stik
Fra : Lars Christensen

Dato : 12-11-04 20:26

Hej

hvis man skal ønske sig et fluestik i julegave hvad skal det så være for et
?

Lars

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 12-11-04 21:04

Lars Christensen wrote:

> hvis man skal ønske sig et fluestik i julegave hvad skal det så være for et
> ?

Jeg vil anbefale sådan et fluestik, som du ser på dette billede:
http://www.photo-gallery.dk/oversigt/jagt_%26_fiskeri/lystfiskeri/_fluebinding-04.html

Det er dansk fremstillet, jeg ved desværre ikke hvad det hedder, men
jeg har haft mit i mere end 10 år, og der er ikke noget som slasker.

Det kan holde alle størrelser fluer, lige fra de mindste tørfluer,
til de helt store laksejern, og man kan køre fluen rundt...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Claus

Dato : 12-11-04 22:51

[snip]

> [...]
>
> Det er dansk fremstillet, jeg ved desværre ikke hvad det hedder, men
> jeg har haft mit i mere end 10 år, og der er ikke noget som slasker.

Det er et Snowbee Flymate-vice har selv lige købt et på pedestel .... til
300 kr. (fik det ret billigt)
Det spiller 100%

--
\Claus

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 13-11-04 08:16

"Lars Christensen" <lars.m.fjernchristensen@get2net.dk> wrote in message
> Hej
>
> hvis man skal ønske sig et fluestik i julegave hvad skal det så være for
> et ?
>
> Lars

Renzetti Traveller. Med mindre du vil ofte 4000-5000, bliver det ikke bedre
end det.

--

Tight lines
Thomas Schreiber - DK

http://schreiber.se

Fra : Lars Christensen

Dato : 13-11-04 23:16

Jeg har kigget lidt på et "danvise" er det noget der dur ?

Lars

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 14-11-04 08:46

> Jeg har kigget lidt på et "danvise" er det noget der dur ?
>
> Lars

Spørgsmålet er, om du hellere vil købe et godt stik fra starten, eller købe
et "dårligt", og så købe et bedre senere. Men på den anden side. Hvis det er
til at starte op med, så er danvise er ganske fint stik.

--

Tight lines
Thomas Schreiber - DK

http://schreiber.se

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 14-11-04 10:38

Lars Christensen wrote:

> Jeg har kigget lidt på et "danvise" er det noget der dur ?

Jeg har prøvet at søge lidt på google, men jeg kan desværre ikke
finde navnet på det fluestik som jeg anbefaler dig.

Jeg kan dog sige, at man skal vælge noget enkelt, man binder nemlig
ikke bedre fluer på de store dyre hi-tech fluebindingsstiks.

Og jeg faldt iøvrigt over flg. web-site http://www.fluepapiret.dk -
jeg kan ikke få et dybt link til at virke, men vælg "fluebinding" i
toppen, og vælg derpå "værktøj" i menu'en til venstre, og så kan du
vælge menupunktet "fluestik".

Men det er en rimmelig god artikel om fluestik's, jeg vil dog sige,
at jeg ikke bryder mig om det første stik, der vises på siden
(Danica Innovation), jeg synes det er alt for stort og klodset.

Nummer to fluestik på siden ligner det jeg har, så det kan med
garanti stadig købes, prøv at gå i nogle velassorterede
grejforretninger, og se om de ikke har det.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 14-11-04 12:23

> Jeg har prøvet at søge lidt på google, men jeg kan desværre ikke finde
> navnet på det fluestik som jeg anbefaler dig.

Er det mon et Flymate?
http://www.grejbiksen.dk/default.asp?id=217&pcid=489&pid=1865 Det var
oprindelig en gut fra Århus(eller omegn) der lavede dem, men efter hans død,
ved jeg ikke hvem der har overtaget produktionen. Idéen er geniel, men den
er tyvstjålet fra Renzetti

Tight lines
Thomas Schreiber - DK
-
Born to fish, forced to work :o/

http://schreiber.se

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 14-11-04 15:44

Thomas Schreiber wrote:

> Er det mon et Flymate?
> http://www.grejbiksen.dk/default.asp?id=217&pcid=489&pid=1865

Det igner lige præcis det stik jeg har, og hvis udførelsen er li'så
gedigen som den gamle version, så er prisen da meget rimmelig...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Robert Piil

Dato : 14-11-04 17:41

On Sun, 14 Nov 2004 12:22:42 +0100, "Thomas Schreiber"
<its_not@working.com> wrote:

> [...]
>ved jeg ikke hvem der har overtaget produktionen. Idéen er geniel, men den

Flymate er vist en kopi af de oprindelige Dan-Vise-stik, eller
omvendt. Johnny Fisker er forøvrigt ikke helt død endnu. Det er ham
der står bag Vision.

--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 14-11-04 20:32

> Flymate er vist en kopi af de oprindelige Dan-Vise-stik, eller
> omvendt. Johnny Fisker er forøvrigt ikke helt død endnu. Det er ham
> der står bag Vision.

