. Fik jeg
nævnt 7.1? :)

Mht. onboard versus PCI. Et onboard lydkort understøtter normalt kun 5.1
lyd, men mange af de nye er nu begyndt på 7.1. Husk at undersøge det. Og så
er der altid den gode gamle påstand, at onboard lydkort er noget lort. Jeg
skal ikke kunne sige, om det passer. Jeg bruger selv onboard, og jeg har da
haft en del problemer, f.eks. at lyden forsvinder, at jeg kan høre i mine
høretelefoner, når jeg minimerer og maksimerer et vindue og lignende.

En rigtig entusiat ville altid vælge et PCI lydkort. Om det så er Creative
Audigy 2 ZS, et Terratec eller noget helt trejde vil jeg ikke blande mig i.
Jeg VED bare, at Audigy 2 ZS virkelig er kræs...

> Bruger spil den dag idag standard Dolby Digital eller DTS codecs eller
> bruger de noget helt tredie? Findes der spil med DD EX eller DTS ES?

Nogle spil bruger Dolby Digital, men langt de fleste benytter Creatives EAX,
Aureals A3D eller open source alternativet OpenAL. De fleste spil kan også
spilles med 7.1 setup.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 13-11-04 16:33

David Lebech wrote:

> Mht. onboard versus PCI. Et onboard lydkort understøtter normalt kun 5.1
> lyd, men mange af de nye er nu begyndt på 7.1. Husk at undersøge det.

ok, jeg har kig på dette bundkort:
http://www.asus.com/products/mb/socket939/a8v-d/overview.htm

Pointen er at jeg egentlig allerhelst bare vil lade min Pioneer 2012 tage sig
af alt dekodningen og sende signalet digitalt ud til fortærkeren. Så længe det
er et DD, DTS, mpeg eller PCM signal er det jo ikke noget problem, men hvis
spil sender noget ud som min forstærker ikke kan dekode kan jeg jo højst få de
i Stereo og det er jo ikke så fedt. Til film er sådan et motherboard jo
rigeligt, men til spil er det jo så en anden sag. Jeg vil nok vente med at
købe et lydkort af dem du anbefaler og så se hvordan jeg klarer mig med
digital out på bundkortet i første omgang.

> En rigtig entusiat ville altid vælge et PCI lydkort.

Det er mere kronerne end entusiasmen der mangler

Tak for gode svar.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : David Lebech

Dato : 13-11-04 20:01

> ok, jeg har kig på dette bundkort:
> http://www.asus.com/products/mb/socket939/a8v-d/overview.htm

Ser fint ud.

> [...]
> Jeg vil nok vente med at købe et lydkort af dem du anbefaler og så se
> hvordan jeg klarer mig med digital out på bundkortet i første omgang.

Nu er jeg ikke ekspert, men hvis du bruger den optiske udgang, burde det
være fint til din eksterne dekoder. Signalet er ikke dekodet, når det kommer
ud af porten. EAX, A3D og OpenAL er software codecs, og de bruges ikke kun
til at lave 5.1 eller 7.1 lyd. EAX har mange omgivelseseffekter, så det hele
lyder mere realistisk. Lyden der kommer ud af den optiske port er imidlertid
fortolket af din lydkortets hardware, så alle effekter allerede er "lagt ind
i lyden", om man så må sige. Argh, jeg er ikke så god til at forklare det,
for jeg er som sagt ikke ekspert :)

Min pointe er bare, at signalet fra den optiske port burde være et signal,
som din Pioneer kan forstå og dekode. Om det så er DD, DTS eller what ever,
det ved jeg faktisk ikke...

Mvh
David Lebech

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 13-11-04 20:47

David Lebech wrote:

> Min pointe er bare, at signalet fra den optiske port burde være et signal,
> som din Pioneer kan forstå og dekode. Om det så er DD, DTS eller what ever,
> det ved jeg faktisk ikke...

Ok, fint nok. Hul i de tekniske detaljer. Jeg prøver mig frem da jeg under
alle omstændigheder skal have mig et bundkort, kan jeg jo altid fulde et
farligt lydkort på hvis det bliver aktuelt.

Fra : Enforcer

Dato : 14-11-04 20:21

On Sat, 13 Nov 2004 20:47:15 +0100, Lars Hoffmann
> [...]

>alle omstændigheder skal have mig et bundkort, kan jeg jo altid fulde et
>farligt lydkort på hvis det bliver aktuelt.

Det eneste spille lydkort som kan sende et DD encoded signal fra PC
spil til en receiver er Nviadia's Soundstorm. Intel kommer også med
det på et tidspunkt (de kalder det dolby live).

Desværre har Nvidia valgt ikke gøre DD tilgængeligt på deres nye
Nforce 4 bundkort, så hvis du vil bruge det skal en processor
generation tilbage.

Creative mv. kan godt nok dekode eller lave pass trough på et DD
signal, men i og med lyden skal "genereres" i et spil, skal lydkortet
også kunne encode i real tid - og det er forbeholdt soundstorm og de
nye intel boards (som kommer senere).

Så desværre vil du ikke få det fulde udbytte af dit 7.1 setup.

Mvh.

Enforcer

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 15-11-04 00:10

Enforcer wrote:

> Det eneste spille lydkort som kan sende et DD encoded signal fra PC
> spil til en receiver er Nviadia's Soundstorm. Intel kommer også med

Jeg kunne ellers forestille mig at Audiotrak Prodigy 192 kunne gøre det
via DirectWIRE.

Jesper G. Poulsen