Kasko skade ikke ordentligt repareret
Fra : Nicolai Lang

Dato : 13-11-04 11:28

Hej Alle,

Jeg håber der måske er nogen af jer der har erfaring som jeg kan
bruge:

Den 9. juni fik jeg en skade på min bil. Skylden var min, og jeg har
valgt at få omkostningerne dækket af min forsikring. De samlede
omkostninger for min del og modparten blev opgjort til omkring 20K.
Jeg kommer til at betale 22.000 ekstra over de næste år i samlet
selvrisiko og præmieforhøjelse.

Så langt så godt.

Men langt om længe blev den sidste del af min bil repareret for en uge
siden. Nummerpladen blev sat på.

Værkstedet har skiftet kofanger, til en anden form så den gamle
nummerpladeholder ikke passer, og der ikke er lavet en
nummerpladeholder til den nye form.

Fotos findes på http://hjorth.com/chrysler

Problemet er at det er mig der valgte værksted - et værksted som jeg
har brugt i 6 år. Men jeg har nu besluttet mig for at det skal være
slut, da de har skuffet mig i flere omgang nu.

Jeg klagede til taksatoren, som nu har svaret mig tilbage at jeg selv
skal tale med værkstedet om udbedring. Problemet er jo at jeg ikke ved
om han gav dem lov til at udskifte med en anden design kofanger, og
hvad han i øvrigt aftalte med dem.

Er det rimeligt?

Derudover så er det til stor gene for mig hver gang jeg skal undvære
bilen, og værkstedet har ikke låne/lejebil. Jeg ved godt hvis det var
en anden der var skyld i det kunne jeg få hans forsikring til at dække
leje, men hvor længe skal jeg finde mig i at skulle undvære bilen?

Den første gang var den på værksted i 3 uger. Siden har den været
inde og fået skiftet olie, og andre ting uden at der blev sat kofanger
på.

Når ikke jeg har bil bruger jeg mindst 1½ time ekstra på transport til
og fra arbejdet.

Hvad synes I? Hvordan kan jeg bedst håndtere dette? Og skal jeg
acceptere et så forringet udseende af bilen?

Med til billedet hører også at bilen kostede 51.900 for 2 år 3 måneder
siden. Det første år jeg havde den brugte jeg 45.000 på ekstra
reparationer udover almindeligt slid (køler og aut. gearkasse).

Tak på forhånd for jeres kommentarer.
/Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 13-11-04 11:57

Nicolai Lang <nicolai@spamcop.net> skrev :

>Værkstedet har skiftet kofanger, til en anden form så den gamle
>nummerpladeholder ikke passer, og der ikke er lavet en
>nummerpladeholder til den nye form.

>Fotos findes på http://hjorth.com/chrysler

Hold op noget klamphuggerarbejde ..... sådan lige umiddelbart set.

men : der kan jo være det problem at man simpelthen ikke kan få en
kofanger der passer bedre, og så er værsktedet jo rent ud sagt på
skideren.

Det ser ikke særligt kønt ud.

>Problemet er at det er mig der valgte værksted - et værksted som jeg
>har brugt i 6 år. Men jeg har nu besluttet mig for at det skal være
>slut, da de har skuffet mig i flere omgang nu.

Det betyder ikke noget, hvem der har valgt værkstedet - de
(værkstedet) bør jo kunne lave et propert stykke arbejde alligevel,
uden man af de ngrund kan forlange det urimelige af dem.

de kan ikke gøre for, om leverandøren ikke kan levere korrekte
reservedele.
Hvis du ikke har haft bilen fra ny, kan der jo ligge en tidligere
skade, der gør at tingene ikke passer ret godt sammen nu.

> [...]
>skal tale med værkstedet om udbedring. Problemet er jo at jeg ikke ved
>om han gav dem lov til at udskifte med en anden design kofanger, og

At du skal tale med værkstedet selv, eller du ikke kender deres
indbyrdres aftale ?

> [...]
>en anden der var skyld i det kunne jeg få hans forsikring til at dække
>leje, men hvor længe skal jeg finde mig i at skulle undvære bilen?

svært at spå om.

>Hvad synes I? Hvordan kan jeg bedst håndtere dette?