De stik som jeg taler om, var alle lavede(drejede) i hånden, og de blev
lavet af en ældre herre som kom ved BLF's fluebindingskurser. Og jo han er
død. Sidst jeg så ham, var i 92. Det var ikke Johnny Fisker. Den gang
stikkene kom, var der intet der hed Vision svjv.

Fra : Robert Piil

Dato : 14-11-04 21:13

On Sun, 14 Nov 2004 20:32:16 +0100, "Thomas Schreiber"
<its_not@working.com> wrote:

> [...]
>død. Sidst jeg så ham, var i 92. Det var ikke Johnny Fisker. Den gang
>stikkene kom, var der intet der hed Vision svjv.

Jeg fandt lige et link til den viden jeg har:

http://www.ulnits.dk/fluefisk/frame232.htm

.... og Dan-vise-stikket som jeg også har, svarer i hvert fald til det
billede Niels linkede til.

--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 14-11-04 21:26

"Robert Piil" <piil@nospam.dk> wrote in message

> [...]
>
> http://www.ulnits.dk/fluefisk/frame232.htm
>
> ... og Dan-vise-stikket som jeg også har, svarer i hvert fald til det

Det kan være det var Thorkild Damm, som der henvises til i artiklen. Måske
er han død? Hvorom alting er, så er Renzetti det bedste man kan købe for
penge :oÞ

--

Tight lines
Thomas Schreiber - DK

http://schreiber.se

Fra : Robert Piil

Dato : 14-11-04 21:46

On Sun, 14 Nov 2004 21:26:15 +0100, "Thomas Schreiber"
<its_not@working.com> wrote:

>Det kan være det var Thorkild Damm, som der henvises til i artiklen. Måske
>er han død? Hvorom alting er, så er Renzetti det bedste man kan købe for
>penge :oÞ

Ja, men jeg tillader mig at tvivle om det er de ekstra penge værd.
Danvise-stikket er godt, og udfylder sit formål. Jeg ved ikke om
kvaliteten af Fly-mate-stikkene er lige så gode.

Skal man bruge de ekstra penge, skal det være fordi man får større
fornøjelse af fluebindingen, fluerne bliver ikke bedre.

Jeg kan også lide Regal-stikkene, men de har en begrænsning i ikke at
kunne dreje rundt (og er også dyre), men der er dejligt let at skifte
kroge, når det skal gå stærkt.

--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 15-11-04 07:21

> Ja, men jeg tillader mig at tvivle om det er de ekstra penge værd.
> Danvise-stikket er godt, og udfylder sit formål. Jeg ved ikke om
> kvaliteten af Fly-mate-stikkene er lige så gode.

Det er de uden tvivl! Kvaliteten på Renzetti er langt højere end på Danvise
stikkene. "Vise" staves iøvrigt med C, men det ved opfinderne af DanviSe
åbenbart ikke

> Skal man bruge de ekstra penge, skal det være fordi man får større
> fornøjelse af fluebindingen, fluerne bliver ikke bedre.

Enig!

> Jeg kan også lide Regal-stikkene, men de har en begrænsning i ikke at
> kunne dreje rundt (og er også dyre), men der er dejligt let at skifte
> kroge, når det skal gå stærkt.

Enig, men når du(jeg) først har vænnet sig til rotary funktionen, er den
svær at undvære.

--

Tight lines
Thomas Schreiber - DK

http://schreiber.se

Fra : Robert Piil

Dato : 15-11-04 17:59

On Mon, 15 Nov 2004 07:21:22 +0100, "Thomas Schreiber"
<its_not@working.com> wrote:

>Det er de uden tvivl!

Mit stik er i hvert fald i samme kvalitet som Flymate, for jeg fandt
lige æsken (som bliver brugt til opbevaring af fluebindingsting) frem,
og der stod sørme Flymate på den. Der kan man bare se.

--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 15-11-04 19:55

> [...]
> lige æsken (som bliver brugt til opbevaring af fluebindingsting) frem,
> og der stod sørme Flymate på den. Der kan man bare se.

Det vil sige du har holdet et Renzetti Traveller op mod dit Flymate, og
testet dem begge og fundet dit Flymate bedre eller lige så godt?

--

Tight lines
Thomas Schreiber - DK

http://schreiber.se

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 15-11-04 20:33

Thomas Schreiber wrote:

> Det vil sige du har holdet et Renzetti Traveller op mod dit Flymate, og
> testet dem begge og fundet dit Flymate bedre eller lige så godt?

Hmmm... nu synes jeg, at du virker lidt spids i tonen, der er
forhåbbenlig ikke gået storpolitik i sagen.

Når det handler om fluestik's, så er det efter min bedste
overbevisning fjollet at gå højt op i varemærker.

Et fluestik sådan ca. er en jernpind med tilspidsede kæber, som kan
fastholde en krog, og når sådan "en" koster 3-500 kr., så må det
være rimmeligt, at man uanset mærke kan forvente en vis kvalitet.