Umiddelbart ville jeg tage en snak med værkføreren, og spørge ham om
ikke han mener man som pladesmed/bulebanker burde have et mindstemål
af fagmæssig stolthed ;) Ok, spøg til side, jo bedre talefod man
har, jo større er chanchen for at i når et resultat i begge kan blive
tilfredse med.

>Og skal jeg acceptere et så forringet udseende af bilen?

Jeg havde ikke accepteret det. Jeg husker med gru historien om min
egen dør, hvor Ford måtte gennem et par døre, før de fandt en der
passede.

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Nicolai Lang

Dato : 13-11-04 16:40

On Sat, 13 Nov 2004 11:57:18 +0100, jan@fedtegreven.dk wrote:

Hej allesammen - og tak for jeres støtte. Det er dejligt, ikke mindst
når et par af de virkelig garvede skribenter blander sig til min
fordel ;)

>Det betyder ikke noget, hvem der har valgt værkstedet - de
>(værkstedet) bør jo kunne lave et propert stykke arbejde alligevel,
>uden man af de ngrund kan forlange det urimelige af dem.

Lyder fint - det skal lige siges at det er IKKE et autoriseret
værksted, men et som jeg ellers har haft fuld tillid til i mange år,
der har lavet det.

Helst ville jeg skifte værksted, men jeg er jo nok nødt til at
acceptere at de laver det færdig nu.

>At du skal tale med værkstedet selv, eller du ikke kender deres
>indbyrdres aftale ?

Well, begge dele.

Helst ville jeg jo at Tryg ordnede det hele og jeg fik en anden bil
til rådighed, men ved at starte med at indlevere den på mit eget
valgte værksted har jeg jo desværre nok fraskrevet mig den mulighed.

Foreløbig prøver jeg at klare det selv så - jeg er heldigvis FDM
medlem, hvis det skulle komme så langt.

/Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 13-11-04 19:07

Nicolai Lang <nicolai@spamcop.net> skrev :

>Lyder fint - det skal lige siges at det er IKKE et autoriseret
>værksted, men et som jeg ellers har haft fuld tillid til i mange år,
>der har lavet det.

Hvad er det så der gør at tilliden er væk (blevet mindre)

>Helst ville jeg skifte værksted, men jeg er jo nok nødt til at
>acceptere at de laver det færdig nu.

Jep - du er nødt til at lade dem prøve at lave arbejdet om, så du er
tilfreds.

>Helst ville jeg jo at Tryg ordnede det hele og jeg fik en anden bil
>til rådighed, men ved at starte med at indlevere den på mit eget
>valgte værksted har jeg jo desværre nok fraskrevet mig den mulighed.

Både og - normalt er det jo relativt problemfrit at få sin repareret
efter en skade. Dit forsikringsselskab har jo hverken lavet skaden,
eller udbedret den, så det er vel lidt store krav man af og til
stiller ikk ?

>Foreløbig prøver jeg at klare det selv så - jeg er heldigvis FDM
>medlem, hvis det skulle komme så langt.

FDM hjælpen rækker ikke til en disse, andet en måske retslig hjælp,
hvis i endeligt skulle komme så langt ud , men mon dog.

Min erfaring siger mig, at man kommer ganske langt, bare ved at snakke
ordentligt om tingene - der hvor ting tit går galt, er når folk
stabler sig op og bliver urimelige at høre på - det fornemmer jeg nu
ikke er tilfældet i din sag, din klage er skam berettiget.

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Verner Johnsen

Dato : 13-11-04 20:40

On Sat, 13 Nov 2004 19:07:24 +0100, jan@fedtegreven.dk wrote:

>FDM hjælpen rækker ikke til en disse,

Ork jo, de kan endda være ganske effektive

Da jeg for 21 år siden købte en godt brugt bil i en Nordjysk
grøftekant, var sælgeren så letsindig at give en eller anden form for
garanti.

Jeg var ikke helt tilfreds med gearskiftet og lyden fra gearkassen,
hvilket jeg fortalte sælgeren.

Han havde så bilen en dags tid tid, hvorefter han sagde, at nu var den
så god som den kunne blive.

Jeg var stadig ikke tilfreds med lyden, og jeg foreslog at lade FDM
vurdere om gearkassen var som den skulle være.
Herefter så sælgeren pludselig meget træt ud og sagde, at så kunne han
lige så godt skifte gearkassen med det samme.

Og det gjorde han

--
Venlig hilsen Verner
1986 VW Transporter Syncro 2,1 l (Autocamper)

Fra : Nicolai Lang

Dato : 13-11-04 20:58

On Sat, 13 Nov 2004 19:07:24 +0100, jan@fedtegreven.dk wrote:

>Hvad er det så der gør at tilliden er væk (blevet mindre)

Blandt andet at jeg har bedt om at en anden ældre skade blev udbedret,
5 gange over de sidste 1½ år - og det er ikke sket. At der altid er
plads til 2 liter sprinklervæske til overpris, at de altid tager
mindst en uge - oftest 2 - for at lave noget som helst. Men primært at
der ikke er mulighed for en leje/lånebil.

>FDM hjælpen rækker ikke til en disse, andet en måske retslig hjælp,
>hvis i endeligt skulle komme så langt ud , men mon dog.

Vi har også et ganske stort advokatfirma vi bruger til mange andre
ting, så det kan godt være man skulle skippe FDM? Er FDM kun brugbare
ved masse søgsmål med mediedækning?

> [...]
>stabler sig op og bliver urimelige at høre på - det fornemmer jeg nu
>ikke er tilfældet i din sag, din klage er skam berettiget.

Bestemt. Men da jeg ikke har en døjt forstand eller erfaring med den
slags sager er det jo svært for mig at stille krav - det var
nummerpladen der var dråben, og som fik mig til at se det hele nærmere
efter.

/Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : John Sahl

Dato : 13-11-04 12:02

Nicolai Lang wrote:
> Hvad synes I? Hvordan kan jeg bedst håndtere dette? Og skal jeg
> acceptere et så forringet udseende af bilen?

Tal med værkstedet, det er i mine øjne alt for dårligt
arbejde. Synes det er skræmmende dårligt faktisk.
Det mindste de kunne gøre er da at spørge dig om
det er ok at montere en forkert kofanger.

Du skal ikke på nogen måde acceptere det.

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 13-11-04 15:31

> Fotos findes på http://hjorth.com/chrysler

Det arbejde er bare SLET ikke godt nok.

Virksomheden må skaffe dig en font, der passe nøjagtigt.

Tag den selv med værkstedet - eller ret henvendelse til
forsikringsselskabet.

Jeg har aldrig før set sådan noget lort der - lavet af en prof. Det ligner
noget, som den yngste lærlig har klasket sammen på 10 minutter.

/Jan W Nielsen

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 13-11-04 15:59

"Jan W Nielsen" <intetsvar@ingenmail.dk> skrev :

>Virksomheden må skaffe dig en font, der passe nøjagtigt.

mjoehhhhh......

>Jeg har aldrig før set sådan noget lort der - lavet af en prof. Det ligner
>noget, som den yngste lærlig har klasket sammen på 10 minutter.

Så har du ikke ret ret meget mekanikerarbejde ..... ;)

Jeg har set værre end det der ;(

(bl.a. noget med endnu en skæv kofanger - desværre på min egen bil)
--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 13-11-04 16:23

> Jeg har set værre end det der ;(
> (bl.a. noget med endnu en skæv kofanger - desværre på min egen bil)

Hvis jeg kender dig ret, så fandt du dig ikke i den slags skrammel..

P.S.: Hvis der findes en front i verden, der passer, skal værkstedet finde
den og forsikringen betale den.

/Jan W Nielsen

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 13-11-04 16:57

"Jan W Nielsen" <intetsvar@ingenmail.dk> skrev :

>Hvis jeg kender dig ret, så fandt du dig ikke i den slags skrammel..

det har du addeles ret i - og værkføreren derovre fik sgu' kam til sit
hår

(mekanikeren fik vist også en røffel)

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 13-11-04 17:12

Jan W Nielsen skrev:

> P.S.: Hvis der findes en front i verden, der passer, skal værkstedet
> finde den og forsikringen betale den.

Ja - om den så skal hentes hjem fra Malaysia med gående transport så
skal det ikke komme kunden til gene.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 13-11-04 19:09

"Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.tuxx.dk> skrev :

>Ja - om den så skal hentes hjem fra Malaysia med gående transport så
>skal det ikke komme kunden til gene.