Og de fleste som jeg kender, har da også bare købt et rimmelig godt
fluestik til 3-500 kr., som sagtens kan holde til, at de binder
mindst ti gange så mange fluer, som en alm. lystfisker når at bruge
i løbet af et langt lystfiskerliv...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 15-11-04 20:42

> Hmmm... nu synes jeg, at du virker lidt spids i tonen, der er forhåbbenlig
> ikke gået storpolitik i sagen.

Ja, jeg må hellere stoppe nu, for ellers ringer du vel til min isp IGEN, og
tuder over at jeg disser dig. Tudefjæs...

/Thomas

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 16-11-04 08:38

Thomas Schreiber wrote:

> Ja, jeg må hellere stoppe nu, for ellers ringer du vel til min isp IGEN, og
> tuder over at jeg disser dig. Tudefjæs...

Hva' er det du nu vrøvler om...?

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Claus

Dato : 16-11-04 23:44

> [...]
og
> tuder over at jeg disser dig. Tudefjæs...

Sikker pænt du taler ;)
det konstateres efter at kigget dine forskellige indlæg igennem....

--
\Claus

Fra : Robert Piil

Dato : 15-11-04 23:28

On Mon, 15 Nov 2004 19:55:07 +0100, "Thomas Schreiber"
<its_not@working.com> wrote:

>Det vil sige du har holdet et Renzetti Traveller op mod dit Flymate, og
>testet dem begge og fundet dit Flymate bedre eller lige så godt?

Nej nej, jeg jeg troede egentlig det var et Danvise jeg havde, og så
var jeg i tvivl om Flymate var ligeså godt som mit, men det var det jo
så.

--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 14-11-04 23:35

Robert Piil wrote:

> Jeg fandt lige et link til den viden jeg har:
>
> http://www.ulnits.dk/fluefisk/frame232.htm

Den artikel burde jeg også ha' husket på, jeg har nok ikke læst den
særlig grundigt, da den blev lagt på sitet, det skyldes nok, at jeg
har alt det fiskegrej som jeg skal bruge, så jeg er ikke rigtig i
markedet for anskaffelse af nyt udstyr...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 15-11-04 07:17

> [...]
> grundigt, da den blev lagt på sitet, det skyldes nok, at jeg har alt det
> fiskegrej som jeg skal bruge, så jeg er ikke rigtig i markedet for

Hvordan kan du så udtale dig om nye flueliner, og om rensemiddel til
flueliner, hvis du, som du selv siger, "ikke rigtig er i markedet for
anskaffelse af nyt udstyr"? For du finder det vel lige så logsik som jeg, at
man rent faktisk har prøvet de ting man udtaler sig om, og ikke bare slynger
formodninger ud? Bare en tanke

--

Tight lines
Thomas Schreiber - DK

http://schreiber.se

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 15-11-04 09:51

Thomas Schreiber wrote:

> [...]
> man rent faktisk har prøvet de ting man udtaler sig om, og ikke bare slynger

Tja... jeg har da fulgt så godt med, at der mig bekendt ikke er
kommet noget nyt under solen indenfor flueliner.

Men jeg har da bemærket, at nogle producenter reklamerer med, at der
er et coaiting-lag på deres flueliner, men hvis dette lag ikke kan
holde til en aftøring af linen med PVC-rens, så kan det nok heller
ikke holde til sliddet i stangens lineøjer.

Og så vidt jeg husker, så skrev jeg også, at mine ca. ti år gamle
flueliner ikke havde taget skade af, at jeg bruger et billigt
rensemiddel...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Niels Skou Olsen

Dato : 15-11-04 15:05

"Thomas Schreiber" <its_not@working.com> writes:

[...]

> Det er de uden tvivl! Kvaliteten på Renzetti er langt højere end på Danvise
> stikkene. "Vise" staves iøvrigt med C, men det ved opfinderne af DanviSe
> åbenbart ikke

"vice" er Britisk engelsk, mens "vise" er Amerikansk engelsk, så begge
stavemåder er korrekt!

mvh,
Niels

Fra : Splitcane

Dato : 14-11-04 10:57

"Lars Christensen" skrev d. 12-11-04 20:26 dette indlæg :
> Hej
>
> hvis man skal ønske sig et fluestik i julegave hvad skal det så være
for et
> ?
>
> Lars

Køb du trygt det stik Niels Riis Ebbesen anbefaler. Har et selv og der
findes meget tilbehør i form af kugleled (kan varmt anbefales), pidestal
(så du ike skal spænde den fast til bordplade - kan varmt anbefales - ja
nærmest en nødvendighed!), rørflue holder osv. Spørg din forhandler og
lad dig ikke besnakke om hærdninger af kæber etc. Mit er 12-15 år
gammelt og har bundet 100-vis af fluer hvert år og holder alt fra den
mindste str. 22 til en str 4/0 laksekrog.

http://www.kandu.dk/

Fra : Lars Christensen

Dato : 14-11-04 18:10

Hej alle

tak for hjælpen

Nu må jeg jo så se, hvad jeg kan overtale julemanden til

"Lars Christensen" <lars.m.fjernchristensen@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:P68ld.1439$ij6.297@news.get2net.dk...