I værste fald kan den dårligt tilpassede front jo hænge på i
ventetiden ;)

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 13-11-04 22:38

jan skrev:

> I værste fald kan den dårligt tilpassede front jo hænge på i
> ventetiden ;)

LOL ja

Fra : Bo Rasmussen

Dato : 13-11-04 16:39

"Nicolai Lang" <nicolai@spamcop.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> siden. Det første år jeg havde den brugte jeg 45.000 på ekstra
> reparationer udover almindeligt slid (køler og aut. gearkasse).

Hej Nicolai.

At kofangeren er anderledes, er der vel ikke så meget at sige til udover de
godt kunne have ofret en nummerpladeholder, men at det hele tilsyneladende
er samlet forkert skal du så helt afgjort brokke dig alvorligt
over, det ser jo ud som om det er venstrehåndsarbejde, der er udført der
Har du ikke fået en kopi af taksatorrapporten. I den står, hvad der skulle
have vært gort ved bilen.
Synd du må undvære bilen, men det er der nok ikke så meget at gøre ved.
Mange værksteder har efterhånden kundebiler til låns/leje i
reparationstiden - vælg et sådant værksted næste gang.

--
Bo Rasmussen
www.ChipsAway-Roskilde.dk

Fra : John Sahl

Dato : 13-11-04 17:12

Bo Rasmussen wrote:
> At kofangeren er anderledes, er der vel ikke så meget at sige til

De kan da ikke tillade sig at montere en kofanger der
tydeligvis ikke passer til bilen.

Fra : Bo Rasmussen

Dato : 13-11-04 20:17

> De kan da ikke tillade sig at montere en kofanger der
> [...]

Enig, men jeg synes mere det ser ud som om den er monteret forkert.

Bo

Fra : Bo Rasmussen

Dato : 13-11-04 21:10

On Sat, 13 Nov 2004 20:17:19 +0100, "Bo Rasmussen"
<bo@FJERNChipsAway-Roskilde.dk> wrote:

>"John Sahl" <spamtrap7@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

>Enig, men jeg synes mere det ser ud som om den er monteret forkert.
>
>Bo

Nu har jeg kigget billederne lidt bedre efter - sorry, jeg kan godt
se, at den slet ikke passer.

Bo

Fra : Bo Rasmussen

Dato : 14-11-04 09:21

"Bo Rasmussen" <bo@FJERNChipsAway-Roskilde.dk> skrev i en meddelelse

> "John Sahl" <spamtrap7@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> Enig, men jeg synes mere det ser ud som om den er monteret forkert.
>
> Bo

Beklager

Efter at kigget lidt mere på billederne, kan jeg godt se den slet ikke
passer.
En anden må på!

Bo

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 13-11-04 17:13

Bo Rasmussen skrev:

> det ser jo ud som om det er venstrehåndsarbejde, der er
> udført der

Tak

Fra : Nicolai Lang

Dato : 13-11-04 18:19

On Sat, 13 Nov 2004 16:39:25 +0100, "Bo Rasmussen"
> [...]

>Mange værksteder har efterhånden kundebiler til låns/leje i
>reparationstiden - vælg et sådant værksted næste gang.

Det kan jeg garantere dig for at jeg vil gøre.

Nu er det godtnok en firmabil, så jeg overvejer at leje en lille bil
til erstatning når den nu nok snart skal på værksted igen. Er der
nogen der kender et billigt udlejningsfirma i nærheden af Grøndalsvej,
Birkerød? ;)

/Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-04 18:34

> Værkstedet har skiftet kofanger, til en anden form så den gamle
> nummerpladeholder ikke passer, og der ikke er lavet en
> nummerpladeholder til den nye form.
>
> Fotos findes på http://hjorth.com/chrysler

Aj for s.... hvor det er dårligt lavet. Det er da noget svineri at
kofangeren ikke passer bedre i siden. Jeg synes også det ser ud som om at
der svømmer guldfisk rundt i parabolerne, er de fulde af vand?
Den bil skal bare tilbage i nakken på det fjols der har "forsøgt" at udbedre
skaden

--
Tom